• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Snygga! Och fan ta dig @Pete11, nu har ju jag börjat fundera på att uppdatera högtalarna också :D

Jag har inte utrymme att ha en separat anläggning för endast musik utan behöver köra på kompromissen att hemmabion ska fixa musik också.

Kommer som sagt driva med Sony str-dn1080 och fnular nu lite på vad jag ska tänka på inför uppdatering.

Känner idag att centern jag har inte riktigt ger den klara klangen i röster jag önskar när jag ser på film. Jag saknar även lite mer klang i golvarna för musik och mellanregister.

Finns det något jag bör kika lite närmre på om jag tänker mig lägga i runda slängar 15k på golvare och matchande center?

Tänker att mina mindre surroundhögtalare och subben fortfarande kan göra sitt jobb utan att behöva bytas ut. Eller?

Långt ifrån optimal placering av subben i know men någonstans fick jag kompromissa med Sambon. Den flåsar på tillräckligt för film ändå.

Åsikter? Idéer?
IMG_20191023_155103.jpg
IMG_20191023_155012.jpg

Prismässigt och utseendemässigt lockar:
Dali Oberon 7 frontar
oberon-7-light-oak.png

Dali Oberon vokal center
dali-oberon-vokal-finish-colour-light-5888-p.png
Har aldrig gillat Dali. Tycker diskanterna är rätt trista, även på Rubicon serien.
Jag skulle titta/lyssna på monitor audio eller Elac, men det är svårt att bara rekommendera något rakt av.
Surround och sub kan du behålla, frontar och center är viktigare att matcha.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Har aldrig gillat Dali. Tycker diskanterna är rätt trista, även på Rubicon serien.
Jag skulle titta/lyssna på monitor audio eller Elac, men det är svårt att bara rekommendera något rakt av.
Surround och sub kan du behålla, frontar och center är viktigare att matcha.
Bra då bekräftade du precis det mina öron redan sagt till om :) att kunna behålla surround och sub känns viktigt för att spendera hela budgeten på bara frontar och center.

Vet att det är ens egna öron som bestämmer och på Hifi-klubben fanns endast Dali som verkade passa in på mina kriterier och budget. Den butiken ligger lättast till för mig.

Var lyssnar jag på monitor audio och elac i sthlm? Den serier jag hittat vid snabb googling är monitor audio silver 200 och elac uni-fi fs u5 slim.

Problem med dessa är att de käkar upp all tänkt budget på 15k och lämnar inget till centern som jag idag upplever är största bristen i min setup.

Centern till silver 350 kostar 8 lök.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
@Nissenutz
Monitor audio har monitor serien och bronze serien med center för runt 2500 och uppåt. Du har Elac debut.
Vi snackar 6-8 tusen för golvare och ett ca 3-5 för center beroende på vad du gillar.
Kolla reference audio - www.ref.se
Har ingen aning om hur dessa låter men det är ju bra märken.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
@Nissenutz
Monitor audio har monitor serien och bronze serien med center för runt 2500 och uppåt. Du har Elac debut.
Vi snackar 6-8 tusen för golvare och ett ca 3-5 för center beroende på vad du gillar.
Kolla reference audio - www.ref.se
Har ingen aning om hur dessa låter men det är ju bra märken.
Butiken verkar ha några trevliga alternativ.

Skulle kunna para ihop:
Monitor audio bronze 6 + center för 12,5k.
Eller
Elac fs 78 + Elac CC u5 för 14,5k.
Eller sträcka budgeten något
Elac-fi fs u5 slim + elac CC u5 för 18,5k.

Ska ta någon dag och åka iväg med farsan och lyssna precis som vi gjorde när jag var liten och farsan skulle köpa högtalare så blir det lite nostalgitripp på köpet :)

Med lite tur låter monitor audio bäst i mina öron och jag spar en slant :p
 

mega

Rolex
Butiken verkar ha några trevliga alternativ.

Skulle kunna para ihop:
Monitor audio bronze 6 + center för 12,5k.
Eller
Elac fs 78 + Elac CC u5 för 14,5k.
Eller sträcka budgeten något
Elac-fi fs u5 slim + elac CC u5 för 18,5k.

Ska ta någon dag och åka iväg med farsan och lyssna precis som vi gjorde när jag var liten och farsan skulle köpa högtalare så blir det lite nostalgitripp på köpet :)

Med lite tur låter monitor audio bäst i mina öron och jag spar en slant :p
Precis så man skall köpa stereo, med öronen.
Jasg gillar att lyssna på musik jag aldrig hört, helt random bara.
Mycket enklare att plocka det bästa systemet när man inte har gamla musikminnen. Det som är roligast och mest engagerande att lyssna på är det du kommer att ha mest glädje av och lyssna mest på, och inte bara på gamla godingar.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Butiken verkar ha några trevliga alternativ.

Skulle kunna para ihop:
Monitor audio bronze 6 + center för 12,5k.
Eller
Elac fs 78 + Elac CC u5 för 14,5k.
Eller sträcka budgeten något
Elac-fi fs u5 slim + elac CC u5 för 18,5k.

Ska ta någon dag och åka iväg med farsan och lyssna precis som vi gjorde när jag var liten och farsan skulle köpa högtalare så blir det lite nostalgitripp på köpet :)

Med lite tur låter monitor audio bäst i mina öron och jag spar en slant :p
Det låter ju riktigt trevligt. Jag önskar jag kunde ta mig tid att göra det i lugn och ro, men det kommer i framtiden :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Precis så man skall köpa stereo, med öronen.
Jasg gillar att lyssna på musik jag aldrig hört, helt random bara.
Mycket enklare att plocka det bästa systemet när man inte har gamla musikminnen. Det som är roligast och mest engagerande att lyssna på är det du kommer att ha mest glädje av och lyssna mest på, och inte bara på gamla godingar.
Jag gillar att ta någon gammal låt man gillat länge och provlyssna med. Helt fantastiskt när man helt plötsligt hör nya toner och hur klart det faktiskt ska låta.

När jag var på Hifi-klubben sist körde han igång Avicii med SOS. Kommer inte ihåg vilka högtalare. Jag har ju hört den jävla låten på radio så jag var helt less på den. Att få höra den så som den skulle låta gjorde att jag börjat gilla den så den kommer finnas med på min "testa lista" av låtar att spela i butik.
Det låter ju riktigt trevligt. Jag önskar jag kunde ta mig tid att göra det i lugn och ro, men det kommer i framtiden :)
Jag har inte samordnat detta hemma än *fingers crossed*

Att rodda om i TV-hörnan fick orimligt lågt motstånd dock, så undrar vad hennes baktanke är :D
 

mega

Rolex
Jag gillar att ta någon gammal låt man gillat länge och provlyssna med. Helt fantastiskt när man helt plötsligt hör nya toner och hur klart det faktiskt ska låta.

När jag var på Hifi-klubben sist körde han igång Avicii med SOS. Kommer inte ihåg vilka högtalare. Jag har ju hört den jävla låten på radio så jag var helt less på den. Att få höra den så som den skulle låta gjorde att jag börjat gilla den så den kommer finnas med på min "testa lista" av låtar att spela i butik.

Jag har inte samordnat detta hemma än *fingers crossed*

Att rodda om i TV-hörnan fick orimligt lågt motstånd dock, så undrar vad hennes baktanke är :D
Mitt bästa tips, oss emellan, får inte spridas, ge henne två val, varav ett är otänkbart. Typ:
Jag funderar på att flytta ut högtalarna lite, eller så kanske man skulle köpa dom där stora med galler och kablar tjocka som boaormar?
EDIT: Om hon väljer nummer ett har du vunnit, ifall det nu var oklart :D
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Mitt bästa tips, oss emellan, får inte spridas, ge henne två val, varav ett är otänkbart. Typ:
Jag funderar på att flytta ut högtalarna lite, eller så kanske man skulle köpa dom där stora med galler och kablar tjocka som boaormar?
EDIT: Om hon väljer nummer ett har du vunnit, ifall det nu var oklart :D
Hehe den var bra ;) de där har redan fått ok dock lustigt nog.

Men, First things first. Ny Sony str-dn1080 och onkyo atmos. Bort med vitrinskåp. Montera ben på TV-bänken så centern kommer upp.

När jag är klar med detta kan jag belöna mig med nya frontar och center :D måste ha lite morot för att få ut tummen ur
 

Lolle

Panerai
Mitt bästa tips, oss emellan, får inte spridas, ge henne två val, varav ett är otänkbart. Typ:
Jag funderar på att flytta ut högtalarna lite, eller så kanske man skulle köpa dom där stora med galler och kablar tjocka som boaormar?
EDIT: Om hon väljer nummer ett har du vunnit, ifall det nu var oklart :D
Ungefär det är min taktik också för viktiga beslut men håller det till enstaka gång per år så det inte blir rutin.

Typ tar fram ett par Cerwin Vega eller gamla JBL så jämför man dem med System Audios pianolackade ”som en kompromiss”.
Sen överdriver jag priset på System Audio initialt typ 18 000kr istället för 12 000kr. När fruns reaktion är att även de var ju ”jättedyra” så kan man inom någon dag säga att de går att få för 12 000kr faktiskt så har hon vant sig vid prisläget och jag får slå till. Annars skulle den faktiska summan uppfattas som alldeles för hög och vi fastnar i argumentationen så hon vill köpa någon billigare ingångsmodell... ;)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Ungefär det är min taktik också för viktiga beslut men håller det till enstaka gång per år så det inte blir rutin.

Typ tar fram ett par Cerwin Vega eller gamla JBL så jämför man dem med System Audios pianolackade ”som en kompromiss”.
Sen överdriver jag priset på System Audio initialt typ 18 000kr istället för 12 000kr. När fruns reaktion är att även de var ju ”jättedyra” så kan man inom någon dag säga att de går att få för 12 000kr faktiskt så har hon vant sig vid prisläget och jag får slå till. Annars skulle den faktiska summan uppfattas som alldeles för hög och vi fastnar i argumentationen så hon vill köpa någon billigare ingångsmodell... ;)

Mitt hemliga trick är att säga att dom kostar "tolvhundra" och vilken valuta det är avslöjar man inte.
 

Calle

Omega
Lite sugen på att uppgradera TVn från den nuvarande 55" Panasonic Plasman i mellandagarna om det blir bra kurs på en LG 65" OLED. Lite osäker på hur det kommer att funka med ARC osv till min nuvarande Denon x4100w. Slutar med att det blir ett dyrt kalas :D
6ZHekE1.jpg

Har två stycken Dali Ikon 5 som frontar och en Opticon Vokal som center i mittensektionen av bänken bakom tygdörren. Bak har jag två mindre högtalare från Argon som inte syns på bilden.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Lite sugen på att uppgradera TVn från den nuvarande 55" Panasonic Plasman i mellandagarna om det blir bra kurs på en LG 65" OLED. Lite osäker på hur det kommer att funka med ARC osv till min nuvarande Denon x4100w. Slutar med att det blir ett dyrt kalas :D

Varför inte köpa en Panasonic OLED?
Jag köpte GZ2000 och är mycket nöjd. Väldigt naturlig och livlig bild.
 

Veratio

Cartier
Provlyssnade nya Stage för några veckor sedan och la in en beställning samma dag. Klart och fint ljud (är inte finsmakare), testade mest den musik jag själv lyssnar på. Testade även lite film. Tyckte den verkade kanon för pengarna. Preliminär leverans mitten av december. Kul!

Nu ska man bara sälja Sonos-grejerna.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tänkte lägga detta i korgen. Vad tror ni? @Affe?
Receiver
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receiver/258840-yamaha-rx-v483/

Subkabel 15m av denna.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/subwoofer/170580-supra-sublink-rca-vit/

Sen har jag 8 respektive 13m till bakhögtalarna. Är jag snål och svär i kyrkan om man kikar på en 25m rulle av detta?
https://m.clasohlson.com/se/Högtalarkabel RKUB 2x2,5 mm²/Pr490223005


Missade att du taggade mig, ser bra ut, med tanke på att det inte är några vidare avstånd i ett normalstort TV-rum så kommer detta funka klockrent! Blev det ett köp på Yamaha förstärkaren, och om, känner du dig nöjd med en!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Missade att du taggade mig, ser bra ut, med tanke på att det inte är några vidare avstånd i ett normalstort TV-rum så kommer detta funka klockrent! Blev det ett köp på Yamaha förstärkaren, och om, känner du dig nöjd med en!
Om du scrollar bakåt en sida och läser framåt ser du att detta skenat lite :D

Blir en Sony str-dn1080 och ett par Atmos högtalare, Alltså 7.2 stärkare. :)

Lite ommöblering på TV väggen och ev något senare nya frontar och center.

Köpte suprakabeln dock och subben fungerar finfint utan störningar så tack för det tipset :)
 
Senast ändrad:

Torsten

Vacheron
2-Faktor
De där ska faktiskt vara riktigt dåliga enligt recensionerna jag sett. Ungefär som de nuvarande i ljudkvalité men med NC.
Kolla istället på WF1000XM3 som är bättre på allt (förutom att de inte är lika lätta att para ihop som Apples egna):

shopping
Köpte Airpods Prod när de släpptes och har haft dem en vecka nu. Riktigt nöjd med både ljudkvalité och NC.
Sitter som gjutna och var perfekta på flyget :)
 
Panasonics OLED-panel görs av LG men det visste du kanske :)
Det är LG som tillverkar alla OLED-paneler till alla märken.
Men det är inte bara panelen i sig som påverkar bilden, det är massor med mjukvara som skall till för att få till en bra bild. Tex är Panasonic kända för att att ha en oerhört bra färgåtergivning och de bästa möjligheterna att ställa in bilden i det närmaste perfekt avseende den biten. Sony är kända för att få till en mycket bra rörelsehantering. På dessa punkter är de båda ofta bättre än LG, fast det är deras paneler.

I de dyrare modellerna från Sony och säkert också Panasonic sätts en mycket hög kvalitetsstandard avseende vilka paneler som får levereras av LG. Man sorterar ur sämre uniformitet och andra avvikelser. Dessa går till andra modeller.

Därmed inte sagt att LG överlag är dåliga, tvärt om håller de hög nivå.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Om du scrollar bakåt en sida och läser framåt ser du att detta skenat lite :D

Blir en Sony str-dn1080 och ett par Atmos högtalare, Alltså 7.2 stärkare. :)

Lite ommöblering på TV väggen och ev något senare nya frontar och center.

Köpte suprakabeln dock och subben fungerar finfint utan störningar så tack för det tipset :)



Nice! Bra jobbat, brukar ofta bli så, bättre att uppgradera rejält när man ändå är på väg, var ett bra tag sedan jag själv gjorde det! Dock kör jag med 7.2 ut för tillfälle, trots att jag skulle kunna ha 9.2. Men rummet är för litet, så det känns lite överkurs!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Nice! Bra jobbat, brukar ofta bli så, bättre att uppgradera rejält när man ändå är på väg, var ett bra tag sedan jag själv gjorde det! Dock kör jag med 7.2 ut för tillfälle, trots att jag skulle kunna ha 9.2. Men rummet är för litet, så det känns lite överkurs!
Då har du ju möjligheter att köra på 7.2.2

In med ATMOS nu :D
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Kunde inte hålla mig, Reference audio hade dettaa begagnade slutsteg från Primare. 2x120W, dual mono.
Fick öppet köp tom Måndag så jag hinner känna efter/testa ordentligt. :)

IMG_20191113_160835.jpg
ImageUploadedByTapatalk1355257057.200191.jpg

Vad använder du för försteg/högtalare? Hur upplever du det?
Primare är ju riktigt bra priser på nu för tiden så man får ju mycket för pengarna. Sist jag hade Primare var för 13 år sedan och då var det en SPA20:
bild

Jag var riktigt nöjd med den men den hade inga HDMI eller digitala ingångar om jag minns rätt.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Intressant fråga ovan.

Är inte långt insatt i detta och kommer främst använda min setup för film. Har/hade bestämt mig för att köpa en Sony str-dn1080 reciever för att få tillgång till allt de senaste som filmvärlden bjuder på.

Men om man ska lyssna musik föredras ett slutsteg har jag förstått. Kommer den Sonyn jag kikat på gå att koppla ett slutsteg till om jag vill i framtiden?

Eller måste jag lätta mer på lädret och börja om mitt sökande nu?
 

MrJL

Omega
2-Faktor
@Nissenutz Du kan inte koppla ett slutsteg till DN1080. Den har ingen pre-out.
Däremot så ska du ju först och främst använda förstärkaren till film och då lär den funka bra. Den har ju också fått positiva omdömen för ljud i 2-kanal så det märker du först när du lyssnar på musik. Alla tycker ju olika om just ljud så har du tur så kanske du är nöjd.

Det blir ganska dyrt om du ska köpa ett försteg för hemmabio och stereo. Testa att söka på försteg för hemmabio så förstår du vad jag menar.
Det bästa du kan göra isåfall är att köpa DN1080 för hemmabio och om du inte blir nöjd så köper du en integrerad förstärkare för stereo.

En integrerad 2-kanalsförstärkare kan vara minst lika bra som för/slutsteg-kombination.
Allt handlar om hur mycket pengar man vill lägga... Som vanligt :)
 
Topp