• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Nu har jag fått en än så länge väldigt lätt förkylning. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att alla med förkylningssymptom stannar hemma.

Rimligtvis borde alla i familjen stanna hemma även om det bara är jag som har en lätt förkylning. Hittar dock inget om detta på någon myndighets hemsida. Någon här som sett något om detta?
senaste jag läste var att den svenska (och europeiska med undantag italien) ståndpunkten är att man sannolikt inte är smittbärande innan man får symptom. tror det är anledningen till att man inte sagt någonting om närstående.

De flesta svar kan man leta sig fram till här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/

Jobbar du på en skola, ett universitet, kommun eller annan större organisation så har de egna riktlinjer på sin hemsida, men de flesta följer folkhälsomyndigheten.
Tack, redan läst igenom det men hittar inget om närstående utan förkylningssymptom där. Får väl tolka det som att dom inte rekommenderas att stanna hemma helt enkelt.

Har läst rätt mycket om vattenfiltrering senaste veckan, och det verkar helt klart som ett bra alternativ.
Jag campar ganska mycket och tänkte ersätta allt vattenbärande med en sån här vattenrenare.
Nu är bara frågan om hur ok det är att dricka östersjövatten i stockholmsområdet, med tanke på salthalten?
Tycker det smakar ganska ok, knappt det smakar salt överhuvudtaget.
Någon som vet?
Och apropå vattenfiltrering, kom ihåg att kokning är supereffektivt. Kanske lätt att glömma bort bland allt hi-tech prat.
Är det ett snofsigt Katadynfilter som gäller? Så länge inte filtret fryser så varar de väl i stort sett livet ut (speciellt om man dör i kolera pga dåligt vatten) Om man sedan kompletterar med ett aktivt kol filter för tungmetaller och smak så är man väl i stort sett hemma?

Lite perspekt på det hela (även om denna tråd inte just handlar om Corona men på sistone har det varit väldigt mycket diskussion om det här).
SmartSelect_20200311-185830_Instagram.jpg

Och så kanske lite av anledningen till hysterin:
SmartSelect_20200311-190035_Instagram.jpg

Och!?
(snarare ännu större anledning till att ha lite perspektiv på det hela, det är alltså en pandemi men ändå inga stora dödssiffror.)
Helt meningslös och feltänkt jämförelse.

Faran med Corona är den enorm snabba smittspridning (exponential) som vi redan har o h som kommer göra så många allvarligt sjuka samtidigt att sjukvårdssystemet riskerar att haverera. Om vi inte gör allt vi kan för att förhindra smittspridning och dra ut på förloppet kommer detta troligen bli det enskilda sjukdomsutbrott som kommer ha haft ihjäl flest antal människor under människans historia. Inte alls omöjligt att anta att dödsfallen kan bli i storleksordning med dödsfallen under andra världskriget.

Läs den här artikeln om ni vill förstå matematiken bakom det som kommer hända.
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca

Faran med Corona är den enorm snabba smittspridning (exponential) som vi redan har o h som kommer göra så många allvarligt sjuka samtidigt att sjukvårdssystemet riskerar att haverera. Om vi inte gör allt vi kan för att förhindra smittspridning och dra ut på förloppet kommer detta troligen bli det enskilda sjukdomsutbrott som kommer ha haft ihjäl flest antal människor under människans historia. Inte alls omöjligt att anta att dödsfallen kan bli i storleksordning med dödsfallen under andra världskriget.

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca

Det är INTE en slump att Kineserna och Italienarna har stängt ned sina länder trots att en ytterst liten del av befolkningen har kastat in handduken.

För den som endast följer med utveckligen genom att kolla rubrikerna på AB/Expressen och FHMs hemsida så förstår jag att det hela verkar överdrivet.

Men vi andra som följer utvecklingen mer djupgående ser problematiken och man kan ganska enkelt dra slutsatsen att detta kommer att gå kraftigt åt helvette på väldigt många plan, speciellt tätbebyggda stadsområden.

Om någon som läser detta tänker: ”Varför sådant ståhej för en lättare förkylning”? Då kommer ni att få ett mycket obehagligt uppvaknande om 2-3 veckor.

Varken sidan eller författaren klarar en källkritisk granskning som elever på högstadiet lär sig att utföra för att skydda sig från propaganda och falska nyheter...

Varken sidan eller författaren klarar en källkritisk granskning som elever på högstadiet lär sig att utföra för att skydda sig från propaganda och falska nyheter...
Nonsens. Artikeln gör inget anspråk på att vara vetenskapligt fullständigt korrekt.
Den visar dock på ett väldigt bra sätt hur exponentiellt smittotillväxt, mörkertal, samt effekten av ett överbelastat vårdsystem faller ut samt vad man kan göra för att dämpa effekterna.

Jag har gjort egna beräkningar samt har bekanta som sysslar professionellt med denna typ av beräkningar, det är så här det ser ut. Du har helt enkelt fel.

PS. Istället för att bara slänga ur sig att det är falsk propaganda och inte klarar källkritik kan du ju prova att argumentera för varför du tycker att det inte stämmer, gärna grundat på veriferbar fakta. DS.

Det är INTE en slump att Kineserna och Italienarna har stängt ned sina länder trots att en ytterst liten del av befolkningen har kastat in handduken.

För den som endast följer med utveckligen genom att kolla rubrikerna på AB/Expressen och FHMs hemsida så förstår jag att det hela verkar överdrivet.

Men vi andra som följer utvecklingen mer djupgående ser problematiken och man kan ganska enkelt dra slutsatsen att detta kommer att gå kraftigt åt helvette på väldigt många plan, speciellt tätbebyggda stadsområden.

Om någon som läser detta tänker: ”Varför sådant ståhej för en lättare förkylning”? Då kommer ni att få ett mycket obehagligt uppvaknande om 2-3 veckor.

Exakt, det är i grunden väldigt enkel matematik. Synd att så få förstår och att så många försöker förringa det med diverse "schyssta argument".

Nonsens. Artikeln gör inget anspråk på att vara vetenskapligt fullständigt korrekt.
Den visar dock på ett väldigt bra sätt hur exponentiellt smittotillväxt, mörkertal, samt effekten av ett överbelastat vårdsystem faller ut samt vad man kan göra för att dämpa effekterna.

Jag har gjort egna beräkningar samt har bekanta som sysslar professionellt med denna typ av beräkningar, det är så här det ser ut. Du har helt enkelt fel.

PS. Istället för att bara slänga ur sig att det är falsk propaganda och inte klarar källkritik kan du ju prova att argumentera för varför du tycker att det inte stämmer, gärna grundat på veriferbar fakta. DS.

Men med en sådan exponentiell ökning borde antalet smittade snart överskrida antalet människor i ett land? Samt att om mörkertalen stämmer borde det finnas en mängd fler döda av okända anledningar under samma period om dödligheten ska ligga på den uppgivna procenten?

Läs igenom det fetade och fundera en vända till.

Om författaren till artikeln du länkade:
"Tomas Pueyo Brochard was born in Nantes, France in 1982 to French and Spanish parents. He grew up between France, Spain, and Italy in a family of filmmakers. He moved to America in 2008 for his MBA at Stanford University, where he specialized in behavioral psychology, design, storytelling, and scriptwriting. Since then, he's worked in Silicon Valley, designing and marketing products to hundreds of millions of customers in the entertainment, finance, and media industries. "

Så varför skulle man tro på ngt han skriver om Corona virus eller ta det som fakta? (vad är hans kvalifikationer för att kunna säga vad som kommer hända?)

Läs igenom det fetade och fundera en vända till.
Jag har självklart tagit del av de beräkningar som gjorts av de som är proffs. Att deras beräkningar sedan överensstämmer med mina egna kanske inte framgick.

Om författaren till artikeln du länkade:
"Tomas Pueyo Brochard was born in Nantes, France in 1982 to French and Spanish parents. He grew up between France, Spain, and Italy in a family of filmmakers. He moved to America in 2008 for his MBA at Stanford University, where he specialized in behavioral psychology, design, storytelling, and scriptwriting. Since then, he's worked in Silicon Valley, designing and marketing products to hundreds of millions of customers in the entertainment, finance, and media industries. "

Så varför skulle man tro på ngt han skriver om Corona virus eller ta det som fakta? (vad är hans kvalifikationer för att kunna säga vad som kommer hända?)
Jag länkade till artikeln därför att den på ett bra sätt sammanfattade de underliggande mekanismerna som styr en sådan här epedemi. Huruvida författaren har rätt kompetens på papperet spelar mindre roll när han har rätt i sak (visst han gör några mindre felaktiga antaganden men de har mindre betydelse). Det är alltså inte en källa som jag använt för att skaffa mig kunskap utan bara en journalist som jag tycker beskriver det på ett begripligt sätt för en lekman. Därav delade jag med mig av den. (även en blind höna..)

Djupt inne hoppades jag att du var sarkastisk. Nej, jag kommer inte ens försöka att argumentera emot. Om du vet mer än FHM - vem är jag i så fall. Jag hade fel.

Jag har självklart tagit del av de beräkningar som gjorts av de som är proffs. Att deras beräkningar sedan överensstämmer med mina egna kanske inte framgick.

Jag länkade till artikeln därför att den på ett bra sätt sammanfattade de underliggande mekanismerna som styr en sådan här epedemi. Huruvida författaren har rätt kompetens på papperet spelar mindre roll när han har rätt i sak (visst han gör några mindre felaktiga antaganden men de har mindre betydelse). Det är alltså inte en källa som jag använt för att skaffa mig kunskap utan bara en journalist som jag tycker beskriver det på ett begripligt sätt för en lekman. Därav delade jag med mig av den. (även en blind höna..)

Kalas, då blir det lätt för oss övriga att verifiera. Och iom att de är proffs stämmer säkert dessa. Internet osv.

Men med en sådan exponentiell ökning borde antalet smittade snart överskrida antalet människor i ett land? Samt att om mörkertalen stämmer borde det finnas en mängd fler döda av okända anledningar under samma period om dödligheten ska ligga på den uppgivna procenten?
Smittotillväxt styrs av två faktorer Ro och inkubationstid. Precis som du är inne på så har ett land en begränsad befolkning. Efter hand som fler och fler blir smittade så minskar möjliga smittvägar (man kan inte smitta en redan sjuk eller en immun). Stället man upp en matematisk modell för detta (differentialekvation) kommer man få två motverka de exponemtialfunktioner.

Den första kommer ha störst effekt I ett tidigt skede och då ge exponentiellt tillväxt. Destu närmare man kommer mättnadsnivån, Destu större effekt får den andra exponentialfunktionen tills den helt tar ut den första.

Resultatet blir en klassisk S-kurva även benämnd sigmoidfunktion. I tidigt skede så har man exponentiellt tillväxt, ungefär halvvägs till mättnadsgränsen (empiriskt 60-80% av populationen) har man linjär tillväxt, därefter har man logaritmiskt avtagande tillväxt.

I fallet med Covid-19 räcker den initiala exponentialtillväxten utan problem till för att slå ut nuvarande sjukvårdssystem i Sverige (även enligt min fru som varit smittskyddsläkare).

Olika åtgärder som ex social åtskillnad och karantäner minskar R0 och därmed tillväxttakten.

Frågor på det?

Smittotillväxt styrs av två faktorer Ro och inkubationstid. Precis som du är inne på så har ett land en begränsad befolkning. Efter hand som fler och fler blir smittade så minskar möjliga smittvägar (man kan inte smitta en redan sjuk eller en immun). Stället man upp en matematisk modell för detta (differentialekvation) kommer man få två motverka de exponemtialfunktioner.

Den första kommer ha störst effekt I ett tidigt skede och då ge exponentiellt tillväxt. Destu närmare man kommer mättnadsnivån, Destu större effekt får den andra exponentialfunktionen tills den helt tar ut den första.

Resultatet blir en klassisk S-kurva även benämnd sigmoidfunktion. I tidigt skede så har man exponentiellt tillväxt, ungefär halvvägs till mättnadsgränsen (empiriskt 60-80% av populationen) har man linjär tillväxt, därefter har man logaritmiskt avtagande tillväxt.

I fallet med Covid-19 räcker den initiala exponentialtillväxten utan problem till för att slå ut nuvarande sjukvårdssystem i Sverige (även enligt min fru som varit smittskyddsläkare).

Olika åtgärder som ex social åtskillnad och karantäner minskar R0 och därmed tillväxttakten.

Frågor på det?

Ja, var är vi på kurvan enligt dig?

Djupt inne hoppades jag att du var sarkastisk. Nej, jag kommer inte ens försöka att argumentera emot. Om du vet mer än FHM - vem är jag i så fall. Jag hade fel.
Härligt raljerande... FHM har självklart total koll på hur smittspridning fungerar. Vad de gör är att förmedla en nulägesbild samt efterhand jackar upp olika verktyg ur verktygslådan i form av rekommendationer till andra myndigheter.

Som du kanske lagt märke till har de höjt riskgraden på sina utfallsanalyser kraftigt samt övergått till mer kraftfulla allmänna rekomendationer. Det framstår i efterhand rätt tydligt att de missbedömt utvecklingen ett flertal gånger.
Edit: jämför gärna med åtgärder som andra länders FHM genomfört som varit betydligt mer aggressiva än svenska FHM. Samma kompetens som FHM men annan bedömning.

Sverige har ett ganska unikt läge där huvuddelen av alla fall varit importfall och där vi haft en hög provtagningsfrekvens vilket föranlett FHM att anta att man kunde hålla detta inom kontroll genom smittspårning. Det har man inte längre I stockholmsregionen.

Tyvärr så har utvecklingen I USA, Italien och Iran att man tappat kontrollen globalt vilket gör att viruset så småningom kommer komma till Sverige på andra okontrollerbara vägar.

Senast ändrad:
Ja, var är vi på kurvan enligt dig?
Med fri och oreglerad smittspridning så når vi kanske en mättnadsgrad på över 50% av populationen ( vissa epidemiologer menar på 60-80%). Spanska sjukan nådde ca 20% men för 100 år sedan reste vi mycket mindre och R0 för spanska sjukan var betydligt lägre än för Covid-19.
I Sverige så är mättnadsgraden alltså någonstans norr om 4-5 miljoner individer (vid fri smittspridning). Om vi antar litet mörkertal (x2) och 500 kända fall så är vi på under 1/2000del av den punkt där vi bör se linjär smittspridning. Vi har alltså lång tid kvar av ren exponentiellt tillväxt om vi inte genomför åtgärder.

Ca fördubbling var 3e dag ger mer än en fyrdubbling per vecka. Om en vecka kommer vi antagligen inte ha kvar provtagningskapacitet och runt 4000 fall, om två veckor 8000. Med rätt åtgärder (om det går) naturligtvis mindre.

Tillbaka
Topp