• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bankfack

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Bankfack=tråkigt
Vapen/kassaskåp=Bra när man inte är hemma. (sanolikast att man drabbas av)
Bra försäkring=När man är hemma och snällt låser upp skåpet när banditen knackar på dörren. (inte så sannolikt)
 

Samps

Cartier
Det kanske inte alltid är endast beloppet som är intressant, vissa klockor betyder rätt mkt, affektionsvärdet är svårt att ersätta.


Jag förstår. Personligen skulle jag föredra rejält säkerhetsskåp/vapenskåp bultat i golvet istället för bankfack Man vill ju kunna pilla på klockorna med jämna mellanrum =)
 

oscarabc

Omega
Bankfack upplever jag som säkert men lite bökigt, man har ju då begränsad tillgång till klockorna. Men sen kan man ju fundera på alternativen för hur man kan förvara dem i hemmet. Lite självgott så tror jag man kan klura ut ett smart lönnfack som tjuvarna inte hittar men det kanske är lite naivt.... Vissa är ju ruskigt ruttade på det de gör och har förmodligen bra koll på hur folk brukar tänka och förvara sina värdesaker :(
 

Turbotom

Omega
Såg ett tv-inslag för några år sedan där ett gäng kluriga personer fick fria händer att försöka gömma ett objekt i ett hem, med begränsningen att det skulle vara åtkomligt utan att riva något. Ett par ex-kriminella fick sedan leta, de hittade 100% inom en kvart.

Minns du vad det var för inslag, och om det går att hitta?
 

oscarabc

Omega
H
Såg ett tv-inslag för några år sedan där ett gäng kluriga personer fick fria händer att försöka gömma ett objekt i ett hem, med begränsningen att det skulle vara åtkomligt utan att riva något. Ett par ex-kriminella fick sedan leta, de hittade 100% inom en kvart.

Haha ja det var det jag misstänkte! Det är ju va dom "jobbar" med.. Hade vart kul att få vara med själv och testas någon gång :) fast som på tv och inte på riktigt såklart!
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Några bra tips jag kan dela med mig av;

1. Ett bra tänk när det gäller säkerhet/risk för inbrott är att sprida riskerna och försvåra och fördröja för en eventuell tjuv.

Vad jag menar är att t ex inte förvara skåpet synligt, inte "gömma" nyckel eller kod i samma rum som skåpet eller i nyckelskåp som praktiskt sitter precis innanför dörren med nyckel till ytterdörr, altandörr och skåp, då spelar säketheten man investerat i ingen roll, om tjuven kan sätta allt ur spel genom att hitta alla nycklar.

2. Sedan kan man allt, som tidigare nämnt, bulta fast skåpet, komplettera med larm, se till att de inte kan få med sig det ut, installera en rörelse-detekterad kamera, öka insyn från grannar, grannsamverkan etc etc.

Om man utgår från tjuvens sätt att tänka kommer han gå på ett annat objekt om det blir för svårt, för stor risk, för lång tid och för mkt jobb. Man bör även sträva efter att skylta med säkethet men inte med värde. bra med dekaler om larm, men inte tecken på att man förvarar stora värden i hemmet, lite samma princip som att aldrig skriva "hemligt" på papper man vill hålla hemliga, då ökar direkt intresset!

3. En sista grej är att se till att man har tillräckligt belopp för stöldbegärligt lösöre(klockor, smycken, cash etc) i sin hemförsäkring, många som flyttat från liten lägenhet till hus ligger ibland kvar med ett för lågt belopp.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Orkar inte läsa hela tråden. Men, fick samma besked från min bank. Var tvungen att rensa bankfaket höstas. Har sedan det köpt ett 300 kg skåp och bultat ned det i golvet i en garderob. Eftersom jag är utomlands 3 till 4 månader per år så hade ett bankfack vart tryggare men ett bra skåp samt larm och webkamera näst bästa.
 

Marcus.J

Breitling
Kolla era boendeförsäkringar. Nu kan det vara olika mellan olika bolag men generellt måste man sakförsäkra klockor (och andra dyra föremål) om det är ett värde över xx antal tusen. Summan kan variera. Kolla med ert bolag.
Kan kännas något tryggare iaf.
 

Rivalen

Rolex
Ringde och frågade. Fick tips om ett kontor som hade fack. Ringde dom och de berättade att de skulle flytta och inget fack på nya. Nästa samtal gav napp inom rimligt avstånd dessutom. SHB. Inte för klockor bara för papper. Har ju inga dyringar.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ringde och frågade. Fick tips om ett kontor som hade fack. Ringde dom och de berättade att de skulle flytta och inget fack på nya. Nästa samtal gav napp inom rimligt avstånd dessutom. SHB. Inte för klockor bara för papper. Har ju inga dyringar.
Har Swedbank och de tar dessvärre bort sina fack från många kontor:(
 

N.Bathes

Cartier
Ett tungt säkert BRA kassaskåp måste ju vara bra
Ett som väger 400-500 kg
När larmet går har dom Max 15 min innan Securitas kommer och på den tiden hinner dom inte dyrka upp ett bra säkerhetsklassat skåp??
Att bära ut det är omöjligt.
Eller köp 5-6 kassaskåp så har tjuven att göra
Först testa ett skåp, sen det andra osv. Sprid risken...
Eller kanske man har en förälder som bor i lägenhet, då risken för ett inbrott i lägenhet är mindre där...
In med ett kassaskåp där.
Ett bankfack är ju bra om man skall vara borta LÄNGE, men annars vill man ju ha tillgång snabbt till sakerna...?
Sista knepet; lägg i ett vattentätt litet skåp
Lägg i ditt grävda hål på gräsmattan
På med en träskiva och lägg på en 50*50 cm gräsmatta....
 

Rivalen

Rolex
Om du har skåp - nämn det inte för nån. Rykte om att du har skåp är som sockerbit för fel sorts "flugor". Sen kan vem som helst fantisera ihop de otrevliga scenarion som gör att skåpet kommer att öppnas av/för fel person.
 

Whedda

Rolex
Kan vara värt att poängtera att banker inte på något sätt ersätter dig i det fall att banken blir rånad och bankfacket tömt. Med det sagt innebär ju givetvis ett bankfack fortfarande en fantastiskt säker förvaringsplats, men bankfacksavtal inkluderar inte försäkring av föremålen.

Som andra har sagt, lönnfack är nog bäst, pluspoäng om man kombinerar med Indiana Jones-inspirerade fällor.

Sant men risken för bankrån i allmänhet och just ditt fack i synnerhet skulle bli uppbrutet är klart mindre än inbrott/rån i hemmet.

Det stora problemet med värdeskåp i hemmet vs bankfack är att oavsett hur säkert skåpet är så är det inte säkrare än personen som kan kombinationen och om någon knackar på och hotar mig eller min fru med vapen så skall det mycket till för att man inte öppnar skåpet.

Ligger klockorna i bankfacket kommer man inte åt dem vare sig man vill eller ej på kvällstid och helger.

Det är även väldigt smidigt när man reser bort för även om hemförsäkringen täcker inbrott så är det ju enormt tungt att bli av med klockor som kan ha affektionsvärde eller är väldigt svåra att få tag på även om man får ersättning för dem.
 

Juhniel

Breitling
1fd3c2ea3401dbe1acf4b97b427e8bd7.jpg


Just do it! :D
 
Tror att bankerna helst inte vill erbjuda bankfack. I bf kan man ha guld och kontanter som då ej kan beskattas eller avgiftsbeläggas.

Vad gäller säker förvaring hemma är det nog bäst att använda ett flingpaket i skafferiet, barnens legolåda eller liknande.
 
Topp