Precis min tanke.Finns ju knappt några internationella listor på stulna klockor. Känns relativt safe att stjäla i Sverige och sälja i... Finland, till exempel
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Precis min tanke.Finns ju knappt några internationella listor på stulna klockor. Känns relativt safe att stjäla i Sverige och sälja i... Finland, till exempel
Nu är jag inte ute och blir berusad särskilt ofta men brukar uppskatta den där nattpromenaden hem. Även om jag inte har någon dyr klocka kanske man ska vara lite extra försiktig efter att ha läst denna tråden.. undrar om det räcker att man har en klocka för att dem ska chansa på att man har någon dyring?
Finns ju mycket märken nu för tiden som satsar på att se dyra ut så kan tänka mig att många har blivit rånade just bara för att det råkat se dyrt ut. En polare blev rånad på Linnégatan för en ingersoll förra veckan t. ex. Och lär väl finnas en hel del som blivit av med sina kopior på samma sätt kan jag tänka mig.
Det va nån gång på natten nånstans runt grillen vid prinsg. Rånad kanske e fel ord dock då det va några som började jobba sig å bli närgångna när han va på väg hem och så knuffa han bort en och inser någon minut senare att klockan va hade tagits. Så mer ficktjuvaktigt..
Är du helt 100 på detta?
Usch... Illa nog. Sjukt att det blivit så vanligt.
Jo man kan väl bara hoppas att dom får tag på mer och mer billigare klockor och kopior så att dom kanske inser att det inte är värt risken
Ingen risk att dem slutar för det. Det är enkelt att råna folk under vissa omständigheter så lyckas dem ta t.ex. en sub 1 av 19 gånger så är det "värt det".
Sant men när det blir en 1/40 så kanske dom går över till något annat mer lukrativt vilket visserligen är lika illa men då slipper iaf vi klockfolk lämna sin stolthet hemma. E ju fan ingen mening att köpa sin graal för att den ska ligga hemma och skräpa..
Ja, säkert. Men de vet nog var de skall leta för att det skall ge resultat. Nejfan, den skall användas obehindrat!
Jo dom vet ju det men ser sjukt mycket kopior även bland kretsarna ganska långt upp på lönelistorna får jag säga. Finns ju så många som inte är intresserade av klockor alls tyvärr men det ”hör ändå till” att man ska en premium i många kretsar och framförallt jobb så blir väl lätt att klicka en hem bra kopia för några lappar istället för att lägga sin månadslön..
Väpnat rån ger grovt straff och tveksamt till att en kriminell är den ens som kommer få beviljat att bära pistol (om den ex finns i utredningar eller tidigare straffad), just nu har de kriminella ändå olagliga vapen (kniv är väl vanligast) och allt du har är dina två nävar, jag väljer hellre en pickadoll men du kanske är Jackie Chan?Haha, du ser inte det paradoxala i det hela med tanke på att de potentiella rånarna också får bära pistol då?![]()
Jo men mer vapen löser ju oftast alla problem. Kolla bara på USAVäpnat rån ger grovt straff och tveksamt till att en kriminell är den ens som kommer få beviljat att bära pistol (om den ex finns i utredningar eller tidigare straffad), just nu har de kriminella ändå olagliga vapen (kniv är väl vanligast) och allt du har är dina två nävar, jag väljer hellre en pickadoll men du kanske är Jackie Chan?
Vad vi försöker säga är att det inte blir mindre våld om man tillför fler vapen i samhället. Fler vapen tenderar leda åt andra hållet. Se tex USA.Väpnat rån ger grovt straff och tveksamt till att en kriminell är den ens som kommer få beviljat att bära pistol (om den ex finns i utredningar eller tidigare straffad), just nu har de kriminella ändå olagliga vapen (kniv är väl vanligast) och allt du har är dina två nävar, jag väljer hellre en pickadoll men du kanske är Jackie Chan?
Jo men mer vapen löser ju oftast alla problem. Kolla bara på USA
Sluta svara tomten nu.Vad vi försöker säga är att det inte blir mindre våld om man tillför fler vapen i samhället. Fler vapen tenderar leda åt andra hållet. Se tex USA.
Jo men mer vapen löser ju oftast alla problem. Kolla bara på USA
Väpnat rån ger grovt straff och tveksamt till att en kriminell är den ens som kommer få beviljat att bära pistol (om den ex finns i utredningar eller tidigare straffad), just nu har de kriminella ändå olagliga vapen (kniv är väl vanligast) och allt du har är dina två nävar, jag väljer hellre en pickadoll men du kanske är Jackie Chan?
Hade varit fint med en graf som visar 90-talet också.Mycket subjektiva påståenden i den här tråden. Innan halva sällskapet börjar bära seikos och skjuvapen på krogen
kan det vara en tanke att läsa på om den faktiska brottstatistiken
![]()
Källa: Brottsförebyggande rådet
Hittade denna:Hade varit fint med en graf som visar 90-talet också.![]()
Hittade denna:
![]()
Rån skenade mot slutet av 90-talet när nästan gemeneman började bära dyra mobiltelefoner som enkelt gick att stjäla och sälja.
Finns säkert någon anledning, typ att det var då polisen började med datorsystem och på riktigt tog emot mindre brottsanmälningar.Nja rån skenade tidigare än så tycker jag?
Jag nämnde aldrig uttrycket grovt rån (uttrycket jag använde var grovt straff, alltså att straffet är kraftigt i jämförelse med vanligt rån). Jag sa väpnat rån, rån som begås med vapen brukar oftast bli grovt rån som dock ger ett grovt straff. Men nog om petitesser.Att förövaren bär pistol vid råntillfället innnebär inte per automatik att det blir grovt rån. Just sayin'....
Sluta svara tomten nu.
Tråden har ett bra syfte, och det är inte att diskutera vapenlagar.
Det beror på vad det är för typ av vapen som tillförs och under vilka restriktioner. Montenegro, Kanada och Yemen ligger också uppe i toppen av antalet vapen per invånare som tillsammans når upp till amerikanska nivåer. Länder som Brasilien och Honduras ligger i topp över antalet dödsoffer per hundratusen invånare via vapen trots att de båda har hälften av antalet vapen per invånare jämfört med Sverige. Honduras har 6 gånger fler dödsoffer än USA (60st vs 11,9 per 100k/invånare) även fast de bara har 9% av antalet vapen som USAs invånare besitter (10,62 vs 89st vapen per 100/invånare), låter som det är farligare att ha få antal vapen alltså...Man kan vrida och vända på statistiken hur man vill. Det är inte vapen som dödar utan personerna som har bristfälliga utbildningar, säkerhetsrutiner och anledningar till att få bära vapen.Vad vi försöker säga är att det inte blir mindre våld om man tillför fler vapen i samhället. Fler vapen tenderar leda åt andra hållet. Se tex USA.
Mycket subjektiva påståenden i den här tråden. Innan halva sällskapet börjar bära seikos och skjuvapen på krogen
kan det vara en tanke att läsa på om den faktiska brottstatistiken
![]()
Källa: Brottsförebyggande rådet
Det är inte vapen som dödar utan personerna som har bristfälliga utbildningar, säkerhetsrutiner och anledningar till att få bära vapen.
Jag förstår att det är kul att göra narr av någon genom att posta memes istället för att bemöta med argument.