• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Med fri och oreglerad smittspridning så når vi kanske en mättnadsgrad på över 50% av populationen ( vissa epidemiologer menar på 60-80%). Spanska sjukan nådde ca 20% men för 100 år sedan reste vi mycket mindre och R0 för spanska sjukan var betydligt lägre än för Covid-19.
I Sverige så är mättnadsgraden alltså någonstans norr om 4-5 miljoner individer (vid fri smittspridning). Om vi antar litet mörkertal (x2) och 500 kända fall så är vi på under 1/2000del av den punkt där vi bör se linjär smittspridning. Vi har alltså lång tid kvar av ren exponentiellt tillväxt om vi inte genomför åtgärder.

Ca fördubbling var 3e dag ger mer än en fyrdubbling per vecka. Om en vecka kommer vi antagligen inte ha kvar provtagningskapacitet och runt 4000 fall, om två veckor 8000. Med rätt åtgärder (om det går) naturligtvis mindre.

Just nu är takten något högre. Vi har gått från 260 till 500 fall på 48h, innan det från 137 till 260 fall på 72h. Antalet nya fall/dygn ökar med 50% / 24h och hittills endast en tillfrisknad, och det var för 8 dagar sedan, ingen därefter. Så att vi endast är i en väldigt tidig fas av något som riskerar att få oanade effekter är väl ganska tydligt. (Hur man sedan kan och bör agera för att minska smittspridningen och påverkan på samhället kan man diskutera. Sannolikt inte att som fullt frisk person tex börja hamstra medicin eller tömma butikshyllorna på toalettpapper.)

Just nu är takten något högre. Vi har gått från 260 till 500 fall på 48h, innan det från 137 till 260 fall på 72h. Antalet nya fall/dygn ökar med 50% / 24h och hittills endast en tillfrisknad, och det var för 8 dagar sedan, ingen därefter. Så att vi endast är i en väldigt tidig fas av något som riskerar att få oanade effekter är väl ganska tydligt. (Hur man sedan kan och bör agera för att minska smittspridningen och påverkan på samhället kan man diskutera. Sannolikt inte att som fullt frisk person tex börja hamstra medicin eller tömma butikshyllorna på toalettpapper.)

Dvs rent statistiskt är den bekräftade dödligheten i Sverige just nu 50%.

Lite som att säga att risken att du dör imorgon är 50%. Antingen gör du det eller så gör du inte det :)

Nej. Vi har två bekräftade utfall av 500 insjuknade. 1 har tillfrisknat och 1 har avlidit. Dvs den _bekräftade_ dödligheten bland de svenska fallen är de facto 50%. Den kommer naturligtvis ändras i takt med att vi får fler utfall.

Nej. Vi har två bekräftade utfall av 500 insjuknade. 1 har tillfrisknat och 1 har avlidit. Dvs den _bekräftade_ dödligheten bland de svenska fallen är de facto 50%. Den kommer naturligtvis ändras i takt med att vi får fler utfall.

Det kanske den är, men värdet av ett sånt statistiskt konstaterande är likväl mindre än en Rolex köpt på stranden i Pattaya. På samma sätt som att göra överlevnad imorgon till en 50-50 fråga är lite dumt.

Härligt raljerande... FHM har självklart total koll på hur smittspridning fungerar. Vad de gör är att förmedla en nulägesbild samt efterhand jackar upp olika verktyg ur verktygslådan i form av rekommendationer till andra myndigheter.

Som du kanske lagt märke till har de höjt riskgraden på sina utfallsanalyser kraftigt samt övergått till mer kraftfulla allmänna rekomendationer. Det framstår i efterhand rätt tydligt att de missbedömt utvecklingen ett flertal gånger.
Edit: jämför gärna med åtgärder som andra länders FHM genomfört som varit betydligt mer aggressiva än svenska FHM. Samma kompetens som FHM men annan bedömning.
FHM har i alla fall slutat skicka "fel" kille till TV-studios.

Det är INTE en slump att Kineserna och Italienarna har stängt ned sina länder trots att en ytterst liten del av befolkningen har kastat in handduken.
För den som endast följer med utveckligen genom att kolla rubrikerna på AB/Expressen och FHMs hemsida så förstår jag att det hela verkar överdrivet.
Men vi andra som följer utvecklingen mer djupgående ser problematiken och man kan ganska enkelt dra slutsatsen att detta kommer att gå kraftigt åt helvette på väldigt många plan, speciellt tätbebyggda stadsområden.
Om någon som läser detta tänker: ”Varför sådant ståhej för en lättare förkylning”? Då kommer ni att få ett mycket obehagligt uppvaknande om 2-3 veckor.

Yes, detta kommer att gå åt helvete. WHO säger:
"We cannot say this loudly enough, or clearly enough, or often enough: all countries can still change the course of this pandemic. If countries detect, test, treat, isolate, trace, and mobilize their people in the response, those with a handful of cases can prevent those cases becoming clusters, and those clusters becoming community transmission. Even those countries with community transmission or large clusters can turn the tide on this virus."
https://www.who.int/dg/speeches/det...he-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020

Sverige gör då precis tvärt om, man slutar testa. (kommentarerna till artikeln är läsvärda)
https://www.dn.se/sthlm/farre-kommer-att-provtas-for-coronaviruset-i-stockholm/

Vi har dessutom exponetiell tillväxt, vilket kommer innebära att om trenden inte bryts kommer sjukvården att klappa ihop som i Italien. Då kan vi glömma att bara 1-2% stryker med.
https://www.coronakartan.se/tidslinje/

Om problemet med testerna är att det är dyrt eller komplicerat måste det fixas/mer pengar måste fram. Om smittspridningen är exponentiell måste extrema nedstängningar till för att bryta trenden. Kineserna insåg ganska snart att okontrollerad spridning inte var ett alternativ.

And don't get me started on "lättare förkylning"
coronavirus-vs-flu.png

Om exponentiell ökning; läste igår om följande tankeexeriment.

I en sjö växer det en näckros. Antalet näckrosor som täcker ytan fördubblas varje dag. Dag 50 är sjön helt täckt av näckrosor. När är sjöns yta halvt täckt av näckrosor?

Dag 49.

Hur man sedan kan och bör agera för att minska smittspridningen och påverkan på samhället kan man diskutera. Sannolikt inte att som fullt frisk person tex börja hamstra medicin eller tömma butikshyllorna på toalettpapper.)

Vad är det bästa som jag kan göra för att inte själv vara den som sprider smittan vidare? Givetvis att inte beblanda mig med andra människor utanför min familj.

Vad måste jag göra för att klara av detta?
Hamstra förnödenheter.

Det du inte gillar är en konsekvens av det enda sätt som vi själva kan arbeta efter för att få kontroll på smittan.

Jag tar ansvar över min familj och min omgivning genom att vi minimerar risken för att kunna få och sprida viruset vidare, vad gör du nu i denna stund för att bidra?

Om det sen innebär att någon annan är sen på bollen och att toalettpapperet är slut i affären så är det deras eget fel. Jag kan garantera att den som blir utan är den som ändå bara tycker att det är ”en vanlig förkylning” eller ”överdrivet beteende”, ofta följt av någon meningslös statistik från 4 dagar sedan från Aftonbladets framsida.

Senast ändrad:
Vad är det bästa som jag kan göra för att inte själv vara den som sprider smittan vidare? Givetvis att inte beblanda mig med andra människor utanför min familj.
Vad måste jag göra för att klara av detta?
Hamstra förnödenheter.
Det du inte gillar är en konsekvens av det enda sätt som vi själva kan arbeta efter för att få kontroll på smittan.
Jag tar ansvar över min familj och min omgivning genom att vi minimerar risken för att kunna få och sprida viruset vidare, vad gör du nu i denna stund för att bidra?
Om det sen innebär att någon annan är sen på bollen och att toalettpapperet är slut i affären så är det deras eget fel. Jag kan garantera att den som blir utan är den som ändå bara tycker att det är ”en vanlig förkylning”.

Det är nu man ska hamstra, nu fylls hyllorna på med varor. Prova hamstra när långtradarchaffisarna är sjuka och varorna inte kommer ut till butikerna:)

Det är nu man ska hamstra, nu fylls hyllorna på med varor. Prova hamstra när långtradarchaffisarna är sjuka och varorna inte kommer ut till butikerna:)

En extremt underskattad yrkeskår som varit misshandlad i årtionden av svenska staten. Det är en mycket viktig länk i kedjan från producent till konsument.

Jag är helt säker på att åkerinäringen inte är den som kommer att ställa upp mer än nödvändigt när staten kallar på hjälp utan man kommer nog gärna att hänvisa till polacker och höga drivmedelspriser när staten krisar. Staten har ALDRIG hjälpt svenska åkerinäringen någonsin!

Senast ändrad:
Dag 47 är dessutom bara 12,5% av sjön täckt. Så sista 9/10 tar bara 4 dagar medan det tog 46 dagar att komma till 1/10.

In your face matte är skrämmande läskig.

Myndigheterna erkänner mer eller mindre att de underskattat problemet och agerat felaktigt. Att de rekommenderar folk som varit i riskområden men utan symtom att gå till jobbet som vanligt är fullkomligt förbryllande. Finner inga ord för galenskapen.

Jo men jag syftade på allt snack om toapapper.
Tvätta oss och hålla hygien går bra utan dricksvatten.

Till viss del håller jag med dig. Dock inte i tätbebyggda stadsmiljöer när VA upphör att fungera, det blir en sanitär olägenhet inom ett par timmar.

Personligen bunkrar jag papper för bekvämlighetens skull. Vi har 3-4 kilometer ICA 3-lagers bad och toalett i lagret just nu, jag funderar på att komplettera med industriellt papper där man får extremt många meter utan att rullen tar så stor plats.

https://www.kontorsgiganten.se/industritorkrulle-basic-1170mrl-p-1522121.html Typ tio sådana här så har man 11 kilometer papper och det tar bara ett hörn i lagret.

Edit: Nu har jag funderat färdigt och beställt tio rullar industripapper.

En extremt underskattad yrkeskår som varit misshandlad i årtionden av svenska staten. Det är en mycket viktig länk i kedjan från producent till konsument.

Jag är helt säker på att åkerinäringen inte är den som kommer att ställa upp mer än nödvändigt när staten kallar på hjälp utan man kommer nog gärna att hänvisa till polacker och höga drivmedelspriser när staten krisar. Staten har ALDRIG hjälpt svenska åkerinäringen någonsin!

Vi har prioriteringsplaner och bemanningsplaner redo, gissar (Vet i många fall) att resten av branschen har det också. Samhällsviktiga transporter ligger högst där. Transportledning och liknade är redo att jobba hemifrån i händelse av karantän eller sjukdom i organisationen.

Vi lär nog leverera framöver precis som alltid annars när det behövs :)

Vi har prioriteringsplaner och bemanningsplaner redo, gissar (Vet i många fall) att resten av branschen har det också. Samhällsviktiga transporter ligger högst där. Transportledning och liknade är redo att jobba hemifrån i händelse av karantän eller sjukdom i organisationen.

Vi lär nog leverera framöver precis som alltid annars när det behövs :)

Det är storsint och såklart tackar jag ödmjukast för detta, jag skulle själv har mycket svårt att hjälpa någon som mobbat mig hela mitt verksamma yrkesliv. Två tummar upp från Norrland iaf, :)

Skärmavbild 2020-03-12 kl. 08.51.32.png

Denna text mina vänner kommer att orsaka ovanligt mycket folk i butikerna i storstadsområden och hyllorna kommer efter idag att vara lite tommare än vanligt.

Finns verkligen vatten när underhållspersonalen som driver vattenverket sitter i karantän? Vem byter vattenpumpen som har havererat, eller vem återställer motorskyddet som löste ut pga ett igensatt filter som ingen rensat på en vecka?

Fast nu måste vi utgå ifrån att de flesta som drabbas av viruset inte drabbas hårt. De flesta får en lättare luftvägsinfektion och tillfrisknar.
När viruset nått epidemiska proportioner tror jag att personal (med milda symtom) finns på plats för att undvika att dessa problem uppstår.

Tillbaka
Topp