• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Men det handlar om att bunkra så mycket som möjligt, och då tror jag det jag skrev ovan är bäst då.

Vare sig proteinpulver eller oljor håller särskilt länge om man jämför med annan överlevnads-/preppermat. Men vill du verkligen leva i misär så är det enklaste att bara köpa en rejäl hög av dessa:
convar-7-high-energy-bar-multi-vitamin-125g.jpg

Där har du allt i ett smidigt format (vitaminer, protein, fett) som håller i årtionden och tar inte upp mycket plats.

Det bästa med dessa (och samma gäller olja + proteinpulver) är att du bara behöver tillräckligt för någon vecka för efter det dör du hellre än fortsätter äta dem.

Hur går det med era prepps? Beredskap för en vecka som är minimikrav från msb eller har ni gått längre än så?

Klarar ni er inte en vecka är det dags att kamma sig och bli vuxen.

Själv har jag köpt 25 st hinkar (10l) med lock som jag skall fylla med ris, pasta, bönor och lite annat gott. Tänkte tejpa sömmen mellan lock och hink och stoppa i syreätare så håller det 25+ år.
Screenshot_20211009-230539_Samsung Internet.jpg

Har även fyllt på med lite bra att ha grejer till sjukvårdslådan och några burkar Fuel your preparation.
20211103_115036-01.jpeg

Screenshot_20211103-131920_Samsung Internet.jpg

Då jag måste fylla på förråden både hemma och i BOL börjar det kosta en hel del slantar det här 😁.

Har många planer men tar det lite i taget. Det som kretsar i skallen nu är hur jag på bästa sätt köper ris och dylikt på bulk för att fylla hinkarna samt vilken sorts rimligt prissatt tejp som är åldersbeständig och ej släpper igenom luft.

Tänker att jag bör överleva en veckas kris nu iallafall 😉.
Kanske denna funkar?

Hur går det med era prepps? Beredskap för en vecka som är minimikrav från msb eller har ni gått längre än så?

Klarar ni er inte en vecka är det dags att kamma sig och bli vuxen.

Själv har jag köpt 25 st hinkar (10l) med lock som jag skall fylla med ris, pasta, bönor och lite annat gott. Tänkte tejpa sömmen mellan lock och hink och stoppa i syreätare så håller det 25+ år.
Screenshot_20211009-230539_Samsung Internet.jpg

Har även fyllt på med lite bra att ha grejer till sjukvårdslådan och några burkar Fuel your preparation.
20211103_115036-01.jpeg

Screenshot_20211103-131920_Samsung Internet.jpg

Då jag måste fylla på förråden både hemma och i BOL börjar det kosta en hel del slantar det här 😁.

Har många planer men tar det lite i taget. Det som kretsar i skallen nu är hur jag på bästa sätt köper ris och dylikt på bulk för att fylla hinkarna samt vilken sorts rimligt prissatt tejp som är åldersbeständig och ej släpper igenom luft.

Tänker att jag bör överleva en veckas kris nu iallafall 😉.

Kan man inte limma?

Vad man primärt behöver preppa för är varubrist (som UK), längre elavbrott, vattenförsörjning och större störningar i betalsystemen. Större väderstörningar av typen klass 5 orkan som utplånar området och infrastrukturen är nere i flera månader har lägre sannolikhet i Sverige. I praktiken så är det sannolikt högst ett par veckor. Då kan man preppa med lite kvalitet och ha större förråd av det man brukar äta och rotera det. Skulle det bli ett större sammanbrott som krig eller liknande så är det ingen ide att preppa för det i de större samhällena, där kommer det plundras av alla möjliga grupperingar. Vill man hålla sig utanför det måste man nog ordna en BOL i inre norrland eller liknande där risken för "förbipasserande" är minimal. Invasion av främmande makt lär bara vara ryssen. De kommer befästa strategiska punkter för att utöka sin "yttre gräns" mot Nato. Kan bli intressant med tanke på hur många av övriga Östersjöländer som är med i Nato. Troligare är att vi drabbas av ekonomisk kris och redan befintliga gänggrupperingar börjar ta över olika stadsdelar vilket ju redan händer. Polisen har ju i stort sett övergett vissa delar av landet och uppklarningsprocenten är obefintlig. Vill man lösa de problemen behöver man införa medborgargarden som gör processen kort med diverse kriminella. Politikerna gör ju sitt bästa för att fly landet till fina internationella uppdrag. Rättsväsendet har fått en stark vänsterslagsida och vägrar använda de verktyg som finns för att inkapacitera de kriminella. De lever kvar i flumvänsterns syn på kriminella som "fattiga offer för kapitalismen". Man kanske behöver damma av de gamla medeltida straffmetoderna för livsstilskriminella.

Vad man primärt behöver preppa för är varubrist (som UK), längre elavbrott, vattenförsörjning och större störningar i betalsystemen. Större väderstörningar av typen klass 5 orkan som utplånar området och infrastrukturen är nere i flera månader har lägre sannolikhet i Sverige. I praktiken så är det sannolikt högst ett par veckor. Då kan man preppa med lite kvalitet och ha större förråd av det man brukar äta och rotera det. Skulle det bli ett större sammanbrott som krig eller liknande så är det ingen ide att preppa för det i de större samhällena, där kommer det plundras av alla möjliga grupperingar. Vill man hålla sig utanför det måste man nog ordna en BOL i inre norrland eller liknande där risken för "förbipasserande" är minimal. Invasion av främmande makt lär bara vara ryssen. De kommer befästa strategiska punkter för att utöka sin "yttre gräns" mot Nato. Kan bli intressant med tanke på hur många av övriga Östersjöländer som är med i Nato. Troligare är att vi drabbas av ekonomisk kris och redan befintliga gänggrupperingar börjar ta över olika stadsdelar vilket ju redan händer. Polisen har ju i stort sett övergett vissa delar av landet och uppklarningsprocenten är obefintlig. Vill man lösa de problemen behöver man införa medborgargarden som gör processen kort med diverse kriminella. Politikerna gör ju sitt bästa för att fly landet till fina internationella uppdrag. Rättsväsendet har fått en stark vänsterslagsida och vägrar använda de verktyg som finns för att inkapacitera de kriminella. De lever kvar i flumvänsterns syn på kriminella som "fattiga offer för kapitalismen". Man kanske behöver damma av de gamla medeltida straffmetoderna för livsstilskriminella.
Intressant. Här kan man flika in att det kanske inte är så dumt att ta jägarexamen som ett rejält steg i prepping. Händer det du pratar om så kommer de 300 000 (registrerade) jägare som finns i Sverige att organisera sig på olika sätt. Jaktlag gå ihop osv. Gissar jag.

Fick precis hem beställningen från Conserva. Kan rapportera att dessa faktiskt är helt OK, smakar lite som lätt saltade mariekex.

Köper man ett storpack av dessa (108 paket för 271 EUR) så blir det väl runt 60 tusen kalorier. Så du kan lätt klara dig en månad med ett ganska litet paket som väger 13kg.

Där har vi väl den enklaste lösningen för de som "bara vill överleva". Skulle inte välja att endast ha sånt här själv (har en stash med Fuel Your Preparation tins som håller många många år och den maten är faktiskt riktigt god) men vill man ha mat för en månad i ett nätt och hållbart format för några tusenlappar så är det i alla fall ett teoretiskt alternativ.

(Finns billigare varianter men dessa innehåller en rejäl dos vitaminer.)

Fick precis hem beställningen från Conserva. Kan rapportera att dessa faktiskt är helt OK, smakar lite som lätt saltade mariekex.

Köper man ett storpack av dessa (108 paket för 271 EUR) så blir det väl runt 60 tusen kalorier. Så du kan lätt klara dig en månad med ett ganska litet paket som väger 13kg.

Där har vi väl den enklaste lösningen för de som "bara vill överleva". Skulle inte välja att endast ha sånt här själv (har en stash med Fuel Your Preparation tins som håller många många år och den maten är faktiskt riktigt god) men vill man ha mat för en månad i ett nätt och hållbart format för några tusenlappar så är det i alla fall ett teoretiskt alternativ.

(Finns billigare varianter men dessa innehåller en rejäl dos vitaminer.)

Låter intressant! Kommer jag kika på vid ett senare tillfälle 👍.

Beställde lite påsar från mylar.se som jag fick idag, så ska provköra dem. Gillar att de har ziplock (inte för att försegla "permanent" men för när man senare använder innehållet). Vettiga priser och snabb leverans.

Är det någon av er som testat prepperbox? https://preppbox.se/
Bra eller skräp? Prisvärt eller blir man lurad??

Jag har inte testat själv men tror inte man blir lurad. Outmeals har bra rykte. Jag vill hellre plocka ihop min mat själv. Varmrätterna är nog prisvärda men snacks och sånt blir nog billigare att plocka ihop själv. Vill man slippa besväret tror jag att det är ett bra alternativ.

Har ni förslag på lampa (vet inte om det är en ficklampa eller någon annan lampa man borde ha) att ha hemma ifall det blir strömavbrott?
Denna typ av lampa är rätt smart, finns många olika tillverkare. Laddas i uttag och tänds automatiskt om strömmen bryts.

Tack, ska kolla vidare på detta!
Såg att de inte har kvar den längre, men IKEA har liknande modeller:

Sen finns dessa:

Som sagt, många tillverkare så bara att hitta nåt med de funktioner du vill ha.

Såg att de inte har kvar den längre, men IKEA har liknande modeller:

Sen finns dessa:

Som sagt, många tillverkare så bara att hitta nåt med de funktioner du vill ha.
Toppen, då vet jag vad jag ska leta efter 👍🏼

Dagens prepp: packade ner 20kg diverse (ris, bönor, socker, linser) i mylarpåsar och förseglade. Är bara att göra lite då och då och snart har man ett redigt förråd uppbyggt. Så länge det är saker du skulle äta ändå kan man bara plocka därifrån om 5-10 år istället för att handla och sen bara fylla på igen.

Dagens prepp: packade ner 20kg diverse (ris, bönor, socker, linser) i mylarpåsar och förseglade. Är bara att göra lite då och då och snart har man ett redigt förråd uppbyggt. Så länge det är saker du skulle äta ändå kan man bara plocka därifrån om 5-10 år istället för att handla och sen bara fylla på igen.

Bra! Jag skulle räkna med att de varorna håller minst 25 år om du använt syreätare. 👍

Bra! Jag skulle räkna med att de varorna håller minst 25 år om du använt syreätare. 👍
Absolut, har en rejäl hög 300cc här så slänger i ett par i varje påse. Man ser snabbt att de fungerar, blir som vacuumförpackat efter några timmar.

Socker och salt får inga dock, det kan ju klumpa sig rejält om man använder dem och håller bra ändå.

Lagras i ett utrymme som håller runt 15C året runt så borde hålla rätt länge.

Det funkar säkert att leva på ett tag. Kan nog vara trevligt att äta något annat än proteinpulver och matolja iofs. Jag skulle skitit sönder mig på en sådan diet efter 2 dagar 😁.

@SeikoZ

Har nu gjort 5 dagar på endast Gainomax proteindryck. Ätit som minst 350 kcal/dag och som mest 700 kcal/dag. Planerar att göra detta minst 14 dagar, behöver tappa vikt.

Ingen speciellt kul upplevelse men jag har iallafall överlevt 5 dagar än så länge.

Kör man bug in och slipper arbeta hårt med kroppen är det kanske ett alternativ men tar jäkligt hårt på psyket. I en krissituation skulle jag gärna ha något mer att komplettera med.

@SeikoZ

Har nu gjort 5 dagar på endast Gainomax proteindryck. Ätit som minst 350 kcal/dag och som mest 700 kcal/dag. Planerar att göra detta minst 14 dagar, behöver tappa vikt.

Ingen speciellt kul upplevelse men jag har iallafall överlevt 5 dagar än så länge.

Kör man bug in och slipper arbeta hårt med kroppen är det kanske ett alternativ men tar jäkligt hårt på psyket. I en krissituation skulle jag gärna ha något mer att komplettera med.
Klart det är jobbigt, får du ens i dig fett?

Tillbaka
Topp