• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Nu så har jag inte fått den så kallade MSB broschyren :eek:
Det är lugnt. :)
En utbildning är bra att ha :blackalien: ifall bävern kommer.

Glöm inte medicin mm om ni förbereder.

IMG_1103.JPG


//Simon
Det viktigaste är inte stjärnorna utan bågen. ;)
IMG_1800.JPG
 
Senast ändrad:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
En vuxen sägs ju generellt klara sig i två månader utan mat. Så någon vecka klarar man nog utan förråd.
Nu har vi nog så vi klarar oss 1-2 veckor om vi äter dagligen ändå, men det kan ju vara bra att sprida ut det.
Vatten däremot klarar man inte många dagar utan. Borde bunkra upp!
 
En vuxen sägs ju generellt klara sig i två månader utan mat. Så någon vecka klarar man nog utan förråd.
Nu har vi nog så vi klarar oss 1-2 veckor om vi äter dagligen ändå, men det kan ju vara bra att sprida ut det.
Vatten däremot klarar man inte många dagar utan. Borde bunkra upp!
Man brukar grovt förenklat prata om 3 min utan luft, 3 dagar utan vatten och 3 veckor utan mat men det beror givetvis på individuell status, vätskeförlust och energiförbrukning samt en mängd andra faktorer och stora variationer förekommer. Det kan dock vara en praktisk minnesregel om man tar den för vad det är.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Man brukar grovt förenklat prata om 3 min utan luft, 3 dagar utan vatten och 3 veckor utan mat men det beror givetvis på individuell status, vätskeförlust och energiförbrukning samt en mängd andra faktorer och stora variationer förekommer. Det kan dock vara en praktisk minnesregel om man tar den för vad det är.
Jo jag har hört om den där men också läst att det inte stämmer om man drar ett genomsnitt för en vuxen frisk människa.
Utan luft och vatten kanske, men inte mat.
Vatten klarar man sig nog utan mer än 3 dagar också även om det blir kämpigt.
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
Nä, fick inte plats. Utbildningsreserv eller nåt sånt så jag får väl hålla ryggen i schack tills jag fyller 45.
Låter invecklat med mediciner och fass är skittjock så jag tror jag lämnar den biten till min sjuksköterskesambo, så står jag för mat och morakniv.
 

Simon.x

Rolex
Nä, fick inte plats. Utbildningsreserv eller nåt sånt så jag får väl hålla ryggen i schack tills jag fyller 45.
Låter invecklat med mediciner och fass är skittjock så jag tror jag lämnar den biten till min sjuksköterskesambo, så står jag för mat och morakniv.

Jag skojade lite med inläggs texten som du citerat ;)

Det jag skrev om mediciner det är invecklat. så det är alltid bra att ha en annan till att bolla om detta.
Jag har inte något större lager på saker hemma mer en för ca 5 dagar.
Men jag är inte inne på Självförsörjning.
Mer på Beredskap. :)


//Simon
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Bra tråd! :)

Ju mer centralt man bor desto hårdare skiter det väl sig om internet (=betalningar & logistik), el eller vatten ligger nere i en vecka eller två. Vill man fly kommer man ca 500m ut på E4:an, sen får man börja traska? ;) Några hundratusen utan el eller vatten i central storstad, det blir nog inte vackert så länge det inte finns en tydlig motpart (som inte är staten) att gadda ihop sig mot.

Att man inte samhällstestar strömlöshet, i viss utsträckning, under 1v var fjärde år är helt knasigt. Klarar matkedjan sig utan internet eller el, överhuvudtaget? Förutom det att de inte har något att leverera efter 2v dådå ;)
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Och om man ska bidra med något vettigt också :) :
Jag kör fjällutrustningen som prepp-kit
Om strömlöst+iskallt, tälta inomhus så blir det mindre att värma upp på natten.
Spritkök, torrmat, sovsäck, radio, sjukutrustning, allt det där är ju samma lika oavsett kris eller längre fjälltur :)

+ vatten, värmeljus/fotogenlampa, toalettlösning är väl det som man behöver lägga till.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Bra tråd! :)

Ju mer centralt man bor desto hårdare skiter det väl sig om internet (=betalningar & logistik), el eller vatten ligger nere i en vecka eller två. Vill man fly kommer man ca 500m ut på E4:an, sen får man börja traska? ;) Några hundratusen utan el eller vatten i central storstad, det blir nog inte vackert så länge det inte finns en tydlig motpart (som inte är staten) att gadda ihop sig mot.

Att man inte samhällstestar strömlöshet, i viss utsträckning, under 1v var fjärde år är helt knasigt. Klarar matkedjan sig utan internet eller el, överhuvudtaget? Förutom det att de inte har något att leverera efter 2v dådå ;)
Ett stort problem är ju att även om man själv råkar tillhöra den 0,01% som förberett sig, så har man 99,99% av befolkningen som vill ha det man har = zombieapokalyps fast utan någon som äter ens hjärna.
Kanske läge att skaffa jaktlicens också så ingen snor ens surt förvärvade sauerkrautkonserv.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Tänkte dela med mig några tankar ang vatten. Bor själv i stan. Anser mig vara hyfsat medveten, både om miljö och beredskap. Brukar tänka på just vattnet och vad brist på detsamma skulle innebära. Nu befinner jag mig i småland där det regnat ordentligt typ 3 dagar sedan början av maj. Det är riktigt torrt och vår grävda brunn är väldigt ansatt. Rent vatten blev plötsligt något som inte är självklart.
 

Ivar31

Cartier
Har samma upplevelse som någon tidigare skrev. Bor i tätort, nåt brast i vattenförsörjningen fredag kväll, vattnet försvann men kom tillbaka till lördag morgon. Kommunen går ut o rekommenderar kokning för säkerhets skull (tar vad, typ 4min i en normalkastrull?), 2h senare och Ica Maxi har helt slut på vatten... sen dess har jag börjat tänka mer på vad jag har hemma.
 

JohnDoe

Rolex
Till huset i Florida kanske man ska gå all-in på ett välfyllt skåp, eller? Cabelas har massa skoj grejer och någon svensk ”garderobsgräns” på 6 pang är inte en stor grej.
Notera dollarsedlarna högst upp i vänster hörn. Undrar hur de tänker, zombies?
53430191-6A20-4567-AECF-C3020917CF19.png
 
Senast ändrad:

JohnDoe

Rolex
För den som har plats i ”garderoben” så kan en pump som tar 12/89 (3.5”) vara ett skoj komplement. Man bör inte vara rekylrädd, 64g 3.5” smäller bra.
B2E87E54-6E80-4D40-A259-CF14C2E1FF1A.jpeg

CC1A8ECA-FB56-4751-A566-677C213A2C61.jpeg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Vid vattenbrist lär väl företag som förser Sydeuropa med dricksvatten på dunk som man konkat på semestern inte vara sena på att leverera till ett köpstarkt sverige?
 
Glöm allt som heter mat och vatten när ni preppar. Om allt rasar så måste man ha en plan på hur man hanterar alla människor som kommer att löpa amok. Det kommer att bli total anarki, panik och extremt kaoz förmodligen bra mycket tidigare än man kan förstå. Tänk själva vilket mayhem det kommer att bli när X00 000 personer samtidigt försöker att rädda sig själva och sin familj på en liten yta, samtidigt.

Jag har själv ingen bra lösning på det annat än att om det händer vintertid så måste vår familj ta oss till en avlägsen plats där vi kan fiska, hålla oss varma och uträtta våra behov på ett så hygieniskt sätt som möjligt. Att det inte blir någon folkvandring på vintern kommer av att ingen snöröjning finns, och ingen kommer i det läget att plumsa flera mil, iaf inte speciellt många.

Sjukdomar kommer att vara det svåraste att bekämpa om man nu lyckas hålla sig borta från den stora massan, och jag har ingen lösning på det i denna stund.

Mat och vatten är enklast i världen att ordna av det som finns i naturen. Farorna är desto svårare.
 
Topp