• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Jpg

Cartier
2-Faktor
Det finns ju olika nivåer av katastrof. Jag tycker det viktigaste, som någon skrev innan, är att man klarar 2-3 dygn, eller iaf är förberedd och har "försökt", på det viset är man iaf inte en belastning för samhället utan dom som verkligen behöver hjälp, ex. äldre, kan få den.
Och alldeles speciellt om man har ansvar för sin familj.
Sen kan ju kriget komma, men det känns som en annan femma.
Det är väl det som rekomenderas av msb, och det jag siktar på. Att bli helt självförsörjande och beväpnad har jag varken tid eller råd med, och risken att det blir apokalyps-stämning i kvarteret är förhoppningsvis inte så stor. Tror för övrigt inte heller på alla-mot-alla grejen, ska gå bra långt innan man börjar knacka skalle för kattmat. hoppas jag.
 

Mag

Omega
IMG_0180.JPG
Bra tråd, tack TS
Förutom mat, vatten och andra förnödenheter kan kunskap vara bra att ha på lager.
För oss med ringrostiga färdigheter.
Mag
 

demondave

Rolex
Stuvade just in fem nylagade matlådor i frysen. Räknade till 13 stycken totalt nu. Vid ett längre strömavbrott räknar jag med att dom håller iaf ett par-tre dagar, så bara att hämta stormköket i källaren. Annars har jag några lastbilar. Runt 500 liter diesel räcker ett tag, dieselvärmare, 230v omvandlare, micro och så gör även den kallaste vinterdag uthärdlig. Går ju också satsa på att åka någonstans om avbrottet är regionalt. Få snöstormar sätter stopp om man lägger på kedjorna.

Matlådorna är ju inte för prepp i första hand, ser bara till att ha frysen full så att jag kan variera maten på jobbet trots storkok. Bra reserver för störningar som varar någon dag i alla fall.
 

mega

Rolex
Stuvade just in fem nylagade matlådor i frysen. Räknade till 13 stycken totalt nu. Vid ett längre strömavbrott räknar jag med att dom håller iaf ett par-tre dagar, så bara att hämta stormköket i källaren. Annars har jag några lastbilar. Runt 500 liter diesel räcker ett tag, dieselvärmare, 230v omvandlare, micro och så gör även den kallaste vinterdag uthärdlig. Går ju också satsa på att åka någonstans om avbrottet är regionalt. Få snöstormar sätter stopp om man lägger på kedjorna.

Matlådorna är ju inte för prepp i första hand, ser bara till att ha frysen full så att jag kan variera maten på jobbet trots storkok. Bra reserver för störningar som varar någon dag i alla fall.
Grymt kul att höra hur folk tänker i stora drag.
Egentligen skulle jag känna mig lugnast i en stuga i skärgården. Men har jag laddat vår lilla, segelbåt till max, vilket händer någon gång per år, så klarar jag två veckor utan hjälp utifrån. Vattnet kommer jag att få hushålla med, annars finns det mesta, toa, tvätta sig i sjön, kyl, ladda mobil, ipad, värme, nästan obegränsat med drivmedel (vind) etc.
Det enda jag skulle sakna dom första dagarna är en roligare klocka än SKX007 som alltid följer med, o andra sidan känns det som om just den klocka kan man verkligen lita på.
 

mega

Rolex
7A19FFB1-3C13-4639-904F-3A7596BE166E.png


Studie om vad som händer i Linköping vid ett långvarigt elavbrott. Efter en dryg vecka börjar skadegörelse och plundring av desperata människor...
Verkar märkligt att intensivvården skulle lägga av efter en minut. Jobbade för längesedan på Huddinge Sjukhus och där fanns dieslar som drev generatorer i bra många timmar/dagar (minns inte nu).
Vem har gjort studien? Intressant i vilket fall som helst.
 

baen

Omega
Klart det finns dieselgeneratorer som startar omgående vid strömbortfall och även ups för den delen. Jag jobbar själv på driftenheten på ett kraftvärmeverk och tycker den bifogade filen ser klart överdriven ut. Närapå skrämselpropaganda.

7A19FFB1-3C13-4639-904F-3A7596BE166E.png


Studie om vad som händer i Linköping vid ett långvarigt elavbrott. Efter en dryg vecka börjar skadegörelse och plundring av desperata människor...
 

Lowe92

Cartier
Källan står längst nere. Den är daterad till 2003. Så det ser ännu värre ut idag.
Är verksam inom vården och jobbade på IVA mellan 2014-15 då hade de generatorer som klarade försörja IVA och operation i 48 timmar plus dialysenheter och vissa andra essentiella enheter. Övriga instanser har jag ingen inblick i.
 

Belfort

Omega
Intressant att många av er förutsätter att människor är det största hotet vid en ev katastrof och att man behöver vapen så man skjuta sina grannar? Rätt fucked up inställning om ni frågar mig.
Människor har genom historien alltid överlevt som grupp. Varför skulle det bli skillnad nu?
Du har hög tillit till människan och grupp. Du borde besöka när ett varuhus har rea, när tåget har pajjat och folk ska ”gå” till ersättningsbussar. När en båt håller på och sjunker och människor försöker desperat få en plats i en livbåt (nej det kommer inte vara lika lugnt som i Titantic-filmen). Det är naivt att tro att människor kommer sitta i en cirkel, dela på konserver och sjunga ”we shall overcome”. Jag har sett vad människor har gjort mot andra människor för fel religiös tillhörighet, avvikande åsikter och pengar, så min trygga bubbla är spräckt sen tidigare.
 
Du har hög tillit till människan och grupp. Du borde besöka när ett varuhus har rea, när tåget har pajjat och folk ska ”gå” till ersättningsbussar. När en båt håller på och sjunker och människor försöker desperat få en plats i en livbåt (nej det kommer inte vara lika lugnt som i Titantic-filmen). Det är naivt att tro att människor kommer sitta i en cirkel, dela på konserver och sjunga ”we shall overcome”. Jag har sett vad människor har gjort mot andra människor för fel religiös tillhörighet, avvikande åsikter och pengar, så min trygga bubbla är spräckt sen tidigare.

När jag var med i Tsunamin i Thailand så såg jag hur människor agerar i pressade lägen där man farar för sitt liv. Det är inte vackert och jag såg inte en enda person som utsatte sig själv eller sin familj i fara för att rädda en annan. Däremot såg jag människor som kastade av andra från livbåtar för att göra plats för sina familjer, människor som knuffade andra nedför trappor för att det gick för sakta och absolut inte en enda person hjälpte någon annan när vågorna kom.

När reptilhjärnan arbetar åker vi 10 000 år bakåt i evolutionen vare sig vi vill eller inte.
 
Senast ändrad:
Klart det finns dieselgeneratorer som startar omgående vid strömbortfall och även ups för den delen. Jag jobbar själv på driftenheten på ett kraftvärmeverk och tycker den bifogade filen ser klart överdriven ut. Närapå skrämselpropaganda.

https://www.msb.se/Upload/Om MSB/Fo...sannolikhet - Ida Hilander_ Hannes Janzén.pdf

Jag arbetar själv med driften av våran elproduktion samt vårat elnät upp till 400kV och tar regelbundet del av det material som finns gällande konsekvenser av elavbrott i kort eller lång omfattning.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Tänk på att ni/de som preppar inte bara gör det för er/sin egen skull utan även för att samhället ska kunna lägga sina resurser på de som verkligen behöver det.
Det är helt absurt att myndigheter blir nerringda av fullt friska och kapabla människor så fort det blir några timmars avbrott i el- eller vattenförsörjning.
De som klarar sig bäst i kris är inte den unga friska stadsbon utan de som bor på landet och är vana vid att strömmen kommer och går eller att tillfartsvägarna kanske blir igensnöade ett par dagar om året.
För de verkligen behövandes skull, se till att ni klarar er själva så att ni inte blir en belastning.
Och det handlar inte bara om att vara beredd med sin 72-timmarslåda när ryssen kommer utan även att veta hur man kan hjälpa sig själv och andra vid diverse kriser i samhället.
Läs gärna mer här;
https://www.krisinformation.se
Och engagera er gärna i en frivillig resursgrupp, läs mer här http://www.civil.se/frg/
eller i valfri organisation i totalförsvaret.
Samhället är beroende av att alla hjälps åt. Särskilt vid kriser.
Bra skrivet! Det gick en liten rysning utmed ryggraden när jag läste det. På riktigt :D
 

Frodda

Omega
Herrejesus, tråden är kapad, tråkigt!
Varför är de så svårt att förstå prepping bland annat handlar om samverkan, hjälpa till med dom som har de sämre!
Varför drar alla de till yttersta gränsen hela tiden, är de det man tror så har man tyvärr helt missat mållinjen.
 
  • Like
Reactions: Jpg

JohnDoe

Rolex
Regelverket föreskrivet minst ss3492 skåp för vapen. Normal ”jaktgarderob” är enkelt att förvara i ett godkänt skåp. Ammo ska förvaras betryggande och inlåst. Mängden ammo som är lagligt att förvara är inte detaljreglerat men ”rimlig” mängd anses vara ca 20kg ”aktiva” komponenter, dvs krut o tändhattar. Det är ganska mycket mer ammo än de flesta har plats för hemma. När det gäller krut för att ladda själv regleras det av MSB. Personligen är jag noga med säkerhet och förvarar ammo, vapen och där så är möjligt även vital del i olika godkända vapenskåp. Den som vill stjäla något ”komplett” kommer behöva ”jobba” för det. Hagel går åt, en ”lerduvedag” kan det gå åt 100-200 plugg. Sparar man 50-70 öre/plugg på rea/volymrabatt så köper jag några lådor. Rätt vanligt med bra pris på 1000 pack. Inga konstigheter. Har man jaktvapen ska man träna mycket på bana. Man ska inte ”träna” på djuren. I ”skogen” gäller bara bara säkra skott.
Hittade en bra artikel om ammo och förvaring i hemmet.
https://svenskjakt.se/jakt-prylar/vapen-skytte/sa-sager-lagen-om-forvaring-av-krut-och-ammunition/
Citat från artikeln, ”För att komma upp i 20 kilo explosiv mängd krävs mer än 300.000 patroner i .22lr eller 13.000 hagelpatroner i kaliber 12 eller mer än 7.000 patroner i .308 Winchester”.
13k hagel blir väl 52 lådor, typ en pall, eller?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Intressant tråd det här. Den närmsta allvarliga händelsen som man kan studera och dra lärdom av är nog orkanen Katrinas förstörelse av New Orleans. Där var samhällsberedskapen väldigt låg trots att faran var känd (som inte var fallet med tsunamin i Thailand). Där överflödades de nedre våningarna på sjukhusen där nödgeneratorerna stod placerade. Sjukhuspersonalen blev tvungen att triagera på inlagda patienter. Evakueringen gick långsamt. Trots det hjälptes folk åt även om jag tror generellt att amerikaner är bättre på det än svenskar som i alltför stor grad bröstmatas av stadsapparaten.

Men det skall införskaffas främst vattenfilter och vattendunkar efter att jag har påmints av denna tråd.
 
Topp