• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

EssexX

Panerai
2-Faktor
Borde inte en -92a ha tvåtonslack? Kromringarna är inte heller från rätt årsmodell. Det är dock lättare att återställa. Sen är väl stolarna omklädda eller från senare årsmodell också? Ser inte "rätt" ut.
Jo det stämmer. Den där har fått en touch av senare faceliftad årgång. Men exemplet var främst tänkt som inspiration på modell, inte seriösa tips om just de båda exemplaren.
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
Läste klart mitt nya favoritmagasin Alfieri i helgen och där fanns en riktigt rolig text jag vill dela med mig av. Skrivet av en luttrad bilentusiast ”K.P.P” (oklart vad initialerna står för) med ett liv av garageerfarenheter i bagaget. Där finns förstås både element av Murphys lag såväl som en god portion humor, men onekligen väldigt hög igenkänningsfaktor, både för mig själv men säkerligen också för en del andra här ;)

F35CBDA8-9D74-410F-9E86-880D8E4FC276.jpeg

I have been restoring vintage and classic cars for more years than I care to think about. Each time my restoration of a new find gets under way I know that all my estimates of time required to complete the job and its final cost will be hopelessly optimistic, but I still press blindly on, hoping that this time the task will be completed on time and within the original budget. What causes this masochistic urge for more and more punishment? I don’t know, I really don’t. Have you ever asked an alcoholic why he drinks?

Make no mistake about it, restoration work is addictive, your first attempt is unlikely to be your last, because you will always be fooled into believing that you learned enough from your mistakes to ensure they won’t occur a second time. WRONG!

I list below some of the grim facts about restoration work that I have learned the hard way over the years. These gems contain no mechanical secrets, no shortcuts to success; on the contrary, they go a long way towards explaining why you will never succeed in completing your restoration as quickly or as economically as expected:

  1. If anything can go wrong, it will.
  2. Interchangeable parts won’t.
  3. Any wire or tube cut to length will be too short.
  4. Availability of a part is inversely proportional to your need for it.
  5. Tolerances will accumulate unidirectionally towards maximum difficulty of assembly.
  6. After a part has been fully assembled, extra components will be found on the bench.
  7. A dropped tool will land where it can do most damage, or where it will be most inaccessible. Sometimes both. This is known as the law of selective gravitation.
  8. Components that must not and cannot be assembled incorrectly, will be.
  9. Any error that can creep in, will. It will be in the direction that will do most damage.
  10. All constants are variable.
  11. The most logical way to assemble a part will be the wrong way.
  12. Dimensions will always be expressed in the least usable terms.
  13. If a part can be installed incorrectly, that is what you will do.
  14. An adjustable spanner used to remove a component will either be too tight or too slack to replace the same part, even if you try to replace it immediately.
  15. Hermetic seals will leak.
  16. After the last 15 screws are removed from a component, you will find that you are dismantling the wrong part.
  17. To estimate the time a restoration will take, carefully work out how long you expect the job to take, then treble it. To estimate the cost, carefully work out all known expenditure, then quadruple it. You will still be wrong, but not as wrong as you would have been if you had believed your first estimates.
Of course, you won’t always find that the first 16 of these rules will apply at the same time. Rule 17 operates constantly though. Even so, it can be postulated as Rule 18 that a random percentage will constantly be operating to your disadvantage.
 
Senast ändrad:

Brage

Omega
Ah, tack för lite info. 👍🏻😊
Jag tycker personligen det ska finnas lite i botten och mellanregistret oxå. 😊

Om jag själv skulle fundera på en rolig öppen bil utifrån min vagnpark så skulle jag kanske vilja kolla närmare på två ganska olika bilar. Caterham 485r eller ev. 620r (lite tveksam på den då den förmodligen låter och för en massa oväsen på låga varv vid stadskörning pga sekventiell låda). Men gasar man på är den nog en upplevelse som är svår att finna motsvarighet till, det skulle vara en Atom då kanske. 😊

Den andra öppna bilen som jag ev. skulle vilja spana närmare på är en välbyggd AC Cobra (replika). 😊

Är det möjligtvis någon här som har erfarenhet av någon av de två bilar jag nämner?
Åtminstone mellanregister är ett krav för min del, då jag konstigt nog har en förkärlek till lågvolymsmotorer.

Caterham är i relativa termer rätt lätta att bygga själva också, det gör de lätta att reparera vilket jag anser är ett måste vid långtidsägande, då det inte är så lätt att lämna bort med gott samvete för egen del.

Sekventiellt är ett vägskäl i många frågor, men det är inte så farligt under förutsättning att man har en motor som gör mer oväsen. Men vinet finns där i bakgrunden vid låga varv precis som du nämner, sedan tillkommer även "throttle blip" alternativt "ignition cut" vid växling som är lite trixigt till en början i låga hastigheter.

AC Cobra har oändliga möjligheter, det gillar jag. Men föredrar tak, där med är Daytona mer ett realistiskt val personligen.

Angående personliga upplevelser. AC Cobra så har jag försökt köra en, men gav upp innan jag ens startade den. De är väldigt små, råkar du vara 190+ som jag är, så är det praktiskt sätt omöjligt att framföra dessa på ett säkert sätt som de är byggda enligt orginal utförande.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Har sökt nytt jobb. Får jag jobbet behöver jag byta bil till något med 4wd som kan ta sig fram på skogsbilväg (mestadels asfalt men kan vara mycket snö) ca 8 mil t/r i alla väder.

Funderar fram och tillbaka på vad jag skall gå för väg. Angående budget hade jag gärna hamnat under 130K:-, hälften av det funkar så klart också.

1. Rationellt och tråkigt.

2. Irrationellt och roligt.

3. Stor fet och halvkul.

Hittills har jag kollat på Subaru Impreza WRX eller MINI Cooper S(D) Countryman som kul bil.

Det tråkiga valet jag tänkt på är Suzuki Swift 4x4, en Fiat Panda Cross eller en Volvo XC 70 av äldre modell.

Stor, fet och halvkul vore någon typ av Outlander, Jeep eller Rover kanske.

Input och förslag tas gärna emot!

Screenshot_20210123-223630_Blocket.jpg
Screenshot_20210123-202650_Blocket.jpg
Screenshot_20210123-230314_Blocket.jpg
Screenshot_20210124-003416_Blocket.jpg
Screenshot_20210117-143425_Blocket.jpg
Screenshot_20210117-141125_Blocket.jpg
Screenshot_20210116-160005_Blocket.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ta bort Patrioten ovan - utsedd till världens sämsta bil vid nåt tillfälle. Mazda6an kommer vara en rostburk. Det är alla 6-or av den generationen vid det här laget. Pandan ska vara väldigt bullrig att åka i men har otrolig framkomlighet.

Så nu går vi vidare ;) behöver du markfrigång? 4wd är ju en sak men markfrigång är nästan lika viktigt om det är snö. I så fall hade jag satsat på en bil med lite höjd och inte en Mini Cooper så att säga.

Jag hade valt den här om jag skulle långpendla och krävde framkomlighet: https://www.wayke.se/objekt/248632a...15b/audi-a6-avant-30-tdi-quattro-sald-automat Blir lika imponerad varje gång jag åker en bil med den motorn.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Ta bort Patrioten ovan - utsedd till världens sämsta bil vid nåt tillfälle. Mazda6an kommer vara en rostburk. Det är alla 6-or av den generationen vid det här laget. Pandan ska vara väldigt bullrig att åka i men har otrolig framkomlighet.

Så nu går vi vidare ;) behöver du markfrigång? 4wd är ju en sak men markfrigång är nästan lika viktigt om det är snö. I så fall hade jag satsat på en bil med lite höjd och inte en Mini Cooper så att säga.

Jag hade valt den här om jag skulle långpendla och krävde framkomlighet: https://www.wayke.se/objekt/248632a...15b/audi-a6-avant-30-tdi-quattro-sald-automat Blir lika imponerad varje gång jag åker en bil med den motorn.
Tack för bra input! Har mer än dubbelt så långt till jobbet nu så det blir kortpendling 😁.

Markfrigången behöver inte vara extrem egentligen men kan nog lätt hamna i en backe med 15 cm snö. En Impreza borde väl kunna ploga sig fram rätt bra ändå tänker jag. Den Legacy jag hade tidigare tog sig fram bra i snö trots rätt låg markfrigång.

Kollade nyss på MB GLK 350 4matic ca -08. Såg ju väldigt trevligt ut.

Skall kolla in A6 med. Är dom körglada?

Alltid lika jobbigt när man skall kompromissa och välja. Vil ju ha något kul men slutar oftast med något rationellt och tråkigt.
 

SenorE

Omega
Har sökt nytt jobb. Får jag jobbet behöver jag byta bil till något med 4wd som kan ta sig fram på skogsbilväg (mestadels asfalt men kan vara mycket snö) ca 8 mil t/r i alla väder.

Funderar fram och tillbaka på vad jag skall gå för väg. Angående budget hade jag gärna hamnat under 130K:-, hälften av det funkar så klart också.

1. Rationellt och tråkigt.

2. Irrationellt och roligt.

3. Stor fet och halvkul.

Hittills har jag kollat på Subaru Impreza WRX eller MINI Cooper S(D) Countryman som kul bil.

Det tråkiga valet jag tänkt på är Suzuki Swift 4x4, en Fiat Panda Cross eller en Volvo XC 70 av äldre modell.

Stor, fet och halvkul vore någon typ av Outlander, Jeep eller Rover kanske.

Input och förslag tas gärna emot!
Kanske inte världens roligaste bil men vi är väldigt nöjda med vår SEAT Leon X-perience 2.0 TDI DSG 4drive.
Rätt kvick, men inte jätte inspirerande drivlina, bra komfort men lite bullrig i högre hastigheter.
Bra utrustad med fyrhjulsdrift, automatlåda, parkeringssensorer, värmare, LED-lampor osv.
Gav 135k för den när vi köpte den i våras, men kanske lite svårare att hitta en för dessa pengar nu pga corona osv.
1111.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Kanske inte världens roligaste bil men vi är väldigt nöjda med vår SEAT Leon X-perience 2.0 TDI DSG 4drive.
Rätt kvick, men inte jätte inspirerande drivlina, bra komfort men lite bullrig i högre hastigheter.
Bra utrustad med fyrhjulsdrift, automatlåda, parkeringssensorer, värmare, LED-lampor osv.
Gav 135k för den när vi köpte den i våras, men kanske lite svårare att hitta en för dessa pengar nu pga corona osv.
1111.jpg
Tack för tips! Verkar vara en fin bil. Isåfall skulle den hamna under den rationella kategorin iallafall.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
@LongCon

Passaten och Skoda Octavia finns ju också som så kallade "gummistövel" bil.

Annars har ju Skoda sin Yeti, lite tråkig men gör sitt jobb utmärkt.
Bra markfrigång, robust, enkel, praktisk och bra inuti.

Toyota och Honda lär ju ha något liknande i sitt sortiment.

Subarus motsvarighet är väl typ forester.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Tack för bra input! Har mer än dubbelt så långt till jobbet nu så det blir kortpendling 😁.

Markfrigången behöver inte vara extrem egentligen men kan nog lätt hamna i en backe med 15 cm snö. En Impreza borde väl kunna ploga sig fram rätt bra ändå tänker jag. Den Legacy jag hade tidigare tog sig fram bra i snö trots rätt låg markfrigång.

Kollade nyss på MB GLK 350 4matic ca -08. Såg ju väldigt trevligt ut.

Skall kolla in A6 med. Är dom körglada?

Alltid lika jobbigt när man skall kompromissa och välja. Vil ju ha något kul men slutar oftast med något rationellt och tråkigt.
Köp inte en Panda. Vidrig bil. Man hör knappt sina egna tankar vid hastigheter över 70 km/h.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
8 mil tur och retur trodde jag var långpendling
Vi har ju alla våra olika referensramar.:) Men jag har faktiskt aldrig hört någon som har den lilla sträckan att färdas till jobbet kalla det för "långpendling". Jag har väldigt många på jobbet som bor 6 mil från vår arbetsplats, och aldrig hört att de har pratat om "långpendling". Själv har jag 10 minuters promenad till jobbet vilket jag uppskattar väldigt mycket!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Nej det skulle jag inte påstå. Men oerhört bekväma och sköna och tar sig fram nästan överallt. Såg att den är såld nu ändå. 8 mil tur och retur trodde jag var långpendling, men du åker alltså länge idag? Jösses, det var en bit.
Ja, tyvärr. Ca 18 mil t/r sedan 2.5 år tillbaka. På det snittar jag nog ca 60 mil i bil /dag på jobbet med. Lågt räknat.

Kommer överväga A6 iallafall. Audi har väl någon suv med samma motor med har jag för mig.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Har sökt nytt jobb. Får jag jobbet behöver jag byta bil till något med 4wd som kan ta sig fram på skogsbilväg (mestadels asfalt men kan vara mycket snö) ca 8 mil t/r i alla väder.

Funderar fram och tillbaka på vad jag skall gå för väg. Angående budget hade jag gärna hamnat under 130K:-, hälften av det funkar så klart också.

1. Rationellt och tråkigt.

2. Irrationellt och roligt.

3. Stor fet och halvkul.

Hittills har jag kollat på Subaru Impreza WRX eller MINI Cooper S(D) Countryman som kul bil.

Det tråkiga valet jag tänkt på är Suzuki Swift 4x4, en Fiat Panda Cross eller en Volvo XC 70 av äldre modell.

Stor, fet och halvkul vore någon typ av Outlander, Jeep eller Rover kanske.

Input och förslag tas gärna emot!

Screenshot_20210123-223630_Blocket.jpg
Screenshot_20210123-202650_Blocket.jpg
Screenshot_20210123-230314_Blocket.jpg
Screenshot_20210124-003416_Blocket.jpg
Screenshot_20210117-143425_Blocket.jpg
Screenshot_20210117-141125_Blocket.jpg
Screenshot_20210116-160005_Blocket.jpg
Om enda anledningen till att byta bil är att du känner att du behöver fyrhjulsdrift för ovan beskrivna scenario hade jag funderat en vända till på om det är värt det. Beror såklart lite på vad du kör för bil idag men det viktigaste är egentligen vettiga vinterdäck.
 

Tapiren

Cartier
Ta bort Patrioten ovan - utsedd till världens sämsta bil vid nåt tillfälle. Mazda6an kommer vara en rostburk. Det är alla 6-or av den generationen vid det här laget. Pandan ska vara väldigt bullrig att åka i men har otrolig framkomlighet.

Så nu går vi vidare ;) behöver du markfrigång? 4wd är ju en sak men markfrigång är nästan lika viktigt om det är snö. I så fall hade jag satsat på en bil med lite höjd och inte en Mini Cooper så att säga.

Jag hade valt den här om jag skulle långpendla och krävde framkomlighet: https://www.wayke.se/objekt/248632a...15b/audi-a6-avant-30-tdi-quattro-sald-automat Blir lika imponerad varje gång jag åker en bil med den motorn.
Jag har från och till pendlat 8-10 mil enkel resa varje dag och det i kombination med stort bilintresse har ju gjort att jag funderat en hel del i dessa banor.

Spontana tips;

-XC70. Jag är ledsen men det är otroligt bra bilar, kombinationen av komfort och framkomlighet är underbar. Framförallt är de väldigt trevliga långfärdsbilar med sköna stolar och trevlig stabilitet. Dessutom relativt hög kvalitet och säkerhet.

-Mercedes. Lite beroende på hurpass bra framkomligheten behöver vara så finns ju både ML och S-klass med 4x4, liksom den mer sansade E-klassen. Jag hade antagligen köpt denna om jag haft dina behov;


-Porsche Cayenne. Ok, inte snål eller billig att reparera men otroligt trevliga att köra långt med, det gäller även första årsmodellerna som nu går att få relativt billigt; https://www.blocket.se/vi/87940672.htm

-Pajero. Allmänt omodern men förvånansvärt bekväm, i alla fall om man kör ”normalt”, vill man ligga och pressa strax under gränsen för tappat körkort är det fel bil. Men, jag gillar dem och de står på min shortlist;
 

FlipSwede

Rolex
Blivit sugen på en "rolig" cab för 200-250k, vad får man då?
Tänker mig 6-8cylindrig, helst v8, minimum 300hk?

Tysk eller jänke (BMW,Merca,Audi,Corvette,Camaro typ)

Några spontana tips?
Mustang eller Corvette om du vill ha enkla bilar som inte kostar en formogenhet att reparera.
Ma vara inte lika tekniskt avancerade som sina tyska kollegor,intecsamma passform och detaljkvalitet heller,men mycket gammal jankekansla funns det kvar anda.

Drar dryga litern vid normalkorning.
Finns en hel del eftermarkandsgrejjor for den som gillar sadant.

Dessutom verkar begpriserna ruskigt stabila pa just Mustang.
Kopa kora ett ar och fa tillbaka i princip varenda krona ar inte omojligt om du vardar din vagn.
Jag ar bjuden vad jag gav for min 2016GT.
Nu ar min en extrem lagmilare med allt man kunde valja som extra och manuell.
Men det verkar inte vara svart att fa salt nar man vill ha nagot annat
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
@LongCon
https://www.blocket.se/vi/93163962.htm

jag hade lätt kollat på en sådan! - förutsatt att markfrigång inte är ett krav.
Trevlig bil att köra, xDrive funkar hur bra som helst och snål som fan som toppen på gräddmoset!
Tack för tips! Hade en e46 utan x-drive tidigare som jag tyckte var kul att köra. Blir 320 aktuell får det vara lite fler hk bara. 👍
Om enda anledningen till att byta bil är att du känner att du behöver fyrhjulsdrift för ovan beskrivna scenario hade jag funderat en vända till på om det är värt det. Beror såklart lite på vad du kör för bil idag men det viktigaste är egentligen vettiga vinterdäck.
Det fungerar nog med nuvarande Golf GT i 95% av fallen men det kan bli rätt stökigt väglag 4 mil rakt in i skogen och då känns det säkrare med en 4wd.
Jag har från och till pendlat 8-10 mil enkel resa varje dag och det i kombination med stort bilintresse har ju gjort att jag funderat en hel del i dessa banor.

Spontana tips;

-XC70. Jag är ledsen men det är otroligt bra bilar, kombinationen av komfort och framkomlighet är underbar. Framförallt är de väldigt trevliga långfärdsbilar med sköna stolar och trevlig stabilitet. Dessutom relativt hög kvalitet och säkerhet.

-Mercedes. Lite beroende på hurpass bra framkomligheten behöver vara så finns ju både ML och S-klass med 4x4, liksom den mer sansade E-klassen. Jag hade antagligen köpt denna om jag haft dina behov;


-Porsche Cayenne. Ok, inte snål eller billig att reparera men otroligt trevliga att köra långt med, det gäller även första årsmodellerna som nu går att få relativt billigt; https://www.blocket.se/vi/87940672.htm

-Pajero. Allmänt omodern men förvånansvärt bekväm, i alla fall om man kör ”normalt”, vill man ligga och pressa strax under gränsen för tappat körkort är det fel bil. Men, jag gillar dem och de står på min shortlist;
Tack för bra tips!

Pajero är ju kanon men drar kanske lite väl mycket om man trycker på lite. Kört farsans Pajero och man sitter som en kung.

Är sugen på MB då jag aldrig ägt någon. Lutar kanske mer åt GLK eller någon annan med mer markfrigång men den modellen du länkar är inte utesluten. Många som kör taxi talar sig varma om MB iallafall.

XC 70 är ju dötrist men som du säger, mycket kompetenta! Den finns helt klart på listan om det blir det rationella valet.

Porschen blir nog lite dyr i drift om den skulle krångla. Det är iallafall min förutfattade mening.


Lite sjukt att jag väljer mellan jättebil/gammalt lyxåk, Fiat Panda eller gammal wanna be rallybil 😁

Skall man passa sig för tidigare dyra SUV som XC90, X5, Q5(7) för 130K?

Kan en Jeep eller Land Rover vara ett kul/vettigt val?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Skall man passa sig för tidigare dyra SUV som XC90, X5, Q5(7) för 130K?
Tidiga Q5-or bör du passa dig för, 2009-2011-12 typ.
Speciellt den med 2.0 TFSI motorn på 211hk.

Min mor hade en sådan ett tag, mycket som gick sönder på den. Och så har i princip alla 2.0 TFSI motorer ett problem med att den konsumerar olja, vissa mindre, vissa mer - men i princip alla har det problemet.

Dieslarna är bättre om du går för Q5.
 

Tapiren

Cartier
Tack för tips! Hade en e46 utan x-drive tidigare som jag tyckte var kul att köra. Blir 320 aktuell får det vara lite fler hk bara. 👍

Det fungerar nog med nuvarande Golf GT i 95% av fallen men det kan bli rätt stökigt väglag 4 mil rakt in i skogen och då känns det säkrare med en 4wd.

Tack för bra tips!

Pajero är ju kanon men drar kanske lite väl mycket om man trycker på lite. Kört farsans Pajero och man sitter som en kung.

Är sugen på MB då jag aldrig ägt någon. Lutar kanske mer åt GLK eller någon annan med mer markfrigång men den modellen du länkar är inte utesluten. Många som kör taxi talar sig varma om MB iallafall.

XC 70 är ju dötrist men som du säger, mycket kompetenta! Den finns helt klart på listan om det blir det rationella valet.

Porschen blir nog lite dyr i drift om den skulle krångla. Det är iallafall min förutfattade mening.


Lite sjukt att jag väljer mellan jättebil/gammalt lyxåk, Fiat Panda eller gammal wanna be rallybil 😁

Skall man passa sig för tidigare dyra SUV som XC90, X5, Q5(7) för 130K?

Kan en Jeep eller Land Rover vara ett kul/vettigt val?

Jag är ju utpräglad bilentusiast och dessutom lagd åt det fåfänga håller så att jag gillar XC70 så mycket som jag gör är lite otippat men den är verkligen trevlig, inredningen har en viss... ja dels är den ganska väl ihopskruvad men den har också någon form av ”bruks-charm” som tilltalar mig, vilket väl egentligen gäller hela framtoningen.

Pajero finns väl nästan bara med diesel och de är nog inte våldsamt törstiga men de är ju väldigt, väldigt råa jämfört med tyska och svenska suv:ar.

Även komfort är ju subjektivt och tycker man att oljerock och gummistövlar är världens mest bekväma plagg så visst, då tycker man nog att Pajeron är toppen men är man van att köra en ny mellanklassbil tycker man säkert att den är hemsk. Det gäller att komma in i diesel-lunken.

Men man sitter skönt och de är stabila i rimliga farter.

Mercedes har ju sin ML, ett nummer större än GLK;
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tidiga Q5-or bör du passa dig för, 2009-2011-12 typ.
Speciellt den med 2.0 TFSI motorn på 211hk.

Min mor hade en sådan ett tag, mycket som gick sönder på den. Och så har i princip alla 2.0 TFSI motorer ett problem med att den konsumerar olja, vissa mindre, vissa mer - men i princip alla har det problemet.

Dieslarna är bättre om du går för Q5.
XC70 må vara trist, kanske mest pga att den är så vanlig.
Själv tycker jag den är fin, nästan lite ståtlig i hur den ser ut. En bra och fin bil som funkar till det mesta.
Tack för heads up där angående Q5. Har kollat på en -12 Q5 tdi 170 hk som fått hela motorn bytt till fabriksny, med papper på det, vilken nu gått 3000 mil. Känns det vanskligt eller som ett kap för 118K?

Designen på XC 70 är det inget fel på. Rätt sober modell. Men den är ju inte så kul heller. Men bra.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för heads up där angående Q5. Har kollat på en -12 Q5 tdi 170 hk som fått hela motorn bytt till fabriksny, med papper på det, vilken nu gått 3000 mil. Känns det vanskligt eller som ett kap för 118K?

Designen på XC 70 är det inget fel på. Rätt sober modell. Men den är ju inte så kul heller. Men bra.
Har tyvärr ingen erfarenhet av TDI:erna. Men de ska vara bättre än TFSI-motorerna vad gäller första generationens Q5.
Fabriksny motor låter trevligt, men då hoppas man att de som installerat motorn vet vad de gjorde, och kan hålla fabrikskvalitet på installationen.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag är ju utpräglad bilentusiast och dessutom lagd åt det fåfänga håller så att jag gillar XC70 så mycket som jag gör är lite otippat men den är verkligen trevlig, inredningen har en viss... ja dels är den ganska väl ihopskruvad men den har också någon form av ”bruks-charm” som tilltalar mig, vilket väl egentligen gäller hela framtoningen.

Pajero finns väl nästan bara med diesel och de är nog inte våldsamt törstiga men de är ju väldigt, väldigt råa jämfört med tyska och svenska suv:ar.

Även komfort är ju subjektivt och tycker man att oljerock och gummistövlar är världens mest bekväma plagg så visst, då tycker man nog att Pajeron är toppen men är man van att köra en ny mellanklassbil tycker man säkert att den är hemsk. Det gäller att komma in i diesel-lunken.

Men man sitter skönt och de är stabila i rimliga farter.

Mercedes har ju sin ML, ett nummer större än GLK;
ML är ju superläcker!

Ute i skogen där jag skall jobba (om jag nu får jobbet) skulle nog Pajeron dra till sig lystna blickar. Här är det mer orange keps med öronmuffar och blåställ som gäller istället för oljerock 😃.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är sugen på MB då jag aldrig ägt någon. Lutar kanske mer åt GLK eller någon annan med mer markfrigång men den modellen du länkar är inte utesluten. Många som kör taxi talar sig varma om MB iallafall.
En kompis har en GLK som han köpte ny 2011 och som precis passerade 20.000 mil. En 220cdi. Fram till 2018 var bilen sinnessjukt driftssäker, den hade inte en reparation upp till 18.000 mil! Sedan dess har lite småsaker upptäckts, men slår man ut det på antalet mil blir repkostnaderna oerhört låga. Nu har han fått byta rattlås (8k), expansionskärl och kylare (typ 4k). Jag räknar inte normalt slitage såsom bromsskivor, belägg och däck osv.

edit: Hans lamphållare för parkeringsljuset har smält också. MB ville byta hela strålkastaren för nånstans runt 10 papp. Vi lagade den istället med smältlim som jag tog från barnen. Repkostnad under 1kr.
 
Topp