• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Åtminstone mellanregister är ett krav för min del, då jag konstigt nog har en förkärlek till lågvolymsmotorer.

Caterham är i relativa termer rätt lätta att bygga själva också, det gör de lätta att reparera vilket jag anser är ett måste vid långtidsägande, då det inte är så lätt att lämna bort med gott samvete för egen del.

Sekventiellt är ett vägskäl i många frågor, men det är inte så farligt under förutsättning att man har en motor som gör mer oväsen. Men vinet finns där i bakgrunden vid låga varv precis som du nämner, sedan tillkommer även "throttle blip" alternativt "ignition cut" vid växling som är lite trixigt till en början i låga hastigheter.

AC Cobra har oändliga möjligheter, det gillar jag. Men föredrar tak, där med är Daytona mer ett realistiskt val personligen.

Angående personliga upplevelser. AC Cobra så har jag försökt köra en, men gav upp innan jag ens startade den. De är väldigt små, råkar du vara 190+ som jag är, så är det praktiskt sätt omöjligt att framföra dessa på ett säkert sätt som de är byggda enligt orginal utförande.
Ja, jag har sett att det finns många som bygger Super seven bilar och det är ju häftigt att ha byggt ihop sitt eget men det är inte för mig. Jag har lätt att dra igång projekt och sen någonstans på vägen så fallerar det. 😳
Men lite sugen är jag allt på en Caterham,som busbil. 😊

Har läst att det är trångt i Cobrorna och måste kika på en live för att få ett hum. Har läst att det var någon tillverkare som sålde lite större karosser, Backdraft Racing, Har dock inte forskat vidare eller läst mer om dessa. Ska kolla in de ”vanliga” först vid tillfälle.
Om valet faller på en sådan, det finns lite annat på önskelistan oxå och jag måste begränsa mig eller låta något befintligt flytta och det är svårt. 😊
 
Har sökt nytt jobb. Får jag jobbet behöver jag byta bil till något med 4wd som kan ta sig fram på skogsbilväg (mestadels asfalt men kan vara mycket snö) ca 8 mil t/r i alla väder.

Funderar fram och tillbaka på vad jag skall gå för väg. Angående budget hade jag gärna hamnat under 130K:-, hälften av det funkar så klart också.

1. Rationellt och tråkigt.

2. Irrationellt och roligt.

3. Stor fet och halvkul.

Hittills har jag kollat på Subaru Impreza WRX eller MINI Cooper S(D) Countryman som kul bil.

Det tråkiga valet jag tänkt på är Suzuki Swift 4x4, en Fiat Panda Cross eller en Volvo XC 70 av äldre modell.

Stor, fet och halvkul vore någon typ av Outlander, Jeep eller Rover kanske.

Input och förslag tas gärna emot!

Screenshot_20210123-223630_Blocket.jpg
Screenshot_20210123-202650_Blocket.jpg
Screenshot_20210123-230314_Blocket.jpg
Screenshot_20210124-003416_Blocket.jpg
Screenshot_20210117-143425_Blocket.jpg
Screenshot_20210117-141125_Blocket.jpg
Screenshot_20210116-160005_Blocket.jpg
Tycker du ska skaffa en Lada Niva, den är ju grymt cool och tar sig fram. Lättmekad oxå. Hmm... sen att komforten är ganska obefintlig och att ljudnivån kanske inte är den lägre på en skala det får du ha överseende med. Du har ju den coolaste kärran och du kör inte fast! 😊
 
@LongCon
https://www.blocket.se/vi/93163962.htm

jag hade lätt kollat på en sådan! - förutsatt att markfrigång inte är ett krav.
Trevlig bil att köra, xDrive funkar hur bra som helst och snål som fan som toppen på gräddmoset!
En sån där fast några år nyare har jag som brukis och den är klockren på alla sätt och vis. Jag är helnöjd med den och de 190hk den har räcker riktigt långt. Rekommenderas! 😊

Edit: Som @alfgren skriver, inte modellerna där många hade kamkedjeproblem, vill minnas att de har motorbeteckningarna N46 (bensin) och N47(diesel) (fram till 2015 har jag för mig).
 
Senast ändrad:
Ja, verkar så. Denna ser väl hygglig ut? Gått i Norrland halva livet med vilket borde vara bra.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_330_d_sedan_xdrive_245_hk_drag_m_k_varm/93233458


Tack allihopa för all värdefull input. Nu har jag mycket mer kött på benen känns det som. Bra att få tips och bolla lite. 👍
Ser alldeles utmärkt ut. Dessutom saknar sexan kamkedjeproblemen som fyran av den generationen plågas av. I verkligheten skiljer inte särskilt mycket i soppaförbrukning mellan 320d och 330d, typ en deciliter extra per mil kostar det att åka sexa. Lätt värt det!
 
Då jag noterat att folk verkar ha ägt en del olika typer av bilar tänkte jag höra vad folk har för erfarenheter av 1:a generationen Panamera som många har delade åsikter om vad gäller formspråket.

Vad är era erfarenheter vad gäller driftsäkerheten? Hur de några problem man bör vara uppmärksam på? Är det något man ska tänka på i utrustningsväg? Nice to have så att säga.

Panameran skulle kunna vara en kandidat bland några andra. Föredrar mer analoga bilar så det är inte något plus i kanten att köpa senaste generationer bilar. Det finns tillfälle att hoppa på det mer digitala tåget senare när man inte längre har något val.
 
@krämbulle
Blir du mer sugen nu....., öka till högsta res :p
Själv är jag bra sugen att dra igång.....


Ja, nu börjar det rycka lite! :D

Ser mycket bra ut - löjligt sugen på att testa de där pedalerna!

Upp med tripplar nu och börja gasa!

...meckade lite med mina V3or och monterade mIn handbroms som legat i kartongen i snart ett år i helgen - gick från ’jag kommer att uppdatera’ till ’det här är ju rätt nice’. Så koncentrerar mig på att försöka bli snabbare till att börja med - började läsa ’åka fort teori’-böcker i dag med så nu j
 
Någon här som har erfarenhet av BMW 550i F10? Är ordentligt sugen på att byta bort min E60 550 mot en F10.
Tacksam för tips! :)
Det är väl tyvärr den som har sjukt stora motorproblem. Både läckande ventiltätningar (=blårök vid belastning) och även läckande spridare finns. Det senare är jättedåligt eftersom det innebär att oljefilmen i cylindern försvinner och kolven då repar fodret första sekunderna varje gång. Till slut är det enbart motorbyte som gäller.
 
Det är väl tyvärr den som har sjukt stora motorproblem. Både läckande ventiltätningar (=blårök vid belastning) och även läckande spridare finns. Det senare är jättedåligt eftersom det innebär att oljefilmen i cylindern försvinner och kolven då repar fodret första sekunderna varje gång. Till slut är det enbart motorbyte som gäller.
Har inte E60:n mycket problem också med typ Vanos och sånt?
 
Jag har läst om dessa problem, men även att det ska vara uppdaterat/åtgärdat från 2014 när motorn fick 450hk. Det kanske inte stämmer?
Bilen i fråga har gått 11000 mil. Jag ska ha den som sommarbil och köra 5-700mil, minskar ju risken något kanske.
Några andra kända problem?
 
Jag har läst om dessa problem, men även att det ska vara uppdaterat/åtgärdat från 2014 när motorn fick 450hk. Det kanske inte stämmer?
Bilen i fråga har gått 11000 mil. Jag ska ha den som sommarbil och köra 5-700mil, minskar ju risken något kanske.
Några andra kända problem?
Isåfall så har BMW brutit en redig trend, att dom verkligen lyckats bygga en V8 som inte är totalt värdelös :D

Varför köpa en sådan bil bara för att ha på sommaren och så lite mil? Det är ju knappst någon bil som kommer någonsin bli värd hutlösa summor ändå.
Lika bra att använda.
 
Jag har läst om dessa problem, men även att det ska vara uppdaterat/åtgärdat från 2014 när motorn fick 450hk. Det kanske inte stämmer?
Bilen i fråga har gått 11000 mil. Jag ska ha den som sommarbil och köra 5-700mil, minskar ju risken något kanske.
Några andra kända problem?
Många av de tidigare problemen är lösta i uppdaterade n63 motorn som sitter i från 2014! 👍🏻
 
Det är inte med förhoppning om att bilen ska öka i värde som den ska agera sommarbil, då finns det många bättre alternativ...
Har alltid gillat att ha en roligare ”finbil” att åka med ibland och har behovet med vardagsbil klart. Och med familj så faller många mindre bilar bort, så denna känns som en bra kandidat. Har M5 av samma årsmodell också dessa problem?
 
Det är inte med förhoppning om att bilen ska öka i värde som den ska agera sommarbil, då finns det många bättre alternativ...
Har alltid gillat att ha en roligare ”finbil” att åka med ibland och har behovet med vardagsbil klart. Och med familj så faller många mindre bilar bort, så denna känns som en bra kandidat. Har M5 av samma årsmodell också dessa problem?
Inte roligare med en E60 manuell istället?
Eller en sportig bil som sommarbil?
Eller ska du ha V8 lyx så att glida en 750i på sommaren är ju inte fel heller. Mycket trevligare än 550i, som i sig inte alls är pjåkig.
 
Jo den är fantastisk, det är väl som alltid att har man väl provat något annat så är det det som börjar locka...
Ja exakt, något sportigt är ju kul, men 5-serien erbjuder lagom med sport och ändå mycket komfort och plats, sporten försvinner ju med en 7-serie.
Har även sneglat på Audi RS5, men där är jag inte alls påläst, några kända problem med dom?
 
@Olaola
Du vågar inte köpa en lite äldre bil?
Du kan ju få typ en BMW M5 med manuell växellåda och en fet, fräsig V8 på 400 glada hästar.

Där har du ju en fantastisk sommarbil om du ändå vill ha lite komfort. + manuell är ju så mycket roligare om du ändå ska bara ska köra några hundra mil på sommaren.

Den är mer eftertraktad än 550 F10 också så tar du hand om den kan du nog enklare sälja den senare utan mycket värdetapp med tanke på att det också är en väldigt eftertraktad kombo a 'la blå + manuell + svart läderinteriör.

Bara en idé :)
 
Tack för tipset! :)
Jag har idag en E60 550 manuell, vilket rimligtvis är ganska nära E39 M5 i drivlina/känsla. Och den är underbar! Men jag är på jakt efter något modernare, därav F10.
 
Tack för tips! Hade en e46 utan x-drive tidigare som jag tyckte var kul att köra. Blir 320 aktuell får det vara lite fler hk bara. 👍

Det fungerar nog med nuvarande Golf GT i 95% av fallen men det kan bli rätt stökigt väglag 4 mil rakt in i skogen och då känns det säkrare med en 4wd.

Tack för bra tips!

Pajero är ju kanon men drar kanske lite väl mycket om man trycker på lite. Kört farsans Pajero och man sitter som en kung.

Är sugen på MB då jag aldrig ägt någon. Lutar kanske mer åt GLK eller någon annan med mer markfrigång men den modellen du länkar är inte utesluten. Många som kör taxi talar sig varma om MB iallafall.

XC 70 är ju dötrist men som du säger, mycket kompetenta! Den finns helt klart på listan om det blir det rationella valet.

Porschen blir nog lite dyr i drift om den skulle krångla. Det är iallafall min förutfattade mening.


Lite sjukt att jag väljer mellan jättebil/gammalt lyxåk, Fiat Panda eller gammal wanna be rallybil 😁

Skall man passa sig för tidigare dyra SUV som XC90, X5, Q5(7) för 130K?

Kan en Jeep eller Land Rover vara ett kul/vettigt val?
Jag köpte en gammal (08) XC90 som andrabil, sjukt fin att åka i faktiskt. Riktig kassaskåpskänsla. Skatten kostar huggorm, så det måste man ju ha med i driften, men annars är jag supernöjd. Enligt en mek-bekant som själv haft ett par stycken är de oväntat billiga att laga. Drar 0,95, så någon snålbil är det inte. Hade växellådsproblem i början, men alla som gått lite mil bör har blivit åtgärdade.
 
Eller @LongCon , vill du vara riktigt ekonomisk kan du köpa farsans gamla skrotiga 4-motion Passat för typ inga pengar. Lb-reg ger billig skatt och den drar väldigt lite. 😁 Så kan du ha en annan, roligare, bil också.
 
Nu när snön har kommit till Sthlm så dyker de fram. De som "bara ska åka lite kort" och inte orkar skotta fram mer än en glugg (som blir full av imma) när de ska åka iväg och hämta barn, handla lite osv, Istället "löser" det med att åka i 50% av gällande hastighetsgräns. Bland annat grannfrun åkte runt framför mig nyss i 22km/h - VARS MAKE FÖR FAN ÄR POLIS!
 
Nu när snön har kommit till Sthlm så dyker de fram. De som "bara ska åka lite kort" och inte orkar skotta fram mer än en glugg (som blir full av imma) när de ska åka iväg och hämta barn, handla lite osv, Istället "löser" det med att åka i 50% av gällande hastighetsgräns. Bland annat grannfrun åkte runt framför mig nyss i 22km/h - VARS MAKE FÖR FAN ÄR POLIS!
Stör mig på samma sak. Det och alla som minsann ska njuta av sin dyrköpta fyrhjulsdrift och gasar på som idioter efter minsta stopp. ”Titta vad fort jag kan köra när det är halt!”. En annan kör ju bakhjulsdrivet så har inget val än att ta det varligt, kommer ju ingenstans ändå 😂
 
Tillbaka
Topp