• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

https://twitter.com/hanifbali/status/1237858212759523331?s=20

:D :D :DDetta är det mest sinnessjuka jag har hört under hela 2020 hittills. Jag visste att han var olämplig på sin tjänst, men detta är extreme och om vårt smittskyddsarbete styrs av denne herre och hans kollegor så är vi rökta på väldigt många plan.
Verkligen, han sitter där lite smånöjd och tycker alla är fjantar. Samtidigt har han dragit till Afrika. Jävla pajas.

https://twitter.com/hanifbali/status/1237858212759523331?s=20

:D :D :DDetta är det mest sinnessjuka jag har hört under hela 2020 hittills. Jag visste att han var olämplig på sin tjänst, men detta är extreme och om vårt smittskyddsarbete styrs av denne herre och hans kollegor så är vi rökta på väldigt många plan.
Jag var helt övertygad om att du syftade på Hanif. Var därför förbryllad när du skrev att smittskyddsarbetet styrs av denne man.
Hanif är en clown, men detta är ju relevanta frågor ändå. Man skulle ju uppskatta en förklaring på varför hemarbete skulle vara en dålig idé för de som har möjligheten.

Jag var helt övertygad om att du syftade på Hanif. Var därför förbryllad när du skrev att smittskyddsarbetet styrs av denne man.
Hanif är en clown, men detta är ju relevanta frågor ändå. Man skulle ju uppskatta en förklaring på varför hemarbete skulle vara en dålig idé för de som har möjligheten.

Nej jag har inget emot Hanif, jag lyssnar på hans podd efter varje avsnitt och det är alltid träffsäkert och aktuellt. Clownen i detta fall behöver ingen närmare presentation. Men det är dåligt att jobba hemifrån för att alla inte kan jobba hemifrån.

Aaaaaaaahahahahahhaa, det är så dumt så att klockorna stannar av och startar igen och stannar en gång till!!!!

Nej jag har inget emot Hanif, jag lyssnar på hans podd efter varje avsnitt och det är alltid träffsäkert och aktuellt. Clownen i detta fall behöver ingen närmare presentation. Men det är dåligt att jobba hemifrån för att alla inte kan jobba hemifrån.

Aaaaaaaahahahahahhaa, det är så dumt så att klockorna stannar av och startar igen och stannar en gång till!!!!
OK, själv kan jag inte med hans retorik och agiterande. Men det är en annan sak.
Ja, jag är också förbryllad över Tegnells diverse uttalanden.

D909D8EA-9891-4AFD-ACA3-6BEFBC73401F.jpeg

Vi har prioriteringsplaner och bemanningsplaner redo, gissar (Vet i många fall) att resten av branschen har det också. Samhällsviktiga transporter ligger högst där. Transportledning och liknade är redo att jobba hemifrån i händelse av karantän eller sjukdom i organisationen.

Vi lär nog leverera framöver precis som alltid annars när det behövs :)
Det skulle bli kaoz i många branscher om lbc stängde ner, allt från apotek till industrier skulle ju bli lidande. Svårt för oss chaufförer att jobba hemifrån, det var handsprit utställt i terminalen imorse iallafall.

Fast nu måste vi utgå ifrån att de flesta som drabbas av viruset inte drabbas hårt. De flesta får en lättare luftvägsinfektion och tillfrisknar. .

Bygger dock på att coronapandemier funkar som influensapandemier. Det här är ju första gången en sådan drar igång. Än så länge vet man inte hur länge en eventuell immunitet varar eller om man ens blir kvitt viruset när man väl fått det. Har man oflyt kan man sitta med lunginflammation en gång i kvartalet. Det är det skojaga med nya sjukdomar:depressed:

Bygger dock på att coronapandemier funkar som influensapandemier. Det här är ju första gången en sådan drar igång. Än så länge vet man inte hur länge en eventuell immunitet varar eller om man ens blir kvitt viruset när man väl fått det. Har man oflyt kan man sitta med lunginflammation en gång i kvartalet. Det är det skojaga med nya sjukdomar:depressed:

Fast man kan ju anta hur mycket som helst? Finns det stöd för dessa tankegångar alls?

Lika mycket som för motsatsen skulle jag tro. Viruset är ju sprillans nytt.
https://www.businessinsider.com/wuhan-coronavirus-risk-of-reinfection-2020-2?r=US&IR=T

Att lika mycket talar för det som motsatsen stämmer inte om man tittar på hur övriga virus beter sig. Man kan ju spekulera i vilket utfall som helst med hänvisning till att det är ett nytt virus, men det är inte samma som att sannolikheten att det skaffar sig okaraktäristiska egenskaper är 50/50.

Angående Tegnell så var hans uttalande igår bortom märkligt. Men även tidigare när han sa att effekten av hemkarantän kan göra det svårare med smittspridning då man inte vet vilka man träffar. Jag är oftast 100% säker på vem som är hemma hos mig på dagarna.

Angående Tegnell så var hans uttalande igår bortom märkligt. Men även tidigare när han sa att effekten av hemkarantän kan göra det svårare med smittspridning då man inte vet vilka man träffar. Jag är oftast 100% säker på vem som är hemma hos mig på dagarna.

Mannen är kraftigt förvirrad och bör tas ur tjänst omedelbart. Jag uppskattar att 80% av hans uttalanden är kraftigt ologiska, skadliga och rent utav provocerande.

En extremt underskattad yrkeskår som varit misshandlad i årtionden av svenska staten. Det är en mycket viktig länk i kedjan från producent till konsument.

Jag är helt säker på att åkerinäringen inte är den som kommer att ställa upp mer än nödvändigt när staten kallar på hjälp utan man kommer nog gärna att hänvisa till polacker och höga drivmedelspriser när staten krisar. Staten har ALDRIG hjälpt svenska åkerinäringen någonsin!

Lastbilschaffisar ska ett stort tack! Utan er stannar Sverige på några timmar.

Till viss del håller jag med dig. Dock inte i tätbebyggda stadsmiljöer när VA upphör att fungera, det blir en sanitär olägenhet inom ett par timmar.

Personligen bunkrar jag papper för bekvämlighetens skull. Vi har 3-4 kilometer ICA 3-lagers bad och toalett i lagret just nu, jag funderar på att komplettera med industriellt papper där man får extremt många meter utan att rullen tar så stor plats.

https://www.kontorsgiganten.se/industritorkrulle-basic-1170mrl-p-1522121.html Typ tio sådana här så har man 11 kilometer papper och det tar bara ett hörn i lagret.

Edit: Nu har jag funderat färdigt och beställt tio rullar industripapper.

Det där industripappret, går det att spola ner i toa?

Edit : hittade bra dasspapper också. 360m för femti spänn.

Att lika mycket talar för det som motsatsen stämmer inte om man tittar på hur övriga virus beter sig. Man kan ju spekulera i vilket utfall som helst med hänvisning till att det är ett nytt virus, men det är inte samma som att sannolikheten att det skaffar sig okaraktäristiska egenskaper är 50/50.

Man vet inte, att säga 50/50 är inte heller sant, man vet het enkelt inte, det har gått för kort tid för att få data.

Corona är ett RNA virus, precis som säsongsinfluensa. I och med att dessa virus muterar så tappar man tidigare erhållen immunitet om de ändrat sig såpass mycket att immunsystemet inte känner igen dem.

För exempel vinterkräksjuka (norovirus/calici) så är man immun så kort tid att man kan smitta sig själv igen genom kontaktsmitta på tidigare kontaminerade ytor....samtidigt ör 20% av befolkningen immuna mot norovirus från födseln.

Virus är luriga. Vi har egentligen en jäkla tur att Covid-19 är så snäll infektion som den är. Det kommer bli ett ordentligt uppvaknande för världen,
Tänk er själva om viruset hade haft luftsmitta med ett R0 som mässling (12-18), 2 månaders inkubationstid med asymptomatisk smitta och en dödlighet på 10% vid behandling...

Det där industripappret, går det att spola ner i toa?

Edit : hittade bra dasspapper också. 360m för femti spänn.

I vår VA-anläggning är det inga som helst problem, jag vet dock inte vad som gäller mer generellt.

Skulle VA försvinna här pga smitta så har vi gott om snö som vi kan tina. Dock lär avloppet gå åt helvette om ingen driftar avloppsanläggningen och så småningom kommer skiten att tryckas upp i ledningarna hos dom som har sitt hus beläget lägre än sina grannar.

Väldigt viktigt att kolla vart man har sin huvudstam och förbereda sig för att kunna plugga den med något random föremål. Ibland finns det en renslucka vid utgående avloppspipa i huset.

Det skulle såklart suga att blinutan vatten och avlopp, men det skulle suga ännu mer att få sitt hus bajsfyllt om underhållspersonalen inte kan hålla igång avloppsanläggningen.

Ni som tror att man på något annat sätt ska kunna hålla igång avloppen utan beredskapspersonal kan få en obehaglig överraskning. Det är ingen självgående process och det kräver ofta flerårig erfarenhet på en specifik anläggning för att kunna sköta den.

Man kommer att införa extremt stränga restriktioner på att människor med symptom som arbetar med vatten och avlopp ej kommer att få gå till sitt arbete

Senast ändrad:
Det skulle bli kaoz i många branscher om lbc stängde ner, allt från apotek till industrier skulle ju bli lidande. Svårt för oss chaufförer att jobba hemifrån, det var handsprit utställt i terminalen imorse iallafall.
Ute på kontinenten införs det på löpande band att chauffören inte får lämna sin bil, säg hejdå till delpartier.
Packlistor och dylikt ska skickas elektroniskt till mottagaren som skriver under sitt egna dokument och ger till chauffören genom glipa i rutan. Lite mer omständigt just nu men viruset kommer tvinga branchen att bli mer teknisk asap.
Ni som är chaufförer, tänk på att ni inte behöver gå så nära alla era kontakter.

I vår VA-anläggning är det inga som helst problem, jag vet dock inte vad som gäller mer generellt.

Skulle VA försvinna här pga smitta så har vi gott om snö som vi kan tina. Dock lär avloppet gå åt helvette om ingen driftar avloppsanläggningen och så småningom kommer skiten att tryckas upp i ledningarna hos dom som har sitt hus beläget lägre än sina grannar.

Väldigt viktigt att kolla vart man har sin huvudstam och förbereda sig för att kunna plugga den med något random föremål. Ibland finns det en renslucka vid utgående avloppspipa i huset.

Det skulle såklart suga att bilburna vatten och avlopp, men det skulle suga ännu mer att få sitt hus bajsfyllt om underhållspersonalen inte kan hålla igång avloppsanläggningen.

Ni som tror att man på något annat sätt ska kunna hålla igång avloppen utan beredskapspersonal kan få en obehaglig överraskning. Det är ingen självgående process och det kräver ofta flerårig erfarenhet på en specifik anläggning för att kunna sköta den.

Man kommer att införa extremt stränga restriktioner på att människor med symptom som arbetar med vatten och avlopp ej kommer att få gå till sitt arbete

Fy f*n vilket mardrömsscenario!
Jag bor i lgh och mitt i smeten. Kul att få grannars bajs som sprutar ut från avloppet.

Om exponentiell ökning; läste igår om följande tankeexeriment.

I en sjö växer det en näckros. Antalet näckrosor som täcker ytan fördubblas varje dag. Dag 50 är sjön helt täckt av näckrosor. När är sjöns yta halvt täckt av näckrosor?

Dag 49.
Nej. Sjön borde ha varit full på solrosor tidigare än dag 49 om du inte hittat jävligt små solrosor och/eller en jävligt stor sjö. Orkar inte räkna på det dock så jag tar gärna emot rättelse om någon orkar vara ihärdig och räkna på det.

Nej. Sjön borde ha varit full på solrosor tidigare än dag 49 om du inte hittat jävligt små solrosor och/eller en jävligt stor sjö. Orkar inte räkna på det dock så jag tar gärna emot rättelse om någon orkar vara ihärdig och räkna på det.
Sjöns storlek spelar ingen roll, resultatet blir samma oavsett storlek så länge det blir en fördubbling varje dag (rent matematiskt).
Det som inte stämmer överens med verkligheten är dels att näckrosor inte fördubblas i antal varje dag och dels att de inte sprider sig jämt och fint i sjön, virussmitta däremot följer detta alldeles utmärkt.

Ute på kontinenten införs det på löpande band att chauffören inte får lämna sin bil, säg hejdå till delpartier.
Packlistor och dylikt ska skickas elektroniskt till mottagaren som skriver under sitt egna dokument och ger till chauffören genom glipa i rutan. Lite mer omständigt just nu men viruset kommer tvinga branchen att bli mer teknisk asap.
Ni som är chaufförer, tänk på att ni inte behöver gå så nära alla era kontakter.

Jobbade i helgen, träffade inte en kotte. Såg nån 50 meter bort på en industri idag, nu står jag och lossar utan en människa inom synhåll. Jag har det förbaskat bra :D

Tillbaka
Topp