• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Om du vill byta blecken mellan HF och LF terminalerna så gör det, men jag ser verkligen ingen poäng med det. Inte heller lär det spela någon roll vilka terminaler du använder.
Kabeln du länkade passar bra, men personligen skulle jag försöka hitta färdigterminerade längder med spadar eller bananer då det blir snyggt och man slipper mekande. Dock lär det kosta 4-500 per längd så det är ju en prisfråga. Samtidigt kostar banankontakter en slant också så skillnaden blir kanske inte så stor om du inte redan har kontakter. D

Bi-amping förhåller jag mig skeptisk till, och många andra med mig.
Har varken banankontakter eller spadar. Tycker inte det är några bekymmer med att koppla på direkt så tänkte köra samma till de nya också.

För en amatör i det här träsket gör du det enkelt för mig om jag inte behöver tänka på bi-wire eller bi-amp. Inte till en start iaf.

Bi-wire skulle dock alltså kosta mig typ 185kr extra att testa från start så kanske är värt att beställa hem tillräcklig längd ändå :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
@Nissenutz Jag köpte Supra på lösmetet till mina bakhögtalare och har använt de finare XLR-kablarna från Supra och har alltid varit nöjd.
Skillnaden mellan kablar kan vara stor, men det du kan tänka på är de olika materialen, de finns ju tex i koppar och silver.
Jag upplevde väldigt stor skillnad på kablar till mina Martin Logan elektrostater, men inte samma skillnad till vanliga traditonella kablar.

Fördelen om du kan bi-ampa fronterna är att du bör testa det. Tycker du det låter bättre så kör, märker du ingen skillnad så kan du köra också. Bättre att använda alla kretsarna än att ha dom utan belastning.
Ja alltså det kostar ju endast ca 200kr mer för att kunna testa både bi-wire och bi-amp. Köper lite extra kabel :)

För en glad amatör duger alltså den supra kabeln jag länkade?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ja alltså det kostar ju endast ca 200kr mer för att kunna testa både bi-wire och bi-amp. Köper lite extra kabel :)

För en glad amatör duger alltså den supra kabeln jag länkade?
Jag tror den duger för de flesta. Men för att inte hamna i DEN diskussionen så säger jag bara: kör! :)
Det är alltid kul att testa sig fram och det är ju vad man känner är bäst, som är bäst.
Som med klockor alltså.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag tror den duger för de flesta. Men för att inte hamna i DEN diskussionen så säger jag bara: kör! :)
Det är alltid kul att testa sig fram och det är ju vad man känner är bäst, som är bäst.
Som med klockor alltså.
Hehe ja den diskussionen har nog pågått innan jag ens var född, jag kör på den :)

Klockor känns både billigare och smidigare än hifi dock :p
 

MrJL

Omega
2-Faktor
@Nissenutz Jag tror att den kabeln duger gott och väl. Tror tom att det var den jag använde i mina väggar för bakhögtalarna.
Till frontar och center skulle jag satsa på något mer rejält då det är där allt pulver hamnar. Och färdigterminerat som @Pete11 skriver. Du ska inte skruva fast dom i högtalarna eller förstärkaren pga bland annat oxidering. Så satsa på färdigterminerade kablar fram, bak spelar inte så stor roll (enligt mig).
Köp gärna kablar begagnat, då kan du få dom upp till 70% billigare än rek.
Synd att jag inte visste att du behövde för jag gav precis bort Kimber 8TC kablar för front och center... De är riktigt bra, men kostar ju lite extra.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
@Nissenutz Jag tror att den kabeln duger gott och väl. Tror tom att det var den jag använde i mina väggar för bakhögtalarna.
Till frontar och center skulle jag satsa på något mer rejält då det är där allt pulver hamnar. Och färdigterminerat som @Pete11 skriver. Du ska inte skruva fast dom i högtalarna eller förstärkaren pga bland annat oxidering. Så satsa på färdigterminerade kablar fram, bak spelar inte så stor roll (enligt mig).
Köp gärna kablar begagnat, då kan du få dom upp till 70% billigare än rek.
Synd att jag inte visste att du behövde för jag gav precis bort Kimber 8TC kablar för front och center... De är riktigt bra, men kostar ju lite extra.
Ja, oxidation är bra att undvika. Men med handskar och kontaktrengöring så kan det undvikas även utan kontakter.
Sen undrar jag varför fetare kablar än 4 mm2 skulle behövas? För dessa korta avstånd är tom 4mm2 egentligen overkill och 1,5mm2 skulle räcka bra.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Det är bara att öppna högtalaren och förstärkaren och kolla in hur kablarna är dimensionerade där från kontakterna. Elkabel räcker, men kör nog den supran du länkade till med spadar.

Precis!
Folk kan köpa strömkablar för en herrejösses massa pengar. Fram till ”två hål i väggen” så är det dock enormt många meter med vanlig skitkabel.
Det är tydligen de sista 0,6m som har betydelse.
Det enda man behöver tänka på är tvärsnittsytan, så länge det inte är signalkabel som behöver skärmas. Lite grovt generaliserat, men fungerar i 99% av fallen.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
@Nissenutz Jag tror att den kabeln duger gott och väl. Tror tom att det var den jag använde i mina väggar för bakhögtalarna.
Till frontar och center skulle jag satsa på något mer rejält då det är där allt pulver hamnar. Och färdigterminerat som @Pete11 skriver. Du ska inte skruva fast dom i högtalarna eller förstärkaren pga bland annat oxidering. Så satsa på färdigterminerade kablar fram, bak spelar inte så stor roll (enligt mig).
Köp gärna kablar begagnat, då kan du få dom upp till 70% billigare än rek.
Synd att jag inte visste att du behövde för jag gav precis bort Kimber 8TC kablar för front och center... De är riktigt bra, men kostar ju lite extra.
Hmm, får kika lite på detta då. Inte för att jag tror mina öron hör skillnad men ibland ska det ju kännas bra också :)

Om man använder rena handskar när man skalar och kopplar in kabel ser jag inte riktigt hur detta skulle kunna påverka dock.
Det är bara att öppna högtalaren och förstärkaren och kolla in hur kablarna är dimensionerade där från kontakterna. Elkabel räcker, men kör nog den supran du länkade till med spadar.
Sant, nu är prisskillnaden på 2,5mm2 eller 4mm2 försumbar så då känns det som jag lika gärna kan dra på med 4. Kör allt i kabelkanaler ändå så bara sista snutten till högtalarna som syns.
Ja, oxidation är bra att undvika. Men med handskar och kontaktrengöring så kan det undvikas även utan kontakter.
Sen undrar jag varför fetare kablar än 4 mm2 skulle behövas? För dessa korta avstånd är tom 4mm2 egentligen overkill och 1,5mm2 skulle räcka bra.
Kommer behöva:
1,5m till vänster.
1,0m till centern.
2,5m till höger.
 
Senast ändrad:

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Någon som kan rekommendera ett par högtalare, gärna aktiva, som har skön funky/mid century design? Är förtjust i Davone Ray men jag är ingen audiophil således vill jag inte lägga ner de pengarna. Budget är lite svävande men runt 15k.
 

par

Patek
2-Faktor
Någon som kan rekommendera ett par högtalare, gärna aktiva, som har skön funky/mid century design? Är förtjust i Davone Ray men jag är ingen audiophil således vill jag inte lägga ner de pengarna. Budget är lite svävande men runt 15k.
Aktiva gör det ju ganska svårt, men kanske svenska od11 hade passat din stil? Inte så funky men aktiva och andas rätt årtal för dig:)

DF281BE9-DDBB-4AC8-BC08-DD287B23BD5D.jpeg

74AB484A-8975-43F6-B9AD-4BCEA57A02E2.jpeg
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Aktiva gör det ju ganska svårt, men kanske svenska od11 hade passat din stil? Inte så funky men aktiva och andas rätt årtal för dig:)


DF281BE9-DDBB-4AC8-BC08-DD287B23BD5D.jpeg

74AB484A-8975-43F6-B9AD-4BCEA57A02E2.jpeg

De såg trevliga ut, stilrena. Jag är dock lite allergisk mot den här fyrkantiga formen på högtalare. Lite inspiration nedan men tyvärr utanför budget.

  1. upload_2019-11-18_7-11-56.jpeg

  2. upload_2019-11-18_7-13-20.jpeg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
@MrJL och @Pete11
Känns som jag trillar dit lite på Hifi-magi vilket skeptikern i mig ogillar men jag köper att färdigterminerat är både bekvämt och bättre. Så vad säger ni? (och andra för den delen) Denna för centern och matchande par för frontar i 3m.
https://www.ljudfokus.se/sv/artikla...nerad-hogtalarkabel-15-meter-centerkabel.html

Detta är typ 5ggr dyrare än att köra suprakabel på lösmeter som jag först tänkt. Tror inte jag skulle hört någon skillnad men kanske känns bättre i magen? :p

Känns lite tokigt att köra 3m till vänster front dock iom att den endast behöver 1,5m egentligen men får bli att peta in resterande bakom TV-bänken.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
@MrJL och @Pete11
Känns som jag trillar dit lite på Hifi-magi vilket skeptikern i mig ogillar men jag köper att färdigterminerat är både bekvämt och bättre. Så vad säger ni? (och andra för den delen) Denna för centern och matchande par för frontar i 3m.
https://www.ljudfokus.se/sv/artikla...nerad-hogtalarkabel-15-meter-centerkabel.html

Detta är typ 5ggr dyrare än att köra suprakabel på lösmeter som jag först tänkt. Tror inte jag skulle hört någon skillnad men kanske känns bättre i magen? :p

Känns lite tokigt att köra 3m till vänster front dock iom att den endast behöver 1,5m egentligen men får bli att peta in resterande bakom TV-bänken.
Ja, det är tokigt. Köp rätt längd istället. Du skulle behöva flera hundra meter (om inte flera kilometer) skillnad i längd på kabeln för att du skulle höra någon skillnad. Elektroner är ju rätt snabba. :) men du väljer själv så klart.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
@MrJL och @Pete11
Känns som jag trillar dit lite på Hifi-magi vilket skeptikern i mig ogillar men jag köper att färdigterminerat är både bekvämt och bättre. Så vad säger ni? (och andra för den delen) Denna för centern och matchande par för frontar i 3m.
https://www.ljudfokus.se/sv/artikla...nerad-hogtalarkabel-15-meter-centerkabel.html

Detta är typ 5ggr dyrare än att köra suprakabel på lösmeter som jag först tänkt. Tror inte jag skulle hört någon skillnad men kanske känns bättre i magen? :p

Känns lite tokigt att köra 3m till vänster front dock iom att den endast behöver 1,5m egentligen men får bli att peta in resterande bakom TV-bänken.

Gillar du utseendet så kan du köpa. Någon ljudförbättring är det inte.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Precis!
Folk kan köpa strömkablar för en herrejösses massa pengar. Fram till ”två hål i väggen” så är det dock enormt många meter med vanlig skitkabel.
Det är tydligen de sista 0,6m som har betydelse.
Det enda man behöver tänka på är tvärsnittsytan, så länge det inte är signalkabel som behöver skärmas. Lite grovt generaliserat, men fungerar i 99% av fallen.
Så här gör en seriös entusiast! ;)

 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ja, det är tokigt. Köp rätt längd istället. Du skulle behöva flera hundra meter (om inte flera kilometer) skillnad i längd på kabeln för att du skulle höra någon skillnad. Elektroner är ju rätt snabba. :) men du väljer själv så klart.

Gillar du utseendet så kan du köpa. Någon ljudförbättring är det inte.
Jag gillar skeptikern i er och även att inte lura mig själv.

Blir supra classic på löpmeter som jag skalar själv med handskar på för att undvika fingerfett.

2,5mm2 bör duga fint också vad jag förstår. Eftersom det blir så billigt med detta kommer jag kunna testa både bi-wire och bi-amp för att upptäcka om jag hör någon skillnad.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
@MrJL och @Pete11
Känns som jag trillar dit lite på Hifi-magi vilket skeptikern i mig ogillar men jag köper att färdigterminerat är både bekvämt och bättre. Så vad säger ni? (och andra för den delen) Denna för centern och matchande par för frontar i 3m.
https://www.ljudfokus.se/sv/artikla...nerad-hogtalarkabel-15-meter-centerkabel.html
Detta är typ 5ggr dyrare än att köra suprakabel på lösmeter som jag först tänkt. Tror inte jag skulle hört någon skillnad men kanske känns bättre i magen? :p
Känns lite tokigt att köra 3m till vänster front dock iom att den endast behöver 1,5m egentligen men får bli att peta in resterande bakom TV-bänken.

Jag är inte rätt person att fråga gällande "billigare" kablar, jag lägger ganska mycket på mina för att det känns bra. Den enda markanta skillnaden jag har hört är när jag gick från Kimber 8TC till Nordost silverkablar, där var det en enorm skillnad åt det ljusare hållet. Men de kostade därefter.
Sen skulle jag personligen använda samma längd på kabeln till fronthögtalarna. alltså tex 2*2m. Mitt förslag är att du köper begagnade kablar som jag nämnde ovan för där kan du spara mycket pengar.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag är inte rätt person att fråga gällande "billigare" kablar, jag lägger ganska mycket på mina för att det känns bra. Den enda markanta skillnaden jag har hört är när jag gick från Kimber 8TC till Nordost silverkablar, där var det en enorm skillnad åt det ljusare hållet. Men de kostade därefter.
Sen skulle jag personligen använda samma längd på kabeln till fronthögtalarna. alltså tex 2*2m. Mitt förslag är att du köper begagnade kablar som jag nämnde ovan för där kan du spara mycket pengar.

Är ju jäkligt konstigt om kablarna ska fungera som något filter.
Filterfunktioner finns i högtalarna och i förstärkaren. Kablarna fungerar varken som spolar, drosslar resistorer eller kondensatorer.
Silver leder ström något bättre än koppar, men jag gissar att dina kablar bara har ändarna i silver och det är väl bra för att den oxiderar långsammare är koppar.

Vad man ”känner” är något helt annat. Man kan tycka att det låter bättre med ett paket blodpudding i nordöstra hörnet av rummet.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
@ante_77 Nu börjar det bli väldigt nära den känsliga punkten ;)
Kablarna jag använde var silverkablar från Nordost, tror de hette Baldur. Men jag använde dessa till elektrostathögtalare som är ännu mer detaljerade och "nakna" i karaktären än vanliga högtalare. Vi var några stycken som gjorde testen mellan kablar och alla upplevde samma. Riktigt trevlig uppdatering i min dåvarande setup.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
@ante_77 Nu börjar det bli väldigt nära den känsliga punkten ;)
Kablarna jag använde var silverkablar från Nordost, tror de hette Baldur. Men jag använde dessa till elektrostathögtalare som är ännu mer detaljerade och "nakna" i karaktären än vanliga högtalare. Vi var några stycken som gjorde testen mellan kablar och alla upplevde samma. Riktigt trevlig uppdatering i min dåvarande setup.

Magiskt. Hur ser det ut på varsin sida av silverkabeln?
Kan det hålla med att lösa dit en 10cm stump på en vanlig kabel för att få detta magiska filter?
 
Topp