• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

OddD

Panerai
2-Faktor
Mitt bra o ha skåp som kanske borde fyllas på mer framöver.
Hur mycket vatten har ni andra räknat att det är bra att ha hemma?
Blir nog att köpa en 10liters dunk. Just nu har jag 4st 1,5 liters hemma. dvs 6liter på en person.
15853339885693504469080502941864.jpg
 

Derix

Patek
2-Faktor
Mitt bra o ha skåp som kanske borde fyllas på mer framöver.
Hur mycket vatten har ni andra räknat att det är bra att ha hemma?
Blir nog att köpa en 10liters dunk. Just nu har jag 4st 1,5 liters hemma. dvs 6liter på en person.
15853339885693504469080502941864.jpg
Kapris är ingen bra mat att bunkra, typ noll näringsvärde :angel:
 

DrKlocka

Audemars
Mitt bra o ha skåp som kanske borde fyllas på mer framöver.
Hur mycket vatten har ni andra räknat att det är bra att ha hemma?
Blir nog att köpa en 10liters dunk. Just nu har jag 4st 1,5 liters hemma. dvs 6liter på en person.
15853339885693504469080502941864.jpg
Köp ett par burkar jordnötssmör, rejält med energi där. En burk jordnötssmör är mer än 1 hel dagsintag för en normal person sett till energimängden.
Jag har ungefär 20L vatten hemma för 2 personer.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Mitt bra o ha skåp som kanske borde fyllas på mer framöver.
Hur mycket vatten har ni andra räknat att det är bra att ha hemma?
Blir nog att köpa en 10liters dunk. Just nu har jag 4st 1,5 liters hemma. dvs 6liter på en person.
15853339885693504469080502941864.jpg
Jag har ca 130 liter. Det mesta på dunk och en del i frysbox. Har även vattenfilter. Två vuxna och tre barn i familjen. Liten risk att vatten tar slut men kostar inte mycket och är livsnödvändigt.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag såg att det stapelbara 20-liters dunkarna på det lokala Biltema var slut igår. Även bränsledunkarna var slut...
 
Jag skulle vilja peka på våra stora mediahus som en av orsakerna till denna "pågående masshysterin" som gjort gemena man mer uppspelt än vanligt.

Röda ingresser och diagram som gör att folk klickar på artiklarna och stödjer deras jakt på fler abonnenter och läsare har gjort mer skada än nytta i dessa tider. En mer allvarligare är vissa journalister och politiker som agerar som rena femtekolonnare.

OT: Har unnat mig en fulltank på bilen. Så långt sträcker jag mig.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Jag skulle vilja peka på våra stora mediahus som en av orsakerna till denna "pågående masshysterin" som gjort gemena man mer uppspelt än vanligt.

Röda ingresser och diagram som gör att folk klickar på artiklarna och stödjer deras jakt på fler abonnenter och läsare har gjort mer skada än nytta i dessa tider. En mer allvarligare är vissa journalister och politiker som agerar som rena femtekolonnare.

OT: Har unnat mig en fulltank på bilen. Så långt sträcker jag mig.

Vad skulle du tycka om ingen rapporterade ordentligt, att media mörkar allvaret? För vem agerar journalister och politiker som femtekollonare, viruset? Låter komplicerat.
 

Patrik J

Rolex
Mitt bra o ha skåp som kanske borde fyllas på mer framöver.
Hur mycket vatten har ni andra räknat att det är bra att ha hemma?
Blir nog att köpa en 10liters dunk. Just nu har jag 4st 1,5 liters hemma. dvs 6liter på en person.
15853339885693504469080502941864.jpg
Jag har ett hus på landet där vattnet brukar frysa på vintern så jag brukar bunkra vatten om jag måste dit och skotta tak under vintern. Sex liter räcker väl ett par dar vid normal användning för en person + två hundar. Lite till om man skiter i tandborstning, handtvätt, etc. Då använder jag dessutom ingenting till matlagning, förutom kaffe.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Jag får tacka för tipsen, blir nog en 10 liters dunk med vatten räcker ju ca: en vecka för mig som ensam beroende lite på hur man ransonerar.
Jordnötssmör blir nog också en ny bra o ha produkt i reservskåpet.
 

demondave

Rolex
Kapris är ingen bra mat att bunkra, typ noll näringsvärde :angel:

Kallar du det där att bunkra? Har nog 6-7 burkar kapris hemma, så jäkla gott!

Ska man laga ur nödlagret blir en finhackad gul lök, fyra-fem rejäla vitlöksklyftor, lite tomatpuré, en skvätt vitt vin, ett par burkar tomat, tonfisk, lite persilja och några rejäla skedar kapris gudomligt till pastan. Typ allt går att ha hemma.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Mitt bra o ha skåp som kanske borde fyllas på mer framöver.
Hur mycket vatten har ni andra räknat att det är bra att ha hemma?
Blir nog att köpa en 10liters dunk. Just nu har jag 4st 1,5 liters hemma. dvs 6liter på en person.
15853339885693504469080502941864.jpg
Just nu har jag 3 liter per person och dag, i 7 dagar, vilket i mitt hushåll blir ungefär 5 st 10 litersdunkar. Roterar vattnet 1-2 gånger per år, det står mörkt och svalt.

MSB säger, tror jag, att det är lämpligt att klara sig själv i 72h i detta fall, men själv är jag tveksam att någon skulle hinna fram med en tankbil där jag bor på bara 3 dygn vid ett större vattenavbrott.

Har framförallt preppat för långvarigt vatten- och bränsleavbrott i form av:
- Hämta vatten från sjön eller från tankbil, ett par kilometer bort, under en längre period? Man kommer vara jävligt glad för en fungerande skottkärra, en stor ryggsäck eller något annat som gör att man slipper slita ut axlarna fullständigt.
- Inte bara tänka på fulla vattendunkar, utan också ha tillräckligt stora kärl att praktiskt kunna koka många liter vatten i. Isolerade dunkar med pipar som är enkla att använda som handtvätt/hygien-vatten. Dvs du kokar vatten på morgonen och har så du klarar dig i en isolerad dunk resten av dagen, då du behöver hinna styra annat. Inget av detta ligger och skräpar färdigpreppat och tar plats, har bara kollat av att jag har allt material hemma för att kunna bygga grejerna utan att behöva åka till en affär.
- Köpt en sån här, helt brutal kapacitet/livslängd på dessa. Monteras på hink. Hämta vatten i sjön, koka, filtrera, klart :) https://criseq.se/produkt/sawyer-all-in-one/
 

oystercase

Cartier
92/10.000.000 = 0,0000092
304/80.000.000 = 0,0000038
Befolkningsmängden är inte så relevant i början på utbrott eftersom detta växer från hot spots och inte börjar jämt utspritt över befolkningen. Tyskland har ex stor belastning i söder, Sverige i Stockholm.
Sedan påverkar så klart befolkningsmöngd sannolikheten att man skapar nya hotspots genom resor etc.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Intressant läsning från Island där de testat störst andel av ngt lands befolkning hittils:
“Early results from deCode Genetics indicate that a low proportion of the general population has contracted the virus and that about half of those who tested positive are non-symptomatic. The other half displays very moderate cold-like symptoms,” Thorolfur Guðnason, Iceland’s chief epidemiologist, told Buzzfeed News.
Källa:
https://www.iflscience.com/health-a...sting-is-telling-us-a-lot-about-the-outbreak/
 

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Apropå tillgång till vatten. Naturligtvis lite beroende på var man bor men...
Kolla gärna kartor på brunnar/källor/grundvatten på SGU’s kartvisare.
T.ex.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-kallor.html
Om det finns tjänligt vatten i närheten av där man bor kan man skriva ut en bit av kartan och spara i preplådan (utskrifter klarar offgrid). Gå/åk dit och kolla att det verkar ok, köp ett par 10 liters plastdunkar samt lite vattenreningstabletter på typ Biltema.
Sedan är det naturligtvis alltid bra med ett par fyllda dunkar i BOL’en eller hemma, så man alltid har vådis direkt så att säga.
Så vips, är vattentillgången inget problem om man är orolig att SHTF.
 

mega

Rolex
Apropå tillgång till vatten. Naturligtvis lite beroende på var man bor men...
Kolla gärna kartor på brunnar/källor/grundvatten på SGU’s kartvisare.
T.ex.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-kallor.html
Om det finns tjänligt vatten i närheten av där man bor kan man skriva ut en bit av kartan och spara i preplådan (utskrifter klarar offgrid). Gå/åk dit och kolla att det verkar ok, köp ett par 10 liters plastdunkar samt lite vattenreningstabletter på typ Biltema.
Sedan är det naturligtvis alltid bra med ett par fyllda dunkar i BOL’en eller hemma, så man alltid har vådis direkt så att säga.
Så vips, är vattentillgången inget problem om man är orolig att SHTF.
Väldigt intressant. Vad menas med källa egentligen? Är det en brunn? Känns som om ytvatten kanske inte riktigt platsar, eller?
 
Topp