• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Våga att inte hamstra. Tyvärr leder enbart detta hamstrande till leverans -och logistikproblem för livsmedelsbutikerna som i sin tur ger tomma hyllor. Vi skapar alltså problemet folk är rädda för.

Skulle gissa att det kommer undantag från kör- och vilotiderna även i Sverige, framför allt gällande veckovila och veckoarbetstid. Men det är en viktig poäng du har där, logistikkedjorna kommer ju lida av en ansträngd personalsituation också. Dumt om det sammanfaller med en helt onödig ökad belastning.

Kommer det? Givet ett skapligt uppbromsat förlopp kommer dom flesta i arbetsför ålder vara hemma några dagar till i värsta fall ett par veckor. Låter som februari vilket år som helst ur ett arbetsgivarperspektiv.
Hur har du tänkt bromsa förloppet om folk fortfarande ska härja fritt på gatorna? Viruset lever i upp till 3 dagar på metall- och plastytor. Det räcker med en coronasmittad på tunnelbanan så har några hundra potentiellt blivit smittade.

Det kräver drastiska åtgärder för att begränsa spridningen. H1N1 smittade en miljard människor världen över, med ett R0 på 1.4-1.6, medan Covid19 ligger någonstans kring 2.3-2.5.

Hur har du tänkt bromsa förloppet om folk fortfarande ska härja fritt på gatorna? Viruset lever i upp till 3 dagar på metall- och plastytor. Det räcker med en coronasmittad på tunnelbanan så har några hundra potentiellt blivit smittade.

Det kräver drastiska åtgärder för att begränsa spridningen. H1N1 smittade en miljard människor världen över, med ett R0 på 1.4-1.6, medan Covid19 ligger någonstans kring 2.3-2.5.

Jag gav ju just några förslag. Straffar det inte löntagare och arbetsgivare ekonomiskt att vara försiktiga kommer folk vara försiktigare. Hur minskar stängda gränser virusspridningen i tunnelbanan?

Hem med folk fort, tillbaka i jobb efter så kort tid som möjligt, isolera riskgrupperna så bra det går.

Intressant! Du menar att ALLA länder i hela världen skulle ha stängt sina gränser när de första rapporterna från Wuhan kom? Senare stängningar blir ju rätt meningslösa.
Fhm har varit riktigt sega här. Ett exempel är alla som smittades i Österrike. Massvis med intervjuer i tidningar i andra länder med folk som kommit från Österrike i h testat positiva. Trots detta så testade man bara italien resenärer (tro mig, jag vet, vi kom från Österrike med klockrena covidsymptom men blev bara hänvisade att de ej tog prover för Österrike var ej riskområde.

Trots att frekvensen av Corona positiva hemkommande italienresenärer hade 10ggr så hög smittofrekvens som officiella siffror i Italien väntade man en vecka till innan man avrådde. Med Österrike väntade man typ ytterligare en vecka.

Känns ju skönt att vi betalar en av världens högsta skatter och får höra att skyddsutrustningen börjar ta slut när vi endast har 27 kritiskt sjuka.

edit: Det vara bara 2?

Så kan det gå när man privatiserat och sålt ut allt man bara kunnat i trettio år och tycker sjukvård ska fungera enligt just-in-time principer. Någon glömde också att lägga ansvaret för läkemedelslager på en ny aktör när man släppte apoteken fria...

På vilket sätt är detta okänt territorium?
Vi har väldigt liten faktisk kunskap om viruset, hur länge varar immunitet, vad är faktisk dödlighet/antal vårdkrävande. Vi vet inte hur stort mörkertal vi har. Vi har inte haft en liknande situation på 100 år och då såg resemönster och socialt umgänge helt olika. Det är väldigt oklart om covid smittar asymptomatiskt eller ej, vilket ger stor skillnad på effektiviteten av åtgärder som t. Ex. om folk stannar hemma vid lätta symptom. Samma sak med smittoöverföring på ytor.
Erfarenheterna från svininfluensan 2009 visar att man hade oerhört svårt att under tiden epedemin bredde ut sig skatta effekten och egenskaperna hos viruset rätt. Sars lyckade man stoppa i ett tidigt läge.

Största indikationen att man är ute på okänt vatten är väl att alla bedömningar fhm gjort om utbredningen har visat sig varit felaktiga. Då är man verkligen ute och navigerar i okända vatten.

Finns det någon som helst vits i att testa den stora grupp som kan ta två treo och vila ut skiten?
Du har ingen aning om hur många i din närhet som är smittade och du kanske går runt och smittar folk just nu.

516A0DC5-47AA-49BA-9F08-1414E31A86A7.jpeg

Finns det någon som helst vits i att testa den stora grupp som kan ta två treo och vila ut skiten?
Ja, man ser om de restriktionerna man inför ger önskad effekt eller inte. Till viss del kan man se det på utvecklingen av inlagda fall, men betydligt sämre koll.
För. Patienterna spelar det mindre roll, kanske att vissa Haden tagit bättre beslut för att isolera sig själv.

Ja, man ser om de restriktionerna man inför ger önskad effekt eller inte. Till viss del kan man se det på utvecklingen av inlagda fall, men betydligt sämre koll.
För. Patienterna spelar det mindre roll, kanske att vissa Haden tagit bättre beslut för att isolera sig själv.

Jag är ju ingen epidemiolog och väl medveten om det, men dom verkar ju vara rätt tydliga med att stängda gränser och så bara är politiker som vill säkra omval, typ. Smittspridning i övrigt är ju ingen nyhet, och vi har som väntat passerat fasen där det går att smittspåra och för den delen är någon vits.

Få lär väl ta ett annat beslut INNAN dom är testade, dom lär ju vara precis lika ovetande då alldeles oavsett vad dom får veta senare?

Handhygien, stanna hemma från jobbet vid symptom, begränsa onödiga interaktioner och annat dumt så är mycket vunnet utan att halva jävla näringslivet går i konkurs helt i onödan och folk har panisk rädsla för något som för majoriteten inte är värre än det ungarna släpar hem från dagis.

Sitter själv i Spanien just nu där de utlyst undantagstillstånd (nivå 1 av 3). Det mesta är stängt förutom nödvändiga saker som livsmedelsbutiker, apotek, djuraffärer och bensinstationer.

Man får bara ge sig ut för att jobba och/eller ta sig till öppna butiker samt sjukvård. Max en person per bil om man inte skjutsar någon som inte klarar sig själv.

Alla typer av fritidsaktiviteter på allmän plats är förbjudet. Cyklister har redan blivit bötfällda.

Angående hamstring så fylls butikshyllorna på dagligen och det är mig veterligen inte brist på något. Fattar inte varför folk hamstrar i Sverige?
Förlåt, djuraffärer håller öppet? Dåså, ingen större fara alltså....:)

Jag är ju ingen epidemiolog och väl medveten om det, men dom verkar ju vara rätt tydliga med att stängda gränser och så bara är politiker som vill säkra omval, typ. Smittspridning i övrigt är ju ingen nyhet, och vi har som väntat passerat fasen där det går att smittspåra och för den delen är någon vits.

Få lär väl ta ett annat beslut INNAN dom är testade, dom lär ju vara precis lika ovetande då alldeles oavsett vad dom får veta senare?

Handhygien, stanna hemma från jobbet vid symptom, begränsa onödiga interaktioner och annat dumt så är mycket vunnet utan att halva jävla näringslivet går i konkurs helt i onödan och folk har panisk rädsla för något som för majoriteten inte är värre än det ungarna släpar hem från dagis.
Ja, stängda gränser är rent dravel för Danmarks del. För Österrike lite annorlunda men så klart för sent. Typiskt politikerstyrda dumheter.

Tyvärr tror jag inte att folk tar tillräckligt ansvar själva. Typiskt exempel är folk som bara MÅSTE gå på gym, jag måste ut på fä lördag o festa och det har de ju inte förbjudit.

Som tur är så så är det nog en mindre del som är idioter. Som danskarna med konstaterad Corona som smet iväg till Portugal på semester.. Kanske räcker det med att en del är vettiga...man kan alltid hoppas. Just detta jag är rädd att fhm underskattar och att de därför borde rekommendera hårdare restriktioner.

Vi vill ha en lagom smittotakt, för låg takt är troligen också negativt.

Ja, stängda gränser är rent dravel för Danmarks del. För Österrike lite annorlunda men så klart för sent. Typiskt politikerstyrda dumheter.

Tyvärr tror jag inte att folk tar tillräckligt ansvar själva. Typiskt exempel är folk som bara MÅSTE gå på gym, jag måste ut på fä lördag o festa och det har de ju inte förbjudit.

Som tur är så så är det nog en mindre del som är idioter. Som danskarna med konstaterad Corona som smet iväg till Portugal på semester.. Kanske räcker det med att en del är vettiga...man kan alltid hoppas. Just detta jag är rädd att fhm underskattar och att de därför borde rekommendera hårdare restriktioner.

Vi vill ha en lagom smittotakt, för låg takt är troligen också negativt.

Ibland är vi överens! :)

Jag är ju gammal norgeboende och har en del att göra med dom i företaget. Där känns det ärligt talat som att politikerna fått bestämma. Obligatorisk hemkarantän efter utlandsvistelse oavsett symtom, nu till och med 14 dagars hemkarantän om du åker från södra till norra landsdelarna. Hamnar och flygplatser stänger, Civilförsvaret övervägs sättas in för att mota hem folk från sina fjällstugor osv osv. Helt galet! Ändå har smittspridningen varit mycket värre där, även när man tittar på svåra fall som jag är tämligen säker på att svenska vården är lika bra på att hitta.

Spontant känns det som att folk sänkt garden och litat på att alla hittepååtgärder skulle ha effekt.

Ibland är vi överens! :)

Jag är ju gammal norgeboende och har en del att göra med dom i företaget. Där känns det ärligt talat som att politikerna fått bestämma. Obligatorisk hemkarantän efter utlandsvistelse oavsett symtom, nu till och med 14 dagars hemkarantän om du åker från södra till norra landsdelarna. Hamnar och flygplatser stänger, Civilförsvaret övervägs sättas in för att mota hem folk från sina fjällstugor osv osv. Helt galet! Ändå har smittspridningen varit mycket värre där, även när man tittar på svåra fall som jag är tämligen säker på att svenska vården är lika bra på att hitta.

Spontant känns det som att folk sänkt garden och litat på att alla hittepååtgärder skulle ha effekt.
Du måste förstå att detta är en fördröjd process. Av all statistik att döma är vi bara i begynnelsen av smittospridningen. Det kommer bli värre, mycket värre, innan det blir bättre.

Du måste förstå att detta är en fördröjd process. Av all statistik att döma är vi bara i begynnelsen av smittospridningen. Det kommer bli värre, mycket värre, innan det blir bättre.

Du måste förstå att jag följt utvecklingen i Norge, har ju personal där varje vecka. Varför skulle Norge ligga så mycket före Sverige tidsmässigt menar du? Vinterferien är väl så vitt jag vet skapligt samtida med sportloven beroende på region.

Surt för dom som inte tyckte norska fjällen dög utan var tvungna att gå över ån efter vatten och dra till alperna :D

Tillbaka
Topp