• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Besök hos SEIKO 2017

molinari

Cartier
Bakgrund
IMG_1642.JPG

Jag har alltid gillat Japan och likt för många andra 70/80-talister har min uppväxt präglats av den japanska ungdomskulturen. När jag var tonåring tittade mina kompisar och jag på mycket Manga. Jag vet inte hur många gånger jag tittat på Akira och Ghost in the shell, givetvis dubbat till engelska och med holländsk text. Gillar du Manga så har du säkert även märkt att min avatar på andra forum alltid varit Tetsou från just Akira.

Musik, samma sak där; Hiphop och under ungdomen mycket Wu-Tang med massvis av influenser av samurajer och Kung-Fu filmer.

Detta kompletterades med tv-spel, oftast Street Fighter, Mortal Kombat, Final Fantasy och liknande. De filmer vi såg som inte var mangafilmer var såklart fulla av diverse asiatiska kampsporter, Bloodsport, Kickboxer, Karatekid och Kung Fu legenden gick på repeat. Som kampsportsutövare har Pride (mma) och K-1 (kickboxning) rullat frekvent på TVn. Övergången från den respektfulla tysta publiken i Japan till den skrikiga publiken i USA var lite svår i början.

Jag gissar att det är minst sagt känt här att jag tycker "SEIKO>resten" sammanfattar mitt klockintresse ganska bra. Drömmen har såklart alltid varit att åka till Japan och besöka SEIKOs fabriker.


Dag 1 - Jetlag och fönstershopping
IMG_0425.JPG

Tidsskillnaden på 7 timmar gjorde att jag var lite halvsliten när planet landade.

IMG_0490.JPG
IMG_0489.JPG

Jag begav mig ganska omgående till en liten lokal restaurang där jag åt dumplings och tog en välförtjänt öl. Jon Henrik från Tidssonen smsade mig och frågade om jag ville "ta en promenad".

IMG_0953.JPG

Givetvis hade jag redan förberett en lång lista på butiker att besöka och Jon Henrik hängde gärna på.

IMG_0492.JPG

Uniqlo efterföljdes av Dover Street Market.

IMG_0493.JPG

I Wako Store ligger SEIKO och Grand Seikos flaggskeppsbutik så givetvis ville vi gå förbi där första dagen för att se vad de hade för roligt. Vad jag inte visste var att det skulle bli en nyinvigning i slutet av veckan vilket medförde att det inte fanns så mycket kul där.

IMG_0497.JPG

Därefter gick vi till Bic Camera vilket är en av de två största elektronik-kedjorna (Yodobashi är den andra).

IMG_0507.JPG

Jag var på jakt efter en LE G-Shock till @Molle och mig men den hade (såklart) sålt slut direkt vid lanseringen.

IMG_0501.JPG
IMG_0503.JPG

Klockor och leksaker i mängder och vansinnigt mycket ljud och intryck gjorde att hjärnan tröttnade ganska snabbt.

IMG_0531.JPG

På kvällen gick Jon Henrik och jag till ett hak där vi tog några öl, åt revbensspjäll och löste världens problem.

IMG_0536.JPG

Hotellrummet hade TOTO toilet och badkar som automatiskt fylls upp till rätt nivå och med rätt temperatur, rätt kul. Mindre kul var det att kräkas halva natten (jag skyller på revbenen eftersom dumplingarna var så goda), sov totalt 3 timmar den natten. :)
Cool resa och intressant läsning, tack. En fundering: av allt som finns att tillgå så väljer ni revbensspjäll i Soluppgångens land!?
 

Wheelie

Cartier
Fattar inte att detta resereportage "bara" fått 74 likes, och speciellt på ett sånt här forum fullt med galna klocknördar.

Jag har säkert läst tråden och kollat på bilderna 5-6 gånger.

Bästa resereportaget EVER !!

Får hoppas att jag någon gång kan hänga med på en liknande resa med en Grand Seiko SBGR019 eller annan
36000 (gärna GMT) runt armen.
 
Senast ändrad:
Vilken tur att forumdelen "resereportage" finns nu för tiden så att jag snubblade över den här tråden som jag säkert hade missat annars! Grym läsning må jag säga, om man inte hade ögonen på GS innan så har man det ju nu kan man säga :)
 

Biskopen

Cartier
2-Faktor
Exceptionellt trevlig tråd, tack för mycket trevlig läsning! Nu blir man ju äckligt sugen på att köpa sin första GS.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Tackar, även om det är länge sedan du skrev detta så har jag inte sett det innan så jag tackar nu, TACK!!
Otroligt trevligt att läsa och se de fina bilderna! Helt fantastiskt att du fått vara med om detta, väldigt imponerande! Magiskt!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tackar, även om det är länge sedan du skrev detta så har jag inte sett det innan så jag tackar nu, TACK!!
Otroligt trevligt att läsa och se de fina bilderna! Helt fantastiskt att du fått vara med om detta, väldigt imponerande! Magiskt!
Tack själv! Dessutom bra med powerbanks under denna resa. ;)
 

alkal

Breitling
Wow. Älskar verkligen Seiko uren och har själv klassikern seiko skx007. Dags att bygga på det där. Kan man betala in sig eller hur kom du i kontakt med de?
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Vilket fantastiskt resereportage @yonsson !!!
Det bästa jag sett. Punkt.

Blev både sugen på en till GS och ett återbesök till fantastiska japan.

Får man fråga vad haket du åt Gyoza på första dagen heter/ligger om du minns?
Inredningen är kusligt likt ett ställe där jag ätit den bästa ramen i hela mitt liv i Tokyo.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vilket fantastiskt resereportage @yonsson !!!
Det bästa jag sett. Punkt.

Blev både sugen på en till GS och ett återbesök till fantastiska japan.

Får man fråga vad haket du åt Gyoza på första dagen heter/ligger om du minns?
Inredningen är kusligt likt ett ställe där jag ätit den bästa ramen i hela mitt liv i Tokyo.
Tack! Det låg i Ginza precis längs med spåret. Minns inte namnet men de hade en stor dumpling på utsidan och mittemot låg ett ställe som hade en stor gris på utsidan. :D
 
Topp