Du får helt enkelt testa, det är ju det som är det roliga med hifi.Magiskt. Hur ser det ut på varsin sida av silverkabeln?
Kan det hålla med att lösa dit en 10cm stump på en vanlig kabel för att få detta magiska filter?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du får helt enkelt testa, det är ju det som är det roliga med hifi.Magiskt. Hur ser det ut på varsin sida av silverkabeln?
Kan det hålla med att lösa dit en 10cm stump på en vanlig kabel för att få detta magiska filter?
Du får helt enkelt testa, det är ju det som är det roliga med hifi.
Köpte mig tillräckligt med supra classic 2.5 kabel att köra dubbla kablar till frontarna. Vanlig löpmeter.Jag är inte rätt person att fråga gällande "billigare" kablar, jag lägger ganska mycket på mina för att det känns bra. Den enda markanta skillnaden jag har hört är när jag gick från Kimber 8TC till Nordost silverkablar, där var det en enorm skillnad åt det ljusare hållet. Men de kostade därefter.
Sen skulle jag personligen använda samma längd på kabeln till fronthögtalarna. alltså tex 2*2m. Mitt förslag är att du köper begagnade kablar som jag nämnde ovan för där kan du spara mycket pengar.
Det roliga inom hifi är ju att testa olika tweaks och, framför allt, kablar.
Förståsigpåare säger att det inte finns skillnad medans dem som faktiskt provat ofta upplever stora ändringar i både presentation, närvaro och ljudbild.
Tipset är att låna av vänner eller affären och prova själv över nån vecka.
Paradoxalt är att det ofta är nätkablarna som gör störst skillnad, oavsett hur långt det är till matande trafo.
Köpte mig tillräckligt med supra classic 2.5 kabel att köra dubbla kablar till frontarna. Vanlig löpmeter.
På ett sätt kan jag köpa att man ska ha samma längd till högtalare men känns lite småknasig att bygga ett ormbo efter vänstra fronten?
Haha nä jag har kört olika långa kablar i över 10år och inte lagt märke till att ljudet skulle låta olika på höger och vänster.Du lär inte höra någon skillnad. Hör du skillnad så får jag bara beklaga att du fått extremt känslig hörsel och lär märka stor skillnad vid hög- respektive lågtryck och andra väderomslag.
Prova gärna bi-wire och bi-amp om det känns bra. Hör du ingen skillnad så kör du på som vanligt.Haha nä jag har kört olika långa kablar i över 10år och inte lagt märke till att ljudet skulle låta olika på höger och vänster.
Får tacka för att ni tar er tid att svara på mina nybörjarfrågor även om många säger olika. Ni bekräftar att hifi är precis lika subjektivt som hur en person uppfattar.. Ja, låt säga en klocka t.ex.
Nu blir det supra classic 2.5, olika längder på kabel och kabel direkt på terminalerna.
Så trots att jag inte köpt något av denna Hifi-magi har jag ändå köpt kabel nog att testa bi-wire och bi-amp. Motsägelsefullt? Säkert
Så kommer inte kunna kalla det hifi men förhoppningsvis låter det bra ändå
Jag gillar din stilProva gärna bi-wire och bi-amp om det känns bra. Hör du ingen skillnad så kör du på som vanligt.
Däremot så är det vettigare att lösa dit ett par gafflar då kontaktytan blir bättre och oxidationen hålls borta (inte för att du lär märka det innan det börjar glappa, typ). Kostar inte många kr och man kan dessutom få det rätt snyggt.
vill man lägga en strumpa på kabeln så kan man även göra det om det estetiska tilltalar en. Annars så skiter man bara i det och kopplar in kablarna som man vill.
Jag gillar din stil
Att klämma och löda på ett par gafflar kan blir ett tillsnyggande projekt till senare. De där med strumpa likaså (hade redan tänkt den tanken faktiskt).
Kommer synas 15cm kabel från ena fronten när jag kommer in i rummet men visst. När jag har för lite projekt igång kommer det säkert bli någon form av tillsnyggning.
Har iaf dragit kabelkanal så mkt som möjligt. Och även om jag inte hör skillnad med bi-wire (vilket jag tycker känns högst osannolikt) så är väl ändå fördelen med dubbla kablage att det inte längre är totalt 2x2,5mm2 kabel till varje front utan snarare 2x5mm2.
Vafasen måste jag köpa ny soffa nu också!?Ja, det är inte för klent med kabel, kan vi konstatera.
Håll dig bara borta från ormoljor och lägg pengarna på något som ger förbättringar som inte bara är inbillade och psykiska.
Det man ska tänka på är att det är skit in, skit ut. En värdelös inspelning kommer aldrig att låta bra. Skräpproducerat låter faktiskt bäst med en liten Bose trådlös högtalare, eller nåt i den stilen.
Byte av soffa ger större resultat än hokus pokus kablar. Se till att ha fasen riktig bara, där kan man märka en del.
Vafasen måste jag köpa ny soffa nu också!?
Hade gärna haft vardagsrumsmatta men kattjävlarna kräks uteslutande på just mattor om vi har det i hemmet tro mig, jag har lagt fram förslaget om att kasta ut dom i 7år nu.
Dom har faktiskt aldrig gått på högtalarna, den dagen de gör det kommer jag nacka dom båda två.Katter och högtalare verkar vara en kombo som rätt sällan går ihop.
En vardagsrumsmatta är nog största uppgraderingen om du får till en sådan.
Funderade en stund på att köpa en del högtalare (2st) till huset i Thailand, men jag gav upp den tanken. Golven är som marmor och väggarna av betong. Det hade blivit att heldämpa hela huset om man inte vill att det ska låta skyddsrum om det hela.
Tog 2h efter att jag hade ställt in mina golvare, så hade katterna klöst på dammskydden Tur det finns nya att köpa.Katter och högtalare verkar vara en kombo som rätt sällan går ihop.
En vardagsrumsmatta är nog största uppgraderingen om du får till en sådan.
Funderade en stund på att köpa en del högtalare (2st) till huset i Thailand, men jag gav upp den tanken. Golven är som marmor och väggarna av betong. Det hade blivit att heldämpa hela huset om man inte vill att det ska låta skyddsrum om det hela.
Det är ju precis det dom gör, fungerar som ovan. I större eller mindre utsträckning. En bättre kabel har mindre av ovan, och en sämre mer.Är ju jäkligt konstigt om kablarna ska fungera som något filter.
Filterfunktioner finns i högtalarna och i förstärkaren. Kablarna fungerar varken som spolar, drosslar resistorer eller kondensatorer.
Silver leder ström något bättre än koppar, men jag gissar att dina kablar bara har ändarna i silver och det är väl bra för att den oxiderar långsammare är koppar.
Vad man ”känner” är något helt annat. Man kan tycka att det låter bättre med ett paket blodpudding i nordöstra hörnet av rummet.
Det är ju precis det dom gör, fungerar som ovan. I större eller mindre utsträckning. En bättre kabel har mindre av ovan, och en sämre mer.
Enda sättet att veta om en kabel funkar bättre än en annan är att provlyssna. Hör du ingen skillnad? Köp den billiga.
En annan kabel, jämfört med den du har, kanske gör att anläggningen spelar bättre eftersom det blir en bättre kombo med delningsfiltren etc.
Många små tweaks kan lyfta en anläggning så det blir superkul att spela på den igen.
Resistans är det sista en kabeltillverkare fokuserar på. Det finns massvis av parametrar som spelar in och samverkar. Dielektrium, kapacitans, kontaktering etc spelar betydligt större roll.
Det går inte att köpa en kabel med dålig resistans idag. Var köper man en kabel med mindre renhet än 99,999 ? Alla europeiska ledningar, inklusive FK, har tillräcklig renhet för att kunna prestera på topp.
@Nissenutz : Jag hade undvikt att löda bananerna/spadarna. Köp crimphylsor och spänn sedan fast banan/spaden.
Har Du ingen crimptång så lånar säkert din handlare ut en till dig. Se till att rengöra innan crimp och montage.
Ska man snåla så skippa bananer och spadar. Ska du inte koppa om stup i kvarten så kan du med fördel spänna dina crimpade hylsor direkt i högtalaranslutningarna.
En kabel kan verka på olika sätt. Du har olika kapacitans och induktans beroende på kabelgeometri samt hur ledarna ligger i förhållande till varandra.
Pilla i delningsfilter är inte att rekommendera då tillverkaren förhoppningsvis lagt möda på att få det optimalt. Dock ska man veta att all tillverkning är en kompromiss, att varje hundring i konstruktion blir till en tusing till konsument, give or take.
Sedan är silveroxid definitivt ingen katastrof, mycket värre med oxiderad koppar.
Föreslår att dem som vill prova sig fram också gör det, detta verkar mynna ut i ännu en kabeldiskussion som inte leder någon vart.
Kommer nog börja med att bara ha rena tassar (läs en ny handske ) och tvinna sen skruva på plats.Resistans är det sista en kabeltillverkare fokuserar på. Det finns massvis av parametrar som spelar in och samverkar. Dielektrium, kapacitans, kontaktering etc spelar betydligt större roll.
Det går inte att köpa en kabel med dålig resistans idag. Var köper man en kabel med mindre renhet än 99,999 ? Alla europeiska ledningar, inklusive FK, har tillräcklig renhet för att kunna prestera på topp.
@Nissenutz : Jag hade undvikt att löda bananerna/spadarna. Köp crimphylsor och spänn sedan fast banan/spaden.
Har Du ingen crimptång så lånar säkert din handlare ut en till dig. Se till att rengöra innan crimp och montage.
Ska man snåla så skippa bananer och spadar. Ska du inte koppa om stup i kvarten så kan du med fördel spänna dina crimpade hylsor direkt i högtalaranslutningarna.
kort svar - nej.Funderar på om jag ska köpa nya kablar till högtalarna. Är det någon som vet om det är värt att lägga pengar på kablar?
Btw!
Frontar och center kommer bli 6 ohm och mina surround (AudioPro image 11) kommer vara 4 ohm.
Har detta någon större betydelse för mig? Eller snarare är frågan, kan detta skada högtalare eller receiver?
kort svar - nej.
När jag är bakis låter nästan allt bra.Längre svar. Nej, absolut inte.
Ett glas vin gör större skillnad på ljudet. Köp vin, eller öl för pengarna
När jag är bakis låter nästan allt bra.
Det är dock skitjobbigt så jag köper hellre en bra anläggning så att jag kan lyssna nykter och vara nöjd.
Köp en bra anläggning, men bli inte lurad att du behöver dyra kablar. Ska du dessutom bara lyssna via Spotify behöver du inte ens en bra anläggning...När jag är bakis låter nästan allt bra.
Det är dock skitjobbigt så jag köper hellre en bra anläggning så att jag kan lyssna nykter och vara nöjd.