• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Du tänker på det moraliska i det hela som icke medlem?

B73505FB-F3C3-4E55-B660-CA94A32B3C1B.jpeg
Haha den var magstark

Exakt, viruset fuckar upp din syresättning och det är här min lilla oximeter kommer in. :) Lite omständigt att förklara hur jag resonerar men...

Först måste man hålla koll på syrenivåerna i kroppen så att man vet när det börjar se illa ut. Då är din lilla oximeter för under 500 spänn oumbärlig. Kolla in denna video från sisådär 19:30 minuter in in där en patient pratar om Corona, syrenivåerna i kroppen, respirator och lungstretch. Den förklarar bra vikten av att syresätta blodet hela tiden.

I och med att jag fridyker så kan jag både lungstretch och diverse knep för att syresätta kroppen snabbt, sannolikt bättre än snubben på filmen. Ta ett stort andetag och andas ut långsamt mot motstånd genom läppar eller stämband för att höja CO2 nivån och överlämningen av syre till celler samt öppnar mer fina blodkärl. Finns även studier som visar att de som har långsam syresättning, vanligtvis efter milt lungödem efter djupdyk återhämtar sig snabbare med hookbreath (Googla den:)).

I och med att jag också apparatdyker så har jag en stageflarra med 70% syrgas hemma om jag verkligen skulle behöva toppa upp. Skulle råda alla med nitroxcert att ha en flarra med den högsta mängd syre ditt kort tillåter hemma, jag tror inte dykcentran har något emot att hyra ut flarror och sälja gas i dagens läge.

Räcker det här för att rädda livet på mig i riktigt skarpt läge? Tveksamt, men oddsen är troligtvis bättre än utan några förberedelser och det är bra nog. Jag har även erfarenhet av att klara en lunginflammation hemma (visste inte om den) så det behöver inte vara en dödsdom.

Måste även passa på att ego-bumpa min egen post från 22 mars, nu när överläkaren på Danderyd också påpekar vikten av att andas rätt:cigar:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8a1W/sa-kan-du-hejda-corona--och-avlasta-varden

Måste även passa på att ego-bumpa min egen post från 22 mars, nu när överläkaren på Danderyd också påpekar vikten av att andas rätt:cigar:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8a1W/sa-kan-du-hejda-corona--och-avlasta-varden
Kan man "träna" lungorna på så sätt?? Alltså även som frisk göra så ngra gånger per timme under varje dag alla dagar i veckan för att skaffa sig bättre lungkapacitet som man kan utnyttja när man tex simmar under vattnet är är ute o löper osv?

Kan man "träna" lungorna på så sätt?? Alltså även som frisk göra så ngra gånger per timme under varje dag alla dagar i veckan för att skaffa sig bättre lungkapacitet som man kan utnyttja när man tex simmar under vattnet är är ute o löper osv?
Yes, man kan öka lungkapaciteten. Annelie Pompe är det ett bra exempel. Hon gick från 3,8 liters (i minsta laget för fridykning) lungkapacitet till 5,5 liter och världsrekord i fridykning + en repa upp på Mount Everest.
https://kungalvsposten.se/nyheter/lar-dig-halla-andan-i-helgen/
Hon beskriver stretchövningar i sin bok "Otroligt högt och extremt djupt".

Sedan använder sig många fridykningar av en teknik som kallas lungpackning, där du sväljer in luft i lungorna för att få ytterligare luft i lungorna. herbert Nitsch är helt extrem på detta:
http://www.herbertnitsch.com/ewExternalFiles/Freediver Herbert Nitsch ENGLISH 2019.pdf
Denna teknik är dock inte helt hälsosam och för fridykare endast.

Yes, man kan öka lungkapaciteten. Annelie Pompe är det ett bra exempel. Hon gick från 3,8 liters (i minsta laget för fridykning) lungkapacitet till 5,5 liter och världsrekord i fridykning + en repa upp på Mount Everest.
https://kungalvsposten.se/nyheter/lar-dig-halla-andan-i-helgen/
Hon beskriver stretchövningar i sin bok "Otroligt högt och extremt djupt".

Sedan använder sig många fridykningar av en teknik som kallas lungpackning, där du sväljer in luft i lungorna för att få ytterligare luft i lungorna. herbert Nitsch är helt extrem på detta:
http://www.herbertnitsch.com/ewExternalFiles/Freediver Herbert Nitsch ENGLISH 2019.pdf
Denna teknik är dock inte helt hälsosam och för fridykare endast.
Finns det ngt enkelt sätt att mäta sin lungkapacitet så man kan se om man gör framsteg? (som person måste jag märka mätbar skillnad för i stort sett allt jag gör)

Finns det ngt enkelt sätt att mäta sin lungkapacitet så man kan se om man gör framsteg? (som person måste jag märka mätbar skillnad för i stort sett allt jag gör)

Din lungkapacitet kan du som sagt biffa upp med träning och stretch och då är det din residualvolym du minskar. Din lungvolym mäts genom att kolla din maximala utblåsning på ett andetag + din residualvolym, den luft som du inte kan blåsa ut och som inte mäts. Den brukar uppskattas till 20-30%. Alltså du kan blåsa ut max 70-80% ungefär, men detta kan som sagt tränas upp. Mindre residualvolym, mer kan du blåsa ut.

Du behöver en spirometer om du vill ha lite koll hemma, eller snacka med en dykläkare eller dykklubb med mätinstrument för totalkoll.

Spirometer är väl smidigast.
https://www.meds.se/pef-matare-mini...MIpcvG0vfi6AIV2KSaCh3JBggGEAQYASABEgK7WfD_BwE

Du blåser i den där och ser ungefär hur du ligger till. Ligger du högt = bra. Lågt = vajsing på lungorna, som obehandlad astma eller kol.
800px-Normal_values_for_peak_expiratory_flow_-_EU_scale.png

När jag behöver intyg från dykläkare (en gång/år då jag tävlar) kollas FVC (lungvolym i liter), FEV (hur mycket du kan blåsa ut på en sekund) och Peak (tabellen ovan, dvs fart på utblåset).

För fridykning brukar man snacka om en teoretisk djupgräns, dvs ett djup där du är relativt säker och inte kommer att drabbas av lungsqueeze. Om du är en helt normal snubbe skulle jag gissa på att du har 6-literslungor. Om din residualvolym är 20% kan du dyka säkert till 40m, är din residualvolym 30% kan du bara, teoretiskt, dyka säkert till 23 m.

Din lungkapacitet kan du som sagt biffa upp med träning och stretch och då är det din residualvolym du minskar. Din lungvolym mäts genom att kolla din maximala utblåsning på ett andetag + din residualvolym, den luft som du inte kan blåsa ut och som inte mäts. Den brukar uppskattas till 20-30%. Alltså du kan blåsa ut max 70-80% ungefär, men detta kan som sagt tränas upp. Mindre residualvolym, mer kan du blåsa ut.

Du behöver en spirometer om du vill ha lite koll hemma, eller snacka med en dykläkare eller dykklubb med mätinstrument för totalkoll.

Spirometer är väl smidigast.
https://www.meds.se/pef-matare-mini...MIpcvG0vfi6AIV2KSaCh3JBggGEAQYASABEgK7WfD_BwE

Du blåser i den där och ser ungefär hur du ligger till. Ligger du högt = bra. Lågt = vajsing på lungorna, som obehandlad astma eller kol.
800px-Normal_values_for_peak_expiratory_flow_-_EU_scale.png

När jag behöver intyg från dykläkare (en gång/år då jag tävlar) kollas FVC (lungvolym i liter), FEV (hur mycket du kan blåsa ut på en sekund) och Peak (tabellen ovan, dvs fart på utblåset).

För fridykning brukar man snacka om en teoretisk djupgräns, dvs ett djup där du är relativt säker och inte kommer att drabbas av lungsqueeze. Om du är en helt normal snubbe skulle jag gissa på att du har 6-literslungor. Om din residualvolym är 20% kan du dyka säkert till 40m, är din residualvolym 30% kan du bara, teoretiskt, dyka säkert till 23 m.

Vet inte om det är relevant men jag märker att det med åldern blir svårare att blåsa upp ballonger.
Förmodar att det går att öva upp.

Kommer det att betyda brist på vatten i kranen, eller att vattnet i kranen inte längre är tillräckligt rent? Har man ett bra vattenfilter är det ju inget större problem.

Frågan är väl om vattenverken vill skicka ut vatten som inte är 100 i ledningsnätet. Slösas ju rätt friskt med vatten, så tror man kan nå rätt långt i att få kemikalierna att räcka längre om folk bara tänker sig för lite.

/Kom just från en 40-minutersdusch..

Dom ser väl risk för att det tar slut på kemikalier hos vattenverken. Logistikkedjan kan ju vara ganska skör nu, speciellt om vi snackar import.

Jag ska göra allt för att kalken kommer fram i alla fall :)
Är det bara jag som stör mig på att leva i ett av världens rikaste och dyraste länder, och så har vi myndigheter och kommunala företag som inte klarar av att visa musklerna på inköpssidan, över huvud taget.

Det finns inget som tar "slut", priset går upp och den med minst pengar blir utan. Eller i svenskarnas fall, de med de mesigaste och "PK"-certifierade företrädare blir utan.

Är det bara jag som stör mig på att leva i ett av världens rikaste och dyraste länder, och så har vi myndigheter och kommunala företag som inte klarar av att visa musklerna på inköpssidan, över huvud taget.

Det finns inget som tar "slut", priset går upp och den med minst pengar blir utan. Eller i svenskarnas fall, de med de mesigaste och "PK"-certifierade företrädare blir utan.

Bättre att bara slänga pengar efter första bästa som påstår sig kunna leverera något och sedan inse att man blivit blåsta? Runt om i världen finns det just nu miljontals andningsskydd som visat sig värdelösa som kostar länder rätt stora summor till ingen nytta alls. Men de visade i alla fall musklerna!

Läste något om flockbindande kemikalier. Ja, toapapper och Loka, den nya hårdvalutan. MSB får nog vara lite försiktig med va de säger framöver.

De backade rätt fort, antar att de menar något annat med risk än vad det tolkades som.

Tillbaka
Topp