• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

mega

Rolex
Intressant tråd det här. Den närmsta allvarliga händelsen som man kan studera och dra lärdom av är nog orkanen Katrinas förstörelse av New Orleans. Där var samhällsberedskapen väldigt låg trots att faran var känd (som inte var fallet med tsunamin i Thailand). Där överflödades de nedre våningarna på sjukhusen där nödgeneratorerna stod placerade. Sjukhuspersonalen blev tvungen att triagera på inlagda patienter. Evakueringen gick långsamt. Trots det hjälptes folk åt även om jag tror generellt att amerikaner är bättre på det än svenskar som i alltför stor grad bröstmatas av stadsapparaten.

Men det skall införskaffas främst vattenfilter och vattendunkar efter att jag har påmints av denna tråd.
Ganska nyligen så blev dricksvattnet i Båstad förorenat i ett dygn eller två, det händer ju lite här med, men det går såklart inte att jämföra med Katrina.
 
Herrejesus, tråden är kapad, tråkigt!
Varför är de så svårt att förstå prepping bland annat handlar om samverkan, hjälpa till med dom som har de sämre!
Varför drar alla de till yttersta gränsen hela tiden, är de det man tror så har man tyvärr helt missat mållinjen.


Intressant... berätta gärna mer. :) Vad ska man preppa inför??

Jag försöker att förstå och se ungefär vad som kommer att hända om vi ställs inför en situation där det värsta tänkbara inträffar och om vi ställs inför ett kollaps så kan jag inte se en enda fördel med att beblanda sig med en större gruppering än min familj.

Risken för sjukdomar, smitta och sanitär olägenhet är alldeles för stor och risken att några personer extra blir en belastning istället för en tillgång är alldeles för stor, det säger sig självt IOM att jag kan garantera att fler än hälften av befolkningen inte ens kan rädda sig själv i en sådan händelse.

På så vis är jag iaf ett par dagar före i min tanke och kan på så sätt hinna iväg ut till obygden, förutsett att det inte händer vintertid alltså.

Jag tror att jag skulle göra något sådant:

1. Evakuera min familj till en avsedd plats, jag äger en ganska stor Ö mitt ute i ingenstans som borde bli bra. Det är ca 40 hektar Med blandad skog och odlingsmark med ca 500 meter till fastlandet. På så vis kommer endast människor med båt att kunna ta sig till ism och vintertid kommer ingen att kunna plumsa i den djupa snön

2. Värme håller vi i en kamin som finns i en mindre byggnad på 30kvm. Jag har sedan tidigare grävt ned ett avlopp med infiltration. Vatten får vi från en cistern monterad i taket med självfallet till toalett och dusch.
Vattnet tar vi från sjön och vintertid timar vi snö. Ved finns obegränsade mängder på ön där vi bor. Ett problem som kan uppstå är om WC eller dusch havererar, då finns det inte reservdelar till att reparera den. Det är något jag måste fundera på.

3. Mat är primärt insjöfisk såsom gädda och abborre. Jag kan med enkla medel fiska från land sommartid och från isen vintertid. Vi odlar potatis som vi äter. På sommaren förvaras maten i jordkällare och på vintern utomhus. Vitaminer och mineraler får vi från morötter och lök som är enkla att odla till och med av en klantskalle. Vintertid kan man fälla en eller ett par renar som vanligtvis rör sig i området. Det gör jag med en sten eller en käpp. Jag har inga skjutvapen.

4. Det jag behöver bunkra upp är läkemedel för en längre period. Jag vet idag inte vad jag ska skaffa, det måste jag forska i.

5. En utmaning är då stimulans. Vad ska vi göra på dagarna bortsett från att odla och fiska? Svår fråga egentligen. Sommartid är det förmodligen att bygga ett bättre hus, samt att tillverka verktyg som jag inte har, vintertid lär det handla mycket om att hålla familjen varma, hela och rena samt den allmänna sinnesfriden såklart.
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Lustig polarisering i tråden, antingen ska man preppa för apokalypsen, eller inte preppa alls, typ.

Jag var på en förläsning om katastrofhantering för ett antal år sedan, och föreläsaren definierade katastrof som en situation där ens resurser inte räcker till.
Den prepping som jag tror är "rimlig" är att tänka ett varv extra på hur man kan skjuta sin egen katastof framåt en vecka eller två.
Elavbrott en vecka, vad innebär det? Både på vintern och sommaren?
Redigt förorenat vatten? Här hos oss är största vattentäkten en sjö, vad händer om en fordonsolycka sabbar det?
Om logistiken till affärerna av någon anledning (strejk?) avbryts, har jag något att äta?
 
Lustig polarisering i tråden, antingen ska man preppa för apokalypsen, eller inte preppa alls, typ.

Jag var på en förläsning om katastrofhantering för ett antal år sedan, och föreläsaren definierade katastrof som en situation där ens resurser inte räcker till.
Den prepping som jag tror är "rimlig" är att tänka ett varv extra på hur man kan skjuta sin egen katastof framåt en vecka eller två.
Elavbrott en vecka, vad innebär det? Både på vintern och sommaren?
Redigt förorenat vatten? Här hos oss är största vattentäkten en sjö, vad händer om en fordonsolycka sabbar det?
Om logistiken till affärerna av någon anledning (strejk?) avbryts, har jag något att äta?


Elavbrott en vecka i hela landet är typ lika med anarki.

Förorenad omgivning pga massivt radioaktivt utsläpp kan jag inte göra något åt.

Blir vattentäkten här förorenad åker jag till Skellefteå och köper en kubik bubbelvatten typ. :D
 

JohnDoe

Rolex
Preppingnivån som är rimlig är väl att i första hand klara sig upp till en vecka vilket täcker de flesta väder/strejk/olycksrelaterade situationer. Inte orimligt med fel i elnät, snöstormar som hindrar transporter, diverse strejker, föroreningar i vattentäkter. Även diverse cyberattacker som påverkar betalsystem, logistik, elnät är inte orimliga. Allt detta utan att vi är i något MadMax scenario. Skogsbränderna nu gör att flera fått evakuera. Nya bränder kan påverka elnätet om det brinner på fel plats osv. Aldrig fel att ha lite beredskap. De som tänker gå till butiken i sista minuten kan ju kolla på hur det funkade i Florida inför Irma. Tog inte många timmar att tömma bensinmackar och butiker.
 
Preppingnivån som är rimlig är väl att i första hand klara sig upp till en vecka vilket täcker de flesta väder/strejk/olycksrelaterade situationer. Inte orimligt med fel i elnät, snöstormar som hindrar transporter, diverse strejker, föroreningar i vattentäkter. Även diverse cyberattacker som påverkar betalsystem, logistik, elnät är inte orimliga. Allt detta utan att vi är i något MadMax scenario. Skogsbränderna nu gör att flera fått evakuera. Nya bränder kan påverka elnätet om det brinner på fel plats osv. Aldrig fel att ha lite beredskap. De som tänker gå till butiken i sista minuten kan ju kolla på hur det funkade i Florida inför Irma. Tog inte många timmar att tömma bensinmackar och butiker.

De flesta tänker sig att om strömmen går så går den lokalt, stad, region eller eventuellt i ett land, och att allt till slut ordnar upp sig om man bara väntar ett tag för att hjälp kommer någon gång. En solstorm som den 1859 skulle däremot sabba hela ens dag oavsett var man befinner sig på jorden och fan vet hur skadorna skulle kunna repareras. Det skulle vara alla strömavbrotts morsa.
 

Frodda

Omega
Intressant... berätta gärna mer. :) Vad ska man preppa inför??

Jag försöker att förstå och se ungefär vad som kommer att hända om vi ställs inför en situation där det värsta tänkbara inträffar och om vi ställs inför ett kollaps så kan jag inte se en enda fördel med att beblanda sig med en större gruppering än min familj.

Risken för sjukdomar, smitta och sanitär olägenhet är alldeles för stor och risken att några personer extra blir en belastning istället för en tillgång är alldeles för stor, det säger sig självt IOM att jag kan garantera att fler än hälften av befolkningen inte ens kan rädda sig själv i en sådan händelse.

På så vis är jag iaf ett par dagar före i min tanke och kan på så sätt hinna iväg ut till obygden, förutsett att det inte händer vintertid alltså.

Jag tror att jag skulle göra något sådant:

1. Evakuera min familj till en avsedd plats, jag äger en ganska stor Ö mitt ute i ingenstans som borde bli bra. Det är ca 40 hektar Med blandad skog och odlingsmark med ca 500 meter till fastlandet. På så vis kommer endast människor med båt att kunna ta sig till ism och vintertid kommer ingen att kunna plumsa i den djupa snön

2. Värme håller vi i en kamin som finns i en mindre byggnad på 30kvm. Jag har sedan tidigare grävt ned ett avlopp med infiltration. Vatten får vi från en cistern monterad i taket med självfallet till toalett och dusch.
Vattnet tar vi från sjön och vintertid timar vi snö. Ved finns obegränsade mängder på ön där vi bor. Ett problem som kan uppstå är om WC eller dusch havererar, då finns det inte reservdelar till att reparera den. Det är något jag måste fundera på.

3. Mat är primärt insjöfisk såsom gädda och abborre. Jag kan med enkla medel fiska från land sommartid och från isen vintertid. Vi odlar potatis som vi äter. På sommaren förvaras maten i jordkällare och på vintern utomhus. Vitaminer och mineraler får vi från morötter och lök som är enkla att odla till och med av en klantskalle. Vintertid kan man fälla en eller ett par renar som vanligtvis rör sig i området. Det gör jag med en sten eller en käpp. Jag har inga skjutvapen.

4. Det jag behöver bunkra upp är läkemedel för en längre period. Jag vet idag inte vad jag ska skaffa, det måste jag forska i.

5. En utmaning är då stimulans. Vad ska vi göra på dagarna bortsett från att odla och fiska? Svår fråga egentligen. Sommartid är det förmodligen att bygga ett bättre hus, samt att tillverka verktyg som jag inte har, vintertid lär det handla mycket om att hålla familjen varma, hela och rena samt den allmänna sinnesfriden såklart.ja

Försöker förstå vad du menar med att berätta mer ?
Prepping handlar om vara förberedd för att du ska klara dig för alla hända tänka situationer, allt från kö på motorvägen par timmar ,till elavbrottet i par timmar, eller några dagar, vad händer om vattnet blir förorenat, eller tar slut i kranen, snö storm, bussen går sönder...
Som du märker det finns 100 tals situationen det är läge vara förberedd på, det handlar inte alltid om den mest alarmistiska eller kaotiska situationen, där emot är det alltid den som diskuteras nästan när man ska diskutera det utanför en sluten grupp som delar samma tankar.


Ensam är inte stark, med allt vad det innebär.
Men för tydliggöra, alla yrke idag som görs med händerna kan komma till hands vid en kris som berör ditt hus eller boende eller personer
Att preppa hjälper dessutom både lokalt och regionalt att rikta statens/kommunens hjälp där den bäst behövs
 

Hellebring

Cartier
Dagar som idag när vattnet av okänd anledning inte är så inbjudande är det skönt att ha några PET-flaskor med vatten i frysen så man inte behöver gå törstig tills man vet vad det är som hänt..
1F011B28-0B7A-43FA-AF5C-ED8FCE1932CA.jpeg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
B801B290-CB22-461F-A7DA-760AAD732125.jpeg

Jag preppar inte öht mer än sådant som ”råkar” finnas, typ vattenflaskor på kylning och mat i skafferiet. Men man kanske ska ha lite mer basvaror hemma efter elhaveriet jag nämde tidigare och detta :) Kommer kriget eller apokalypsen har jag nog mer nytta av spritskåpet än skafferiet ändå.

”Storstadsbo” utan bil som brukar lösa middagen påvägen hem kan tilläggas.
 

Hellebring

Cartier
Hehe jag har mest småprepp för att klara mig ett par dagar eller för småhändelser som i morse t.ex.
De hade lyckats gräva av en vattenledning en bit ner längs vägen, därav det äckliga vattnet.
Jag bor hyfsat centralt i Stockholm men skit händer ju och då är det skönt att vara redo så man kan fortsätta leva bekvämt :)
 

Belfort

Omega
B801B290-CB22-461F-A7DA-760AAD732125.jpeg

Jag preppar inte öht mer än sådant som ”råkar” finnas, typ vattenflaskor på kylning och mat i skafferiet. Men man kanske ska ha lite mer basvaror hemma efter elhaveriet jag nämde tidigare och detta :) Kommer kriget eller apokalypsen har jag nog mer nytta av spritskåpet än skafferiet ändå.

”Storstadsbo” utan bil som brukar lösa middagen påvägen hem kan tilläggas.

Håll utkik, den där coopbutiken kommer nog behöva sälja ut kött och sånt om det är så där varmt. Kan man spara sig en hacka och köpa oxfilé till helgen.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Lustig polarisering i tråden, antingen ska man preppa för apokalypsen, eller inte preppa alls, typ.

Jag var på en förläsning om katastrofhantering för ett antal år sedan, och föreläsaren definierade katastrof som en situation där ens resurser inte räcker till.
Den prepping som jag tror är "rimlig" är att tänka ett varv extra på hur man kan skjuta sin egen katastof framåt en vecka eller två.
Elavbrott en vecka, vad innebär det? Både på vintern och sommaren?
Redigt förorenat vatten? Här hos oss är största vattentäkten en sjö, vad händer om en fordonsolycka sabbar det?
Om logistiken till affärerna av någon anledning (strejk?) avbryts, har jag något att äta?
Sansat och bra där @Strindberg !:)
Håller med om att det är bra att tänka i banorna om att man inte alltid kan förutsätta att samhället skall/kan/hinner lösa alla problem omgående. Det gäller att bara lite förutseende själv, i t ex fall av längre strömavbrott eller liknande.
 

Simon.x

Rolex
Hittade en bra artikel om ammo och förvaring i hemmet.
https://svenskjakt.se/jakt-prylar/vapen-skytte/sa-sager-lagen-om-forvaring-av-krut-och-ammunition/
Citat från artikeln, ”För att komma upp i 20 kilo explosiv mängd krävs mer än 300.000 patroner i .22lr eller 13.000 hagelpatroner i kaliber 12 eller mer än 7.000 patroner i .308 Winchester”.
13k hagel blir väl 52 lådor, typ en pall, eller?

Se bara till så det inte finns en risk att det kan antändes om du nu bor i en lägenhet :rolleyes:

En bild på vapenskåp samt det gröna kortet för att få tävla i pistolskytte. ;)

08.JPG



//Simon
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Vad är det för dåligt som ska hända menar du? Att kriget kommer till Sverige från ena dagen till den andra är orimligt, så vad preppar du för?
  • Solstormen som missade jorden 2012 kunde ha träffat
  • En lite elakare och snabbare pandemi så är man inte sjukt sugen på att gå ut
  • När vattnet gick åt pipsvängen i Östersund 2010
  • Större internet-haveri
Du har hög tillit till människan och grupp. Du borde besöka när ett varuhus har rea, när tåget har pajjat och folk ska ”gå” till ersättningsbussar. När en båt håller på och sjunker och människor försöker desperat få en plats i en livbåt (nej det kommer inte vara lika lugnt som i Titantic-filmen). Det är naivt att tro att människor kommer sitta i en cirkel, dela på konserver och sjunga ”we shall overcome”. Jag har sett vad människor har gjort mot andra människor för fel religiös tillhörighet, avvikande åsikter och pengar, så min trygga bubbla är spräckt sen tidigare.
Jag misstänker att exakt hur en grupp beter sig i svåra tider beror väldigt på vilken fara de möter. Dvs om det finns psykologiska triggers att gadda ihop sig mot "något", hur snabbt "något" dök upp, om "något" är omedelbart livsfarligt här och nu eller om livsfaran är över för stunden och tidperioden "efter det som hände" just börjat. Om faran är snabbt över eller inte, kan den dyka upp närsomhelst igen, osv.
Helt olika situationer ur ett psykologiskt perspektiv. Kan hålla med om att många preppar och/eller pratar om ett ganska snävt scenario :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
  • Solstormen som missade jorden 2012 kunde ha träffat
  • En lite elakare och snabbare pandemi så är man inte sjukt sugen på att gå ut
  • När vattnet gick åt pipsvängen i Östersund 2010
  • Större internet-haveri
Jag misstänker att exakt hur en grupp beter sig i svåra tider beror väldigt på vilken fara de möter. Dvs om det finns psykologiska triggers att gadda ihop sig mot "något", hur snabbt "något" dök upp, om "något" är omedelbart livsfarligt här och nu eller om livsfaran är över för stunden och tidperioden "efter det som hände" just börjat. Om faran är snabbt över eller inte, kan den dyka upp närsomhelst igen, osv.
Helt olika situationer ur ett psykologiskt perspektiv. Kan hålla med om att många preppar och/eller pratar om ett ganska snävt scenario :)

Jag bodde i Östersund 2010. Mitt problem var att saker blev omständigt och tog längre tid. För äldre och sjuka var det möjligen annorlunda, men det löste sig ganska kvickt med uppställningsstationer av färskvatten och de som inte kunde bära hem fick hemkört. Annars funkade ju allt med att duscha, gå på toa osv, var ju bara att man behövde koka vattnet om man skulle förtära det.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Jag bodde i Östersund 2010. Mitt problem var att saker blev omständigt och tog längre tid. För äldre och sjuka var det möjligen annorlunda, men det löste sig ganska kvickt med uppställningsstationer av färskvatten och de som inte kunde bära hem fick hemkört. Annars funkade ju allt med att duscha, gå på toa osv, var ju bara att man behövde koka vattnet om man skulle förtära det.
Japp, kunde varit bättre, kunde varit värre :) Övriga punkter kvarstår :)
 

mega

Rolex
Tyvärr är artikeln bakom betalvägg.
Lite huller om buller klippoklistrat:
Sedan i fredags har Arvidsjaur med omkring 4.500 invånare inte längre något dricksvatten. På lördagen gapade hyllorna där vatten på flaska skulle ha stått tomma i butikerna.
Höga värden av det långlivade miljögiftet PFAS (se faktaruta) i vattnet har gjort att vattnet i samhället nu enbart kan användas till att duscha och diska i.
Gränsvärdet för PFAS i dricksvattnet är 90 nanogram per liter. I Arvidsjaur har man uppmätt mellan 2.000 och 2.700 nanogram per liter. Sannolikt kommer de farliga ämnena från området kring flygplatsen där man har övat att släcka bränder i flygplan.
 
Topp