• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

En trevlig liten film om svenska preppers.

Håller själv på och letar en enkel sommarstuga. Främst för att ladda batterierna och komma undan vardagen men kan ju även fungera som BOL om det skulle behövas :)
BOL?
DE310220-4CA6-4689-B9E9-821F44A3430C.png
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Dom måste ha letat med ljus och lykta efter sista killen.
Mat för två år, och satsar på fyra :wideyed:
Tror det finns en del ensamstående män som har mat för två år hemma ändå men majoriteten av dom är nog sjukt hemliga :cool:.

Med lite ransonering och om jag lyckas få i mina petiga barn all surkål och bönor har vi förmodligen käk för en månad eller två, kanske lite mer. Redan det känns lite överdrivet men man vet ju aldrig ;)
 

Frodda

Omega
Tror det finns en del ensamstående män som har mat för två år hemma ändå men majoriteten av dom är nog sjukt hemliga :cool:.

Med lite ransonering och om jag lyckas få i mina petiga barn all surkål och bönor har vi förmodligen käk för en månad eller två, kanske lite mer. Redan det känns lite överdrivet men man vet ju aldrig ;)


Att vara självförsörjande är aldrig fel, möjliggör att man kan hjälpa fler. Man får inte glömma att maten ska omsättas/rotera med.
För mig är prepping en självklarhet, framför allt med barn/familj Men börjar gå över till delvis självhushållning då jag mot alla odds fastnat för odling..
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Att vara självförsörjande är aldrig fel, möjliggör att man kan hjälpa fler. Man får inte glömma att maten ska omsättas/rotera med.
För mig är prepping en självklarhet, framför allt med barn/familj Men börjar gå över till delvis självhushållning då jag mot alla odds fastnat för odling..
Roteringen är lite jobbig att få in i vardagen. Som det ser ut nu har jag plockat mat för säkert en månad utan att fylla på. Får hoppas att skiten inte träffar fläkten när jag har som minst mat i förrådet :).
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Roteringen är lite jobbig att få in i vardagen. Som det ser ut nu har jag plockat mat för säkert en månad utan att fylla på. Får hoppas att skiten inte träffar fläkten när jag har som minst mat i förrådet :).

Få som rutin att använda det du bunkrar i den vanliga matlagningen. Så får du naturlig rotation. En in, en ut.
 

Frodda

Omega
Roteringen är lite jobbig att få in i vardagen. Som det ser ut nu har jag plockat mat för säkert en månad utan att fylla på. Får hoppas att skiten inte träffar fläkten när jag har som minst mat i förrådet :).

Du får försöka göra de, bygger du större lager är det lättare för lista över vad som är äldst.
Viktigt äta det man preppar och preppar det man äter. :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Att vara självförsörjande är aldrig fel, möjliggör att man kan hjälpa fler. Man får inte glömma att maten ska omsättas/rotera med.
För mig är prepping en självklarhet, framför allt med barn/familj Men börjar gå över till delvis självhushållning då jag mot alla odds fastnat för odling..

Konserver håller avsevärt längre än bäst-före-datum.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Makrill i tomatsås? Lite vitlökspulver och svartpeppar = mumma mellanmål.
Soldatens ärtsoppa : är ju bara så god!
Sardiner, rökta i tomatsås : Yummy.
Fiskbullar : vet inte om dessa räknas som helkonserv men de smakar helt ok. Lite kasst med näringsinnehåll dock.
För att inte glömma:
Majs
Tomater
Tonfisk
Picnicbog
Pulled pork
Bullens
Oliver
Bönor i många olika sorter
Frukt, typ ananas, mandarin, päron mfl.

Jag har alltid ett lager hemma av det mesta. Kallar det krigsförråd, men är såklart mest till för att skydda om man skulle bli insnöad, vid storm eller liknande.

Glöm för allt i världen inte heller att ha torkad frukt och choklad hemma. Har choklad med 100% kakao (hur det nu är möjligt) hemma. Ska bli spännande att se om den någonsin blir för gammal :)
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Makrill i tomatsås? Lite vitlökspulver och svartpeppar = mumma mellanmål.
Soldatens ärtsoppa : är ju bara så god!
Sardiner, rökta i tomatsås : Yummy.
Fiskbullar : vet inte om dessa räknas som helkonserv men de smakar helt ok. Lite kasst med näringsinnehåll dock.

För att inte glömma:
Majs
Tomater
Tonfisk
Picnicbog
Pulled pork
Bullens
Oliver
Bönor i många olika sorter
Frukt, typ ananas, mandarin, päron mfl.

Jag har alltid ett lager hemma av det mesta. Kallar det krigsförråd, men är såklart mest till för att skydda om man skulle bli insnöad, vid storm eller liknande.

Glöm för allt i världen inte heller att ha torkad frukt och choklad hemma. Har choklad med 100% kakao (hur det nu är möjligt) hemma. Ska bli spännande att se om den någonsin blir för gammal :)

Ok, det är ju trots allt ett par bra förslag. Konstigt nog har jag aldrig ätit bullens korv :) Om ni får chans att köpa norsk makrillfilé i tomatsås så bulla upp. Mycket godare än den svenska!
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Älskar post-apokalyptiska böcker. Är det en bra författare?
Han är bra men som sagt lite MÖP och stundtals överdriven och beskriver delsvis svenska folket som passiva, mest för att påtala sin tes om att gemene man idag inte klarar sig själv mer än nåt dygn...

Detta är första i hans andra bokserie.

har läst hela första serien som mer handlar om försvarsförmåga och invasion av Ryssland etc.
 

Frodda

Omega
Han är bra men som sagt lite MÖP och stundtals överdriven och beskriver delsvis svenska folket som passiva, mest för att påtala sin tes om att gemene man idag inte klarar sig själv mer än nåt dygn...

Detta är första i hans andra bokserie.

har läst hela första serien som mer handlar om försvarsförmåga och invasion av Ryssland etc.


Läst alla hans böcker och jag gillar dem!
Tycker han behandlar och belyser frågor mer än kring invasion, militär och försvar.
Han belyser frågor som i bland är både jobbiga och svåra ställa sig själv, ännu jobbigare med barn i bilden.
En enkel fråga, vad gör jag om elen försvinner par dagar, hur löser jag vardagliga problem, vad för problem kan uppstå.

Svaret är långt större än vad frågan är, men många har aldrig ens tänkt tanken på hur man gör.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Läst alla hans böcker och jag gillar dem!
Tycker han behandlar och belyser frågor mer än kring invasion, militär och försvar.
Han belyser frågor som i bland är både jobbiga och svåra ställa sig själv, ännu jobbigare med barn i bilden.
En enkel fråga, vad gör jag om elen försvinner par dagar, hur löser jag vardagliga problem, vad för problem kan uppstå.

Svaret är långt större än vad frågan är, men många har aldrig ens tänkt tanken på hur man gör.

Han verkar bara släppa serier, långkörare. Inga fristående böcker?
 
Topp