Det vara bara en tidsfråga innan han skulle hoppa på det där tåget, nu när han flyttat ut från radhuset i stan. Så han!I väntan på katastrofen. Ny podd i ämnet som är lovande. Diggar Kalle starkt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det vara bara en tidsfråga innan han skulle hoppa på det där tåget, nu när han flyttat ut från radhuset i stan. Så han!I väntan på katastrofen. Ny podd i ämnet som är lovande. Diggar Kalle starkt.
BOB fylld av kontanter?Vid stora krig och katastrofer är matförrådet för flera år inte ett piss värt, maten blir dålig och stulen, långvarigt psykiskt lidande sätter stora spår i psyket och sättet att leva resten av efterkrigstiden ... det enda som är det kloka är att ta sin BOB och flytta utomlands, helst nånstans vid varmare breddgrader. Har man familj då är beslutet STORT! Allt måste snabbt planeras och genomföras så klanderfritt som möjligt och med så lite negativ påverkan på barnen som möjligt. Göra en klok plan INNAN och agera snabbt och effektivt enligt planen.
/En med erfarenhet från balkankriget
Bumpar med resultat efter lite vård av skyddsmask och tillhörande väska. Rengjord med diskmedel. Min mask är bättre begagnad medan resten av familjen har helt nya masker.
Planerar samtidigt inköp av bland annat vevradio och påfyllning av mat.
Hur många filter har du bunkrat upp med?Bumpar med resultat efter lite vård av skyddsmask och tillhörande väska. Rengjord med diskmedel. Min mask är bättre begagnad medan resten av familjen har helt nya masker.
Planerar samtidigt inköp av bland annat vevradio och påfyllning av mat.
Partikelfilter har jag ett par till varje medlem i familjen. Gasfilter följde med maskerna och de skall vara ok. Tror det räcker.Hur många filter har du bunkrat upp med?
Både gas- och partikelfilter eller kombi? Kör du engångsdräkter eller gummi med tillräckligt stort förråd av saneringsvätska?
Ser lite retro-futuristisk ut.
Vevbar radio har clas ohlson till överenskomliga priser.
Den du skrev om?Skaffat sommarstuga vid sjö med egen sandstrand som även fungerar bra som BOL.
Nattlig utsikt från den vedeldade bastun.
Ligger mitt i vildmarken, off grid, med få grannar som alla ligger en bra bit bort. Mycket följde med som kan vara bra att ha men framförallt är det verkligen ett sommarparadis (även vinter iofs), en dröm som blivit verklighet.
Solceller med 12v-system, bensindrivet elverk (bra med samma drivmedel som till båtmotorerna), murad grill samt två klotgrillar, Berkey vattenrenare, källvatten via slang, öppenspis med insats, gasolkök, gasolkyl, vedspis, fotogenvärmare, kallrök, dass, två båtar med motor, bastu, vedförråd, jordkällare med renoveringsbehov, en bra fiskesjö, fina bärmarker med hjortron,
Finns mat kan familjen leva där hur länge som helst. Planerar att fylla på ett rejält mussäkert/björnsäkert förråd med mat och dryck så man kan åka dit för spontannjutning eller om skiten träffar fläkten. Funderar även på att utöka resurserna för solcellerna.
Nej, dök upp en annan som jag inte kunde släppa. Den perfekta stugan för mig.Den du skrev om?
Du blir som den sista överlevaren på planeten Tellus.Preppbox.
För den som vill ta sitt ansvar men inte pallar ta tag i det är detta ett bra initiativ tycker jag. Håller bra mycket längre än 2 år. Bara att klicka hem en låda eller två och sedan utveckla om andan faller på. Funderar på att klicka hem en själv men har lite andra prepps att prioritera först.
Kanske en present...
Preppbox. Var inte rädd, var förberedd.
Preppbox säljer produkter som gör hemberedskap enklare. Och ibland lite roligare. Våra produkter är utvecklade, utvalda och testade av proffs med lång, dokumenterad erfarenhet av krisberedskap på alla nivåer. Preppbox gör det enklare att öka sin egen hemberedskap. Kort sagt: mindre rädd, mer...preppbox.se
Preppbox.
För den som vill ta sitt ansvar men inte pallar ta tag i det är detta ett bra initiativ tycker jag. Håller bra mycket längre än 2 år. Bara att klicka hem en låda eller två och sedan utveckla om andan faller på. Funderar på att klicka hem en själv men har lite andra prepps att prioritera först.
Kanske en present...
Preppbox. Var inte rädd, var förberedd.
Preppbox säljer produkter som gör hemberedskap enklare. Och ibland lite roligare. Våra produkter är utvecklade, utvalda och testade av proffs med lång, dokumenterad erfarenhet av krisberedskap på alla nivåer. Preppbox gör det enklare att öka sin egen hemberedskap. Kort sagt: mindre rädd, mer...preppbox.se
Annars finns ju Mountain House / Fuel Your Preparation som håller i 25+ år.
Har:
Torrfoder och konserver för nån vecka.
överlevnadskex, en hel del.
Två rejäla säckar med proteinpulver.
Två fina mörtstugor (bor sjönära).
Vattenrenare, katadyn.
Ljuddämpare till studsarn...
Då jag måste fylla på förråden både hemma och i BOL börjar det kosta en hel del slantar det här .
Har många planer men tar det lite i taget. Det som kretsar i skallen nu är hur jag på bästa sätt köper ris och dylikt på bulk för att fylla hinkarna samt vilken sorts rimligt prissatt tejp som är åldersbeständig och ej släpper igenom luft.
Tänker att jag bör överleva en veckas kris nu iallafall .
De asiatiska butikerna häromkring har ofta större säckar med ris för vettiga priser. Istället för att tejpa kan du väl köra dessa påsar (som är ganska överkomliga prismässigt):
(Conserva är f.ö. trevliga att ha och göra med och har ett rejält utbud till hyggliga priser)
Någon dietist/nutritionist, eller läkare får gärna påpeka ifall jag är ute och cyklar. Men människan klarar att leva utan kolhydrater, våra förfäder levde på att jaga, och då åt dom endast kött. Från köttet fick dom i sig fett och protein, detta klarade dom sig bra på. Därför tänker jag att proteinpulver, matolja, multivitamintabletter och vatten räcker att man preppar. Eller?
Någon dietist/nutritionist, eller läkare får gärna påpeka ifall jag är ute och cyklar. Men människan klarar att leva utan kolhydrater, våra förfäder levde på att jaga, och då åt dom endast kött. Från köttet fick dom i sig fett och protein, detta klarade dom sig bra på. Därför tänker jag att proteinpulver, matolja, multivitamintabletter och vatten räcker att man preppar. Eller?
Handlar väl om överlevnad och inte att känna sig mätt och belåten? @LongCon @medinfoto
Hmm, blir det riktigt illa så vill man ju ha en vakthund, även behjälplig vid jakt. Föda blir han bara i värsta fall.Ni går verkligen all in. Själv har jag en skapligt välfylld frys som nog täcker en vecka i kombination med pasta, ris och konserverade tomater, bönor etc. Egen brunn har man vid stugan så vatten löser sej bra. Gasolgrill, kolgrill, stormkök, öppen spis och ved så har man värme och varm mat.
Men hur gör ni med husdjur? Bunkrar ni torrfoder eller ska dom käka ris eller tänker ni att husdjuren kan utgöra föda i värsta fall?
Men det handlar om att bunkra så mycket som möjligt, och då tror jag det jag skrev ovan är bäst då.Varför ska man lida bara för att det är en överlevnadssituation? Finns ju mycket man kan bunkra som är trevligt att äta och håller länge.