• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Har fyllt på förråden lite idag. Blir liksom aldrig klar. Tror på rejält ökande priser i en nära framtid. Köpte iofs mest riktigt billiga prylar men då fick jag iallafall mer för samma summa. Borde frysa in kaffe och protein i mängder men får räcka ett tag nu tror jag.

Ris, pasta och andra torrvaror med lång hållbarhet kommer förvaras i hinkar med lock innehållande syreätare.

20211220_183657-01.jpeg
20211220_185814-01.jpeg
20211220_190636-02.jpeg
20211220_190644-01.jpeg

Kolla Kolonialvaror, de har stora förpackningar. Bönor håller ju lääääääänge om man lagrar rätt. Linser är grymma med. Typ 1000:- för 25kg gröna linser så har du 75k kalorier du kan lagra 30+ år utan problem. Gott som fan.

Kolla Kolonialvaror, de har stora förpackningar. Bönor håller ju lääääääänge om man lagrar rätt. Linser är grymma med. Typ 1000:- för 25kg gröna linser så har du 75k kalorier du kan lagra 30+ år utan problem. Gott som fan.

Ja, har kikat lite där men inte kommit till skott. Väldigt bra proteinkälla även i vardagen. Förutom mer bönor och linser tänker jag köpa ca 20 kg honung.

Fler tips på bra matvaror med lång hållbarhet tas gärna emot i tråden 😀.

Tycker det är fint om någon skulle bli inspirerad att skaffa sig ett lager för 2 veckor utöver det man har hemma för vardagen. Det borde vara ett minimum för alla hushåll i Sverige.

Ni som har större lager, har ni börjat ställa om mot mer självhushåll?
Egna bär/frukter i trädgården för saft o sylt. Egna rotfrukter (potatis, morötter osv) egen jakt osv.

Förra årets trädgårdstider (teveprogram på SVT) tog ju upp om självhushåll och hur mycket man behövde odla, var lärorikt och se och förstå hur mycket det egentligen är.

Egna bär/frukter i trädgården för saft o sylt. Egna rotfrukter (potatis, morötter osv) egen jakt osv.

Förra årets trädgårdstider (teveprogram på SVT) tog ju upp om självhushåll och hur mycket man behövde odla, var lärorikt och se och förstå hur mycket det egentligen är.

Bär och frukt har vi gott om, även lite potatis och morötter. Men inget storskaligt. Potatis är väl en av de bästa sakerna att odla då det är lätt och man kan i princip leva på det om man har tillräckligt.

Vet inte om jag räknas in i kategorin "större lager" men...

Nej, det skulle ta upp all min lediga tid. Krävs väl en mindre bondgård för självhushåll känns det som.

Jägarexamen har jag dock suktat över i 15 år men aldrig fått tummen ur.

Bör vara väldigt intresserad av jordbruk om man skall lägga den tid som behövs. Vore säkert väldigt trevligt att ha självhushåll (och optimalt vid långa kris-scenarier) men är inte beredd att ändra livsstil helt och hållet.

Köpa lite käk och prylar för att ha en grundberedskap tar däremot inte mycket tid i anspråk. Räknar med att familjen klarar sig några månader på nuvarande förråd. För att klara sig ett år eller mer behövs det jäkligt mycket mat.

Det är billigare att köpa oxfilé än att jaga om man räknar in alla kostnader. Bara om du har ärvd mark, bor på landet och helst har EU bidrag för jordbruksmarken som du kan ”tjäna” på att jaga.

Kan informera er om att det går alldeles utmärkt att dricka kranvatten med 0 tillsatser som lagrats i plastdunkar (från Biltema) och som stått sedan mars 2020. Mestadels har dunkarna stått i ett mörkt rum. Dock med vanliga temperaturssvängningar. Vattnet smakade alldeles utmärkt och inga magproblem osv.

Kan informera er om att det går alldeles utmärkt att dricka kranvatten med 0 tillsatser som lagrats i plastdunkar (från Biltema) och som stått sedan mars 2020. Mestadels har dunkarna stått i ett mörkt rum. Dock med vanliga temperaturssvängningar. Vattnet smakade alldeles utmärkt och inga magproblem osv.
Hehe, vågat experiment! ;)
Kunde slutat med en ofrivillig kolonsköljning :D

Misstänker att det går bra så länge man sköter hygienen vid tapptillfället (sen innehåller ju vanligt kranvatten lite klor o annat så länge det är kommunalt och inte från egen brunn iaf, så det hjälper väl till att kontrollera ev bakterietillväxt).

Hehe, vågat experiment! ;)
Kunde slutat med en ofrivillig kolonsköljning :D

Misstänker att det går bra så länge man sköter hygienen vid tapptillfället (sen innehåller ju vanligt kranvatten lite klor o annat så länge det är kommunalt och inte från egen brunn iaf, så det hjälper väl till att kontrollera ev bakterietillväxt).

Ja jag var beredd att lackera om WC stolen med ett annat färgtema. :-D Men man måste ju ändå agera försöksdjur och utvärdera, det vore ju tusenfalt värre om hela familjen åkte på diarré och blev uttorkade.

Att döma av fina frukostkombinationer så tror jag att din mage är rätt så härdad 😂

Verkligen modigt, håller med föregående.
Men asbra att testa live. Man kanske skall dubbelkolla så dm inte fäller "PFE" eller vad det nu är "dålig" plast fäller. Om dom är till vatten är dom säkert helt ok.
Jag köpte ett par gigantiska "Dunken Doje", dom är för dricksvatten och har dessutom en liten kran i botten som nuderlättar massor.
Bara ställa på ett bord och hälla, som boxvin (fast lite sämre smak).

642f48aabda1571b1b43c5f82d474abe.jpg

Verkligen modigt, håller med föregående.
Men asbra att testa live. Man kanske skall dubbelkolla så dm inte fäller "PFE" eller vad det nu är "dålig" plast fäller. Om dom är till vatten är dom säkert helt ok.
Jag köpte ett par gigantiska "Dunken Doje", dom är för dricksvatten och har dessutom en liten kran i botten som nuderlättar massor.
Bara ställa på ett bord och hälla, som boxvin (fast lite sämre smak).

642f48aabda1571b1b43c5f82d474abe.jpg

Bra tips!
Ja de från Biltema är godkända för vattenförvaring.

Har en av dessa ;

Plus har deras mjukplast dunk med tappkran.

Hm😋 var det så extremt att ta några klunkar från vattnet? 6 månader ska ju vara ok och jag tänker att om något inte har hunnit växa inom ett halvår har inget speciellt hänt efter två år heller. Vattnet var dessutom gott. Lagrad lol

Bra tips!
Ja de från Biltema är godkända för vattenförvaring.

Har en av dessa ;

Plus har deras mjukplast dunk med tappkran.

Hm😋 var det så extremt att ta några klunkar från vattnet? 6 månader ska ju vara ok och jag tänker att om något inte har hunnit växa inom ett halvår har inget speciellt hänt efter två år heller. Vattnet var dessutom gott. Lagrad lol
Håller med, så farligt var det inte. Jag hade ett par biltemadunkar som stod ute med vatten i sig. Det tog inte lång tid innan de började växa alger men i en mörk garderob händer nog inte så mycket.

Tillbaka
Topp