Intressant... berätta gärna mer.
Vad ska man preppa inför??
Jag försöker att förstå och se ungefär vad som kommer att hända om vi ställs inför en situation där det värsta tänkbara inträffar och om vi ställs inför ett kollaps så kan jag inte se en enda fördel med att beblanda sig med en större gruppering än min familj.
Risken för sjukdomar, smitta och sanitär olägenhet är alldeles för stor och risken att några personer extra blir en belastning istället för en tillgång är alldeles för stor, det säger sig självt IOM att jag kan garantera att fler än hälften av befolkningen inte ens kan rädda sig själv i en sådan händelse.
På så vis är jag iaf ett par dagar före i min tanke och kan på så sätt hinna iväg ut till obygden, förutsett att det inte händer vintertid alltså.
Jag tror att jag skulle göra något sådant:
1. Evakuera min familj till en avsedd plats, jag äger en ganska stor Ö mitt ute i ingenstans som borde bli bra. Det är ca 40 hektar Med blandad skog och odlingsmark med ca 500 meter till fastlandet. På så vis kommer endast människor med båt att kunna ta sig till ism och vintertid kommer ingen att kunna plumsa i den djupa snön
2. Värme håller vi i en kamin som finns i en mindre byggnad på 30kvm. Jag har sedan tidigare grävt ned ett avlopp med infiltration. Vatten får vi från en cistern monterad i taket med självfallet till toalett och dusch.
Vattnet tar vi från sjön och vintertid timar vi snö. Ved finns obegränsade mängder på ön där vi bor. Ett problem som kan uppstå är om WC eller dusch havererar, då finns det inte reservdelar till att reparera den. Det är något jag måste fundera på.
3. Mat är primärt insjöfisk såsom gädda och abborre. Jag kan med enkla medel fiska från land sommartid och från isen vintertid. Vi odlar potatis som vi äter. På sommaren förvaras maten i jordkällare och på vintern utomhus. Vitaminer och mineraler får vi från morötter och lök som är enkla att odla till och med av en klantskalle. Vintertid kan man fälla en eller ett par renar som vanligtvis rör sig i området. Det gör jag med en sten eller en käpp. Jag har inga skjutvapen.
4. Det jag behöver bunkra upp är läkemedel för en längre period. Jag vet idag inte vad jag ska skaffa, det måste jag forska i.
5. En utmaning är då stimulans. Vad ska vi göra på dagarna bortsett från att odla och fiska? Svår fråga egentligen. Sommartid är det förmodligen att bygga ett bättre hus, samt att tillverka verktyg som jag inte har, vintertid lär det handla mycket om att hålla familjen varma, hela och rena samt den allmänna sinnesfriden såklart.ja