• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja precis. Det måste vara ren tur att få in en fullträff mot hjärtat. Jakt och apokalypser i all ära men jag tycker att man ska minimera lidandet för djuren!
Ni tänker nog lite bakvänt här. Med gevär och sikte kommer du att ta skott där djuret är betydligt längre bort vilket också ökar sannolikheten för dålig placering. Det krävs mer tålamod med båge och min syn på det är att man många gånger är mer involverad i jakten. Finns många gamla jägare som skjuter fruktansvärt dåligt men som fortfarande plockar med bössan ut varje år. Sällan man träffar på samma gubbar som smyger med en båge.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ni tänker nog lite bakvänt här. Med gevär och sikte kommer du att ta skott där djuret är betydligt längre bort vilket också ökar sannolikheten för dålig placering. Det krävs mer tålamod med båge och min syn på det är att man många gånger är mer involverad i jakten. Finns många gamla jägare som skjuter fruktansvärt dåligt men som fortfarande plockar med bössan ut varje år. Sällan man träffar på samma gubbar som smyger med en båge.

Men sikte gör ju trots allt den stora skillnaden. Såvida du inte är på pro nivå i bågskytte.
 
Ni tänker nog lite bakvänt här. Med gevär och sikte kommer du att ta skott där djuret är betydligt längre bort vilket också ökar sannolikheten för dålig placering. Det krävs mer tålamod med båge och min syn på det är att man många gånger är mer involverad i jakten. Finns många gamla jägare som skjuter fruktansvärt dåligt men som fortfarande plockar med bössan ut varje år. Sällan man träffar på samma gubbar som smyger med en båge.
Ja, bågjakt brukar ligga på max 30 meter, där jägaren sitter i tree stand och skjuter snett neråt.
 

Johanw

Cartier
Hur är det med luftgevär, kan man skjuta annat än blyskott?
Har ett som vore kul att skjuta lite med tillsammans med sonen, men vill inte gärna lämna 500g bly i backen, och kulfångare är lite ospontant.

Beror på vad du är ute efter? När jag var lite sköt vi pilar som man "återanvände". Men finns blyfri ammo om det känns mer miljövänligt.
https://www.sportec.se/produkter/ammunition/luftvapen/lg-kulor-match-green-blyfri-45-200-ask
image
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Äsch, Lars fixar sånt där lätt. ;)

Sjukt imponerande. Ett bevis på människans förträfflighet.

Absolut, det kan man ju göra. Eller så är man lite mer aktiv i sitt jagande. :)

Exempel:

Men nu kommer vi nog lite väl mycket off topic..
Sorgligt att se. Jag hyser ingen annat än totalt förakt för dessa egoistiska, empatilösa och blodtörstiga troféjägare.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Sjukt imponerande. Ett bevis på människans förträfflighet.


Sorgligt att se. Jag hyser ingen annat än totalt förakt för dessa egoistiska, empatilösa och blodtörstiga troféjägare.
Vad snackar du om? Köttet tas till vara och blir mat precis som här hemma.
Det är inte lejonjakt i Afrika vi talar om..
 

Niclas

Omega
OT men en annan infallsvinkel -rätt eller fel...

Det kan ju vara så att många djurarter klarat sig pga storviltsjägare.
Dem betalar ansenliga summor till landet för att komma dit och skjuta och denna inkomsten är avgörande för att stora parker kan ha vakter som håller undan tjuvjägare.
Denna inkomstkälla värnar regeringarna om och då har dem (åtminstone någorlunda) koll på stammarna och buset.
De dokumentärer jag sett har köttet gått till lokalbefolkningen och det är en ganska bred sysselsättning för lokalinvånarna med att bearbeta hud, horn och andra trofeér.
Alternativet är att tjuvjägarna skjuter hej vilt och sedan kapar hornen på plats och säljer dem till Japan medans kadavret ruttnar.


Sedan tror jag nog att pilbågsskyttarna jagar mest för nöjes skull.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du tror dom jagar med pilbåge för att dom behöver mat?
Googlar jag på dessa gossar kan jag ge mig fan på att dom jagat storvilt i Afrika.
Är väl knappt någon som jagar för matens skull. Det är en del i det hela men knappast den enda anledningen. Oskönt fördomsfull är du iaf. Men visst är det sjukt att döda djur bara för man behöver mat...
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Är väl knappt någon som jagar för matens skull. Det är en del i det hela men knappast den enda anledningen. Oskönt fördomsfull är du iaf. Men visst är det sjukt att döda djur bara för man behöver mat...
Japp, jag har gott om fördomar gällande trofé- och pilbågsjägare.
Måste kännas bra att rida ut till försvar för dessa hyvens viltvårdare.
 
Topp