Grymt prisvärt! Har suttit med billiga som man typ ”får på köpet”, vilka hälften har knäckts... Slut på det nuKostar de inte mer? Kollade för flera år sen och då kostade de över 500kr , lurad på ebay skit alltså...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grymt prisvärt! Har suttit med billiga som man typ ”får på köpet”, vilka hälften har knäckts... Slut på det nuKostar de inte mer? Kollade för flera år sen och då kostade de över 500kr , lurad på ebay skit alltså...
Kostar de inte mer? Kollade för flera år sen och då kostade de över 500kr , lurad på ebay skit alltså...
Mottagit paketet igår! Åter igen, bugar å bockar @Rawa. Grymt verktyg!
Kan verkligen rekommendera storlek F.(Fick min tidigare liknande post borttagen igår då jag lade in den under annonsen i K&S... Rookie-misstag )
Tänkte kolla med er rutinerade. Ska köpa bandstiftsverktyg och funderar vilken som är ”bäst” Bergeon 6767 eller 7767
Okej tack! Då ska jag slå till och beställa en från dig @RawaDet sägs att 7767 är lite bekvämare. Men i ärlighetens namn så tycker jag att de är lika bra.
Har inte @Feskarn såna?Hallo!
Jag knäckte verktyget 6767-B (pinnen som är 0,8mm i diameter) på min 6767F när jag skulle hjälpa en kompis ta bort en länk på hans Speemaster.
Jag har inte lyckats hitta nånstans där man kan beställa reservdelar. Har jag googlat för dåligt? Nån som har bättre koll?
Tänk så enkelt det kan vara ibland. Tack!Har inte @Feskarn såna?
Pinne till 6767F/S - Watchwear.se
Ändar till Bergeon bandstiftverktyg – välj mellan Standard och Fine pinne. Tillverkade i Schweiz av härdat stål, perfekta för ditt bandstiftsverktyg.watchwear.se
Kan inte svara på det tyvärr men ett tips när man använder bandverkgtyg i metall är att tejpa bandhornen för att minska risken för repor.Finns det verktyg i andra material än metall? Jag tänker kolfiber eller kompositplast. Nåt som inte repar om jag slinter.
Det låter ju självklart när du säger det. Jag får ta till youtube för lite hands-on. Tack för pips!Kan inte svara på det tyvärr men ett tips när man använder bandverkgtyg i metall är att tejpa bandhornen för att minska risken för repor.
Har du fått använt verktyget? Fungerar det bra är det ju ett kapBergeon 7825 ligger runt 1800 på Amazon. Hittade den här av en händelse. Lade en beställning på vinst och förlust. Nästan för billigt för att vara sant...
Bergeon 7825 Metallbandspännar Tang Spring Bar Korn Tang Rostfritt Stål Ergonomisk Klocka, Silver | Fyndiq
Specialverktyg av hög kvalitet för urmakare. Gör att du kan ta bort bandet från fodralet utan att ta bort spännet. Högkvalitativ, hållbar konstruktion i | dba0fyndiq.se
Ja en kopia då ja, får nog bli en enklare Bergeon istället, tycker du de fungerar bra att byta länkarmband med? Ja om du har provat det.Inte provat än men absolut inte original. Bra spänst i pincetten men oklart hur bra spetsarna är. Köpte en vanlig enkel Bergeon samtidigt som jag lärt mig nu. Kan varken rekommendera eller anti dito pincetten ovan men original Bergeon är den inte!
Tack för tips, ganska ofta nervsammanbrottet varit nära med dåliga verktygDetta är kanske en kort och på gränsen till för liten recension. Men jag sitter och har lite bandbytarkväll här för mig själv...
Till min hjälp har jag ett nyinköpt verktyg från den inte så okände tillverkaren Bergeon(http://www.bergeon.ch). Det finns många här som kan detta bättre än mig, men ofta lyfts dessa verktyg fram som mycket bra. Själv har jag alltid varit skeptisk då jag inte kunnat tänka mig att själva verktyget kan spela så stor roll. Men efter många år med diverse skitverktyg så införskaffade jag mig ett Bergeon 6767F. Det är ett bandbytarverktyg som har två spetsar.
Spetsarna är gängade och går att byta. 6767F har mindre/smalare spetsar och 6767S(bilden) har större/bredare spetsar.
Jag köpte alltså 6767F och sedan spetsar motsvarande 6767S så man kan byta. Men nu till det väsentliga. Skillnaden mot mina skitverktyg är enorm. Första bandbytet gick så enkelt att jag trodde det var något fel på bandstiften. Klocka/band två provade nu i kväll med samma resultat. Även de följande klockorna följde samma mönster. En enorm skillnad. Jag kan inte riktigt förklara varför det är en så stor skillnad. Men det är verkligen en stor skillnad och det är därför värt att köpa Bergeon. Finns till bra priser på eBay.
Det finns en svaghet i konstruktionen då ändarna inte "suger" till i gängan. De lossnar lätt från sitt fasta läge. Det gör inte så mycket i och för sig men drar ned betyget.
Nu har jag provat 7825"pincett"kopian och den funkar faktiskt riktigt bra. Bara två bandbyten än så länge men spetsarna ser helt intakta ut. Den har vändbara spetsar med samma dimension så dubbel livslängd. Sen har ju pincett nackdelen att springbar'en har en förmåga att sprätta iväg till konstiga platser i rummet om man inte passar sig...Inte provat än men absolut inte original. Bra spänst i pincetten men oklart hur bra spetsarna är. Köpte en vanlig enkel Bergeon samtidigt som jag lärt mig nu. Kan varken rekommendera eller anti dito pincetten ovan men original Bergeon är den inte!