• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Ska vi ta och nämna några favoritlåtar som vi spelar när man verkligen vill njuta av sin Hifi anläggning?

...
Några "klassiker":
Joni Mitchell - California
Stevie Ray Vaughan - Little Wing
Eagles - Hotel California (både live- och studioversionen låter bra tycker jag)
Roxy Music - Avalon

Några lite modernare:
Melissa Horn - Destruktiv Blues
Silvana Imam - Knark
Seinabo Sey - Younger (Kygo remix)
Chris Jones - Long after you're gone

Kul att kunna dela med sig och samtidigt få lite nya tips på välproddad musik :)

Jakten på DAC fortsätter. Funderar nu på om man ska slå till på en Yamaha WXC-50, pre-amp med streaming. Man bör kunna koppla ett par aktiva högtalare till denna? Tacksam för hjälp.

Ska vi ta och nämna några favoritlåtar som vi spelar när man verkligen vill njuta av sin Hifi anläggning?

För att nämna några av mina:
Muse - madness
Allan Taylor - Colour to the moon
Nils Lofgren - Keith don't go
Toto - Rosanna
ZZ top - Pincushion
Dire Straits - Money for nothing (mest för introt)

Kul, har en lång lista i Tidal som jag kort och gott kallar ”kvalitet”. Där finns både klassiker men också kanske en del oväntat. Jag kan ibland fnissa för mig själv över hur bra det låter vid de fåtal tillfällen när jag får njuta själv därhemma. Utan ungar och andra störande moment.
Annars lyssnar jag mycket på elektroniskt som Deadmau5 och Claptone och det innebär också att anläggningen får ”provtryckas” lite för att använda ett klockbegrepp. Låter också ofta förbluffande bra.
Några smakprov från Kvalitetslistan:

Hey now och Big picture m fl - London Grammar
Celestial Echo - Malia
Black tears - Imelda May
Take it back - Pink Floyd
Ride - Lana Del Rey
Include me out - Robyn
Adore you - NAO
Sweet old world och Goodbye m fl - Emmylou Harris
Fool for you - Cee-Lo Green
Morning - BecK
School - Supertramp
Sun comes up, it’s Tuesday morning - Cowboy Junkies
Pain och Thinking of a place - The War on Drugs
Three wishes - Roger Waters
River in the rain - Alison Krauss
Learn to be still - Eagles
My rival - Steely Dan
Cleaning my gun och Darling pretty - Mark Knopfler
Tecumseh Valley - Nanci Griffith
Sense of direction - Infected Mushroom
Rain - Unnveig Aas
You want it darker - Leonard Cohen
South of the border - Chris Isaak
Baltimore - Nina Simone
I Robot - the Alan Parsons Project

Senast ändrad:
Orkar inte citera alla men riktigt kul vilket drag de blev. Och nu har jag massor med låtar att kolla upp :)

Hur är tidal? Såg att det fanns något erbjudande som var grymt längre bak i tråden. Jag är nog dock för snål för att pynta 199kr månaden efter det.

Sambon tycker om när det är tyst (vilket jag inte gör). Jag hinner inte spela i veckorna på någon njutbar volym. Utan det är endast helger om dottern tillåter och inte vill se på film. 199kr hade nog varit lättare att motivera om jag kunde utnyttja det mer. Men borde jag testa erbjudandet?

Orkar inte citera alla men riktigt kul vilket drag de blev. Och nu har jag massor med låtar att kolla upp :)

Hur är tidal? Såg att det fanns något erbjudande som var grymt längre bak i tråden. Jag är nog dock för snål för att pynta 199kr månaden efter det.

Sambon tycker om när det är tyst (vilket jag inte gör). Jag hinner inte spela i veckorna på någon njutbar volym. Utan det är endast helger om dottern tillåter och inte vill se på film. 199kr hade nog varit lättare att motivera om jag kunde utnyttja det mer. Men borde jag testa erbjudandet?

Ja det tycker jag, tycker du det låter bättre så har du en bra anledning att köpa nya hörlurar :)

Tack hörrni! Har bara sökt upp dom på Youtube under dagen men fann ett gäng jag gillade som ni nämnt :)

Dessa
Rush - tom sawyer
Mark knopfler - what it is
Eva cassidy - fields of gold
Neil Halstead - Hi-Lo and In Between
Luka Bloom - Exploring the Blue
John Mayer - In the Blood
Yello - electrified (album toy)
London grammar - big picture & Hey now
Nanci griffith - tecumseh valley
Infected mushroom - sense of direction

Kom på att Pink Floyd - run like hell är bra.

Snubblade även över albumet Krushevo med vlatko stefanovski & miroslav tadic.

Senast ändrad:
Ska läsa, såg faktiskt den igår. Men rent teoretiskt borde den fungera med Beolab 8000? Och då är det smidigare med denna än att köpa en DAC och Chromecast audio. Jag är inte alls kunnig inom hifi.
Ja har du aktiva högtalare så räcker förstwg(eller ibland inte ens det). Det är ju svårt att hitta en vettig dac för under 2-3.
Här får du dessutom allt i ett.
Kör!

För att nämna några av mina:
Muse - madness
Allan Taylor - Colour to the moon
Nils Lofgren - Keith don't go
Toto - Rosanna
ZZ top - Pincushion
Dire Straits - Money for nothing (mest för introt)
Kul initiativ, skall testa dina och andras tips :)

Jag kör ofta:
Dire Straits - Love over gold
John Mayer - Gravity (live från Where the light is)
Bon Jovi - keep the faith
Megadeth - skin o' my teeth
Esbjörn svenssons trio - the second page
Massive attack - unfinished sympathy
Nils Landgren funk unit - cheyenne + simple life (live in Stockholm)
Audioslave - Gasoline

Erbjudandet 120 dagar för 18kr var t o m 4/12 tror jag, är iaf över nu. Dom har väl som vanligt 1 mån gratis provperiod?
Jag hör skillnad i telefon med lurar eller från telefon till bilen med bluetooth men spelar man bara så är det väl inte värt en hundring mer per månad, det får vara att man spelar hemma i en bra anläggning och använder det ofta. Men har man en bra anläggning med stöd för Tidal så är det såpass mycket roligare att lyssna jämfört Spotify att man helt enkelt använder det mycket mer. Jag har en bra skivspelare (Linn LP12) och LP låter ju bara bäst helt enkelt men hur det nu är så är det joxigt att springa och vända på plattor under t ex middag, med Tidal kan jag faktiskt digga samma plattor streamat vilket inte alls gick med Spotify.

Detta är en fantastiskt skiva att testa anläggningen med. Djupa basgångar, väldigt mycket detaljer och rymd i alla låtar:

308792.jpg

Tack hörrni! Har bara sökt upp dom på Youtube under dagen men fann ett gäng jag gillade som ni nämnt :)

Dessa
Rush - tom sawyer
Mark knopfler - what it is
Eva cassidy - fields of gold
Neil Halstead - Hi-Lo and In Between
Luka Bloom - Exploring the Blue
John Mayer - In the Blood
Yello - electrified (album toy)
London grammar - big picture & Hey now
Nanci griffith - tecumseh valley
Infected mushroom - sense of direction

Kom på att Pink Floyd - run like hell är bra.

Snubblade även över albumet Krushevo med vlatko stefanovski & miroslav tadic.
Sophie Zelmanis inspelningar är fantastiska om du gillar djupt ljud och detaljer!
Hennes släpiga slowjazz stil med vackra harmonier gör sig perfekt till bra Hi-Fi prylar.

Detta är en fantastiskt skiva att testa anläggningen med. Djupa basgångar, väldigt mycket detaljer och rymd i alla låtar:

308792.jpg

Sophie Zelmanis inspelningar är fantastiska om du gillar djupt ljud och detaljer!
Hennes släpiga slowjazz stil med vackra harmonier gör sig perfekt till bra Hi-Fi prylar.
Ska koll upp båda.

Gick fortfarande att köpa 4 månader Tidal för 18kr idag btw. Jag testade :)

Har inte hunnit starta upp de på datorn än dock.

Mitt i bytet till julgardiner vänder jag mig om och ser att dottern har kidnappat tomten och nailat MLP för att lyssna på John Mayer :D
IMG_20191207_155332.jpg
Du måste smyga ut dem:) 1-2cm om dagen märks inte;)
Alternativt ”Ankering”, ställ ut dem 1.5m från väggen direkt och börja därifrån. När ni är klara så är de på rätt ställe;)

Du måste smyga ut dem:) 1-2cm om dagen märks inte;)
Alternativt ”Ankering”, ställ ut dem 1.5m från väggen direkt och börja därifrån. När ni är klara så är de på rätt ställe;)
Haha :p

Vi bor inte jättestort så även för min del vill jag inte ha ut dom så mkt mer. Har smugit ut dom 10cm från väggen så elementen är ca 50cm från väggen nu. Möjligt att få ut dom kanske 5cm till innan det börjar se knasigt ut.
IMG_20191207_162747.jpg

Tips, ställ en hög växt som täcker glipan. Då kan du trycka ut dem ännu längre och chefen blir nöjd.
Underskatta inte en rejäl matta framför, om det funkar estetiskt dvs.

Senast ändrad:
Tips, ställ en hög växt som täcker glipan. Då kan du trycka ut dem ännu längre och chefen blir nöjd.
Underskatta inte en rejäl matta framför, om det funkar estetiskt dvs.
Haha jag gillar hur tipser låter här i tråden. Halva kampen med att få till bra placering är att få chefen nöjd/ovetandes :D

Önskar att vi kunde ha mattor hemma. Har två kattjävlar jag försökt bli av med i 7år. Likt målsökande missiler träffar de alltid en matta när de ska spy och de gör dom typ varannan dag, veterinären hittar inga fel.

Väntar på att naturen ska ha sin gång.

Haha jag gillar hur tipser låter här i tråden. Halva kampen med att få till bra placering är att få chefen nöjd/ovetandes :D

Önskar att vi kunde ha mattor hemma. Har två kattjävlar jag försökt bli av med i 7år. Likt målsökande missiler träffar de alltid en matta när de ska spy och de gör dom typ varannan dag, veterinären hittar inga fel.

Väntar på att naturen ska ha sin gång.

Det är konstigt, men jag älskar katter! Blir på gott humör av sånt där. Klart att man ska få kräkas på skönt underlag!! (allergisk på gamla dar, men vi ska skaffa en Spynx inom kort enligt sambon)

Det är konstigt, men jag älskar katter! Blir på gott humör av sånt där. Klart att man ska få kräkas på skönt underlag!! (allergisk på gamla dar, men vi ska skaffa en Spynx inom kort enligt sambon)
På gott humör av att torka kattspya varannan morgon? o_O

Nä tack, ska bli skönt när naturen har sin gång som sagt.

Men vi kan släppa katterna och gå tillbaka till ljud nu :)

Efter hel del stök under Black Friday / Black Week lyckades jag få tag på en LG OLED 65" C9. Klart impad av bilden efter att ha kikat på några filmer i 4K HDR.
Idag monterade jag tillbaka DIY Ambilighten som jag tycker fungerar väldigt bra. Men den fungerar bara när jag spelar upp material från min Vero 4k+ för annat material kan jag dock välja att köra den med statiskt ljus.
tx6WbCr.jpg

Kommer nog att se över möjligheterna att få den ISF-kalibrerad när den har gått några hundra timmar. Är det nån som har erfarenhet av Mediamarkts ISF kalibreringstjänst?

Jag har ingen personlig erfarenhet av kalibrering hos de stora kedjorna, men som jag har läst är det helt ointressant och bortslösade pengar. Men det är andrahandsinformation, men skulle aldrig själv lägga pengar på det.

Tror din TV är sjukt bra utan kalibrering.

Men, ambilighten är tacky.... ???

Jag har ingen personlig erfarenhet av kalibrering hos de stora kedjorna, men som jag har läst är det helt ointressant och bortslösade pengar. Men det är andrahandsinformation, men skulle aldrig själv lägga pengar på det.

Tror din TV är sjukt bra utan kalibrering.

Men, ambilighten är tacky.... ???

Jag har testat att köra en del testmönster för att kontrollera vit- och svartnivå samt färgskalor. Allt sånt ser helt korrekt ut när man har valt Cinema och stängt av alla finesser som ska förbättra bilden. Men hade tänkt mig att ha den rätt länge så tanken att få den professionellt kalibrerad är frestande. Men vi får se.

Haha, kanske en dålig bild på Ambilighten. Nu körde jag bara en testslinga som kör en regnbågseffekt runt TVn. Vid normalt tittande så fångar den bilden på samma sätt som Philips variant och då blir det rätt trevligt.

Jag har testat att köra en del testmönster för att kontrollera vit- och svartnivå samt färgskalor. Allt sånt ser helt korrekt ut när man har valt Cinema och stängt av alla finesser som ska förbättra bilden. Men hade tänkt mig att ha den rätt länge så tanken att få den professionellt kalibrerad är frestande. Men vi får se.

Haha, kanske en dålig bild på Ambilighten. Nu körde jag bara en testslinga som kör en regnbågseffekt runt TVn. Vid normalt tittande så fångar den bilden på samma sätt som Philips variant och då blir det rätt trevligt.
TV och ev kalibrering är absolut inte ointressant men du är i fel tråd! Den här handlar om Hi-Fi och återgivning av musik.

• Like
Reactions: par
Tillbaka
Topp