• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Tycker det är väldigt naturligt, bara att vi kanske blivit lite för bra på det. Fast då gäller det inte vilt, utan uppfödda djur.
Det finns ju rätt många saker som vi funnit naturliga genom historien, men som vi senare backat från.

Egentligen håller jag med dig, att skjuta vilda djur för att käka tycker jag inte är fel i sig. Men att ta propellerplan till ödemarken i Yukon känns väl mer tveksamt även om köttet måhända konsumeras.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Man kan glömma att det kommer ett vaccin mot Covid-19 inom 1- 1 1/2 år som det ofta nämns i media.

https://www.nytimes.com/interactive...s-covid-vaccine.html?utm_source=pocket-newtab
Jag är inte insatt i ämnet men det kändes som en bra artikel som beskriver utmaningarna med att ta fram ett vaccin. Hoppet får kortsiktigt stå till långvarig immunitet hos de som tillfrisknat och effektiva behandlingar som förbättrar överlevnadschanserna.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Japp, jag har gott om fördomar gällande trofé- och pilbågsjägare.
Måste kännas bra att rida ut till försvar för dessa hyvens viltvårdare.
Så du tycker det är vettigare att äta kött som kommit från en stackars instängd ko som inte sett en dag i det fria? Hoppas innerligt att du är vegetarian.
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Tror du den här snubben är trofejägare?
8695fe51-fd20-4569-b644-3506c2ab7f08-Yanomami.jpg
Nej. Jag tror inte heller han jagar för att det är kul.
Så du tycker det är vettigare att äta kött som kommit från en stackars instängd ko som inte sett en dag i det fria? Hoppas innerligt att du är vegetarian.
Nej och ja.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag räknar med att tomatburkarna ska ge nog med C-vitamin så jag tänkte klara mig på dem och mitt 10kilos familjepack med whey-protein.
3700675.jpg


//j
Dom där och en tub c-vitamin brustabletter mot skörbjugg så klarar du dig hur länge som helst :)
Har läst att endast en matsked ketchup om dagen gör att du inte får skörbjugg så de tomat burkarna borde räcka gott.
Om man vill bunkra torrfoder så kan jag rekommendera Huel istället för proteinpulver, då får man i sig all näring man behöver istället för bara protein.
 

Johanw

Cartier
Denna byggnaden innehöll skyddsrum. Roligt att se hur dom klarat sig inuti. Endast sett dom ut från utifrån. Tyvärr tror jag de stora metalldörrarna var öppna under branden..

Brand.JPG
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Fyllt på förrådet idag. Ca 40st Samyang Ramen och ca 20 st burkar Mutti krossade tomater. Beställde även frystorkat från Fuel your preparation och 5 st skyddsmasker + partikelfilter till familjen.

Detta är inte pga Covid-19. Mer bra att ha utifall nästa pandemi har en dödlighet på 10% istället för 0,x% eller om något annat otänkbart händer i världen eller lokalt.

Missförstå mig inte. Jag tror inte, och hoppas verkligen inte, att jag kommer behöva dessa prylar men skulle det behövas är det för sent att införskaffa då.
Screenshot_20201220-175822_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20201220-192355_Samsung Internet.jpg
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Fyllt på förrådet idag. Ca 40st Samyang Ramen och ca 20 st burkar Mutti krossade tomater. Beställde även frystorkat från Fuel your preparation och 5 st skyddsmasker + partikelfilter till familjen.

Detta är inte pga Covid-19. Mer bra att ha utifall nästa pandemi har en dödlighet på 10% istället för 0,x% eller om något annat otänkbart händer i världen eller lokalt.

Missförstå mig inte. Jag tror inte, och hoppas verkligen inte, att jag kommer behöva dessa prylar men skulle det behövas är det för sent att införskaffa då.
Screenshot_20201220-175822_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20201220-192355_Samsung Internet.jpg
Kan man ta nödkakorna mot en stålsub om krisen kommer?
 
Fyllt på förrådet idag. Ca 40st Samyang Ramen och ca 20 st burkar Mutti krossade tomater. Beställde även frystorkat från Fuel your preparation och 5 st skyddsmasker + partikelfilter till familjen.

Detta är inte pga Covid-19. Mer bra att ha utifall nästa pandemi har en dödlighet på 10% istället för 0,x% eller om något annat otänkbart händer i världen eller lokalt.

Missförstå mig inte. Jag tror inte, och hoppas verkligen inte, att jag kommer behöva dessa prylar men skulle det behövas är det för sent att införskaffa då.
Screenshot_20201220-175822_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20201220-192355_Samsung Internet.jpg

Du behöver inte ursäkta dig för att du preppar. Dom enda som skriker foliehatt är brf-människor som är livrädda för minsta lilla störning i sin vardag då dom inte själva skulle klara av ens den enklaste av alla enkla uppgifter.

Jag diggar dina inköp, men du funderar inte på något annat än nudlar? Det känns både fattigt och äckligt när man väl är där.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Du behöver inte ursäkta dig för att du preppar. Dom enda som skriker foliehatt är brf-människor som är livrädda för minsta lilla störning i sin vardag då dom inte själva skulle klara av ens den enklaste av alla enkla uppgifter.

Jag diggar dina inköp, men du funderar inte på något annat än nudlar? Det känns både fattigt och äckligt när man väl är där.
Tack!

Nudlarna är faktiskt en familjefavorit i skogen eller på fjället. Omväxling förnöjer och det finns redan bland annat 25 kg ris, 15 kg pasta och 5 kg bulgur. Börjat sina lite så får köpa lite mer ser jag. 😁
 

mega

Rolex
Du behöver inte ursäkta dig för att du preppar. Dom enda som skriker foliehatt är brf-människor som är livrädda för minsta lilla störning i sin vardag då dom inte själva skulle klara av ens den enklaste av alla enkla uppgifter.

Jag diggar dina inköp, men du funderar inte på något annat än nudlar? Det känns både fattigt och äckligt när man väl är där.
Du har helt fel. Känner "preppers" på olika nivåer, och den absolut mest preppade jag känner bor i brf i Stockholm.
Vet inte många som slår honom på fingrarna, Han har typ en spis/brännare av varje slag, t-röd, gas, bensin, fotogen, blandbränsle, ved etc.
Osv för varenda pryl du kan tänka dig. Och mat som säkert räcker i ett år, för honom och hela hans familj.
Hans plan A är lägenheten, sen har han lika mycket på landet (plan B) och plan C är hans segelbåt.
 
Du har helt fel. Känner "preppers" på olika nivåer, och den absolut mest preppade jag känner bor i brf i Stockholm.
Vet inte många som slår honom på fingrarna, Han har typ en spis/brännare av varje slag, t-röd, gas, bensin, fotogen, blandbränsle, ved etc.
Osv för varenda pryl du kan tänka dig. Och mat som säkert räcker i ett år, för honom och hela hans familj.
Hans plan A är lägenheten, sen har han lika mycket på landet (plan B) och plan C är hans segelbåt.

Människor som skriker foliehatt är brf-människor utan egna förmågor. Man gör detta pga en inneboende rädsla där man vet att man själv är rökt när något inträffar.

Människor som preppar kan också bo i brf och besitta goda förmågor att tänka självständigt.

Jag har inte fel i mitt resonemang, det kan jag sätta tio paket Kungsörnens idealmakaroner på.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det är en svår avvägning att göra. Hur mycket prepping ska man göra? Ska maten räcka i en vecka, två, 50? Har det uppstått en enorm katastrof så att 50 veckor inte räcker vad gör man sen? Jag skulle kunna hävda att en kris som pågår längre än ett par månader (krig? Enorma naturkatastrofer? Nytt Tjernobyl?) innebär i praktiken att man enbart förlänger lidandet och ovissheten för de som har ett års matlager. När maten är slut och man står där med sin familj och samhället är ett minne blott vad ska man göra sen? Ja, brf människorna dog långt tidigare än de som preppat till max men i slutändan spelar det ingen roll om du lever i två månader eller 12
 

Flipper2

Rolex
Vid stora krig och katastrofer är matförrådet för flera år inte ett piss värt, maten blir dålig och stulen, långvarigt psykiskt lidande sätter stora spår i psyket och sättet att leva resten av efterkrigstiden ... det enda som är det kloka är att ta sin BOB och flytta utomlands, helst nånstans vid varmare breddgrader. Har man familj då är beslutet STORT! Allt måste snabbt planeras och genomföras så klanderfritt som möjligt och med så lite negativ påverkan på barnen som möjligt. Göra en klok plan INNAN och agera snabbt och effektivt enligt planen.
/En med erfarenhet från balkankriget ✌️
 
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
I väntan på katastrofen. Ny podd i ämnet som är lovande. Diggar Kalle starkt.

 
Topp