• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Hawk100

Rolex
846464EF-8418-48B8-BA7E-2AA5A3F96D7F.png
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Efter att ha läst på hemsidan blir man ju nyfiken på vad det är för utrustningslista dom skickar på mail...

Någon som läst ”Gray Man: Camouflage for Crowds, Cities, and Civil Crisis” av
Matthew Dermody?
Nu var det ett bra tag sedan du skrev inlägget ovan, men efter att ha genomfört kursen så kan jag berätta lite om vad vi fick lära oss. Det var fem moment om jag mins rätt:
1. Hur man skapar sig en bra omvärldsuppfattning. Karttjänst i mobilen kontra att batteriet kommer ta slut. Reka och rita bra kartor. Hitta viktiga punkter att märka ut osv.
2. Vi byggde egna skyddsmasker som vi också testade med knockout-spray. (Min höll tätt som tur var!)
3. Vi lärde oss olika tekniker för att bryta oss ut från olika typer av handfängsel.
4. Vi byggde egna ”spritkök” av konservburkar och gick igenom olika sätt att tända dem på.
5. Vi byggde ”hole up site”. Alltså en plats där man tillfälligt kan hålla sig dold i en urban miljö samtidigt som man har uppsikt över en viss plats.

Allt avslutades med ett scenario där vi behövde använda det vi hade lärt oss för att klara utmaningen.

Det var riktigt kul och lärorikt måste jag säga! Vi gick igenom mer saker än det som står ovan i och med att frågor och diskussioner uppstod, men i stora drag har vi innehållet här.

Jag kommer anmäla mig till Urban Survivor Bravo som går den 7/9 i Stockholm. Den ska tydligen vara mer krävande och fokusera mer på överlevnadsvilja än vad Alpha gjorde. Bravo går över natten och ska vara ca 18 timmar lång. Nån som är sugen på att göra mig sällskap?
 

JohnDoe

Rolex
Hon gnäller mest på preppers och slutsatsen är att om alla bara samarbeter så blir det inga problem. Uppenbarligen har hon missat all gammal civilförsvarsplanering som rekommenderar att man lämnar städerna pga försörjningsproblematiken vid krig. All erfarenhet från krig är att städerna bombas sönder. Eventuellt samarbete ”grannar emellan” är ofta tveksamt eftersom alla sätter sig själv först. I övriga nödlägen som t.ex massiva långvariga störningar i elnät etc kan det ju vara problem med vatten, mat, matlagning etc som ofta är svårare att lösa i lägenhet än ”på landet”. Tänker då på möjligheter till befintlig egen brunn, vedeldning osv.
 

Hawk100

Rolex
Om det finns något rätt eller fel i frågan kan jag absolut inte säga! Tycker bara att det är intressant med flera aspekter.
Och hon dömer ju inte ut prepping som företeelse, snarare uppmuntrar till det!! Men påpekar att det bör kombineras med samarbete.....
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Om det finns något rätt eller fel i frågan kan jag absolut inte säga! Tycker bara att det är intressant med flera aspekter.
Och hon dömer ju inte ut prepping som företeelse, snarare uppmuntrar till det!! Men påpekar att det bör kombineras med samarbete.....
...och det gör hon genom att förlöjliga och förkasta dagens preppers genom att anta att alla är solitära egoister som bara tänker på sig själv när de ensamma sitter tryggt under en gran i skogen. Det finns såklart preppers i alla former, även familjer som hjälper unga som gamla i sin innersta krets. Om hon menar alvar och har kunskap borde hon istället haft en mer informerande vinkling i artikeln eftersom alla tjänar på att så många som möjligt är förberedda.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
För att få en inblick i hur folk regerar vid belägringar i hyfsat modern tid så rekommenderas en del läsning om belägringarna av Leningrad och Stalingrad......när opportunisterna väl är borta är folk måna om att hjälpa varandra då det hjälper den egna personen......men visst hjälper det när det finns en gemensam yttre fiende...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag anser att hon är ute cyklar.

Självklart skall man samarbeta om det är möjligt, folk i allmänhet är nog mycket hjälpsamma vid många kriser och tillsammans är man starka.

Samtidigt finns det många scenarion där jag gärna sitter i en mycket avskild fullt utrustad BOL, speciellt om jag annars bodde i en lägenhet i en större stad. Att ta bilen med familjen till sommarstugan i Norrlands inland, vad är problemet med det?

Att ta sin BOB, rambokniv och sitt gevär och bo under en gran i skogen är det nog väldigt få som seriöst överväger.
 
Riktigt pantad artikel. Vem "lajvar" prepping egentligen? Så spännande är det inte att köpa tonfisk. Att man skulle lämna sin familj, ta sitt pick och pack och dra så fort som strömmen går är det väl inte heller någon som gör? Verkar mest som att hon är sur på att de som är bra förberedda drar med grejerna, istället för att ta hand om henne (sk "samarbete":)) och att hon försöker intala sig att dessa egoistiska preppers skulle dö först. Inte heller ett ord om att hon hamstrar själv. Hon kanske skulle börja i den änden.
 

Hawk100

Rolex
Riktigt pantad artikel. Vem "lajvar" prepping egentligen? Så spännande är det inte att köpa tonfisk. Att man skulle lämna sin familj, ta sitt pick och pack och dra så fort som strömmen går är det väl inte heller någon som gör? Verkar mest som att hon är sur på att de som är bra förberedda drar med grejerna, istället för att ta hand om henne (sk "samarbete":)) och att hon försöker intala sig att dessa egoistiska preppers skulle dö först. Inte heller ett ord om att hon hamstrar själv. Hon kanske skulle börja i den änden.
Jag läser det snarare som att hon tycket att alla borde ”preppa” och förbereda sig, eftersom samhället till stor del har monterat ner sitt civilförsvarsskydd. Men att ordet ”prepping” fått lite töntstämpel eftersom det som hörs och syns är de som siktar på att bli en självförsörjande ”Rambo”, när det som kanske mest behövs är att grannar, vänner, släktingar, organisationer och myndigheter mfl faktiskt diskuterar hur man kan hjälpa varandra vid en kris, vem som kan ordna eller bidra med vad osv.....
Men tolkningen av hennes text är självklart fri!
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
5. En utmaning är då stimulans. Vad ska vi göra på dagarna bortsett från att odla och fiska? Svår fråga egentligen. Sommartid är det förmodligen att bygga ett bättre hus, samt att tillverka verktyg som jag inte har, vintertid lär det handla mycket om att hålla familjen varma, hela och rena samt den allmänna sinnesfriden såklart.
Kondomer kanske vore något att ha på lagerhyllan? Inget skämt! Samt en massa riktiga böcker, gärna instruktionsböcker i matberedning, överlevnad, sjukvård mm...
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag har provat på att göra tvål och har nu kokat två batcher. Hygien är viktigt och all kunskap är såklart bra, dessutom var det roligt och intressant. Tvålen löddrar rikligt, den är doftlös och inte alls uttorkande för huden. Här kommer receptet: 935g kokosfett (den med smältpunkt på 24 deg C), 137g NaOH, 355g vatten. Häll NaOH i vattnet, lös upp och låt svalna i 30 min. Inget spill! Värm fettet i en kastrull på svag värme till max 55 deg C. Häll försiktigt i luten och rör runt under ständig uppsyn samtidigt som blandningen långsamt förändras. Temperaturen kommer att stiga till ca 105 deg C (inte varmare). Plötsligt kommer tvålen att öka markant i volym, tag då genast av kastrullen från värmen och rör runt så att volymen minskar igen. Smaka på tvålen med tungspetsen, om det sticker till så är du förmodligen inte färdig eftersom det fortfarande finns NaOH kvar i tvålen. Häll upp i form, t ex ett mjölkpaket och låt svalna. Tvålen kan delas upp i bitar efter ca 3 h. Denna tvål innehåller inte en massa skitkemikalier som t ex sodiumlaurylsulfat mm, den funkar även till att tvätta håret med och om man gör en variant med mindre fett även kläder. Hämtat från denna sida.
57A18042-FA43-42B5-B8AC-19250250814E.jpeg
 

Punkt

Omega
Säg att vi hamnar i ett läge där en situation som skulle kunna dyka upp är att man måste byta sin klocka i en byteshandel. Vilken klocka hade ni valt som skulle kunna ha ett bytesvärde kring 5-15000kr? Antar det är billigare Omega/Rolex som man ska titta efter?

Välkänt märke globalt.
Ska kunna bytas mot mat, färdmedel, medicin och oavsett inte kännas som riktigt kass affär.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Säg att vi hamnar i ett läge där en situation som skulle kunna dyka upp är att man måste byta sin klocka i en byteshandel. Vilken klocka hade ni valt som skulle kunna ha ett bytesvärde kring 5-15000kr? Antar det är billigare Omega/Rolex som man ska titta efter?

Välkänt märke globalt.
Ska kunna bytas mot mat, färdmedel, medicin och oavsett inte kännas som riktigt kass affär.
Du får ju ingen Rolex för dom pengarna. En vintage Omega Seamaster i solitt guld skulle jag tro är bra i ett sådant läge.
 

Punkt

Omega
Du får ju ingen Rolex för dom pengarna. En vintage Omega Seamaster i solitt guld skulle jag tro är bra i ett sådant läge.

En beggad Rolex för 20-30 borde väl finnas. Som sen får ett OK värde ute på gatan när zombierna tar över. Var mer så jag tänkte. En Rolex borde man både kunna byta mot en enklare bil, cykel, låda med mat. Så länge man inte stöter på någon från KS så borde man kunna byta en Rolex mot det mesta. Men man vill ju inte ha en för 100k o byta bort den pga att man är en kass hunter.
 
Säg att vi hamnar i ett läge där en situation som skulle kunna dyka upp är att man måste byta sin klocka i en byteshandel. Vilken klocka hade ni valt som skulle kunna ha ett bytesvärde kring 5-15000kr? Antar det är billigare Omega/Rolex som man ska titta efter?

Välkänt märke globalt.
Ska kunna bytas mot mat, färdmedel, medicin och oavsett inte kännas som riktigt kass affär.
Jag skulle inte ge en torkad ärta för annat än helguld i en sådan situation. Köp investeringsguld istället för guldklocka och köp sedan den klocka du vill ha idag.
 
Topp