• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Köpte Klipsch RP-280f till filmrummet. Jag ska använda de till 99% film, men de gjorde inte bort sig till musik heller. Rejält med bas:D de spöar mina B&W 683 s2 lätt, jag gillar bas.

Köpte Klipsch RP-280f till filmrummet. Jag ska använda de till 99% film, men de gjorde inte bort sig till musik heller. Rejält med bas:D de spöar mina B&W 683 s2 lätt, jag gillar bas.
Jag har fått för mig att Klipsch är bäst för just 99% film så de där blir säkert kanon :) du får visa en bild på setupen sen!

Jag måste bara ställa frågan;
Jag har aldrig fattat det där med att vissa prylar skulle vara bättre till film än musik eller vice versa. Varför skulle det ena utesluta det andra? Högtalarna (i det här fallet då) vet ju inte om det är en filmsekvens eller en musiksnutt som spelas upp, och i min värld så är högtalarna bra om de återger det som finns på källmaterialet precis som det är tänkt att låta. Eller?
Ja - det kan vara bra med tex bra kapacitet i basen för att återge filmsekvenser naturtroget, men det gäller ju precis lika mycket om det är en stor bastrumma eller vad som helst i ett musikstycke som också kräver kapacitet i basen för att återges naturtroget?

Jag har aldrig fattat det där med att vissa prylar skulle vara bättre till film än musik eller vice versa. Varför skulle det ena utesluta det andra? Högtalarna (i det här fallet då) vet ju inte om det är en filmsekvens eller en musiksnutt som spelas upp, och i min värld så är högtalarna bra om de återger det som finns på källmaterialet precis som det är tänkt att låta. Eller?
Ja - det kan vara bra med tex bra kapacitet i basen för att återge filmsekvenser naturtroget, men det gäller ju precis lika mycket om det är en stor bastrumma eller vad som helst i ett musikstycke som också kräver kapacitet i basen för att återges naturtroget?
Ingen aning. till film delar jag ju vid 80hz och låter subbarna ta det under. Men jag provade att köra de utan sub och lät de spela fullregister till musik och det lät bra, gooo bas utan sub. Sen kan de spela faen så högt jämfört med mina gamla heco sim jag hade i filmrummet.

Om man ska dra liknelsen till bilar så kan man ju åka 100mil i en smartcar på Motorvägen lika väl som man kan åka en stor och bekväm (stoppa in valfritt lyxmärke här). Men jag tror alla föredrar lysbilen då den är mer lämpad att sluka mil jämfört med en smartcar. Men ska man blanda in pengar blir det att man kompromissar där emellan.

Vissa högtalare spelar klarare med bra diskant och mellanregister som tar fram röster fint. Andra mer basorienterade som kan klara explosioner bättre.

Så visst kan alla högtalare spela musik lika väl som film. För just film är det ofta inte lika känsligt och du klarar dig med "billigare" högtalare. Ska man istället lyssna på sin favoritmusik som råkar vara akustiska livespelningar blir det mer viktigt att få fram rätt ljud för dina egna öron.

Njao, bra återgivning är väl bra återgivning. Om det nu är HiFi vi pratar om.

Sen kan man ju hålla på och mixtra bäst man vill med diverse saker som subjektivt förhöjer njutningen. Tex dist eller någon sorts akustisk "huskurva" som man gillar. Men det är ju inte riktigt HiFi även om begreppet totalt tappat sin innebörd. Det ska ju iaf vara musikaliskt...

Om man ska dra liknelsen till bilar så kan man ju åka 100mil i en smartcar på Motorvägen lika väl som man kan åka en stor och bekväm (stoppa in valfritt lyxmärke här). Men jag tror alla föredrar lysbilen då den är mer lämpad att sluka mil jämfört med en smartcar. Men ska man blanda in pengar blir det att man kompromissar där emellan.
What? Jag ser vad du skriver men jag fattar inte öht vad liknelsen ska förklara i frågan.

Vissa högtalare spelar klarare med bra diskant och mellanregister som tar fram röster fint. Andra mer basorienterade som kan klara explosioner bättre.
Menar du då att de som har "bra diskant och mellanregister som tar fram röster fint" är bra till musik (för att kunna höra texten bra då antar jag?) eller film (för att kunna höra dialogen bra?)?

Så visst kan alla högtalare spela musik lika väl som film. För just film är det ofta inte lika känsligt och du klarar dig med "billigare" högtalare. Ska man istället lyssna på sin favoritmusik som råkar vara akustiska livespelningar blir det mer viktigt att få fram rätt ljud för dina egna öron.
Vadå inte lika känsligt? För vem? För cineasten eller musikälskaren? Om man råkar vara både och?
Är akustiska livespelningar musik eller film förresten?

Jag ber om ursäkt på förhand om det jag skriver låter lite provocerande, men jag är rätt trött på att läsa just påståenden som att det krävs en viss typ av högtalare för att återge film rätt, och en viss typ för musik.

Jag ber om ursäkt på förhand om det jag skriver låter lite provocerande, men jag är rätt trött på att läsa just påståenden som att det krävs en viss typ av högtalare för att återge film rätt, och en viss typ för musik.
Är det ngn dom skrivit att det krävs en viss högtalare? Skrev bara att jag ska använda de till 99% film, hade jag haft kontanter till säg
Focal Grande Utopia Evo så hade jag fortfarande kört de till 99% film men de hade nog inte gjort bort sig till musik heller.

What? Jag ser vad du skriver men jag fattar inte öht vad liknelsen ska förklara i frågan.

Menar du då att de som har "bra diskant och mellanregister som tar fram röster fint" är bra till musik (för att kunna höra texten bra då antar jag?) eller film (för att kunna höra dialogen bra?)?

Vadå inte lika känsligt? För vem? För cineasten eller musikälskaren? Om man råkar vara både och?

-ok skippa billiknelsen.

-som jag skrev kan självklart alla högtalare spela upp film och musik utan problem. Men jag tycker det säger sig självt att t.ex detta 5.1 system säkerligen funkar behjälplig för film
cq5dam.web.320.320.png

Men iom att JAG likt många andra tycker musik ska avnjutas i stereo kommer ovan setup att halta rejält då så små högtalare inte får något djup. Självklart spelar de musik men det kommer inte låta bra.

Denna setup kommer också klara film galant.
413sonus.promo_.jpg

JAG skulle dock vilja påstå att den klarar film ännu bättre än de små högtalarna men den riktigt stora skillnaden kommer ju när det kommer till musik. Stereo i denna setup är rejäla frontar som levererar betydligt bättre ljud än de små rackarna i första exemplet.

Båda setuper spelar film och musik. Sen är det ju upp till var och en vilket ljud man uppskattar. Vissa streamar ljud från youtube till en liten blåtandshögtalare för 1000kr och är nöjda med det.

Problemet för en med begränsad budget men vill ha båda är att man får kompromissa lite. Finns massor av bra 5.1 setuper i rimlig prisklass. Är man ute efter filmljud är ju Klipsch populärt och jag förstår varför. Mycket ljud till en hyfsat liten peng.

Det är bra tryck i grejerna men kanske inte samma detaljerade ljudbild som i högtalare som först och främst är tänkta till musik.

Ett ytterligare exempel:
En fronthögtalare med en liten diskant av låg kvalité men dubbla bra 8" baselement kommer förmodligen låta bra till en actionrulle. För då är det inte fokus på hur klart och fint Brad Pitt sjunger ute i rymden utan snarare alla effekter.

En front med en bra diskant och mellanregister men kanske en ensam 5,25" baselement kommer istället låta tamt till ovan exempel actionrulle. Men när man stänger av TV'n och startar favoritlåten som innehåller en ljus och vacker stämma från en kvinnoröst kommer den högtalaren låta bättre än den i ovan exempel.

Nu orkar jag nog inte försvara detta mera dock.

-ok skippa billiknelsen.

-som jag skrev kan självklart alla högtalare spela upp film och musik utan problem. Men jag tycker det säger sig självt att t.ex detta 5.1 system säkerligen funkar behjälplig för film
cq5dam.web.320.320.png

Men iom att JAG likt många andra tycker musik ska avnjutas i stereo kommer ovan setup att halta rejält då så små högtalare inte får något djup. Självklart spelar de musik men det kommer inte låta bra.

Denna setup kommer också klara film galant.
413sonus.promo_.jpg

JAG skulle dock vilja påstå att den klarar film ännu bättre än de små högtalarna men den riktigt stora skillnaden kommer ju när det kommer till musik. Stereo i denna setup är rejäla frontar som levererar betydligt bättre ljud än de små rackarna i första exemplet.

Båda setuper spelar film och musik. Sen är det ju upp till var och en vilket ljud man uppskattar. Vissa streamar ljud från youtube till en liten blåtandshögtalare för 1000kr och är nöjda med det.

Du hittade inte två mer olika system att jämföra :)?

Är det ngn dom skrivit att det krävs en viss högtalare? Skrev bara att jag ska använda de till 99% film, hade jag haft kontanter till säg
Focal Grande Utopia Evo så hade jag fortfarande kört de till 99% film men de hade nog inte gjort bort sig till musik heller.
Jäkligt ball högtalare. Tycker Focal ofta får bra kritik men jag har aldrig riktigt fastnat för dem i verkligheten tyvärr

....
Du har rätt i teorin men i praktiken så är högtalare en kompromiss givet en budget, vad den skall få för pris. Ändå lite skillnader är att återge ljud/ljudeffekter (film) eller musik. I en lägre prisklass så är det enklare att konstruera en liten tvåvägs stativhögtalare och få den musikaliskt bra, då får man råd med bättre element och en mer välbyggd låda. Men för film så kanske man ändå väljer en mer fullrange högtalare för samma pengar även om den är musikaliskt sämre, för att få lite mer tryck i ljudeffekterna. Å andra sidan så finns det ju alltid en massa musik i filmerna som också är en stor del av hela filmupplevelsen.

Ja, om du betalar så är det ju inga problem att hitta högtalare som är bra för både film och musik.

Det här med hifi-komponenters musikalitet är ju förstås flummigt och rent subjektivt då det inte är mätbart. Man måste lyssna och fokusera mer på den musikaliska förståelsen än det rent ljudmässiga.

Senast ändrad:
Jag hör vad ni säger...
Det jag försöker få fram är dock att jag anser inte att det finns högtalare som "låter bättre till film än musik" eller vice versa. Låter det bra till film så låter det bra även till musik - det är detta jag vill försöka förmedla.
Och då kanske jag ska flika in att "låta bra" i min värld innebär att det ljud som når lyssnaren ska vara det ljud som ljudläggaren eller musikproducenten har tänkt ska nå lyssnaren - varken mer eller mindre. Inga gardiner, målade fönster eller trattar som förvränger ljudet på vägen alltså.
Sen kan jag väl köpa att det är enklare (billigare) att bygga ihop nåt som gör att tex en actionrulle låter lite fett, än att bygga nåt som gör att en full orkester återges naturtroget - så är det helt säkert, men det är alltså inte det jag egentligen vänder mig emot.

Jag hör vad ni säger...
Det jag försöker få fram är dock att jag anser inte att det finns högtalare som "låter bättre till film än musik" eller vice versa. Låter det bra till film så låter det bra även till musik - det är detta jag vill försöka förmedla.
Och då kanske jag ska flika in att "låta bra" i min värld innebär att det ljud som når lyssnaren ska vara det ljud som ljudläggaren eller musikproducenten har tänkt ska nå lyssnaren - varken mer eller mindre. Inga gardiner, målade fönster eller trattar som förvränger ljudet på vägen alltså.
Sen kan jag väl köpa att det är enklare (billigare) att bygga ihop nåt som gör att tex en actionrulle låter lite fett, än att bygga nåt som gör att en full orkester återges naturtroget - så är det helt säkert, men det är alltså inte det jag egentligen vänder mig emot.
Jag skulle nog vilja påstå tvärtom.

Känns vanligare att en högtalare som låter bra till musik gör sig oftast rätt ok till film.

En högtalare som låter bra till film behöver inte låta bra till musik.

• Like
Reactions: par
Jag skulle nog vilja påstå tvärtom.

Känns vanligare att en högtalare som låter bra till musik gör sig oftast rätt ok till film.

En högtalare som låter bra till film behöver inte låta bra till musik.
Jag håller med här. Inget av mina system som låtit förträffligt med film och tv har varit särskilt bra med musik. Man lyssnar på ett annat sätt när man kollar på film, tänker mindre på musiken eller hur "hifi" det låter.
Nog för att film ställer en hel del krav, men ljudet är ju inte 100% av upplevelsen och därför kan man ta genvägar och därmed hålla nere priset på utrustningen.

Tjenare! Rätt ny på detta med hifi och har skaffat ett par KEF Q150 att använda som nearfield-högtalare och skulle vara i behov av en ny amplifier och tänkte kolla om ni har något att tipsa om?

Jag håller med här. Inget av mina system som låtit förträffligt med film och tv har varit särskilt bra med musik. Man lyssnar på ett annat sätt när man kollar på film, tänker mindre på musiken eller hur "hifi" det låter.
Nog för att film ställer en hel del krav, men ljudet är ju inte 100% av upplevelsen och därför kan man ta genvägar och därmed hålla nere priset på utrustningen.
Jag bytte ju nyligen ut mina frontar och center. De gamla AudioPro black diamond var bättre till film om man endast skulle se till djup bas. De gick ända ner till 27hz och de märktes faktiskt när jag bytte till Sonus faber att basen inte var lika djup och detta trots att jag valt att dela dom vid 60hz. Det var liksom mera umph! i basen på AudioPro när någonting exploderade på TVn.
IMG_20191125_100810.jpg

Precis allting annat uppskattar jag är bättre på SF dock. Pistolskott, röster, krossat glass och även basen gillar jag bättre. Den känns mer välplacerad även om den inte är lika djup. Framförallt nya centern fick upp röster och riktning rejält.

Till musik är det som dag och natt skillnad.

AudioPro - djupbas så det räckte och blev över. Klent mellanregister och inte den sista klarhet i diskant jag önskar. Detta vet jag nu iom att jag köpt nytt. Om man inte hört bättre ljud vet man inte riktigt vad man missar. Jag visste inte iaf.

Sonus faber - mycket klarare diskant, klart lyft i mellanregister, mindre bas. Bastonen känns varmare och mer balanserad jämfört med AudioPro som var djupare och lite brumlig.

Ska tilläggas att inom Hifi-kretsar är jag extremt novis och ingen finsmakare. Jag har inte köpt kablar för mer än några hundra men jämför man mig med den urtypiske personen som köper sitt ljud på elgiganten räknas jag nog som finsmakare.

• Like
Reactions: par
Kul att vi får igång lite tugg ju:)

Vad kör ni för kablar?
Jag har länge kört Supra ply 3,4 högtalarkablar. I pinricip alltid. Tänkte uppgradera nu till Supra Rondo eller XL Annorum. Inga super dyra grejer men alltid något. Har personligen inte den övertro på kablarna:)

Jag vill nog säga att inom budgetsegmentet är förstärkaren den som avgör mest om man ska lyssna på musik i 2-kanal.
En hembioförstärkare runt 10k blir ofta lätt omsprungen av valfri loppis-stereoförstärkare i mina öron.
Visst, du missar USB-anslutningar och wifi etc, men lägger man några loppor på en högnivå-sub, typ REL, får man mycket välljud för slantarna vid vanlig 2-kanal med äldre förstärkare.

Jag vill nog säga att inom budgetsegmentet är förstärkaren den som avgör mest om man ska lyssna på musik i 2-kanal.
En hembioförstärkare runt 10k blir ofta lätt omsprungen av valfri loppis-stereoförstärkare i mina öron.
Visst, du missar USB-anslutningar och wifi etc, men lägger man några loppor på en högnivå-sub, typ REL, får man mycket välljud för slantarna vid vanlig 2-kanal med äldre förstärkare.
Intressant, jag hävdar att högtalaren har större påverkan på ljudet generellt och om om jag skulle sätta ihop en anläggning på liten budget skulle jag börja med just högtalarna.
Jag skulle inte heller säga att valfri loppisförstärkare är bättre, det finns mycket skit där ute, men visst är en 2 kanalare ofta att föredra före en surroundreceiver. Men inte alltid.

Javisst, val av högtalare är jätteviktigt, men kan du säga ärligt att du hört en hembioreciver leverera bra ljud i 2-kanal när vi pratar "normal" prisbild ?

Kul att vi får igång lite tugg ju:)

Vad kör ni för kablar?
Jag har länge kört Supra ply 3,4 högtalarkablar. I pinricip alltid. Tänkte uppgradera nu till Supra Rondo eller XL Annorum. Inga super dyra grejer men alltid något. Har personligen inte den övertro på kablarna:)
Kör supra classic 2.5 endast tvinnat. Är inte heller där att jag tror jag hör skillnad på billiga och dyra kablar.

Kör bi-amp från min marantz sr5013 som är en 7.2 receiver. Har bara 5.1 hemma så utnyttjade möjligheten att använda alla kanaler just nu.

Har du terminerade eller kör du också tvinnat?
Jag valde min marantz sr5013 just av den anledningen att det fanns gott om pre-outs så jag kan köra slutsteg för samtliga kanaler. På så vis kan jag både äta kakan och ha den kvar. Siktar på ATMOS för de sista två kanalerna i framtiden men då vill jag köra dedikerat slutsteg till frontarna via receivern.

Just nu njuter jag av det som de är men har en hifi bekant som sa att han kunde låna ut ett stereoslutsteg till mig om jag ville testa. Tänkte vänta med det så jag inte direkt nu behöver slanta ut ytterligare för jag lär ju vilja ha de sen :D

Tillbaka
Topp