• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Bra tråd, blev inspirerad och köpte ett mindre förråd som ska räcka åtminstone en vecka. Har tänkt på det länge, men tråden fick mig att göra slag i saken. Köpt vatten, mineralvatten, konserver, olja, mjöl, socker och jordnötssmör. Försökt fokusera på energitäta livsmedel, bara en liter olja och en påse mjöl ger nästan tillräckligt med energi som räcker en vecka för en person.
Kul att höra! Det kan ju knappast skada att ha ett litet förråd hemma iallafall

Kul att höra! Det kan ju knappast skada att ha ett litet förråd hemma iallafall
Jo men precis. Kostar inte mycket heller Det går ju väldigt fort när något väl händer så ett förråd så man klarar sig åtminstone 3-4 dagar bör man ha.
Ska utveckla det lite mer och köpa lite roliga prylar som huggkniv och yxa. Trangiakök finns också i hemmet.

Sommarstuga långt åt helvete. Tar vi oss dit (halvtank räcker) så finns två gasoltuber till gasolkyl, gasolfrys o vedeldad spis. Grävd brunn. Solvärme. Elverk. Fiskespön. Där klarar vi oss nån månad om vi inte blir dödade på vägen dit.

Visste inte att Outsiders skötte castingen på Klocksnack
Hyckleri att sitta med husförsäkring och dylikt och anse sig själv vara bättre än de som väljer att ställa mat och vatten i förrådet. Antar att du varken behöver försäkringar eller betala avgift till fack och försäkringskassan heller eftersom inget dåligt kan hända dig? Känns mest som lättja att inte tänka sig bunkra på lite simpla förnödenheter och istället låtsas att själv vara något mer än andra.

Hyckleri att sitta med husförsäkring och dylikt och anse sig själv vara bättre än de som väljer att ställa mat och vatten i förrådet. Antar att du varken behöver försäkringar eller betala avgift till fack och försäkringskassan heller eftersom inget dåligt kan hända dig? Känns mest som lättja att inte tänka sig bunkra på lite simpla förnödenheter och istället låtsas att själv vara något mer än andra.
Hyckleri?
Vad är det för dåligt som ska hända menar du? Att kriget kommer till Sverige från ena dagen till den andra är orimligt, så vad preppar du för?

Jag ser ingen anledning att bunkra matvaror, matvaror som inte kommer till användning. Finns det däremot minsta lilla anledning till oro, så finns det absolut en anledning, men tills dags datum, finns det ingen anledning.

Kan du inte starta en egen tråd som heter "Vi som inte har mat hemma" och ta med dig de andra ironiserande tråkmånsarna dit, så kan ni där diskutera hur meningslöst och tråkigt det är att ha ett lager eller vad det nu är som stör så mycket, och de som tycker det här är intressant kan fortsätta här.

Hyckleri?
Vad är det för dåligt som ska hända menar du? Att kriget kommer till Sverige från ena dagen till den andra är orimligt, så vad preppar du för?

Jag ser ingen anledning att bunkra matvaror, matvaror som inte kommer till användning. Finns det däremot minsta lilla anledning till oro, så finns det absolut en anledning, men tills dags datum, finns det ingen anledning.

Krig är ju inte den enda anledningen till att prepping behövs.

Ni som bor i en stad och preppar, hur hanterar ni människorna om elnätet dör, eller Internet går ned eller vad som nu kan hända.
Jag bor långt ut i fan, men har ändå stora problem i hur jag ska kunna skydda min familj vid eventuellt kaoz.

Ni som bor i en stad och preppar, hur hanterar ni människorna om elnätet dör, eller Internet går ned eller vad som nu kan hända.
Jag bor långt ut i fan, men har ändå stora problem i hur jag ska kunna skydda min familj vid eventuellt kaoz.
Vapenskåp. Bor i villa med två våningar så man får väl barrikadera sig på ovanvåningen...
Det känns spontant som att det är lättare om man bor i lägenhet på sjunde våningen med säkerhetsdörr.

Vapenskåp. Bor i villa med två våningar så man får väl barrikadera sig på ovanvåningen...
Det känns spontant som att det är lättare om man bor i lägenhet på sjunde våningen med säkerhetsdörr.

Men när provianten är slut menar jag? Alltså hur hanterar man människorna när man av okänd anledning ändå måste ut för att söka vatten/föda/läkemedel osv? Samt, hur gör man som stadsbo på sjunde våningen om det är på vintern det inträffar?

Samt ni med kommunalt VA, hur sköter ni hygienen om det inte fungerar? Det blir en sanitär olägenhet efter bara ett par timmar liksom och sjukdomarna lär frodas i mycket hög hastighet.

Jag ser bara inte hur det skulle vara möjligt att överleva vid ett kollaps om man bor i Lägenhet/Villaområde? Hur håller man värmen liksom?

Hela tråden handlar typ om att samla konserver, men det låter mer som en campingresa om du frågar mig.

Ingen som fokuserar på uppenbara svåra problem att lösa? Värme, hygien, andra människor som är desperata för att livnära sig själv och sin familj?

Senast ändrad:
Men när provianten är slut menar jag? Alltså hur hanterar man människorna när man av okänd anledning ändå måste ut för att söka vatten/föda/läkemedel osv? Samt, hur gör man som stadsbo på sjunde våningen om det är på vintern det inträffar?

Samt ni med kommunalt VA, hur sköter ni hygienen om det inte fungerar? Det blir en sanitär olägenhet efter bara ett par timmar liksom och sjukdomarna lär frodas i mycket hög hastighet.

Jag ser bara inte hur det skulle vara möjligt att överleva vid ett kollaps om man bor i Lägenhet/Villaområde? Hur håller man värmen liksom?

Hela tråden handlar typ om att samla konserver, men det låter mer som en campingresa om du frågar mig.

Ingen som fokuserar på uppenbara svåra problem att lösa? Värme, hygien, andra människor som är desperata för att livnära sig själv och sin familj?
Bor i villaområde och har tänkt på värme och hygien. Har en fotogenvärmare och öppenspis som snart skall få en kassett från Jötul installerad. Ca 700 st värmeljus vilka faktiskt ger rätt bra värme i mindre utrymmen.

Avfallspåsar att utföra behov i och en sjö nära för bad, funkar inte det har jag ett stort antal våtservetter att tvätta sig med.

Tror det skall gå oerhört långt innan grannarna försöker ta mina grejer vid en kris så har ingen vapenarsenal. Planerar att ta jägarexamen men inte i syfte att försvara mig från anfallande grannar.

Edit. Angående konserver tror jag att en mätt mage ger bättre förutsättningar vid en eventuell kris.

Jag förstår hur du tänker men inget av detta är faktiskt problem om det verkligen kommer till det. Vatten och mat är no1. Jag har överlevt 4 år av krig utan el, värme och rinnande vatten. I en lägenhet. Det mesta löser sig och folk samarbetar mycket mer än vad vissa här tror. Sedan som någon påpekade, det är inte nödvändigtvis krig det hela handlar om, utan just om det skulle vara så att elen försvinner pga tex en storm eller dylikt, eller annan typ av(mindre) störning i vardagen.

Intressant att många av er förutsätter att människor är det största hotet vid en ev katastrof och att man behöver vapen så man skjuta sina grannar? Rätt fucked up inställning om ni frågar mig.
Människor har genom historien alltid överlevt som grupp. Varför skulle det bli skillnad nu?

Intressant att många av er förutsätter att människor är det största hotet vid en ev katastrof och att man behöver vapen så man skjuta sina grannar? Rätt fucked up inställning om ni frågar mig.
Människor har genom historien alltid överlevt som grupp. Varför skulle det bli skillnad nu?
Folk tittat lite mycket på vad Hollywood har att säga om krissituationer:) Ganska långt från verkligheten.

Bor i villaområde och har tänkt på värme och hygien. Har en fotogenvärmare och öppenspis som snart skall få en kassett från Jötul installerad. Ca 700 st värmeljus vilka faktiskt ger rätt bra värme i mindre utrymmen.

Avfallspåsar att utföra behov i och en sjö nära för bad, funkar inte det har jag ett stort antal våtservetter att tvätta sig med.

Tror det skall gå oerhört långt innan grannarna försöker ta mina grejer vid en kris så har ingen vapenarsenal. Planerar att ta jägarexamen men inte i syfte att försvara mig från anfallande grannar.

Edit. Angående konserver tror jag att en mätt mage ger bättre förutsättningar vid en eventuell kris.

Ett värmeljus ger ca 0,5 kWh, så 700st räcker till 350kwh. Jag skulle inte förlita mig på värmeljus för att värma upp ett utrymme, hellre för att lysa upp mörkret.

Vad gäller värme under kortare perioder, t.ex. strömavbrott, klarar man sig väl ett tag med ordentliga kläder samt att man stänger av rum man inte behöver och bosätter sig i tillsammans i ett rum? Att ha en braskamin eller vedspis vore ju iofs trevligt.

Vad gäller värme under kortare perioder, t.ex. strömavbrott, klarar man sig väl ett tag med ordentliga kläder samt att man stänger av rum man inte behöver och bosätter sig i tillsammans i ett rum? Att ha en braskamin eller vedspis vore ju iofs trevligt.
Moderna hus och lägenheter är ju väldigt bra isolerade.

Efter drygt ett dygn i normal vintertemp, typ -15 så kan man nog räkna med att det mesta som heter VA är sönderfruset i ett hus. Det hjälper inte att musa ihop sig i ett rum, utan ett strömavbrott längre än 36 timmar i hela landet är vad som krävs för att precis allt mer eller mindre ska upphöra att fungera och totalt kaos uppstå.

Händer det ett kallt vinterdygn så kommer merparten av landets fastigheter att upphöra att fungera rent tekniskt och samhällsapparaten sätts tämligen snabbt ur spel. Väldigt många arbetsplatser fryser sönder och folk kan inte arbeta, detta i sin tur skapar en lavin av oönskade effekter i form av arbete och samhällsfunktioner.

Senast ändrad:

Tror du att det är många som kommer att dela med sig av sina sista burkar köttsoppa när någon annan knackar på när man ser sina barn nätt och jämnt lever på det lilla som finns kvar.

Eller tror du att det är många som kommer att sitta och se sina barn svälta ihjäl medans grannen sitter och mumsar på en burk köttsoppa?

Jag lovar, det uppstår ett totalt kaos och folk kommer att förvandlas till barbarer utan moral där det enda som spelar någon roll är sitt och sina egnas överlevnad.

Jag talar alltså om ett totalt kollaps där ingen el finns sedan ett par veckor tillbaka, vintertid.

Jag preppr själv inte, men om man tar det på allvar borde det vara det scenariot man utgår ifrån, och inte att sitta hemma i sin lägenhet och äta köttsoppa på burk i skenet av värmeljus tillsammans med sina grannar.

Tror du att det är många som kommer att dela med sig av sina sista burkar köttsoppa när någon annan knackar på när man ser sina barn nätt och jämnt lever på det lilla som finns kvar.

Eller tror du att det är många som kommer att sitta och se sina barn svälta ihjäl medans grannen sitter och mumsar på en burk köttsoppa?

Jag lovar, det uppstår ett totalt kaos och folk kommer att förvandlas till barbarer utan moral där det enda som spelar någon roll är sitt och sina egnas överlevnad.

Jag talar alltså om ett totalt kollaps där ingen el finns sedan ett par veckor tillbaka, vintertid.

Jag preppr själv inte, men om man tar det på allvar borde det vara det scenariot man utgår ifrån, och inte att sitta hemma i sin lägenhet och äta köttsoppa på burk i skenet av värmeljus tillsammans med sina grannar.
Jag vet inte om du är ironisk men om du inte är det, så är du verkligen fel ute. Människor är inte så dumma i huvudet även om det finns undantag.

Det finns ju olika nivåer av katastrof. Jag tycker det viktigaste, som någon skrev innan, är att man klarar 2-3 dygn, eller iaf är förberedd och har "försökt", på det viset är man iaf inte en belastning för samhället utan dom som verkligen behöver hjälp, ex. äldre, kan få den.
Och alldeles speciellt om man har ansvar för sin familj.
Sen kan ju kriget komma, men det känns som en annan femma.

Det finns ju olika nivåer av katastrof. Jag tycker det viktigaste, som någon skrev innan, är att man klarar 2-3 dygn, eller iaf är förberedd och har "försökt", på det viset är man iaf inte en belastning för samhället utan dom som verkligen behöver hjälp, ex. äldre, kan få den.
Och alldeles speciellt om man har ansvar för sin familj.
Sen kan ju kriget komma, men det känns som en annan femma.

Kommer kriget spelar det ingen roll om vi har en vecka eller två veckors proviant. Sveriges försvar klarar ju hålla ställningarna knappt en vecka om en stormakt skulle anfalla. Det mest realistiska scenariot för prepping är ju om en Gudrun-liknande orkan slår ut infrastruktur, elförsörjning osv.

Det är lite ironiskt att det stället jag fixar en veckas semester med ett nödrop är där man kan överleva vid strömavbrott o vattenprobkematik under en extremt lång period. Moderrna samhället och dess bostäder är inte uppbyggda för denna typ av problem. Extremt liten risk att det händer men en extremt hög påverkan på våra liv om det händer.

Samma sak som en villaförsäkring. Extremt många betalar försäkring på huset helt i onödan ett helt liv. Däremot är det svintungt för en enskild familj att lösa problemen som uppstår om det är en hög med aska på tomten. Låg risk, hög impact.

Tillbaka
Topp