• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Apropå fotogen så kostar det som sagt en del och nu efter stormen var det svårt att få tag på i ”vanliga” butiker.

Är det någon som har något tips om var man kan köpa större mängder, 20-25 liters dunkar, fotogen i Stockholmsområdet?

Det är i stort sett samma sak. Du kan även köra en dieselbil på det men bränslepumpen kan ta stryk pga dålig smörjning.

Disclaimer. Jag hade testat ute först och även jämfört flampunkt. Sedan har jet a1 antifrystillsättningar på vintern. Jag har använt jet a1 i min optimus, enda nackdelen var att det luktar mer.

Såg några avsnitt igår och den har potential att öppna ögonen på folk tror jag.

Samma här men reagerade på om man bygger ett nytt fett high-tech hus så har man väl ändå solceller och backupbatterier? Sen förstår jag att SVT medvetet valt ut ett hus som inte har det. Gav dock mig en funderare att titta mer på solceller med ett stort batteri. Känns som många problem kan lösas med det. Värme, kylning, pumpar, kommunikation osv.

Folk lever redan i kris och fattigdom/krig... inte fan slår dom ihjäl varandra för det.. tror vissa överdriver hur vi människor kommer agera mot varandra.
Sant, men de har gjort det ett tag och hamnat i någon sorts balans med sin omgivning. Hur det blir om 10000000 curlade svenskar plötsligt inte kan köpa mat i kvartersbutiken längre kan bli intressant.:confused:

Denna tråden är underbar!
Jag jobbar själv i branschen för kraftförsörjning och blir då påmind om hur lite det krävs för att vi ska vara utan ström. Tänker mig att ett gaskök, konserver, vatten och cash är ett måste i varje källare.

Denna tråden är underbar!
Jag jobbar själv i branschen för kraftförsörjning och blir då påmind om hur lite det krävs för att vi ska vara utan ström. Tänker mig att ett gaskök, konserver, vatten och cash är ett måste i varje källare.

Frågan är om inte konserver har ett större värde än cash? Lättare att byta till sig än köpa sånt man behöver?

Jupp, håller med. Lidls tonfisk i solrosolja; protein, fett och salt (de tre svåra att hitta i naturen) för 6 spänn burken. Efter apokalypsen kan du byta till dig en sportrolle för en sådan:cigar:
Om man inte förväntar sig den totala apokalypsen så är jag rätt säker på att det är bra att se till att ha både och. Både cash och konserver.

Minns inte om det var i den här tråden eller på något annat forum där det var en länk till berättelse från Balkan kriget. Slutsatsen var att lagrar du cigg, sprit, toapapper o ammo så kan du byta till allt. Visserligen före internet och smartphone beroenden osv. Tänker att handladdningsgrejer, sprit, toapapper, enklare mediciner alltid går att deala med. Lång lagringstid. Hittade en bra kombo värktablett i USA, typ Ipren/alvedon/koffein kombo.
AFFE48E4-7314-450D-817F-B76D717DEDC3.jpeg

Har du galler för fönstren och flyktlucka i golvet?

Galler för fönsterna och flyktlucka är inget som någon etablerad husvagns leverantör som tillgodo ser, fast det borde finnas!
Jag kommer givetvis modifiera husvagnen så att det går fly under husvagnen samtidigt som jag bytar ut fönsterna till en ny blandning med 50 % aluminiumoxid det ger elasticitetsmodul som kan mäta sig med stål och järn.
Trodde du förstod detta då det är en sån tråd?

Annars kan det vara bra med solceller bara vid strömavbrott och kunna göra sig lite mat samtidigt, men tycker ditt låter mer spännande! :)

Är det någon här i tråden som har genomfört Milrucks Urban Survivor? Det känns som det skulle passa många som hänger här. Jag har anmält mig till den som går 5/5 i Stockholm. Jag tror det kan bil riktigt kul!

https://www.milruck.se/sv-SE/event/survivor/urban-survivor-a-34572689

Efter att ha läst på hemsidan blir man ju nyfiken på vad det är för utrustningslista dom skickar på mail...

Någon som läst ”Gray Man: Camouflage for Crowds, Cities, and Civil Crisis” av
Matthew Dermody?

Senast ändrad:
En trevlig liten film om svenska preppers.

Håller själv på och letar en enkel sommarstuga. Främst för att ladda batterierna och komma undan vardagen men kan ju även fungera som BOL om det skulle behövas :)

Tillbaka
Topp