• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Nice! Tack för tipset :) har som sagt en budget på mellan 5-7k så kanske till och med någon dyrare variant faller in då. Viktiga punkter för mig är att vara kompatibel med min Sony TV (en fjärr för allt).
Minst 7.1 för att klara atmos.
Klara av alla bild (4k hdr 60hz) och ljudformat.
Bättre inställningsmöjligheter för ljudet än idag.

Sonyn verkar ticka alla boxar här. Så får jag den för 4k är jag mer än nöjd.

Sitter på en 10år gammal pioneer nu utan ARC. Möjligheten att ställa in ljudet ligger i 6 steg på diskant och 6 steg i bas, thats it.

Så misstänker att nästan vad som helst nytt blir ett lyft :D
Har också funderat på den där Sonyn.. Men jag kan som inte bestämma mig för om jag skall köpa en 2-kanalare med streaming först eller en ny surroundstärkare.. Decisions, decisions..

Vad är vettigast tips till barn, utan mobiler, som ska ha Spotify i sina egna rum? Pris: under 1000kr/unit?

Finns Wi-Fi i huset som håller.

Är helt nollad på vad som finns om inte mobil/surfplatta.

Har också funderat på den där Sonyn.. Men jag kan som inte bestämma mig för om jag skall köpa en 2-kanalare med streaming först eller en ny surroundstärkare.. Decisions, decisions..
Kommer försöka komma loss för att klämma lite på den inom snar framtid. Sen inväntar jag black friday eller prutar :p

Blir inte mkt musik hemma men desto mer film så surround för mig.

Kan tyvärr inte PS4 alls så kan inte hjälpa mer ingående men in bland ljudinställningarna och leta/testa.

Antar att du googlat detta redan.
Jo men vettifan ändå haha.

Det är en aktiv subwoofer, med egen förstärkare och den är kopplad till stärkarens subwooferutgång? I sådant fall låter det som att stärkaren inte är inställd för att skicka ut bas till subben. Det finns dessvärre en massa inställningar som kan orsaka detta så mitt tips är att du konsulterar stärkarens manual och ställer in ljudet från början.

Edit: läste lite slarvigt. Kolla att PS4:an är inställd för att skicka antingen dolby digital eller DTS till din stärkare. Jag tycker att du borde få bas ändå, men eventuellt skickar PS4:an dolby 2.0 och då saknas LFE signalen (den som är .1 i 5.1) och då blir det inget ljud i subben.
Tack men Det är också testat men bada reaktion från basen. Inställningarna på stärkaren verkar OK...

Kan ni bild också?
Vad rekommenderar ni till teknikfienden Strindberg? Har ingen tv nu, och har inte haft på många år. Streamar typ serier på datorn och har i ärlighetens namn varit nöjd med det.
Men, lite större än 13” börjar kännas intressant. :D
Vad ska man satsa på? TV-apparater är ju absurt fula, har funtat på en Frame, men vet inte riktigt.
Och så måste man ju ha någon typ av ljud också, förstås. Googlar man så finns ju tusen grejer, men att sätta sig in i allt...
Orka.

Frågan:
Om jag ska lösa det här så enkelt (och bra) som möjligt, hur gör jag? Stor TV? Projektor? Soundbar?
Det enda jag kommer att göra inom överskådlig framtid är att kolla på streamade serier och film, och någon hög volym på ljudet blir det inte. Småbarn.
Surround och sånt som alla tycker är livsnödvändigt känns inte heller relevant.
Grejerna måste inte vara superbäst, men det får inte vara dåligt heller.

Kan ni bild också?
Vad rekommenderar ni till teknikfienden Strindberg? Har ingen tv nu, och har inte haft på många år. Streamar typ serier på datorn och har i ärlighetens namn varit nöjd med det.
Vad ska man satsa på? TV-apparater är ju absurt fula, har funtat på en Frame, men vet inte riktigt.
Och så måste man ju ha någon typ av ljud också, förstås. Googlar man så finns ju tusen grejer, men att sätta sig in i allt...
Orka.

Frågan:
Om jag ska lösa det här så enkelt (och bra) som möjligt, hur gör jag? Stor TV? Projektor? Soundbar?
Det enda jag kommer att göra inom överskådlig framtid är att kolla på streamade serier och film, och någon hög volym på ljudet blir det inte. Småbarn.
Du skall ha en tv av känt märke i storleken 40-46 tum. Det inbyggda ljudet kommer duga utmärkt för dina behov kan jag utläsa ;)

Köp typ en sån här:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/39-43tum/samsung-ue43ru6025kxxc/1009273.9115/
5 laxar

Kan ni bild också?
Orka.

Frågan:
Tycker @Pete11 förslag låter vettigt. Låter som det du är ute efter mest är större bild och hyfsad kvalité och då duger den nog bra. En OK soundbar inkl en smidig liten sub kan du skaffa senare om ljudet inte räcker till via TV'n

Du skall ha en tv av känt märke i storleken 40-46 tum. Det inbyggda ljudet kommer duga utmärkt för dina behov kan jag utläsa ;)

Köp typ en sån här:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/39-43tum/samsung-ue43ru6025kxxc/1009273.9115/
5 laxar

Tycker @Pete11 förslag låter vettigt. Låter som det du är ute efter mest är större bild och hyfsad kvalité och då duger den nog bra. En OK soundbar inkl en smidig liten sub kan du skaffa senare om ljudet inte räcker till via TV'n

Låter rimligt. Men blir inte det lite smått? Det är 4,5 m till lämplig vägg från soffan. Jag tänker ju inte leva som ett djur och möblera efter tv:n. ;)

Ang. Tv, tycker man blir sjukt besviken på apparna i alla smart tv. Dom segar tom ner själva grund-tv:n.
Min nästa tv blir en ”vanlig” osmart, sen köper jag till en apple-tv eller liknande för netflix, hbo etc.

Låter rimligt. Men blir inte det lite smått? Det är 4,5 m till lämplig vägg från soffan. Jag tänker ju inte leva som ett djur och möblera efter tv:n. ;)

Köp vad som helst i vettig storlek. Philips, Samsung, LG eller Sony.
Själv gillar jag Philips med dess Ambilight.
Ser dock ”aldrig” på tv där hemma, eller för den delen någon annanstans heller, men övriga familjemedlemmar verkar tycka att det serveras dugliga filmer/serier.

4,5m är en bra bit faktiskt. Jag satt knappt 4m ifrån en 55" i ca 5år innan jag bytte upp mig till 65".

Så idag skulle jag tycka 55 är superlitet men går man ifrån ingenting så är nog 55" ok ändå.

Vad är det för budget vi pratar om? Om vi pratar mer premium och OLED så betingar 55" runt 13-15k och 65" runda slängar 22k.

Skippar vi OLED här och går på mer mellanklass skulle jag säga 55" ca 8-10k, 65" 13-15k.

För en som tycker en tv är sjukt ful skulle jag inte gå på 75" :p

Vad är vettigast tips till barn, utan mobiler, som ska ha Spotify i sina egna rum? Pris: under 1000kr/unit?

Finns Wi-Fi i huset som håller.

Är helt nollad på vad som finns om inte mobil/surfplatta.

Du behöver ju något där de bläddrar fram musiken, så en display av något slag, samt en förstärkare och högtalare. Eller tänker du på en allt-i-ett enhet?

4,5m är en bra bit faktiskt. Jag satt knappt 4m ifrån en 55" i ca 5år innan jag bytte upp mig till 65".

Så idag skulle jag tycka 55 är superlitet men går man ifrån ingenting så är nog 55" ok ändå.

Vad är det för budget vi pratar om? Om vi pratar mer premium och OLED så betingar 55" runt 13-15k och 65" runda slängar 22k.

Skippar vi OLED här och går på mer mellanklass skulle jag säga 55" ca 8-10k, 65" 13-15k.

För en som tycker en tv är sjukt ful skulle jag inte gå på 75" :p
Budget har jag inte riktigt någon, än. Har just börjar kolla på det här.
Men projektor då, kan inte det vara något?

Budget har jag inte riktigt någon, än. Har just börjar kolla på det här.
Men projektor då, kan inte det vara något?

Hur ser rummet ut, vita väggar, vitt tak, fönster som går att mörklägga?
Har du vitt tak, vita väggar och vill köra projektor så blir det nästan ett måste att ha en högkontrastduk och en ljusstark projektor till det, men det beror såklart på kraven.
Enklast är att köpa en TV, 65" - 75" borde vara lagom på 4.5m (beroende på vilket material du ska spela, 4k, HD, SD)

Hur ser rummet ut, vita väggar, vitt tak, fönster som går att mörklägga?
Har du vitt tak, vita väggar och vill köra projektor så blir det nästan ett måste att ha en högkontrastduk och en ljusstark projektor till det, men det beror såklart på kraven.
Enklast är att köpa en TV, 65" - 75" borde vara lagom på 4.5m (beroende på vilket material du ska spela, 4k, HD, SD)
Lät meckigt med projektor.
En sån här blir bra då?
246DA46D-0E93-4E7D-ACCB-AC402A0DE4F4.png

Lät meckigt med projektor.
En sån här blir bra då?
246DA46D-0E93-4E7D-ACCB-AC402A0DE4F4.png
IPS panel som denna är har bättre vidvinkel. Mao du ser färger osv bra i bred vinkel (tänk de som sitter långt ut på soffan och inte framför tvn).

En VA panel har djupare svärta men dålig vidvinkel. Så där får du välja vad du prioriterar.

Annars är det en övre mellanklassmodell du tittat på. Jag när nära att köpa en LG men valde sen Sony 65" xf9005, den Sonyn har VA panel och FALD (full array local dimmig) vilket ger riktigt trevlig bild. Kostar dock 14k och är hyfsat tjock.

Gillar du LG du hittat så försök ta dig till butik. Man vill gärna titta på den och fippla lite med fjärren innan man slår till :)

IPS panel som denna är har bättre vidvinkel. Mao du ser färger osv bra i bred vinkel (tänk de som sitter långt ut på soffan och inte framför tvn).

En VA panel har djupare svärta men dålig vidvinkel. Så där får du välja vad du prioriterar.

Annars är det en övre mellanklassmodell du tittat på. Jag när nära att köpa en LG men valde sen Sony 65" xf9005, den Sonyn har VA panel och FALD (full array local dimmig) vilket ger riktigt trevlig bild. Kostar dock 14k och är hyfsat tjock.

Gillar du LG du hittat så försök ta dig till butik. Man vill gärna titta på den och fippla lite med fjärren innan man slår till :)
Gillar/ogillar inte något specifikt. Titta på och fippla fjärr?
Trist.
Ska väl bara slå på och av, typ. Vad är bäst ”smarttv” eller en apple tv eller chromecast?

Edit: ”försök ta dig till butik”?
Alltså, jag bor hyfsat civiliserat till...;)

Senast ändrad:
Gillar/ogillar inte något specifikt. Titta på och fippla fjärr?
Trist.
Ska väl bara slå på och av, typ. Vad är bäst ”smarttv” eller en apple tv eller chromecast?

Edit: ”försök ta dig till butik”?
Alltså, jag bor hyfsat civiliserat till...;)
Vet ingenting om chromecast eller Apple TV tyvärr. Kör min PC kopplad till TV'n och tittar 99% genom den.

Ska du bara slå på och av TV'n så behöver du kanske inte stega runt i menyerna innan köp låter det som.

Nä du bor ju på vischan :D Skämt å sido, tänkte mer ur tidsaspekt. Vill man kolla igenom tv apparater så kan en timma i butik vara värt det, sen några fler på dedikerat forum efter sökning av modeller på Google. Sweclockers innehåller en del godbitar om just TV.

Man kan lägga hur mkt tid som helst om man vill :)

Vet ingenting om chromecast eller Apple TV tyvärr. Kör min PC kopplad till TV'n och tittar 99% genom den.

Ska du bara slå på och av TV'n så behöver du kanske inte stega runt i menyerna innan köp låter det som.

Nä du bor ju på vischan :D Skämt å sido, tänkte mer ur tidsaspekt. Vill man kolla igenom tv apparater så kan en timma i butik vara värt det, sen några fler på dedikerat forum efter sökning av modeller på Google. Sweclockers innehåller en del godbitar om just TV.

Man kan lägga hur mkt tid som helst om man vill :)
Det är ju som sagt det här med tiden och intresset...
Tur man har KS för att lösa ens problem!

Summa sumarum: köp stor tv med inbyggda högtalare. Bli nöjd.
Låter bra!
Jag återkommer om olika specar.

Låter bra!
Gör så. Köp sedan en Apple TV om du vill kolla film och köra Netflix. Den är rätt bra, men fjärrkontrollen är lite störig. Dock enkel att använda för en som i grunden är ointresserad. :)

Gör så. Köp sedan en Apple TV om du vill kolla film och köra Netflix. Den är rätt bra, men fjärrkontrollen är lite störig. Dock enkel att använda för en som i grunden är ointresserad. :)
Tack!
Ja, som sagt, det är ointresset som spökar. Har kranat rätt mycket ljud i ungdomen, och är i största allmänhet teknikintresserad, men intresset för att sätta mig in i detta är exakt noll.

Jo men vettifan ändå haha.

Tack men Det är också testat men bada reaktion från basen. Inställningarna på stärkaren verkar OK...

Låter konstigt, PS4 har inte så jäkla mycket inställningar för sånt. Det är typ stereo eller någon sorts surround. Ibland löser stärkaren bas även vid stereo så det låter konstigt att den är helt död med ps4.

Låter bra!
Hehe är ju svårt att ge bra tips om man inte själv kikat på en specifik TV som länkas.

Jag är riktigt nöjd med min Sony, den har grymt svärta och naturtrogen färg enligt mitt tycke. Samsung tenderar att fläska på mer färg. LG har jag ingen jättekoll på men skulle säga mittemellan då.

Svärmor och svärfar köpte Samsung Qled ur Q6 serien i 55" för typ samma peng jag köpte min Sony 65". De tycker bilden på min Sony är mycket bättre och de ångrar sitt köp något.

Jag har en Samsung TV, normalmodell, 55 tum tror jag
vanlig prisklass typ 8000

det jag stör mig på är att när kameran panorerar i filmer har den svårt att hänga med, jäkligt segt, kan bli illamående nästan jobbigt ibland när filmer har mycket snabba klipp.

vad behöver man lägga för att slippa det ?

Jag har en Samsung TV, normalmodell, 55 tum tror jag
vanlig prisklass typ 8000

det jag stör mig på är att när kameran panorerar i filmer har den svårt att hänga med, jäkligt segt, kan bli illamående nästan jobbigt ibland när filmer har mycket snabba klipp.

vad behöver man lägga för att slippa det ?
Du har inte något konstigt "true motion" läge eller liknande aktiverat i menyn?

Tillbaka
Topp