• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

ante_77

Cartier
2-Faktor
Du får helt enkelt testa, det är ju det som är det roliga med hifi. :)

Jag har testat det mesta, så var inte orolig för det. Allt ifrån shakti-stenar till cymbaler som placeras ut i rummet. Entreq hokuspokus (googla på entreq), svingar bäver motsols över huvudet under fullmåne, modelleraklumpar med strössel.

Nåja, du borde nämna ett par rejäla kabellyftare som utför under. Utan dessa klarar man sig inte
 

Niclas

Omega
Det roliga inom hifi är ju att testa olika tweaks och, framför allt, kablar.
Förståsigpåare säger att det inte finns skillnad medans dem som faktiskt provat ofta upplever stora ändringar i både presentation, närvaro och ljudbild.
Tipset är att låna av vänner eller affären och prova själv över nån vecka.
Paradoxalt är att det ofta är nätkablarna som gör störst skillnad, oavsett hur långt det är till matande trafo.
 

Niclas

Omega
Kabellyftare är oumbärligt om du har en nålfilmsmatta eller liknande som kablarna ligger på.
Hemma har jag parkett och tidigare vanliga mattor, ingen som helst skillnad hos mig med mina öron.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag är inte rätt person att fråga gällande "billigare" kablar, jag lägger ganska mycket på mina för att det känns bra. Den enda markanta skillnaden jag har hört är när jag gick från Kimber 8TC till Nordost silverkablar, där var det en enorm skillnad åt det ljusare hållet. Men de kostade därefter.
Sen skulle jag personligen använda samma längd på kabeln till fronthögtalarna. alltså tex 2*2m. Mitt förslag är att du köper begagnade kablar som jag nämnde ovan för där kan du spara mycket pengar.
Köpte mig tillräckligt med supra classic 2.5 kabel att köra dubbla kablar till frontarna. Vanlig löpmeter.

På ett sätt kan jag köpa att man ska ha samma längd till högtalare men känns lite småknasig att bygga ett ormbo efter vänstra fronten?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Det roliga inom hifi är ju att testa olika tweaks och, framför allt, kablar.
Förståsigpåare säger att det inte finns skillnad medans dem som faktiskt provat ofta upplever stora ändringar i både presentation, närvaro och ljudbild.
Tipset är att låna av vänner eller affären och prova själv över nån vecka.
Paradoxalt är att det ofta är nätkablarna som gör störst skillnad, oavsett hur långt det är till matande trafo.

Trevligt är när man har en hi-fi butik som man mer eller mindre kan bo i och köra blindtester i.
Visst kan en kabel påverka ljudet, men det ska den inte och gör den det så är den värdelös. Vill man ändra på ljudet så tweakar man delningsfiltret.
Man kan dessutom skapa ett eget elnät med ett tjockt jordspett som går helt separat från övrigt elnät.
En för tunn högtalarkabel kan eventuellt tappa i botten, annars så spelar det ingen roll. Självklart kan man göra kabeln till en spole, spolar görs av tråd, så ja det går. Men som sagt. Kabel spelar ingen roll, förutom om den är undermålig som ledare.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Köpte mig tillräckligt med supra classic 2.5 kabel att köra dubbla kablar till frontarna. Vanlig löpmeter.

På ett sätt kan jag köpa att man ska ha samma längd till högtalare men känns lite småknasig att bygga ett ormbo efter vänstra fronten?

Du lär inte höra någon skillnad. Hör du skillnad så får jag bara beklaga att du fått extremt känslig hörsel och lär märka stor skillnad vid hög- respektive lågtryck och andra väderomslag.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Du lär inte höra någon skillnad. Hör du skillnad så får jag bara beklaga att du fått extremt känslig hörsel och lär märka stor skillnad vid hög- respektive lågtryck och andra väderomslag.
Haha nä jag har kört olika långa kablar i över 10år och inte lagt märke till att ljudet skulle låta olika på höger och vänster.

Får tacka för att ni tar er tid att svara på mina nybörjarfrågor även om många säger olika. Ni bekräftar att hifi är precis lika subjektivt som hur en person uppfattar.. Ja, låt säga en klocka t.ex. ;)

Nu blir det supra classic 2.5, olika längder på kabel och kabel direkt på terminalerna.
Så trots att jag inte köpt något av denna Hifi-magi har jag ändå köpt kabel nog att testa bi-wire och bi-amp. Motsägelsefullt? Säkert :D

Så kommer inte kunna kalla det hifi men förhoppningsvis låter det bra ändå :p
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Haha nä jag har kört olika långa kablar i över 10år och inte lagt märke till att ljudet skulle låta olika på höger och vänster.

Får tacka för att ni tar er tid att svara på mina nybörjarfrågor även om många säger olika. Ni bekräftar att hifi är precis lika subjektivt som hur en person uppfattar.. Ja, låt säga en klocka t.ex. ;)

Nu blir det supra classic 2.5, olika längder på kabel och kabel direkt på terminalerna.
Så trots att jag inte köpt något av denna Hifi-magi har jag ändå köpt kabel nog att testa bi-wire och bi-amp. Motsägelsefullt? Säkert :D

Så kommer inte kunna kalla det hifi men förhoppningsvis låter det bra ändå :p
Prova gärna bi-wire och bi-amp om det känns bra. Hör du ingen skillnad så kör du på som vanligt.
Däremot så är det vettigare att lösa dit ett par gafflar då kontaktytan blir bättre och oxidationen hålls borta (inte för att du lär märka det innan det börjar glappa, typ). Kostar inte många kr och man kan dessutom få det rätt snyggt.
vill man lägga en strumpa på kabeln så kan man även göra det om det estetiska tilltalar en. Annars så skiter man bara i det och kopplar in kablarna som man vill.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Prova gärna bi-wire och bi-amp om det känns bra. Hör du ingen skillnad så kör du på som vanligt.
Däremot så är det vettigare att lösa dit ett par gafflar då kontaktytan blir bättre och oxidationen hålls borta (inte för att du lär märka det innan det börjar glappa, typ). Kostar inte många kr och man kan dessutom få det rätt snyggt.
vill man lägga en strumpa på kabeln så kan man även göra det om det estetiska tilltalar en. Annars så skiter man bara i det och kopplar in kablarna som man vill.
Jag gillar din stil :)

Att klämma och löda på ett par gafflar kan blir ett tillsnyggande projekt till senare. De där med strumpa likaså (hade redan tänkt den tanken faktiskt).

Kommer synas 15cm kabel från ena fronten när jag kommer in i rummet men visst. När jag har för lite projekt igång kommer det säkert bli någon form av tillsnyggning.

Har iaf dragit kabelkanal så mkt som möjligt. Och även om jag inte hör skillnad med bi-wire (vilket jag tycker känns högst osannolikt) så är väl ändå fördelen med dubbla kablage att det inte längre är totalt 2x2,5mm2 kabel till varje front utan snarare 2x5mm2.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag gillar din stil :)

Att klämma och löda på ett par gafflar kan blir ett tillsnyggande projekt till senare. De där med strumpa likaså (hade redan tänkt den tanken faktiskt).

Kommer synas 15cm kabel från ena fronten när jag kommer in i rummet men visst. När jag har för lite projekt igång kommer det säkert bli någon form av tillsnyggning.

Har iaf dragit kabelkanal så mkt som möjligt. Och även om jag inte hör skillnad med bi-wire (vilket jag tycker känns högst osannolikt) så är väl ändå fördelen med dubbla kablage att det inte längre är totalt 2x2,5mm2 kabel till varje front utan snarare 2x5mm2.

Ja, det är inte för klent med kabel, kan vi konstatera.
Håll dig bara borta från ormoljor och lägg pengarna på något som ger förbättringar som inte bara är inbillade och psykiska.
Det man ska tänka på är att det är skit in, skit ut. En värdelös inspelning kommer aldrig att låta bra. Skräpproducerat låter faktiskt bäst med en liten Bose trådlös högtalare, eller nåt i den stilen.
Byte av soffa ger större resultat än hokus pokus kablar. Se till att ha fasen riktig bara, där kan man märka en del.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ja, det är inte för klent med kabel, kan vi konstatera.
Håll dig bara borta från ormoljor och lägg pengarna på något som ger förbättringar som inte bara är inbillade och psykiska.
Det man ska tänka på är att det är skit in, skit ut. En värdelös inspelning kommer aldrig att låta bra. Skräpproducerat låter faktiskt bäst med en liten Bose trådlös högtalare, eller nåt i den stilen.
Byte av soffa ger större resultat än hokus pokus kablar. Se till att ha fasen riktig bara, där kan man märka en del.
Vafasen måste jag köpa ny soffa nu också!? :eek:

Hade gärna haft vardagsrumsmatta men kattjävlarna kräks uteslutande på just mattor om vi har det i hemmet :shifty: tro mig, jag har lagt fram förslaget om att kasta ut dom i 7år nu.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Vafasen måste jag köpa ny soffa nu också!? :eek:

Hade gärna haft vardagsrumsmatta men kattjävlarna kräks uteslutande på just mattor om vi har det i hemmet :shifty: tro mig, jag har lagt fram förslaget om att kasta ut dom i 7år nu.

Katter och högtalare verkar vara en kombo som rätt sällan går ihop.
En vardagsrumsmatta är nog största uppgraderingen om du får till en sådan.
Funderade en stund på att köpa en del högtalare (2st) till huset i Thailand, men jag gav upp den tanken. Golven är som marmor och väggarna av betong. Det hade blivit att heldämpa hela huset om man inte vill att det ska låta skyddsrum om det hela.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Katter och högtalare verkar vara en kombo som rätt sällan går ihop.
En vardagsrumsmatta är nog största uppgraderingen om du får till en sådan.
Funderade en stund på att köpa en del högtalare (2st) till huset i Thailand, men jag gav upp den tanken. Golven är som marmor och väggarna av betong. Det hade blivit att heldämpa hela huset om man inte vill att det ska låta skyddsrum om det hela.
Dom har faktiskt aldrig gått på högtalarna, den dagen de gör det kommer jag nacka dom båda två.

Matta går tyvärr bort. Är förjävla jobbigt att torka spya ifrån och de envisas med att kräkas typ varannan natt. Veterinären hittar inget fel på dom heller.

Antar att de hatar mig eller nått.
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Katter och högtalare verkar vara en kombo som rätt sällan går ihop.
En vardagsrumsmatta är nog största uppgraderingen om du får till en sådan.
Funderade en stund på att köpa en del högtalare (2st) till huset i Thailand, men jag gav upp den tanken. Golven är som marmor och väggarna av betong. Det hade blivit att heldämpa hela huset om man inte vill att det ska låta skyddsrum om det hela.
Tog 2h efter att jag hade ställt in mina golvare, så hade katterna klöst på dammskydden:D Tur det finns nya att köpa.
 

mega

Rolex
Är ju jäkligt konstigt om kablarna ska fungera som något filter.
Filterfunktioner finns i högtalarna och i förstärkaren. Kablarna fungerar varken som spolar, drosslar resistorer eller kondensatorer.
Silver leder ström något bättre än koppar, men jag gissar att dina kablar bara har ändarna i silver och det är väl bra för att den oxiderar långsammare är koppar.

Vad man ”känner” är något helt annat. Man kan tycka att det låter bättre med ett paket blodpudding i nordöstra hörnet av rummet.
Det är ju precis det dom gör, fungerar som ovan. I större eller mindre utsträckning. En bättre kabel har mindre av ovan, och en sämre mer.
Enda sättet att veta om en kabel funkar bättre än en annan är att provlyssna. Hör du ingen skillnad? Köp den billiga.
En annan kabel, jämfört med den du har, kanske gör att anläggningen spelar bättre eftersom det blir en bättre kombo med delningsfiltren etc.
Många små tweaks kan lyfta en anläggning så det blir superkul att spela på den igen.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Det är ju precis det dom gör, fungerar som ovan. I större eller mindre utsträckning. En bättre kabel har mindre av ovan, och en sämre mer.
Enda sättet att veta om en kabel funkar bättre än en annan är att provlyssna. Hör du ingen skillnad? Köp den billiga.
En annan kabel, jämfört med den du har, kanske gör att anläggningen spelar bättre eftersom det blir en bättre kombo med delningsfiltren etc.
Många små tweaks kan lyfta en anläggning så det blir superkul att spela på den igen.

En kabel ska ha så lite resistans som möjligt.
 

Niclas

Omega
Resistans är det sista en kabeltillverkare fokuserar på. Det finns massvis av parametrar som spelar in och samverkar. Dielektrium, kapacitans, kontaktering etc spelar betydligt större roll.
Det går inte att köpa en kabel med dålig resistans idag. Var köper man en kabel med mindre renhet än 99,999 ? Alla europeiska ledningar, inklusive FK, har tillräcklig renhet för att kunna prestera på topp.

@Nissenutz : Jag hade undvikt att löda bananerna/spadarna. Köp crimphylsor och spänn sedan fast banan/spaden.
Har Du ingen crimptång så lånar säkert din handlare ut en till dig. Se till att rengöra innan crimp och montage.

Ska man snåla så skippa bananer och spadar. Ska du inte koppa om stup i kvarten så kan du med fördel spänna dina crimpade hylsor direkt i högtalaranslutningarna.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Resistans är det sista en kabeltillverkare fokuserar på. Det finns massvis av parametrar som spelar in och samverkar. Dielektrium, kapacitans, kontaktering etc spelar betydligt större roll.
Det går inte att köpa en kabel med dålig resistans idag. Var köper man en kabel med mindre renhet än 99,999 ? Alla europeiska ledningar, inklusive FK, har tillräcklig renhet för att kunna prestera på topp.

@Nissenutz : Jag hade undvikt att löda bananerna/spadarna. Köp crimphylsor och spänn sedan fast banan/spaden.
Har Du ingen crimptång så lånar säkert din handlare ut en till dig. Se till att rengöra innan crimp och montage.

Ska man snåla så skippa bananer och spadar. Ska du inte koppa om stup i kvarten så kan du med fördel spänna dina crimpade hylsor direkt i högtalaranslutningarna.

Som sagt så lägger man inte ner någon energi då kablarna har lika god ledningsförmåga.
Om du är ute efter kapacitans så monterar du helt enkelt en kondensator där.
Kondensatorer finns i högtalarens delningsfilter och är ämnad för just designen av just den högtalaren.

Alltså.....
Köp tillräckligt tjock kabel och ändra i delningsfiltret om du vill tweaka
 

Niclas

Omega
En kabel kan verka på olika sätt. Du har olika kapacitans och induktans beroende på kabelgeometri samt hur ledarna ligger i förhållande till varandra.
Pilla i delningsfilter är inte att rekommendera då tillverkaren förhoppningsvis lagt möda på att få det optimalt. Dock ska man veta att all tillverkning är en kompromiss, att varje hundring i konstruktion blir till en tusing till konsument, give or take.
Sedan är silveroxid definitivt ingen katastrof, mycket värre med oxiderad koppar.

Föreslår att dem som vill prova sig fram också gör det, detta verkar mynna ut i ännu en kabeldiskussion som inte leder någon vart.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
En kabel kan verka på olika sätt. Du har olika kapacitans och induktans beroende på kabelgeometri samt hur ledarna ligger i förhållande till varandra.
Pilla i delningsfilter är inte att rekommendera då tillverkaren förhoppningsvis lagt möda på att få det optimalt. Dock ska man veta att all tillverkning är en kompromiss, att varje hundring i konstruktion blir till en tusing till konsument, give or take.
Sedan är silveroxid definitivt ingen katastrof, mycket värre med oxiderad koppar.

Föreslår att dem som vill prova sig fram också gör det, detta verkar mynna ut i ännu en kabeldiskussion som inte leder någon vart.

Ja, tillverkaren har lagt ner mycket tid på delningsfiltret...och sedan lägger man till ett extra delningsfilter via en kabel...som dessutom i så fall verkar på hela registret och inte separat till varje element.
Det låter ju vettigt...eller?

Jag föreslår att folk lägger pengarna på saker som gör större skillnad än en kabel.
En EQ hade ju varit bättre i så fall.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Resistans är det sista en kabeltillverkare fokuserar på. Det finns massvis av parametrar som spelar in och samverkar. Dielektrium, kapacitans, kontaktering etc spelar betydligt större roll.
Det går inte att köpa en kabel med dålig resistans idag. Var köper man en kabel med mindre renhet än 99,999 ? Alla europeiska ledningar, inklusive FK, har tillräcklig renhet för att kunna prestera på topp.

@Nissenutz : Jag hade undvikt att löda bananerna/spadarna. Köp crimphylsor och spänn sedan fast banan/spaden.
Har Du ingen crimptång så lånar säkert din handlare ut en till dig. Se till att rengöra innan crimp och montage.

Ska man snåla så skippa bananer och spadar. Ska du inte koppa om stup i kvarten så kan du med fördel spänna dina crimpade hylsor direkt i högtalaranslutningarna.
Kommer nog börja med att bara ha rena tassar (läs en ny handske ) och tvinna sen skruva på plats.

Är just nu i fasen att jag bara vill få allt på plats och börja lira. Sen när jag är nöjd och kan njuta av det hela börjar finliret.

Spadar och kanske bananer (låter rätt kul om man inte vet vad vi pratar om :p). Kabelstrumpa osv.

Fick förövrigt hem min Sonus faber venere center och marantz sr5013 idag. Packade upp centern bara för att titta på den, sjukt läcker form, ser verkligen fram emot att få hem frontarna nu :)

Har spenderat kvällen/natten med att tweaka in receivern så den ska snacka bra med TV'n, wifi osv. Allting är frid och fröjd men att ställa in ljudet med micken får vänta lite då jag inte vill väcka sambo och dotter :D

Helt utan att justera ljudet hörde jag dock redan en markant skillnad när jag kollade lite John Wick på låg volym. Slagen landade med en klart tyngre duns och hur ljudet positionerades runt omkring mig var väldigt mkt tydligare.

Vet inte om detta har att göra med att nivåerna inte är inställda än,
Att jag går från optisk till hdmi,
från 12år gammal receiver till spiller ny,
265w på 5.1 till 635w på 7.2
IMG_20191120_004815.jpg

Ja, många faktorer men kommer nog bli redigt nöjd när allting är inställt. Happy happy!
 
Senast ändrad:

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Btw!

Frontar och center kommer bli 6 ohm och mina surround (AudioPro image 11) kommer vara 4 ohm.

Har detta någon större betydelse för mig? Eller snarare är frågan, kan detta skada högtalare eller receiver?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
När jag är bakis låter nästan allt bra.
Det är dock skitjobbigt så jag köper hellre en bra anläggning så att jag kan lyssna nykter och vara nöjd. :)

Fast om alternativet är att ha bakis eller köpa en massa dyr kabel, så kan man trösta sig med att balunsen går över. Kabeln ligger där och påminner en om bortkastade pengar en väldigt lång stund.
 
Topp