• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Alltså jag är inte jätteledsen att jag i sista handlingen innan lock down köpte med några glasspaket och ett par chipspåsar. Har även så att jag kan laga god mat, inte bara vita bönor ur konservlagret. Än funkar ju el och sånt utmärkt, så för corona lock down handlar det nog mer att ha mat hemma. Aptiten är ju inte överdrivet bra, så god mat hjälper mycket.

Har ju absolut ingen aning om jag har corona, men har definitivt hög feber och håller mig hemma och träffar absolut 0 personer, precis som man ombeds om man är sjuk nu.

Fick reda på att min skola kommer stängas imorgon. Vi kör distansstudier med inlämningsuppgifter/självplugg istället. Men känner jag gymnasieelever väl kommer detta innebära hemmafester under vardagar, vilket... ja inte riktigt ger oss något. ;)

Mer filosofisk reflektion.

1) Hur kommer man att se tillbaka på denna kris? minns du 2020 då världen stannade i flera veckor pga av ett influsena-virus.

2) Intressant typ av kris där samhället i övrigt fungerar och probemet inte går att se eller ta på.

3) Hur vissa saker inte påverkats medan andra på väg haverera. Priser på varor kontra vissa industrier/näringar/företag som hotas av kunkurs.

4) Hur stor effekt detta haft på miljön när direkta miljösatsningar inte haft i närheten av så stora effekter.

5) Hur krisplanering och krishantering plötsligt blivit allvar och realitiet för merparten av alla myndigheter företag och befolkning, inte bara i MSB:s mfl's mötesrum.

6) Hur detta gick från ett isolerat lokalt kinesiskt problem till att bli en global fullskalig kris.

Har inte läst allt i denna tråd så detta kanske redan har tagits upp.
I medier och från myndigheter pratas det bekymrat om att hela Svenska folket bunkrar och hamstrar. Men är inte det egentligen jättebra? Just nu finns det ju inte brist på några konsumentvaror, förutom möjligtvis huvudvärkstabletter. Att gemene man då passar på att fylla upp ett lager hemma så man kan klara en eller ett par veckors kris är väl toppen! Skulle det framöver bli svårare att få tag på livsmedel (och toapapper) etc så kommer det inte omedelbart att innebära ett problem eftersom ”alla” nu har en buffert hemma.....
Hade inte alla bunkrat upp nu så skulle vi få jätteproblem om tex gränserna även skulle stängas för varutransporter.
Så kort sagt: MSB borde gråta av lycka över att hela Sverige nu preppar!!

I medier och från myndigheter pratas det bekymrat om att hela Svenska folket bunkrar och hamstrar. Men är inte det egentligen jättebra? Just nu finns det ju inte brist på några konsumentvaror, förutom möjligtvis huvudvärkstabletter. Att gemene man då passar på att fylla upp ett lager hemma så man kan klara en eller ett par veckors kris är väl toppen! Skulle det framöver bli svårare att få tag på livsmedel (och toapapper) etc så kommer det inte omedelbart att innebära ett problem eftersom ”alla” nu har en buffert hemma.....
Hade inte alla bunkrat upp nu så skulle vi få jätteproblem om tex gränserna även skulle stängas för varutransporter.

Fast människan fungerar tyvärr inte så. Kanske under optimala situationer.
Risken är ju överhängande att när varor börjar ta slut på allvar kommer de som hamstrat hamstra ännu mera.

Problemet är ju att det stressar logistiken bakom allting redan nu, när det egentligen inte finns några problem. Men åkerier, distributionscenter, lager och så vidare kommer snart ha massa sjukskrivna också, synd om man redan kört slut på alla extraresurser redan.

Att lösa det här bra kommer i många fall handla om uthållighet!

Hoppas innerligt att världen så småningom omvärderar det sjuka symbiotiska förhållande de har med Kina och letar efter andra samarbetspartners.
Känns som att det här kommer att vara uppvaknande för en stor förändring inom många sektorer.
Personligen har jag i många år försökt bojkotta prylar tillverkade i Kina. Inte bara att det är låg kvalitet och att vi gör oss beroende av Kina, utan indirekt stödjer vi också dåliga levnadsvillkor, undermåliga löner osv, om man nu ska gå in på den nivån... Hoppas fler kommer välja prylar producerade åtminstone inom EU framöver.

3) Hur vissa saker inte påverkats medan andra på väg haverera. Priser på varor kontra vissa industrier/näringar/företag som hotas av kunkurs.

Som boende i Tyskland som från och med idag är "stängt" kommer detta slå hårt mot mindre företag/butiker. Tjejen har tillsammans med sin bror ett företag med ~60 anställda inom detaljhandeln som nu är stängt. Vi pratar med flera personer i samma sits på lokal nivå och det är svåra är framförallt att planera. Ska man planera/ta action att man inte har omsättning 2 veckor eller 2 månader. Att driva butik 2020 inom vissa branscher utan onlinebutik är svårt nog, har tex en kompis som driver en nischad butik med skor och att behöva stänga är knas.
Lyssnade på radion tidigare och de sa att de räknar med 1,1 miljard €/dag i missad omsättning i Tyskland på de affärsområden som berörs. (Här kan ni läsa de branscher/butiker som behöver stängas). I mina killgissar-öron låter siffran hög så om det stämmer eller inte låter jag vara osagd men mycket pengar är det.

Jag försörjer mig delvis genom E-Handel inom inredning/dekoration (läs: Produkter man inte "behöver") och vi ser ett sjukt tapp senaste dagarna, även om de är smidigt att få allt levererat till dörren håller nog människor i plånboken lite extra nu till en början.
Positivt är att jag också har en inkomst via YouTube och där slår vi rekord i views då många sitter rastlösa hemma...

Hade sedan länge ett möte bokat i närheten till ett IKEA idag och de var klart annorlunda att en Tisdag se en tom IKEA parkering inklusive alla kringliggande butiker. Tänk er Kungens Kurva mer eller mindre tomt.

Det positiva är att tjejen köper toapapper 1 gång per år till företaget och de fick precis årsransonen levererad så vi har 2 EU-Pallar ifall de krisar :)

Vänligen,
Martin

Låter bra!:) jag körde med spritkök på vandring runt Grövelsjön och i efterhand så känns de smidigare med gasolbrännare och liten glasflaska än att ta med flaska sprit och inte kunna laga i tältet (brandrisk)
Vad kommer till solcellsladdare är jag helt grön, vid lite googling så verkar de vara nått man inte ska snåla på? Alltså köpa billigt, eller är jag helt fel ute?
Gasolkök är dessutom mycket effektivare (förutom vid minusgrader). Vattnet kokar bra mycket snabbare.
Känns som att det här kommer att vara uppvaknande för en stor förändring inom många sektorer.
Personligen har jag i många år försökt bojkotta prylar tillverkade i Kina. Inte bara att det är låg kvalitet och att vi gör oss beroende av Kina, utan indirekt stödjer vi också dåliga levnadsvillkor, undermåliga löner osv, om man nu ska gå in på den nivån... Hoppas fler kommer välja prylar producerade åtminstone inom EU framöver.
håller verkligen med.

Har också
Tror tyvärr att detta kommer sluta i ett enormt svinn när krisen är över och folk inser att dom inte behöver 20 burkar bullens pilsnerkorv i garderoben

Fast människan fungerar tyvärr inte så. Kanske under optimala situationer.
Risken är ju överhängande att när varor börjar ta slut på allvar kommer de som hamstrat hamstra ännu mera.
Hmmmm.....
Förstår inte riktigt hur du menar? Skulle det alltså vara bättre att folk inte (som nu) har ”bunkrat upp” med mat, dasspapper osv om/när varor börjar ta slut på riktigt?? Även om några få skulle hamstra ännu mer då så måste väl bunkringen som skett på bred front nu när vi har i princip obegränsat med varor vara av godo??? Jag menar vi vet ju inte ens om det kommer bli varubrist, men OM det sker är vi ju nu förberedda....
Eller gör jag en total tankevurpa???

Har också

Tror tyvärr att detta kommer sluta i ett enormt svinn när krisen är över och folk inser att dom inte behöver 20 burkar bullens pilsnerkorv i garderoben

Fast krisen kanske är här för att stanna?
Chansen finns att viruset ligger i dvala under sommarhalvåret för att sedan aktivera sig när rätta omständigheter råder.
En rätt lång text men läsvärd :

http://m.nautil.us/issue/83/intelli...-the-pandemic-coming?utm_source=pocket-newtab

Tillbaka
Topp