• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Folk kanske även blir mer medvetna om att inte slänga mat också. Även att mindre mat slängs från affärerna ifall vi verkligen går in i ett nödläge.

Har svårt att tro att vi skulle gå in i en så pass krisartad situation att svält skulle uppstå, även om det säkert skulle kunna bli lite problem med vissa varor...

Vi kan i alla fall supa ner oss rejält på inhemska varor om det går riktigt illa!

Dumt om den vanliga betalningen kräver att man tar hit folk som jobbar för långt under skälig svensk lön. Inte som att man anställer vietnameser för att de är så fantastiska på att plocka bär till exempel. Finns säkert andra problem för jordbrukare också, men brist på arbetskraft i en tid när hela besöksnäringen står still borde verkligen inte vara en. Om man som sagt inte gjort sig beroende av att knappt betala löner.
Borde inte nä. Men få företagare skaffar sig större omkostnader än nödvändigt.
Vad gäller aktuell brist på arbetskraft tror jag att få i nuläget väljer att jobba i jordbruket för max samma ersättning som a-kassan ger.

”Gjort sig beroende av att knappt betala lön”

Mmm, det är ju allom bekant att alla lantbrukare har det riktigt fett. :banghead:
Det är väl snarare kunderna (mest inköparna och handlarna, egentligen) som gjort sig beroende av att kunna köpa tokbillig mat. Jämför gärna hur mycket bönderna får betalt per kilo för lite olika produkter med prisindex över tid.

Inga konstigheter här, tillgång och efterfrågan, men lägg för f-n inte skulden på bönderna.

Bra tillfälle att sluta äta kött i sådant fall.
Sådana drastiska panikåtgärder tror jag inte behövs. Varje morgon när jag åker till jobbet ligger nattens skörd av rådjur, harar och grävlingar och bara väntar på att plockas upp. Prima protein:cigar:
Boktips:
51DrDOcEgXL._SX331_BO1,204,203,200_.jpg

51BLhOMAR4L._SX315_BO1,204,203,200_.jpg

Vill du ha köttet färskt finns det fullt av gräsänder och igelkottar som knatar runt med alltför stort självförtroende.

"If you can kill it you can grill it." - Ted Nugent

”Gjort sig beroende av att knappt betala lön”

Mmm, det är ju allom bekant att alla lantbrukare har det riktigt fett. :banghead:
Det är väl snarare kunderna (mest inköparna och handlarna, egentligen) som gjort sig beroende av att kunna köpa tokbillig mat. Jämför gärna hur mycket bönderna får betalt per kilo för lite olika produkter med prisindex över tid.

Inga konstigheter här, tillgång och efterfrågan, men lägg för f-n inte skulden på bönderna.

Vi pratade om gästarbetare. Du vet de där som det med jämna mellanrum avslöjas arbetat för extremt låga löner och dessutom ofta lurats och skuldsatt sig så att de inte har något val annat än att år efter komma hit och plocka till exempel jordgubbar.

Vi pratade om gästarbetare. Du vet de där som det med jämna mellanrum avslöjas arbetat för extremt låga löner och dessutom ofta lurats och skuldsatt sig så att de inte har något val annat än att år efter komma hit och plocka till exempel jordgubbar.
Jodå. Jag förstår hur du menar, och självklart är det åt helvete. Just bärplockning verkar vara en dyngverksamhet också.
Men samtidigt finns det noll och ingen efterfrågan i större skala på bättre producerade varor.

Sådana drastiska panikåtgärder tror jag inte behövs. Varje morgon när jag åker till jobbet ligger nattens skörd av rådjur, harar och grävlingar och bara väntar på att plockas upp. Prima protein:cigar:
Boktips:

Vill du ha köttet färskt finns det fullt av gräsänder och igelkottar som knatar runt med alltför stort självförtroende.

Jag ha käkat de där vaggande matpaketen, de är jevvligt goda:)

Kombinationen av de här inläggen blev lite konstig. Brist på självinsikt? ;)

Kombinationen av de här inläggen blev lite konstig. Brist på självinsikt? ;)
Vadå? så länge den är väl tillagad borde det funka i krig. Om valet stod mellan svältdöd och fladdermus skulle jag utan att tveka steka på en sådan och mumsa i mig den. Sedan kan jag däremot lista ett gäng djur jag först skulle käka innan jag börjar blänga med lystna ögon på en fladdermuskoloni i någon gammal lada.:)

Boktips:

Mm, man blir verkligen sugen på kött.

Gräsandsbröst tycker jag är gott. Fräs i het stekpanna och när man fått yta så låt det koka färdigt i lite grädde, trancheras tunnt. Serveras med ugnsbakad potatis.
Kanadagås funkar också på samma sätt men får gärna lite mycket vilt/leversmak.

Flickvännen jagar båda, det ena som jakt å den andra för att inte bli överkörd av antalet...

Tillbaka
Topp