• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Det finns inget rasistiskt i uttalandena.
Inte i dina uttalanden, du är saklig. Men fasiken vad trött jag blir på alla som gör om det till någon sjuk jävla rasism. Både i Sverige och övriga världen. Har en kinesisk lärare i Datorteknik, hostar han så skriker alla efterblivna slyngel "Höhöhö Corona virus eller? Vad har du ätit nu?!"
Blir less på folk.

Well... fanns inte efterfrågan skulle inte wet markets existera heller.
Alltså, matkultur eller delar av den kan vara efterbliven och rentav kocko och det är inte fel att säga det. Fois gras är en efterbliven matkultur. Koka hummer levande är efterblivet. Att hänga upp en levande hund och klå på den i timmar för att göra köttet mört är efterblivet.
Att äta nermalda tigertestiklar är efterblivet och hör inte hemma 2020. Det finns inget rasistiskt i uttalandena.

Efterfrågan är en sak, och orsakar alltid problem. Men ovilja att sätta folkhälsa och medmänsklighet före lobbyverksamhet är det största problemet. Heroin finns det efterfrågan på men det bör inte vara lagligt att sälja det öppet för det.

Wet market i Asien saknar ofta helt hygien och är orsaken till den våg med Influensa sjukdomar som dykt upp under 2000-talet. Och det ligger på de kinesiska myndigheterna.

Wet market i Asien saknar ofta helt hygien och är orsaken till den våg med Influensa sjukdomar som dykt upp under 2000-talet. Och det ligger på de kinesiska myndigheterna.
Influensa har varit ett stort problem genom hela mänsklighetens historia.
pandemier.PNG

Från Wiki.

Det har knappast att göra med marknaderna i Asien. Detta är resultatet av att människor bor för tätt och i för stora samhällen, med undermålig djurhållning till följd av matvanor.

pandemier.PNG

Från Wiki.

Det har knappast att göra med marknaderna i Asien. Detta är resultatet av att människor bor för tätt och i för stora samhällen, med undermålig djurhållning till följd av matvanor.

Marknader är inte det enda problemet. Att man bor tätt inpå vilda djurs domäner är också en stor anledning till att virus, som normalt enbart drabbar dessa djur, kommer i kontakt med människor.

Ponera att 100 000 smittas. 1% av dessa kommer kanske behöva intensivvård. Just nu är det i princip redan fullt i Sverige eftersom man skurit i budgeten varje år sedan början på 90-talet och sjukvårdsledningen är mer intresserad över att anställa folk som jobbar med Excel och PowerPoint än folk med faktisk kompetens.

Då kommer 1000 personer behöva intensivvård och dessutom isoleras från övriga "vanliga" patienter. Det blir djupt problematisk när du kommer med din blodförgiftning sekundärt till urinvägsinfektion eller liknande.

Så nej, worst case scenario är inte att näringslivet går om kull. Det är däremot också en risk.

https://www.google.com/amp/s/amp.sv...gt-salen-kor-afterski-med-upp-till-499-gaster

Såg precis det här. Fattar inte hur folk kan vara så jävla dumma i huvudet.

Men vad vet jag, jag är bara läkare.

Tillägg.
Det är ju inte de här idioterna som kommer dö heller, utan folk 65+ eller i riskgrupper.

Nu pratade ju vi, som jag förstod det iaf, om worst case när det gällde varuförsörjningen, kring varför folk bunkrade.

pandemier.PNG

Från Wiki.

Fast influensan kommer till stor grad från djuren. Man undersöker kontinuerligt fladdermöss över hela världen för att se om de bär på en ny influensa.

Fast influensan kommer till stor grad från djuren. Man undersöker kontinuerligt fladdermöss över hela världen för att se om de bär på en ny influensa.
Det säger jag inte emot. SARS, Covid-19, svininfluensa & fågelinfluensa är alla sjukdomar som stammar från djurriket. Det är däremot inte korrekt att påstå att marknaderna i asien där man säljer kött är roten till alla dessa sjukdomar - det var den delen av påståendet jag vände mig emot!

Det säger jag inte emot. SARS, Covid-19, svininfluensa & fågelinfluensa är alla sjukdomar som stammar från djurriket. Det är däremot inte korrekt att påstå att marknaderna i asien där man säljer kött är roten till alla dessa sjukdomar - det var den delen av påståendet jag vände mig emot!

Inte enbart men risken ökar markant när människor på en marknad sitter och dödar och styckar dessa djur, jag klistrade in en länk häromdan som handlade just om spill-over effekten från djur till människa som alltså drabbar dessa wet markets extra hårt.

Men Asien verkar vara den gemensamma nämnaren?

Det finns fler miljonstäder i vissa provinser i Kina än i hela Europa. Kombinera det med undermålig djurhållning och tveksam hygien vad gäller mat så har man en grogrund för smitta av nåde. Jag säger inte att marknaderna inte har en inverkan, men påverkan hade inte tillnärmelsevis blivit lika stor om vi inte hade fött upp djur i den omfattning/med den densitet som vi gör idag. Man kan liksom inte pressa in hur många kycklingar som helst på en kvadratmeter utan att riskera att en av dem får ett virus som muterar.

Det finns fler miljonstäder i vissa provinser i Kina än i hela Europa. Kombinera det med undermålig djurhållning och tveksam hygien vad gäller mat så har man en grogrund för smitta av nåde. Jag säger inte att marknaderna inte har en inverkan, men påverkan hade inte tillnärmelsevis blivit lika stor om vi inte hade fött upp djur i den omfattning/med den densitet som vi gör idag. Man kan liksom inte pressa in hur många kycklingar som helst på en kvadratmeter utan att riskera att en av dem får ett virus som muterar.
Det är väl därför vi har lite andra regler i västvärlden när det gäller just djurhållning, både för att skydda djuren och oss själva. I Asien verkar hygien vara sekundärt både bland människor och djur.

Det är väl därför vi har lite andra regler i västvärlden när det gäller just djurhållning, både för att skydda djuren och oss själva. I Asien verkar hygien vara sekundärt både bland människor och djur.
Fast att säga "i västvärlden" är att generalisera å det grövsta. Titta på mängden antibiotika som används i djurhållning i stora delar av världen, där Sverige snarare är ett undantag som änvänder extremt lite. Vi utstätter bakterier för ett enormt selektionstryck. Antibiotikamissbruket är ett enormt problem som det inte pratas alls om, då det inte riktigt märks annat än när folk får multiresistenta bakterier och kolar.
Fast vi kanske ska ta tillbaka tråden till att handla om beredskap, istället. ;) Tror ni det kommer finnas ett större intresse för krisberedskap i Sverige (och världen) nu när vi fått se en försmak av hur en kris skulle te sig?

Fast att säga "i västvärlden" är att generalisera å det grövsta. Titta på mängden antibiotika som används i djurhållning i stora delar av världen, där Sverige snarare är ett undantag som änvänder extremt lite. Vi utstätter bakterier för ett enormt selektionstryck. Antibiotikamissbruket är ett enormt problem som det inte pratas alls om, då det inte riktigt märks annat än när folk får multiresistenta bakterier och kolar.
Fast vi kanske ska ta tillbaka tråden till att handla om beredskap, istället. ;) Tror ni det kommer finnas ett större intresse för krisberedskap i Sverige (och världen) nu när vi fått se en försmak av hur en kris skulle te sig?
Jag tror att vi kommer klara ett stort elavbrott eller annan kortvarig kris betydligt bättre med tanke på att många nu faktiskt åtminstone har lite mat och toapapper hemma. Dock vet jag inte om speciellt många fler än tidigare skulle klara vattenförsörjning, uppvärmning och kommunikation..... Jag saknar fortfarande samarbetet på gräsrotsnivå!!! Väääääldigt många kommer nog fortfarande sitta och vänta på att någon högre upp ska agera istället för att börja lösa problemen tillsammans med grannar o andra närboende. Vi skulle behöva ”byalagen” som fanns förr i tiden och som kunde samordna och arrangera det som behövs i närområdet....

Hörde om detta på radion när en epidemiolog var med. Är inte ens Asien. Utan att vara rasist så är det kineserna som föder fram alla dessa virus. Något i deras gener som gör dom mottagliga för djurvirus och sen muterar dom om så resten av världen får det.
Exempel, hur många virus kommer från Indien? Massa människor, dålig renhållning osv.

Hörde om detta på radion när en epidemiolog var med. Är inte ens Asien. Utan att vara rasist så är det kineserna som föder fram alla dessa virus. Något i deras gener som gör dom mottagliga för djurvirus och sen muterar dom om så resten av världen får det.
Exempel, hur många virus kommer från Indien? Massa människor, dålig renhållning osv.

Det fetmarkerade - epidemiologen menar alltså att den första generationen av virus som kineserna i Wuhan blev smittade av inte kunde smitta västlänningar utan det var efterföljande mutation i en eller flera generationer som gjorde att den kunde orsaka pandemin?

[
Det fetmarkerade - epidemiologen menar alltså att den första generationen av virus som kineserna i Wuhan blev smittade av inte kunde smitta västlänningar utan det var efterföljande mutation i en eller flera generationer som gjorde att den kunde orsaka pandemin?
Jag tror att man blir krasslig om man drar i sig en smoothie på myrkotte, orm och fladdermus, oavsett hudfärg.

Lyssnade bara med ett halvt öra men tror hon sa det var för tidigt att veta men kändes logiskt då alla dessa virus inte uppkommer någon annanstans? Känns som Kina alltid är ursprungslandet? Ingen foliehatt på nu om en militär-virus-fabrik utan mer kring det genetiska och mottagligheten för virus.

Lyssnade bara med ett halvt öra men tror hon sa det var för tidigt att veta men kändes logiskt då alla dessa virus inte uppkommer någon annanstans? Känns som Kina alltid är ursprungslandet? Ingen foliehatt på nu om en militär-virus-fabrik utan mer kring det genetiska och mottagligheten för virus.

Det låter inte orimligt alls.

Många i Indien är ju veganer (tror jag?). Kanske spelar in. Vem vet.

Nu spekuleras det ganska vilt igen... :rolleyes:

Finnpajsarna verkar ju stå pall hyfsat bra än så länge, inga döda i dagsläget. Är det bastun, kaffet eller niifen som är hemligheten måntro? ;)

Senast ändrad:
Jahapp det var ju också en teori.

Det här är väl den andra pandemin under min livstid. Den förra hade väl ursprung i Mexiko/södra USA. Men visst, det kanske var kineser som plockade upp den bland svinen där. :banghead:

Är väl lite emot trådens syfte, men kom ihåg era lokala hak när ni går i lockdown. Många sliter som fan just nu, dagskassorna är skrattretade.

Leta upp nåt ställe ni gillar på foodora, beställ, njut. Foodora lämnar gärna utanför dörren om man skriver det.

Dessutom räcker bönkonserverna längre om man stör till med lite lokallagat käk nu när det inte är zombieapokalyps där ute.

Tillbaka
Topp