• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Har också

Tror tyvärr att detta kommer sluta i ett enormt svinn när krisen är över och folk inser att dom inte behöver 20 burkar bullens pilsnerkorv i garderoben
Visst är det en risk, men så är det ju med all prepping, oavsett om det är på individnivå eller på nationell nivå. Är det produkter med begränsad hållbarhet och som inte går att rotera regelbundet så blir det förr eller senare obrukbart och därmed svinn.....
Tänk på att även alla pengar man betalar för en försäkring också är en form av svinn så länge ditt hus inte brinner ner eller liknande. Ändå tycker vi att det är värt att betala för tryggheten. Samma sak med pilsnerkorvarna..... :angel:

Hmmmm.....
Förstår inte riktigt hur du menar? Skulle det alltså vara bättre att folk inte (som nu) har ”bunkrat upp” med mat, dasspapper osv om/när varor börjar ta slut på riktigt?? Även om några få skulle hamstra ännu mer då så måste väl bunkringen som skett på bred front nu när vi har i princip obegränsat med varor vara av godo??? Jag menar vi vet ju inte ens om det kommer bli varubrist, men OM det sker är vi ju nu förberedda....
Eller gör jag en total tankevurpa???

Jag menar att de som har bunkrat kanske inte är nöjda med sitt lager köper på sig ännu mer när butikerna börjar skicka signaler om att centrallagret är tomt och leveranser är gravt försenad. Jag vet inte om jag missförstår ditt inlägg..

Läser idag att ”vården kommer inte klara av att ta hand om alla extremt sjuka”

Men det är ju för fan ingen under 80år som verkar bli det?!

Hoppas paniken lägger sig om 10-14 dagar när ingen orkar läsa panikrubrikerna längre.
Fast problemet är ju att de redan gått på
Knäna. I min region tror jag det fanns 8 intensivvårdsplataser. Hur fort fylls dem med
70-80 åringar tror du?

Är det någon som har sett redovisade siffror på hur många personer som faktiskt vårdas på sjukhus för just Corona i Sverige?
Ska man bara utgå ifrån att siffrorna som nämner "bekräftade smittade" är samma som personer i intensivvård? Vården går på knäna, hur många med Corona ligger på exempelvis Karolinska sjukhuset?

Är folk så dumma i huvudet att de tror att toapapper löser deras prepping så hoppas jag de smittas av sakliga skäl...
och att skolelever utnyttjar detta förtjänar fan samma behandling
folk är så jävla pinsamma!
jag tar corona som en man om jag nu skulle få det TROTS tvättar händer med tvål,handsprit många, många ggr om dagen, använder förnuftet man fått av morsan och fan bara kör på som vanligt.

Visst är det en risk, men så är det ju med all prepping, oavsett om det är på individnivå eller på nationell nivå. Är det produkter med begränsad hållbarhet och som inte går att rotera regelbundet så blir det förr eller senare obrukbart och därmed svinn.....
Tänk på att även alla pengar man betalar för en försäkring också är en form av svinn så länge ditt hus inte brinner ner eller liknande. Ändå tycker vi att det är värt att betala för tryggheten. Samma sak med pilsnerkorvarna..... :angel:
Så är det absolut. Det jag menade va att jag tror att folk kommer slänga fullt ätbar mat helt i onödan. Det gör vi redan idag i enormt stor utsträckning vilket är illa nog. Men coronasituationen kommer spä på det här slösaktiga beteendet ytterligare.
Men det är väl en diskussion för ett annat forum egentligen.

Är det någon som har sett redovisade siffror på hur många personer som faktiskt vårdas på sjukhus för just Corona i Sverige?
Ska man bara utgå ifrån att siffrorna som nämner "bekräftade smittade" är samma som personer i intensivvård? Vården går på knäna, hur många med Corona ligger på exempelvis Karolinska sjukhuset?

12 vårdas på intensiven i hela landet enligt dagens presskonferens.

Låter bra!:) jag körde med spritkök på vandring runt Grövelsjön och i efterhand så känns de smidigare med gasolbrännare och liten glasflaska än att ta med flaska sprit och inte kunna laga i tältet (brandrisk)
Vad kommer till solcellsladdare är jag helt grön, vid lite googling så verkar de vara nått man inte ska snåla på? Alltså köpa billigt, eller är jag helt fel ute?
Är fortfarande tveksam till nyttan av en liten, dyr hopvikbar solcell om man inte har andra enheter än mobilen som kan laddas eller planerar en frilufts/äventyrs semester i ett för övrigt fungerande samhälle men med begränsade laddningsmöjligheter.

Jag har tyvärr inga siffror men då jag arbetar inom blåljus i Stockholm med god daglig insyn så är läget följande just nu:

Ambulanser lämnar folk hemma i betydligt högre utsträckning. Patienter man vanligtvis skulle kört in till sjukhuset för olika åkommor lämnas hemma i så lång utsträckning som möjligt för att låta det vara ledigt på sjukhusen i den mån det går för att säkra upp plats för folk som absolut behöver det.
Man kan tycka att ovanstående är självklart i vanliga fall också men så är det inte.
Ni ska veta att akutmottagningarna vanligen är ofta fulla med folk med förkylningar, mensvärk och annat av icke-akut natur som bara tar upp resurser.

Man utför triage (bedömning av vilka som är i akut behov av vård på sjukhus och vilka som helt enkelt skickas hem direkt innan de ens får komma in) redan vid entréerna på vissa sjukhus.
Man tar inte ens med anhöriga till de akut sjuka som körs in hos vissa för att minska på trycket och trängslet.

Utöver detta så är det än så länge inte liggande patienter i Walking Dead-mode i korridorerna samtidigt som sjuksköterskor springer runt i panik osv.
Fortsatt relativ "lugn och ro" bland majoriteten av vårdpersonalen på golvet. Jag uppfattar det som att de flesta är mer stressade över mediarapporteringen snarare än det man ser framför sig konkret.

Hoppas att det håller sig så här så långt som möjligt.

Senast ändrad:
Jag har tyvärr inga siffror men då jag arbetar inom blåljus i Stockholm med god daglig insyn så är läget följande just nu:

Ambulanser lämnar folk hemma i betydligt högre utsträckning. Patienter man vanligtvis skulle kört in till sjukhuset lämnas hemma i så lång utsträckning som möjligt för att låta det vara ledigt på sjukhusen i den mån det går för att säkra upp plats för folk som absolut behöver det.
Man kan tycka att ovanstående är självklart i vanliga fall också men så är det inte.
Ni ska veta att akutmottagningarna vanligen är ofta fulla med folk med förkylningar, mensvärk och annat av icke-akut natur som bara tar upp resurser.

Man utför triage (bedömning av vilka som är i akut behov av vård på sjukhus och vilka som helt enkelt skickas hem direkt innan de ens får komma in) redan vid entréerna på vissa sjukhus.
Man tar inte ens med anhöriga till de akut sjuka som körs in hos vissa för att minska på trycket och trängslet.

Utöver detta så är det än så länge inte liggande patienter i Walking Dead-mode i korridorerna samtidigt som sjuksköterskor springer runt i panik osv.
Fortsatt relativ "lugn och ro" bland majoriteten av vårdpersonalen på golvet. Jag uppfattar det som att de flesta är mer stressade över mediarapporteringen snarare än det man ser framför sig konkret.

Jag tycker det är helt rätt att göra bedömningen så, för en helt frisk människa ska klara av Covid-19 är det väl sagt?
våra utsatta och äldre är fan prio!
ni gör ett fantastiskt jobb där ute för oss invånare!
tack som fan! <3

Ambulanser lämnar folk hemma i betydligt högre utsträckning. Patienter man vanligtvis skulle kört in till sjukhuset lämnas hemma i så lång utsträckning som möjligt för att låta det vara ledigt på sjukhusen i den mån det går för att säkra upp plats för folk som absolut behöver det.

Lite så jag också uppfattat det hela. Lite synd att media konstant trissar upp stämningen genom att bara rapportera spekulativt och spektakulärt.

Är fortfarande tveksam till nyttan av en liten, dyr hopvikbar solcell om man inte har andra enheter än mobilen som kan laddas eller planerar en frilufts/äventyrs semester i ett för övrigt fungerande samhälle men med begränsade laddningsmöjligheter.
Jag tänker att jag skulle vilja hitta en som är fullt fungerande för tex laddning av telefon eller pannlampa och ficklampa utan att bära med mig ex powerbank för när dom är slut så är dom slut.
Provade ladda min telefon med en ihopvikbar för 2 är sedan och den va fullkomligt kass, batteriet blev inte laddat utan den stod bara still.
Inga tips?

Köpte en liten vevradio på classe för nått år sedan för att ha när jag vandrar. Den har även ficklampa och möjligheten att ladda tex mobil genom att veva.

Jag tänker att jag skulle vilja hitta en som är fullt fungerande för tex laddning av telefon eller pannlampa och ficklampa utan att bära med mig ex powerbank för när dom är slut så är dom slut.
Provade ladda min telefon med en ihopvikbar för 2 är sedan och den va fullkomligt kass, batteriet blev inte laddat utan den stod bara still.
Inga tips?
Har både solcell och bränslecell (inte alltid solen skiner) på segelbåten ihop med bra batteribank. Fungerar utmärkt men det är lite större, fast installerade grejor...Inget man konkar runt på.

Någon som sett några siffror på tillfrisknar i Sverige? Jag tycker det är mer relevant och intressant att se antalet friskförklarade kontra insjuknade är bara antalet insjuknade.
Frågan är om det spelar någon större roll framöver med tanke på att mörkertalet säkerligen är mycket stort framöver?

Det kommer ju inte att gå att få en pålitlig siffra någonsin på detta då man inte testar alla som insjunknar i Corona.
Tiotusentals i Sverige just i detta nu (som vid vilket annat givet tillfälle som helst under vinterhalvåret?) går garanterat runt med förkylning, feber och dylikt och "tror" att det är en vanlig förkylning. Oavsett Corona eller vanlig förkylning alt. influensa - så gör man ju inget åt saken nu så länge man inte får andningsbesvär och behöver akut sjukhusvård, vilket oerhört få procentuellt behöver av det man sett hittills.

Jag tror att de flesta som blir friska troligtvis kommer att fortsätta sina liv precis som vanligt som man gör efter sjukdom. Man går ju inte och rapporterar "jag har varit sjuk, troligtvis Corona, men nu är jag frisk, bara så ni vet" i något register än så länge vad jag vet.

Senast ändrad:
Frågan är om det spelar någon större roll framöver med tanke på att mörkertalet säkerligen är mycket stort framöver?

Det kommer ju inte att gå att få en pålitlig siffra någonsin på detta då man inte testar alla som insjunknar i Corona.
Tiotusentals i Sverige just i detta nu går garanterat runt med förkylning, feber och dylikt och "tror" att det är en vanlig förkylning. Oavsett Corona eller vanlig förkylning alt. influensa - så gör man ju inget åt saken nu så länge man inte får andningsbesvär och behöver akut sjukhusvård, vilket oerhört få procentuellt behöver av det man sett hittills.

Jag tror att de flesta som blir friska troligtvis kommer att fortsätta sina liv precis som vanligt som man gör efter sjukdom. Man går ju inte och rapporterar "jag har varit sjuk, troligtvis Corona, men nu är jag frisk, bara så ni vet" i något register än så länge vad jag vet.
Vore ju kanske inte en så dum idé att kunna rapportera in sjukdom själv som privatperson, då går det ju iaf att göra en schablonberäkning ratio vanlig influensa/Corona på de som testats.

Även om det snart skulle börja lägga sig här, så skulle man ha något att gå på ifall något närbesläktat men aggressivare virus skulle komma i framtiden.

Tiotusentals i Sverige just i detta nu (som vid vilket annat givet tillfälle som helst under vinterhalvåret?) går garanterat runt med förkylning, feber och dylikt och "tror" att det är en vanlig förkylning. Oavsett Corona eller vanlig förkylning alt. influensa - så gör man ju inget åt saken nu så länge man inte får andningsbesvär och behöver akut sjukhusvård, vilket oerhört få procentuellt behöver av det man sett hittills.

Lite som att runt 80% av befolkningen bär på herpesvirus. Ingenting man vet eller kollar om man inte helt plötsligt får besvär.

IMG_9487.JPG

Ingen brist på toapapper här !

Jag menar att de som har bunkrat kanske inte är nöjda med sitt lager köper på sig ännu mer när butikerna börjar skicka signaler om att centrallagret är tomt och leveranser är gravt försenad. Jag vet inte om jag missförstår ditt inlägg..
Varför skulle lagren och butikerna få leveransproblem?

Sitter själv i Spanien och butikerna är fulla av varor och inget saknas.

Tillbaka
Topp