• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

En beggad Rolex för 20-30 borde väl finnas. Som sen får ett OK värde ute på gatan när zombierna tar över. Var mer så jag tänkte. En Rolex borde man både kunna byta mot en enklare bil, cykel, låda med mat. Så länge man inte stöter på någon från KS så borde man kunna byta en Rolex mot det mesta. Men man vill ju inte ha en för 100k o byta bort den pga att man är en kass hunter.

Under en pågående apokalyps är nog en back Loka värd mer än en Rolex.

Säg att vi hamnar i ett läge där en situation som skulle kunna dyka upp är att man måste byta sin klocka i en byteshandel. Vilken klocka hade ni valt som skulle kunna ha ett bytesvärde kring 5-15000kr? Antar det är billigare Omega/Rolex som man ska titta efter?

Välkänt märke globalt.
Ska kunna bytas mot mat, färdmedel, medicin och oavsett inte kännas som riktigt kass affär.

Typ en seiko solar eller g-shock. När en sån situation uppstår är det bruksvärde som gäller.

För att spä på lite, vad skall man använda klockan till?
Jag kan tänka mig att man kan orientera sig om den har visare, förutsatt att man vet att den går rätt förstås (COSC = krav ?)

Jag kan tänka mig att man kan orientera sig om den har visare, förutsatt att man vet att den går rätt förstås (COSC = krav ?)
Jag tänkte egentligen på det samma, det mesta kan man klara med en kalender och solen. En klocka är egentligen bara användbar om flera andra också har klockor och man behöver synkronisera en rendezvous eller en attack eller liknande. Klockor är nog bara bra som valuta tidigt i ett sammanbrott, ju längre tiden går desto mindre efterfrågad blir den. Spekulationer...

Om vi nu tänker att solen finns kvar, så är väl detta den givna vinnaren om man vill ha mångsidighet? https://products.g-shock.com/asia-mea/en/_detail/GWN-1000B-1B/

Finns solen inte kvar så väljer jag en rolex som någon fulpolerat fram riktigt skarpa kanter på, och sätter den längst fram på en pinne.

Håller med, särskilt 73K2 gillar jag! Är svag för sekundvisare med röd spets.

Men hade gärna sluppit 5-loggan och haft automatic i ett icke-kursivt typsnitt.

Funkar en Solar-klocka när det blivit atom-vinter eller när kometen slagit ner och förmörkat himlen i flera år???

Tänkte inte på det :(

SKX007 är i så fall det bästa alternativet...

Under apokalypsen laddar man ju sin gshock under led lampa duuh

Jag tänker att är man flera som samarbetar för att överleva apokalypsen kan det vara bra att kunna planera mötestider och så om man t.ex. ska dela upp sig i mindre grupper. Och om man kan se till att nattvaktspassen är rättvist långa blir kanske stämningen mindre dålig, psykisk hälsa är viktigt i sådana situationer!

Sen känns G-shock med barometer givet, man vill inte slösa med kroppsvärme genom att överraskas av ett ösregn!

Senast ändrad:
Batteridrivna led lyktor. Perfekt vid strömavbrott, camping mm
Den lilla orangea är från Kjell och är riktigt bra. Dimmer, starkt ljus (vitt eller varmt) flera lägen.
Den större är från Clas. Imponerar inte men funkar hyfsat.

IMG_20200104_103953.jpg

Hörde eller läste någonstans att bensin och diesel har ett bäst före datum, någon som vet om det stämmer?

Blankdiesel utan biodieseltillsatser har längre hållbarhet, men är svårt att hitta på mack numer. Hört flera som menar att HVO håller mycket bättre än mackdiesel idag, då den ju är syntetiskt biodiesel och saknar den RME-inblandningen som är i mackdiesel. RME har ju allmänt känt dålig hållbarhet och hög risk för bakterietillväxt.

Blankdiesel utan biodieseltillsatser har längre hållbarhet, men är svårt att hitta på mack numer. Hört flera som menar att HVO håller mycket bättre än mackdiesel idag, då den ju är syntetiskt biodiesel och saknar den RME-inblandningen som är i mackdiesel. RME har ju allmänt känt dålig hållbarhet och hög risk för bakterietillväxt.

’Pajade’ en ny diesel-bil genom att låta den stå en vinter med full tank. Fullt med bakterier som korkade igen hela soppa-systemet.

Finns väl något tillsatsmedel som skall förhindra detta dock som bl.a. båtägare använder vet dock inte hur/om det fungerar.

Mao. skulle inte lagra mack-diesel speciellt länge.

’Pajade’ en ny diesel-bil genom att låta den stå en vinter med full tank. Fullt med bakterier som korkade igen hela soppa-systemet.

Finns väl något tillsatsmedel som skall förhindra detta dock som bl.a. båtägare använder vet dock inte hur/om det fungerar.

Mao. skulle inte lagra mack-diesel speciellt länge.

Skulle jag parkera länge hade jag kört på HVO och absolut tvärfull tank. Nu mest sur på att prisdiffen på HVO kontra diesel stigit rejält över nyår, såpass att det inte är ekonomiskt hållbart att tanka för oss. Men då omsätter vi ju bränsle i rätt bra hastighet :D Kanonbränsle!

Hörde eller läste någonstans att bensin och diesel har ett bäst före datum, någon som vet om det stämmer?
När jag var på kurs om olja så var det en Statoil-gubbe där och pratade. Han sa att deras 95 garanterade de full ”flambarhet” (tror jag han använde) i sex månader från att den lämnar deras central. Inte så värst länge egentligen. Lite transport på det, och en mack som inte har så hög omsättning, så får man lätt problem med gräsklipparen på våren. Detta var typ 2010, så saker kan ju ha förändrats.

När jag var på kurs om olja så var det en Statoil-gubbe där och pratade. Han sa att deras 95 garanterade de full ”flambarhet” (tror jag han använde) i sex månader från att den lämnar deras central. Inte så värst länge egentligen. Lite transport på det, och en mack som inte har så hög omsättning, så får man lätt problem med gräsklipparen på våren. Detta var typ 2010, så saker kan ju ha förändrats.
Har en svingammal utombordare, tvåtakt, ca 36 hk. Om bensinen (oljeblandad) inte används på en säsong så märker man en tydlig skillnad i kraften, eller avsaknad av kraft.
Två år utan att användas och den går knappt att starta pga gammal soppa, eller så startar den och går knappt på tomgång och dör vid gaspådrag.

Tillbaka
Topp