• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Jag som trodde toapappersskämt var tidlösa!:eek:

Får väl variera lite
RelievedRapidBobcat-size_restricted.gif

dDy08ie.jpg

g4Dnexs.jpg

yrkNQun.jpg

Ok, nu får det räcka för idag, over and out:)
Bättre..
6B74DA85-3027-46E8-AEBC-8702B7862660.jpeg

05B2C179-B03D-4C83-87B2-9847218F7EB9.jpeg

A9135127-9D42-423B-9F8C-5EC57AE24BF9.jpeg

Svårt att säga, kanske har angripet en större riskgrupp i norge än i sverige. T.ex, i italien var deras "första" coronasmittade person inne på sjukhus och vände ett par gånger innan han diagnostiserades, och smittade flertalet andra patienter.

Kan också vara så att fallen i sverige inte utvecklats till att bli allvarliga ännu, det återstår att ser. Siffrorna uppdateras ganska sällan mig veterligen, så vi vet väl någon gång under morgondagen hur det ser ut nu.

En av de tidiga smittade i Norge var ju en ögonläkare som frågade infektionsläkarna om han skulle testa sig även om han inte hade symtom (han testades inte). Jag gissar på att han petad massa gamla tanter med grå starr i ögonen? Tragikomiskt antar jag. Egentligen borde man inte spekulera... :rolleyes: Men det spelar ju roll vem som smittas och hur stor dos virus du får.

OT: Borde vi starta en Covid-19-tråd? :confused:

...Epdemier följer till skillnad från börskurser biologiska och matematiska principer. Vill man fördjupa sig i det finns det 1000-tals vetenskapliga artiklar, området är rätt utforskat. Att det sedan är svårt att förutsäga exakt utveckling vid ett nyintroducerat virus betyder inte att grundläggande principer för smittspridning sätts ur spel...
Ändå verkar det för många vara så ofantligt svårt att lita på att våra bäst utbildade epidemiologer faktiskt vet vad de pratar om...

Bästa konspirationsteorin hittills var en boomer på Facebook som var helt säker på att det här var iscensatt för att dölja invällandet (hans ord) av miljontals flyktingar i Grekland.

Nivån! Tro fan att det tar slut på skithuspapper om folks hjärnor jobbar på den nivån.

Jag sörjer mest all mat som kommer gå till spillo när folk inser att de inte vill baka en jävla massa bröd och äta bönor i tomatsås i kubik med pulvermos.
Det mesta kommer ju fyllas på under nästa vecka, oroa dig inte. Ät hämtmat under tiden. :)
Framförallt äldre, ensamma människor som kanske inte kan ta sig till affären hur ofta som helst.

Ändå verkar det för många vara så ofantligt svårt att lita på att våra bäst utbildade epidemiologer faktiskt vet vad de pratar om...
Det handlar inte om huruvida de är duktiga och välutbildade epidemiologer med en stor kunskapsmassa, det är ju självklart att de är det. Vad det handlar om är att utveckling av sådana här händelser är väldigt svåra att nulägesbedömma samt att prognosticera även för expertisen.
Svenska myndigheter har historiskt haft väldigt dålig förmåga till god krishantering och fhm har i stor utsträckning kommunicerat information som sedan visat sig vara missbedömningar.
Med det sagt så är jag glad att man inte fallit till föga för populistiska påtryckningar och stängt gränser mm. meningslösa åtgärder. Däremot så är frågan om de har bedömt psykologin hos medborgarna rätt. Inser folk nödvändigheten att ta fhms rekommendationer på allvar? Kommer de följa dem i tillräcklig grad?
Jag tvivlar, och det finns massor verktyg utan enorm samhällspåverkan som de hade kunnat ta till för att förstärka det budskapet. Om nuvarande rekommendationer räcker så vet de det först om 2 veckor, och då är det lite sent att omvärdera sitt beslut. Thats all I am saying.

Jag sörjer mest all mat som kommer gå till spillo när folk inser att de inte vill baka en jävla massa bröd och äta bönor i tomatsås i kubik med pulvermos.
Det mesta kommer ju fyllas på under nästa vecka, oroa dig inte. Ät hämtmat under tiden. :)
Hoppas att du har rätt men med den här spridnings hastighet som det jäkla viruset har vet ingen hur det kan sluta...
316AE174-B4F6-45AB-A45B-4B3C769ACE83.png

Tillbaka
Topp