• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bankfack

JLC

Panerai
2-Faktor
Om du redan har ett säkerhetsskåp, vapenskåp eller dyligt kan du enkelt köpa till en brandbox istället för ett nytt dyrt brandskåp. Finns i fackhandeln och kostar från ca 1000kr om du ska ha nåt med kvalitet som pallar en riktig villabrand.
 

don.h

Cartier
Säkerhet har i alla tider varit viktigt för människan och vår säkerhetsutrustning har blivit mer avancerad i takt med att buset hittar nya sätt att komma åt våra smaragder. Vissa säkerhetslösningar är omoderna och mer eller mindre meningslösa att bruka. Men det finns en som jag tycker fortfarande levererar trots dess ovanliga förekomst. Är det inte dags att ge vallgraven en ny chans?
 

UNO

Panerai
läge att bli OWG ?

Det är rätt b att ha något som man inte använder, när ska man ha den klockan !
- i nästa liv ??

Livet står och faller inte med en Rolex och om det är så, gör något åt det illa kvickt.
 

Jonte73

Audemars
Ett välförankrat säkerhetsskåp är väl modellen om man nu inte har lönnfack, lönnväggar smokelock larm och hinkar med het olja hängande i taket. delar man på skåp och dörr ( som väger ungefär lika mycket ) så blir det lättare att bära upp på eventuell övervåning, vind eller annat otillgängligt ställe. Skåpen brukar väl väga i storleksordningen 150 kg (vapenskåp) Vill man jävlas lite extra så kan man väl slänga in 40-50 kg bly också, går även att byta mot ett större antal helguldare.

Så länge buset inte vet att det finns värdefulla klockor och inte är beredda på ett säkerhetsskåp så tror jag nog att de väljer att sno lösa värdeföremål och sticka snabbt iväg. Om de däremot vet om att det finns värdeföremål så är dessutom risken kanske större att de helt enkelt knackar på när du är hemma istället, något jag har förstått har ökat vad gäller guldrån.
Den risken finns, de lär återkomma med bättre verktyg för att få upp eller med skåpet.
Har flera exempel på detta tyvärr.
 

Mr Chance

Kalmar
läge att bli OWG ?

Det är rätt b att ha något som man inte använder, när ska man ha den klockan !
- i nästa liv ??

Livet står och faller inte med en Rolex och om det är så, gör något åt det illa kvickt.
Det var fan ett av de dummaste inlägg jag läst på KS! Eller du kanske var ironisk men glömde smileyn?
 

demondave

Rolex
Den risken finns, de lär återkomma med bättre verktyg för att få upp eller med skåpet.
Har flera exempel på detta tyvärr.

Hade jag haft inbrott, men säkerhetsskåpet gjort sitt jobb, hade jag flyttat innehållet illa kvickt. Få saker lär väl trigga Bosse Bandits nyfikenhet mer än ett säkerhetsskåp, speciellt ett han går bet på.
 

paradis

Audemars
Bankfack är mycket svårt att få. Folk väntar i flera år på att få hyra ett. Vill man ha det centralt ,så är det omöjligt.Som någon sa, dom tjänar inte något på det, utan det sågs mera som service, åt gamla,kända /rika bankkunder. Idag handlar allt bara om att göra högra vinster, så då tar dom bort bankfacken.
 

Jonte73

Audemars
Jobbade med en storbanks säkerhet tidigare och samtliga kundservicekontor med bankfack har eller kommer att upphöra med den servicen.

Bla för att det inte lönar sig, vidare så är det för mycket strul där kunder inte följer det avtal som bla styr vad som får förvaras i bankfacket ;)
 

GT_karl

Omega
Även mina lokala kontor slutar med sina eller så är det väntelist på några år.(som troligen hinner stänga innan det är din tur)

För er som funderar på säkerhetsskåp, tycker arkivexperten har en bra hemsida som beskriver värde klasser och brand eller inte.
Men som sagt tidigare, tjuven tar det han vill och bäst är att se så att du har rätt försäkring.

http://www.arkivexperten.se/

Mvh GT_karl
 

GT_karl

Omega
Även mina lokala kontor slutar med sina eller så är det väntelist på några år.(som troligen hinner stänga innan det är din tur)

För er som funderar på säkerhetsskåp, tycker arkivexperten har en bra hemsida som beskriver värde klasser och brand eller inte.
Men som sagt tidigare, tjuven tar det han vill och bäst är att se så att du har rätt försäkring.

http://www.arkivexperten.se/

Mvh GT_karl

http://www.arkivexperten.se/vardeskap/klassade-vardeskap-enl-en-1143-1

direkt länk, stöld och brand
 

snajgel

Panerai
Compiss
Jag råkade ut för samma sak. Första Swedbankkontoret la ner bankfacken blev rekomenderad ett kontor i förförorten, som nu ganska nyligen även dom slutade tillhandahålla bankfack. Men iom det fick jag ett erbjudande att köpa säkerhetsskåp. Nu har jag supit bort det men du kanske kan fråga banken.
 

David

Bödeln
Som redan påpekats, det måste finnas andra banker. Jag har fack på tre olika orter, i tre olika banker, utan att vara kund i någon av dem i övrigt.

Skåp hemma är bara dumt, inget är så intressant för en inbrottstjuv som ett låst skåp, och man misstar sig om man tror att ett skåp för mindre än en schysst klocka står emot någon längre stund.
 

Sonos

Omega
Om du orkar åka till "Sveriges närmaste stad" (Enköping) så finns det bankfack som inte kommer att försvinna i första taget ;)
 
D

Deleted member 1265

Guest
Gillar dörrgömman, men hur fasen får man ned klockor där?
image.jpg
 

Hellebring

Cartier
SEB ser ut att ha lediga bankfack lite överallt i stan om det är till någon hjälp. Står på hemsidan vilka kontor som har fack och om det finns lediga.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jobbade med en storbanks säkerhet tidigare och samtliga kundservicekontor med bankfack har eller kommer att upphöra med den servicen.

Bla för att det inte lönar sig, vidare så är det för mycket strul där kunder inte följer det avtal som bla styr vad som får förvaras i bankfacket ;)

Vi får inte glömma att det är många kriminella som drar nytta av det..
 
Topp