• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Här har du exempel hur det kan se ut när myndigheter sickar sms.
Den första jag fick var i Florida och den andre från Syd Korea när idiotien provsköt i Nord Korea.
7CE84A22-A0DF-4406-B87D-433E6875BB55.png
1DAC3BC7-870F-443B-87FA-A0516FBC3034.png

Ibland är man på fel ställe vid fel tidpunkt.

Ja det är så vital information ska levereras! Kort och koncist.

Fast ser man det på det viset så är det 7 döda och en som överlevt. Resten är fortfarande sjuka. Än så länge. Eller är det fler än kinesen i jönköping som blivit frisk? Tror själv det kommer bli mycket värre innan det vänder.
Man kan ju spinna det hur man vill. Alla som dött hittills är väl också multisjuka? Så då har ju noll personer som var friska från start dött. Var väl typ 150 000 smittade i världen för någon dag sen. Då borde väl ca 131 000 av dem trilla av pinnen vilken dag som helst nu.

Jo jag har även uppmärksammat att folk vill va rena om baken när dom svälter hahaha

Skämt åsido.
Värmeljus och stormlyktor (led), extra batterier för att klara av längre strömavbrott.
Dasspapper (obs inga balar!) och lite extra käk, proteinbars och fyllda vattendunkar. Radio med dynamovev.
Blöjor till ungen och en jäkla massa kattmat. Och en massa G-shocks. I'm ready. :-D

Skämt åsido.
Värmeljus och stormlyktor (led), extra batterier för att klara av längre strömavbrott.
Dasspapper (obs inga balar!) och lite extra käk, proteinbars och fyllda vattendunkar. Radio med dynamovev.
Blöjor till ungen och en jäkla massa kattmat. Och en massa G-shocks. I'm ready. :-D
Verkar vara ett bra upplägg, hur har du gjort med vatten? Tappat upp eget eller köpt färdigtappat i dunkar/flaskor?
Jag har ju sen vi flytta in i hus fixat ett förråd för dig händelser som kan inträffa när man bor avsides.
En sak jag inte kommer riktigt i kläm på är om jag bör köra med stormkök med t-dojja eller om jag ska ha gasolkök?
Vilket hade du satsat på? För och nackdelar?

Verkar vara ett bra upplägg, hur har du gjort med vatten? Tappat upp eget eller köpt färdigtappat i dunkar/flaskor?
Jag har ju sen vi flytta in i hus fixat ett förråd för dig händelser som kan inträffa när man bor avsides.
En sak jag inte kommer riktigt i kläm på är om jag bör köra med stormkök med t-dojja eller om jag ska ha gasolkök?
Vilket hade du satsat på? För och nackdelar?

Har några 1,5 liters färdigtappat samt dunkar med vatten från kranen.
Har tyvärr ingen aning angående portabla kök tyvärr. Pros här i tråden kan säkert ge dig vägledning.

WHO:s chef Tedros Adhanom Ghebreyesus vill se att fler länder utökar provtagningen för att finna personer som bär coronaviruset. Han säger också på ett pressmöte under månagskvällen att smittade måste hållas isolerade för att stoppa spridningen.
-Testa, testa, testa. Vi måste bryta kedjan av smittan. Den som testas positiv måste omedelbart isoleras, understryker han, och lägger till att detta även gäller lindriga fall (TT).

Detta är alltså precis tvärtemot Sveriges ”strategi”(som snarast kanske beror på resursbrist)

Vi får se när vi kommer ut i andra änden ”vem som har rätt”
Dock ska man tillägga att något som WHO inte har nu och skulle betala dyra pengar för är statistik. Utan att få alla testa sig så kan man inte få statistiken.

För framtida liknande pandemier, de kommer komma med tanke på hur många vi är och vad vi äter.

Detta virus kommer nog förändra allt från hur vi umgås eller gör business. Jag hoppas vi iaf tar lärdom av att minska vårt beroende av Kina. Alla de senaste sjukdomarna kommer därifrån men det gör även 70% av allt vi köper inkl sjukvårdsmaterial.

@Orco
Gasolkök går att använda inomhus och har du dessutom utegrill på gasol så går det ju att ha samma gasolbehållare.
T-röd's kök är ju lite vanskligare att använda inomhus om man tänker portabelt camping kök.
Fördelen att det är lättare att förvara ett par t-rödsflaskor än klumpiga gasolbehållare.
Så se till att väga för och nackdelar vad som passar era behov.
Sen en solladdare/solfångare för laddning av mobiltelefonen kan vara bra att ha, kostar några hundralappar och uppåt (beroende på modell) på Classe, Kjelle och liknande ställen.
Sen är underhållning (för er med barn) inte att förglömma om det blir strömavbrott/insnöning och liknande. Typ serietidningar, pyssel, kortspel.

En 11kg gasolflaska räcker i 2-3 månader med mycket mattillagning om man inte behöver koka allt vatten man dricker. Men man måste såklart köpa ett gasolkök till det som kostar någon tusenlapp. Många kök är inte godkända att användas inomhus, något att vara uppmärksam på.

Vad hände med @Norrlänningen?
Han var ju sjuk på riktigt. Förmodligen I vanlig influensa, men ändå.

Hoppas också @Norrlänningen med familj mår bättre.

Det känns som man kommer få Corona förr eller senare. Förmodligen bättre att få det tidigt. En kollegas fru har varit dålig två veckor. Symptomen låter som Corona. Kollegan har också varit dålig, men inte lika dålig som frun. Han var på jobbet idag. Idag kom även två kollegor tillbaka från semester i Mexico resp Mauritius, men där verkar det inte ha varit kända Corona utbrott. Men flygplatser och flygplan känns inte bra. Imorgon kommer en kollega som har varit i Spanien till jobbet.

Vi bör vara på kontoret om vi inte har förkylningssymptom.

Hoppas också @Norrlänningen med familj mår bättre.

Det känns som man kommer få Corona förr eller senare. Förmodligen bättre att få det tidigt. En kollegas fru har varit dålig två veckor. Symptomen låter som Corona. Kollegan har också varit dålig, men inte lika dålig som frun. Han var på jobbet idag. Idag kom även två kollegor tillbaka från semester i Mexico resp Mauritius, men där verkar det inte ha varit kända Corona utbrott. Men flygplatser och flygplan känns inte bra. Imorgon kommer en kollega som har varit i Spanien till jobbet.

Vi bör vara på kontoret om vi inte har förkylningssymptom.
Såg att han var online tidigare idag även om han inte postat något.
Alla på mitt jobb är hemkommenderade, så det blir arbete hemifrån tills vidare.
Hoppas du undviker smitta, även om det förmodligen inte är något att oroa sig för. Det blir ju i nuläget en ganska trist karantän.

@Orco
Gasolkök går att använda inomhus och har du dessutom utegrill på gasol så går det ju att ha samma gasolbehållare.
T-röd's kök är ju lite vanskligare att använda inomhus om man tänker portabelt camping kök.
Fördelen att det är lättare att förvara ett par t-rödsflaskor än klumpiga gasolbehållare.
Sen en solladdare/solfångare för laddning av mobiltelefonen kan vara bra att ha, kostar några hundralappar och uppåt (beroende på modell) på Classe, Kjelle och liknande ställen.
Sen är underhållning (för er med barn) inte att förglömma om det blir strömavbrott/insnöning och liknande. Typ serietidningar, pyssel, kortspel.
Absolut ingen proffsprepper men har klurat på detta med solcellsladdare/powerbanks till just mobilen i händelse av strömavbrott. Hittade detta klipp från SVT.se från förra året.

00837A6D-8E4B-4B90-86D5-CA3059D271BB.jpeg

Förvisso minimikrav men får intrycket av att det inte kommer spela någon roll att sitta med fulladdad mobil om nätet ändå ligger nere?

Absolut ingen proffsprepper men har klurat på detta med solcellsladdare/powerbanks till just mobilen i händelse av strömavbrott. Hittade detta klipp från SVT.se från förra året.

00837A6D-8E4B-4B90-86D5-CA3059D271BB.jpeg

Förvisso minimikrav men får intrycket av att det inte kommer spela någon roll att sitta med fulladdad mobil om nätet ändå ligger nere?

Sen kan det ju vara så att det är ditt hus/område som har trasig elledning medans telenätet fortfarande har ström så det behöver inte vara säkert att bägge ligger nere samtidigt.
Sen kan ju en solcellsnödladdare driva en lampa eller liknande också, så är nog en bra grej att ha.

Det blir ju i nuläget en ganska trist karantän.
Just problemet med trist karantän tror jag är underskattat. Kommer ihåg stories bosnienkriget och folk som satt inne i måndader pga strider, liksom moror och morfars berättelser om andra världskriget. Vad de saknade var enkla grejer som choklad, frukt och sås till maten. Tror många som preppar underskattar sina cravings. Bullens och toapapper är inte speciellt sexigt i längden.:)

Just problemet med trist karantän tror jag är underskattat. Kommer ihåg stories bosnienkriget och folk som satt inne i måndader pga strider, liksom moror och morfars berättelser om andra världskriget. Vad de saknade var enkla grejer som choklad, frukt och sås till maten. Tror många som preppar underskattar sina cravings. Bullens och toapapper är inte speciellt sexigt i längden.:)

Nu kommer alla att hoarda lördagsgodispåsar och m&m!

@Orco
Låter bra!:) jag körde med spritkök på vandring runt Grövelsjön och i efterhand så känns de smidigare med gasolbrännare och liten glasflaska än att ta med flaska sprit och inte kunna laga i tältet (brandrisk)
Vad kommer till solcellsladdare är jag helt grön, vid lite googling så verkar de vara nått man inte ska snåla på? Alltså köpa billigt, eller är jag helt fel ute?

Såg två fjortisar bära iväg på 6 paket toalettpapper från Coop igår kväll precis innan stängning.. Undrar om det var pga fjortisdietens överraskande toalettbesök...

Tillbaka
Topp