• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Köp en bra anläggning, men bli inte lurad att du behöver dyra kablar. Ska du dessutom bara lyssna via Spotify behöver du inte ens en bra anläggning...

Och har du inte ett akustikreglerat rum så hjälper det inte heller.
Ska man syssla med Hifi på så hög nivå, så blir det fort dyrt.
Köp något som du trivs med och något som låter vettigt.
Börjar man med att gräva ner sig i Hifins värld, så kan vilken kolcksamling som helst kännas billig och överkomlig.

Det bör inte innebära några problem. Dina små surrounder lär inte knäcka din förstärkare.
Tack, skönt att höra.

Saxade specen på dom här nedan:
  • Crossover frequency: 3.600 Hz
  • Effective frequency range: 80-20.000 Hz
  • Sensitivity level(1W/1m): 88 dB
  • Nominal impedance: 4 ohm
  • Amplifier requirement:10-100 W
  • Dimensions (WxHxDmm)124x155x196 mm
  • Net weight: 2,4 kg

Känns inte så aktuellt att börja jaga surround matchande resten av SF Venere jag köpt då de är rackarns dyra för vad de ska göra i mitt system plus att de är alldeles för stora i dagsläget.

Det jag skulle kunna leta efter dock är några andra surround som jobbar i 6 ohm om det är fördelaktigt?

Tack, skönt att höra.

Saxade specen på dom här nedan:
  • Crossover frequency: 3.600 Hz
  • Effective frequency range: 80-20.000 Hz
  • Sensitivity level(1W/1m): 88 dB
  • Nominal impedance: 4 ohm
  • Amplifier requirement:10-100 W
  • Dimensions (WxHxDmm)124x155x196 mm
  • Net weight: 2,4 kg

Känns inte så aktuellt att börja jaga surround matchande resten av SF Venere jag köpt då de är rackarns dyra för vad de ska göra i mitt system plus att de är alldeles för stora i dagsläget.

Det jag skulle kunna leta efter dock är några andra surround som jobbar i 6 ohm om det är fördelaktigt?

Det är väl eventuell klangmatchning som kan förbättra. Kanske det finns något att googla på. Annars är det väl bättre att du väntar tills pengar och plats finns

Det är väl eventuell klangmatchning som kan förbättra. Kanske det finns något att googla på. Annars är det väl bättre att du väntar tills pengar och plats finns
Pengarna finns väl egentligen för att köpa dom helt nya men kan inte motivera det. Det blir tråkigt bioljud utan surroundhögtalare men tror inte jag skulle uppmärksamma eller njuta motsvarande priset för klangmatchning i däckskrik och pistolskott bakom mig. För musik kör man ju endast frontarna ändå.

Angående platsbrist så innebär det att köpa ett nytt hem eller byta sambo och inget av de är ett alternativ :p

Ville mest försäkra mig om att inte hårdvaran tar stryk. Sen i framtiden kanske det blir ett uppdatering av surround också. Till vad vet jag inte men ingenting som är speciellt mkt större än idag iaf.

Klangmatchning skiter sig när det kommer till atmoshögtalare då Sonus Faber inte verkar pyssla med sådant.

Pengarna finns väl egentligen för att köpa dom helt nya men kan inte motivera det. Det blir tråkigt bioljud utan surroundhögtalare men tror inte jag skulle uppmärksamma eller njuta motsvarande priset för klangmatchning i däckskrik och pistolskott bakom mig. För musik kör man ju endast frontarna ändå.

Angående platsbrist så innebär det att köpa ett nytt hem eller byta sambo och inget av de är ett alternativ :p

Ville mest försäkra mig om att inte hårdvaran tar stryk. Sen i framtiden kanske det blir ett uppdatering av surround också. Till vad vet jag inte men ingenting som är speciellt mkt större än idag iaf.

Klangmatchning skiter sig när det kommer till atmoshögtalare då Sonus Faber inte verkar pyssla med sådant.

Behåll det du har tillsvidare. Ingenting som kommer att förstöra din förstärkare.

Ja, det är tokigt. Köp rätt längd istället. Du skulle behöva flera hundra meter (om inte flera kilometer) skillnad i längd på kabeln för att du skulle höra någon skillnad. Elektroner är ju rätt snabba. :) men du väljer själv så klart.
Fun fact: elektronerna är faktiskt väldigt långsamma men vågutbredningen i kabeln är desto snabbare (ljusets hastighet). :)
Någon ljudfördröjning får man alltså mycket riktigt inte i kablar (om man inte pratar kilometer).

Fast om alternativet är att ha bakis eller köpa en massa dyr kabel, så kan man trösta sig med att balunsen går över. Kabeln ligger där och påminner en om bortkastade pengar en väldigt lång stund.

Köp en bra anläggning, men bli inte lurad att du behöver dyra kablar. Ska du dessutom bara lyssna via Spotify behöver du inte ens en bra anläggning...

Nja, jag tycker nog en bra anläggning kan komma till sin rätt även med halvdana källor. Men några dyra kablar köper jag inte, däremot får de gärna vara snygga och/eller lätthanterliga.

Nja, jag tycker nog en bra anläggning kan komma till sin rätt även med halvdana källor. Men några dyra kablar köper jag inte, däremot får de gärna vara snygga och/eller lätthanterliga.

Det spelar ju heller ingen roll om man kör extremt högupplöst när mastringen suger. Så vettigt ljud som möjligt samtidigt som det är så bekvämt som möjligt.

Jag tycker att du har en sund uppfattning.

Har kikat lite film och lyssnat lite musik på marantz SR5013 nu och jag är positivt inställd.

Nar sambon sätter sig i soffan och filmen Bilar 2 är igång för dottern säger hon direkt: Jösses vad ljudet flyttar sig runt en!

Hon är inte ett dug intresserad normalt sett.

När det kommer till musik måste jag nog läsa på lite hur jag ställer in allt. Har kört med kalibreringsmicken men saknade lite frihet att ställa in ljudet själv så har under Ljud/audyssey ställt in multEQ XT på L/R bypass.

På det viset tror jag att den använder kalibreringen men låter mig justera frontarna som jag behagar.

Kör allmänna ljudvalet på auto på receivern så den läser av filmer korrekt. Provade att spela musik med pure och pure direct men tyckte ljudet blev för tunnt. Har förstått att den spelar upp ljudet utan att processa det då men föredrar det fylligare och varmare ljudet.

Det spelar ju heller ingen roll om man kör extremt högupplöst när mastringen suger. Så vettigt ljud som möjligt samtidigt som det är så bekvämt som möjligt.

Jag tycker att du har en sund uppfattning.
Det är ju ofta en stor nackdel att ha en fin anläggning för alla brister i produktionen blir så tydliga och de riktigt välproducerade artisterna är inte direkt något man hittar på topplistorna.

Nu måste jag hålla mig i skinnet ett tag!
Köpte på impuls en Quad Artera Play som är ett försteg med integrerad cd, DAC och balanserade utgångar.
Betalade strax under 3K så jag tycker det var en ganska bra affär.
Dock så råkade jag av ren klantighet bränna en säkring i slutsteget så nu måste jag få tag i en 5A minisäkring. Vet någon var man kan få tag i en någorlunda snabbt så är jag tacksam, annars ringer jag Reference Audio och frågar dem imorrn.
(dåligt ljus här)
IMG_20191120_230009.jpg

IMG_20191120_225456.jpg

Det är ju ofta en stor nackdel att ha en fin anläggning för alla brister i produktionen blir så tydliga och de riktigt välproducerade artisterna är inte direkt något man hittar på topplistorna.

Ja, jag tror att jag skrev någonstans i tråden att till viss musik så är någon bärbar Bose-högtalare den bästa.
Det finns alla möjliga slags produktioner. Mycket kompressor och limiter och sådana som helt enkelt är allt för bökiga och stökiga.

Nu måste jag hålla mig i skinnet ett tag!
Köpte på impuls en Quad Artera Play som är ett försteg med integrerad cd, DAC och balanserade utgångar.
Betalade strax under 3K så jag tycker det var en ganska bra affär.
Dock så råkade jag av ren klantighet bränna en säkring i slutsteget så nu måste jag få tag i en 5A minisäkring. Vet någon var man kan få tag i en någorlunda snabbt så är jag tacksam, annars ringer jag Reference Audio och frågar dem imorrn.
(dåligt ljus här)
IMG_20191120_230009.jpg

IMG_20191120_225456.jpg
Äh det är ju härligt med tillökning :)

Jag är typ pirrig i kroppen inför att få hem mina frontar. Tyckte jag fick till en hyfsad ljudinställning på marantzen igår men upplever att mina frontar saknar i mellanregister och lite i diskanten.
Ska spela lite mer ikväll innan dottern ska sova så jag kan ha lite volym.

Tänkte jag skulle lyfta in den nya centern i TV-bänken igår men blev att jag fipplade med inställningarna istället och försökte förstå mig på hur menyerna funkade.

@Pete11 Grattis till ett grymt köp och fynd! Jag har själv det försteget (och slutstegskombon) och är mycket nöjd. Lek lite med de olika filterna för olika ingångar. Det är en stor variation på dom. Får man fråga vad du gjorde för att bränna en säkring? Inte kul men de bör finnas hos en vanlig radiohandlare eller hos Elfa.

@Nissenutz Kul att du börjar hitta inställningar som du gillar. Jag tycker också att bypass brukar bli ganska tråkigt. Men du kan ju EQa med din förstärkare så du gillar ljudet. Testa att leka runt med positionen på högtalarna också då det gör oftast mycket skillnad.
Jag gillar inte Audyssey och andra kalibreringar, jag brukar använda en db-mätare och ställa in alla högtalare med samma db. På det sätter har jag behållt trycket som jag tycker att kalibreringen ofta tar bort. Speciellt på basen.

@Pete11 Grattis till ett grymt köp och fynd! Jag har själv det försteget (och slutstegskombon) och är mycket nöjd. Lek lite med de olika filterna för olika ingångar. Det är en stor variation på dom. Får man fråga vad du gjorde för att bränna en säkring? Inte kul men de bör finnas hos en vanlig radiohandlare eller hos Elfa.
Jag kopplade först in en lite risig RCA kabel mellan quaden och slutsteget och gjorde misstaget att dra ur sladden på vänstra kanalen med allt på vilken förmodligen resulterade i en strömspik då det sprakade till i högtalaren. Högtalaren i sig tog ingen skada men säkringen rök. Förhoppningsvis är det bara den.
Köpte via Conrad då jag inte hittade nån på ELFA och reference audio hade inte heller någon sådan. Beställde också XLR-kablar och toslink till chromecasten. får vänta till måndag-tisdag och köra min gamla receiver som slutsteg tills vidare. Men visst låter det bra. Måste få mer tid att lyssna på CD men första skivan jag testade (rage against the machines första) lät bättre än jag minns den. :)

Äh det är ju härligt med tillökning :)

Jag är typ pirrig i kroppen inför att få hem mina frontar. Tyckte jag fick till en hyfsad ljudinställning på marantzen igår men upplever att mina frontar saknar i mellanregister och lite i diskanten.
Ska spela lite mer ikväll innan dottern ska sova så jag kan ha lite volym.

Tänkte jag skulle lyfta in den nya centern i TV-bänken igår men blev att jag fipplade med inställningarna istället och försökte förstå mig på hur menyerna funkade.
Det ÄR ju jättekul, men samtidigt måste man ju dra gränsen någonstans. Nu har jag en komplett setup som jag kan använda, men försteget saknar RIAA och jag har ju en skivspelare jag vill kunna använda. Kanske skulle jag ha en radiodel också? osv osv.
Det skall bli kul att höra ditt omdöme om dina nya högtalare sedan. Jag kan nog inte lyssna ordentligt förrän tidigast fredag eftermiddag om jag hinner och då utan mitt primareslutsteg.. får kanske ta en eftermiddag ledigt i nästa vecka när jag bytt säkringen och bara njuta ;)

@Nissenutz Kul att du börjar hitta inställningar som du gillar. Jag tycker också att bypass brukar bli ganska tråkigt. Men du kan ju EQa med din förstärkare så du gillar ljudet. Testa att leka runt med positionen på högtalarna också då det gör oftast mycket skillnad.
Jag gillar inte Audyssey och andra kalibreringar, jag brukar använda en db-mätare och ställa in alla högtalare med samma db. På det sätter har jag behållt trycket som jag tycker att kalibreringen ofta tar bort. Speciellt på basen.
Precis som med förra stärkaren saknar jag lite volym i dialogerna.

Det största "problemet" är att vi tittar film när dottern sover och då inte kan ha så hög volym. Men valde kurvan FLAT instället för reference i audyssey och fick då till det riktigt trevligt, kör även dynamisk EQ satt till 0dB. Ökade nivån på mittkanalen lite och nu börjar jag närma mig en bra inställning som funkar ypperligt för filmtittande på låg/medel volym.

Känns som det är svårast att ställa in ljudet för lägre volymer. När man krämar på och tittar på barnfilmer (bilar/flygplan osv) så låter allt kanon med härliga effekter :)

Angående musik så var det samma där. Upplevde ljudet lite tunt på lägre volym men när jag drog på lite blev det alldeles för mkt med någon bio inställning och direct/pure direct lät absolut bäst.

Känns kul att börja hitta hem så att säga. En dB mätare vore inte intressant att testa med dock. Är helt enig om att jag troligen skulle kunna optimera mer men skulle gärna se hur inställningen FLAT i audyssey ser ut så jag kunde utgå från den när jag tweakar.

Blir att läsa på mera i dagarna :)
Det ÄR ju jättekul, men samtidigt måste man ju dra gränsen någonstans. Nu har jag en komplett setup som jag kan använda, men försteget saknar RIAA och jag har ju en skivspelare jag vill kunna använda. Kanske skulle jag ha en radiodel också? osv osv.
Det skall bli kul att höra ditt omdöme om dina nya högtalare sedan. Jag kan nog inte lyssna ordentligt förrän tidigast fredag eftermiddag om jag hinner och då utan mitt primareslutsteg.. får kanske ta en eftermiddag ledigt i nästa vecka när jag bytt säkringen och bara njuta ;)
Jag ska jobba hemifrån på måndag, du kan ju gissa vad jag gör på min lunchtimma då :D

Hämtar högtalarna på söndag

Precis som med förra stärkaren saknar jag lite volym i dialogerna.

Det största "problemet" är att vi tittar film när dottern sover och då inte kan ha så hög volym. Men valde kurvan FLAT instället för reference i audyssey och fick då till det riktigt trevligt, kör även dynamisk EQ satt till 0dB. Ökade nivån på mittkanalen lite och nu börjar jag närma mig en bra inställning som funkar ypperligt för filmtittande på låg/medel volym.

Känns som det är svårast att ställa in ljudet för lägre volymer. När man krämar på och tittar på barnfilmer (bilar/flygplan osv) så låter allt kanon med härliga effekter :)

Angående musik så var det samma där. Upplevde ljudet lite tunt på lägre volym men när jag drog på lite blev det alldeles för mkt med någon bio inställning och direct/pure direct lät absolut bäst.

Känns kul att börja hitta hem så att säga. En dB mätare vore inte intressant att testa med dock. Är helt enig om att jag troligen skulle kunna optimera mer men skulle gärna se hur inställningen FLAT i audyssey ser ut så jag kunde utgå från den när jag tweakar.

Blir att läsa på mera i dagarna :)

Jag ska jobba hemifrån på måndag, du kan ju gissa vad jag gör på min lunchtimma då :D

Hämtar högtalarna på söndag
Finns det inget night mode eller dynamic range ? Brukar funka bra.

Tyvärr nästan standard att få + på centern för att slippa ha sjukt högt för att höra talet.

Finns det inget night mode eller dynamic range ? Brukar funka bra.

Tyvärr nästan standard att få + på centern för att slippa ha sjukt högt för att höra talet.
Jo jag hittade ett läge som faktiskt beter sig lika bra på låg volym som på något högre. Dynamisk EQ son du säger. Gick att ställa från 0dB till 15dB så får labba lite vilket som upplevs bäst där.

Skönt att det inte bara är jag som vill ha upp volymen på talet :D

Om man bor i hus och inte har sovande barn att ta hänsyn till kan jag tänka mig att man inte upplever detta problem. Det är ju meningen att man ska höra dialoger klart och tydligt i normal volym men samtidigt att det ska skallra i rutorna hemma när något exploderar.

På låg/medel volym blir dialoger lidande. Hittade dock som sagt ett vettigt läge och kommer nog trimma in det lite då och då i några dagar innan jag hittar det optimala :)

Högtalarna är B&W CM9 :) låter fint men är på jakt efter en Hegel H300 till dem :)
Såg att Hifi-klubben börjat sälja Hegel. Vad driver du dom med nu?

Jag fick förövrigt in min Sonus faber venere center i TV-bänken ikväll. Recieverns inställningar mot gamla centern är än sålänge oförändrad och jösses vilket lyft i precis allt ljud som kommer direkt framifrån. Var tvungen att sänka nivån på centern då den verkligen öppnade upp oväntat mycket. Alla dialoger, pistolskott och glaskross är betydligt klarare och distinkt :)

Har ingen kul bild att bjuda på just nu dock så kastar in en produktbild.
Sonus-Faber-Venere-Center-1.jpg

Såg att Hifi-klubben börjat sälja Hegel. Vad driver du dom med nu?

Jag fick förövrigt in min Sonus faber venere center i TV-bänken ikväll. Recieverns inställningar mot gamla centern är än sålänge oförändrad och jösses vilket lyft i precis allt ljud som kommer direkt framifrån. Var tvungen att sänka nivån på centern då den verkligen öppnade upp oväntat mycket. Alla dialoger, pistolskott och glaskross är betydligt klarare och distinkt :)

Har ingen kul bild att bjuda på just nu dock så kastar in en produktbild.
Sonus-Faber-Venere-Center-1.jpg

Tyvärr är Hegel alldeles för dyrt nytt för mig :( Faber center jo tack... kan tänka mig att det låter bra :)

Tyvärr är Hegel alldeles för dyrt nytt för mig :( Faber center jo tack... kan tänka mig att det låter bra :)
För mig med, misstänker att detta kommer göra att jag hänger mer på hifitorget. Ett stereoslutsteg från marantz för att matcha min receiver SR5013 vore ju trevligt :D

Ska hämta matchade Venere 2.5 frontar imorgon. Det bökiga nu är att strax känns väl bakhögtalarna för klena också :hilarious:

För mig med, misstänker att detta kommer göra att jag hänger mer på hifitorget. Ett stereoslutsteg från marantz för att matcha min receiver SR5013 vore ju trevligt :D

Ska hämta matchade Venere 2.5 frontar imorgon. Det bökiga nu är att strax känns väl bakhögtalarna för klena också :hilarious:

Det blir för snabbt för dyrt med hifi :S Jag kör just nu med en Yamaha receiver men vill ha en 2-kanals istället. Sourrond gav jag upp för länge sen :p

Det blir för snabbt för dyrt med hifi :S Jag kör just nu med en Yamaha receiver men vill ha en 2-kanals istället. Sourrond gav jag upp för länge sen :p
Ja men då är det ju inte så bökigt att köpa ett vettigt beggat stereoslutsteg.

För min del hemma blir det mycket film så att skippa surround är inte ett alternativ. Dock vill jag kunna spela musik också och då blir det lite dyrare :p

Har dock köpt grejer så att just ett extra stereoslutsteg skulle lösa den biten :) men ska försöka hejda mig lite tänkte jag.

69107924-87BF-40A0-82A2-384A1D49E080.jpeg
Mitt krypin inte helt klart med kablar och lucka till bänken. Heco och JM Lab högtalare, xtz basar, Onkyo förstärkare, dspeaker anti-mode. Sen vi fick barn för snart 1 år sen har jag sett 5 filmer här inne:banghead:. I vardagsrummet har jag B&W 685 och en liten Nad förstärkare och i garderoben står B&W 683 med Rotel för och slutsteg.

Tillbaka
Topp