Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nu var det ett bra tag sedan du skrev inlägget ovan, men efter att ha genomfört kursen så kan jag berätta lite om vad vi fick lära oss. Det var fem moment om jag mins rätt:Efter att ha läst på hemsidan blir man ju nyfiken på vad det är för utrustningslista dom skickar på mail...
Någon som läst ”Gray Man: Camouflage for Crowds, Cities, and Civil Crisis” av
Matthew Dermody?
Det lilla jag kunde utläsa av artikeln innan DN ville ha cash av mig verkade ha innebörden att preppers tar sin BOB och springer till skogs så for katastrofen inträffar, varvid de dör under en gran. Kanske inte plan A direktBetalvägg.
En sammanfattning av artikeln?
...och det gör hon genom att förlöjliga och förkasta dagens preppers genom att anta att alla är solitära egoister som bara tänker på sig själv när de ensamma sitter tryggt under en gran i skogen. Det finns såklart preppers i alla former, även familjer som hjälper unga som gamla i sin innersta krets. Om hon menar alvar och har kunskap borde hon istället haft en mer informerande vinkling i artikeln eftersom alla tjänar på att så många som möjligt är förberedda.Om det finns något rätt eller fel i frågan kan jag absolut inte säga! Tycker bara att det är intressant med flera aspekter.
Och hon dömer ju inte ut prepping som företeelse, snarare uppmuntrar till det!! Men påpekar att det bör kombineras med samarbete.....
Är det han som skrev midvintermörker eller vad den heter?Nån som läst boken Stjärnklart av Lars Wilderäng?
Skrämmande och troligen överdriven, men ändå...
https://www.bokus.com/bok/9789174752113/stjarnklart/
Jag anser att hon är ute cyklar.
Riktigt pantad artikel. Vem "lajvar" prepping egentligen? Så spännande är det inte att köpa tonfisk. Att man skulle lämna sin familj, ta sitt pick och pack och dra så fort som strömmen går är det väl inte heller någon som gör? Verkar mest som att hon är sur på att de som är bra förberedda drar med grejerna, istället för att ta hand om henne (sk "samarbete") och att hon försöker intala sig att dessa egoistiska preppers skulle dö först. Inte heller ett ord om att hon hamstrar själv. Hon kanske skulle börja i den änden.
J
Att ta sin BOB, rambokniv och sitt gevär och bo under en gran i skogen är det nog väldigt få som seriöst överväger.
Jag läser det snarare som att hon tycket att alla borde ”preppa” och förbereda sig, eftersom samhället till stor del har monterat ner sitt civilförsvarsskydd. Men att ordet ”prepping” fått lite töntstämpel eftersom det som hörs och syns är de som siktar på att bli en självförsörjande ”Rambo”, när det som kanske mest behövs är att grannar, vänner, släktingar, organisationer och myndigheter mfl faktiskt diskuterar hur man kan hjälpa varandra vid en kris, vem som kan ordna eller bidra med vad osv.....Riktigt pantad artikel. Vem "lajvar" prepping egentligen? Så spännande är det inte att köpa tonfisk. Att man skulle lämna sin familj, ta sitt pick och pack och dra så fort som strömmen går är det väl inte heller någon som gör? Verkar mest som att hon är sur på att de som är bra förberedda drar med grejerna, istället för att ta hand om henne (sk "samarbete") och att hon försöker intala sig att dessa egoistiska preppers skulle dö först. Inte heller ett ord om att hon hamstrar själv. Hon kanske skulle börja i den änden.
Man villhöver självklart ha sin kniv medDenna är ett måste
Denna är ett måste
Grymmaste kniven i Hobbexkatalogen hela barndomen.Denna är ett måste
Kondomer kanske vore något att ha på lagerhyllan? Inget skämt! Samt en massa riktiga böcker, gärna instruktionsböcker i matberedning, överlevnad, sjukvård mm...5. En utmaning är då stimulans. Vad ska vi göra på dagarna bortsett från att odla och fiska? Svår fråga egentligen. Sommartid är det förmodligen att bygga ett bättre hus, samt att tillverka verktyg som jag inte har, vintertid lär det handla mycket om att hålla familjen varma, hela och rena samt den allmänna sinnesfriden såklart.
De här två av stefan Källman kan rekommenderasKondomer kanske vore något att ha på lagerhyllan? Inget skämt! Samt en massa riktiga böcker, gärna instruktionsböcker i matberedning, överlevnad, sjukvård mm...
Tack för tipset! Jag tänkte själv sammanställa en litteraturlista men det är ju toppen om vi kan hjälpas åtDe här två av stefan Källman kan rekommenderas
Många som skall dela?Då var man självförsörjande. Bring on the russians!
Vad har du för vapen?Egen källa, elverk, stuga med gasol och vedspis, solpaneler, massor av ved, vapen m.m.
Jag klarar mig nog ett tag.
En älgstudsare och ett luftgevär?Vad har du för vapen?
Du får ju ingen Rolex för dom pengarna. En vintage Omega Seamaster i solitt guld skulle jag tro är bra i ett sådant läge.Säg att vi hamnar i ett läge där en situation som skulle kunna dyka upp är att man måste byta sin klocka i en byteshandel. Vilken klocka hade ni valt som skulle kunna ha ett bytesvärde kring 5-15000kr? Antar det är billigare Omega/Rolex som man ska titta efter?
Välkänt märke globalt.
Ska kunna bytas mot mat, färdmedel, medicin och oavsett inte kännas som riktigt kass affär.
Du får ju ingen Rolex för dom pengarna. En vintage Omega Seamaster i solitt guld skulle jag tro är bra i ett sådant läge.
Jag skulle inte ge en torkad ärta för annat än helguld i en sådan situation. Köp investeringsguld istället för guldklocka och köp sedan den klocka du vill ha idag.Säg att vi hamnar i ett läge där en situation som skulle kunna dyka upp är att man måste byta sin klocka i en byteshandel. Vilken klocka hade ni valt som skulle kunna ha ett bytesvärde kring 5-15000kr? Antar det är billigare Omega/Rolex som man ska titta efter?
Välkänt märke globalt.
Ska kunna bytas mot mat, färdmedel, medicin och oavsett inte kännas som riktigt kass affär.