• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Håller varken bättre eller sämre än någon annan Audi med tillägget 1) luftfjädring går sönder efter ett tag och fjäderbenen kostar typ 7500kr /st. 2) Alukarossen kan enbart lagas av vissa plåtslagare. När bilarna blir äldre och halvförsäkras lämnas de ibland in till icke-sådana plåtslagare och jag har sett en (ovanligt?) hög andel dåligt lackade bilar av modellen. Man ser att det är vågor i karossen osv. Kollar man sånt så är det nog ingen katastrof. De kostar ju ingenting numera.

Läst på om det med. Skulle vilja ha något som är bekvämt att åka (med betoning på Bekvämt) men som inte kostar apa då det till 90% är transportmil numer än nöjesmil. Kan köpa något att ställa i garaget när vi väl får tag i ett hus med garage...
 
Inte jag som sportar, och vet inte om den är ett tips i den meningen jag tipsat om roliga och udda bilar förut. Men en manuell 850 med V12:an är bra ovanligt så länge det inte är en äkta CSI, vilken ju endast fanns med manuell låda. Den här har dessutom i stort sett hela CSI:ns utseende och verkar uppskrämd till samma uppskattade effekt som den. Ser riktigt fin ut och har varit i landet länge, men ändå synd den inte är CSI på riktigt. Begärda priset är därmed lite i överkant - tror jag åtminstone. Står på vad som i min mobil ser ut som klassiska ATEV-fälgar - senare AZEV - för att inte förväxlas med bromstillverkaren ATE, som jag tror förberedde en stämning.

Men, är det någon som förstår varför den bara reggats för en passagerare, trots att den har bälten även bak? Först tänkte jag att det är som med Porsche 928 och Jaguar XJ-S, att har de taklucka så blir det en passagerare, och har de inte det så blir det tre. Men så verkar inte vara fallet med BMW 850. Så varför får bara en person åka med i just den här?


0A463F42-01DA-42EB-8C57-90F7518AF870.jpeg
75813A3B-FE9F-48BD-9C7E-FE84A9C51A3A.jpeg
571F57EA-B8ED-49AB-9886-7D7A60D32B4E.jpeg
A0EEB59E-66D0-480A-BAC0-6C5B2E156D1D.jpeg
Tveklöst fin bil och jag tycker absolut E31 designen håller fortfarande, tidlös.

Men csi paketet är eftermonterat och bilen har standardstolar, märkligt då den är beställd med M ratt och väghållning samt manuell låda. M70 motorn kan vara kinkig även utan optimering map ett motronic per cylinderbank som sedan synkas via en tredje databox (motorn är i princip två hopbyggda M20 2,5 liters sexor)

495k blir nog jobbigt för handlaren....

The real deal, to die for ;-) https://www.autopower.se/Provkorningar/Ovanliga-BMW/850CSi/
 
Läst på om det med. Skulle vilja ha något som är bekvämt att åka (med betoning på Bekvämt) men som inte kostar apa då det till 90% är transportmil numer än nöjesmil. Kan köpa något att ställa i garaget när vi väl får tag i ett hus med garage...
VW Phaeton, samma komfort billigare både i inköp och underhåll! Ett sent ex med V6 diesel hade jag kikat efter.
 
VW Phaeton, samma komfort billigare både i inköp och underhåll! Ett sent ex med V6 diesel hade jag kikat efter.
Efter facelift är det en oerhört kompetent bil. I princip en Bentley för Passat-pengar. Alla delar som har med motor och växellåda är ok prissatta på 3.0d. De kommer ju från samma lagerhylla som övriga. De Phaetonspecifika delarna har dock Bentley pris ibland :facepalm: Finns dock ett rätt vettigt utbud av beggade delar på ebay vid det här laget.

VD och VIP-transportbilen (jupp, vi har en sån) i vårt bolag är fortfarande en Phaeton trots att det finns modernare grejer att tillgå. Man ser ingen anledning att byta, de nya är ju inte bättre eller bekvämare. :cool:
 
Senast ändrad:
Kian var inte dum. Kostar 209 400 kr i standardutförande, frågan är om det räcker. Minsta motorn men i övrigt ganska trevligt utrustad.

Edit: Vilken hade ni valt? Kia Ceed SW vs Toyota Corolla Touring.
Mitt tips är att prova båda först. (Jag själv är en sådan som köper utan att provköra).

Kian är som sagt ganska trevligt utrustad till en billig peng, men funktionerna fungerar lite sisådär om jag jämför med Passaten vi hade tidigare.
Backkameran är riktigt dålig, framförallt i mörker.
Automatiska vindrutetorkarna och helljusautomatiken fungerar heller inte riktigt till belåtenhet.
 
Det är möjligt, kanske även minimimått på höjden, då som sagt Jaguar XJ-S med taklucka (som ger minskad takhöjd) bara finns för en passagerare, medan utan alltså godkänns för tre. Åtminstone på de exemplar jag kikat på tidigare. Men tror inte det gäller BMW 850. Vissa har en medan andra har tre, oavsett taklucka eller ej. Känns mer som det varit ett lotteri med besiktningsmannen som registreringsbesiktade. Verkar inte ha med importåret att göra heller.
Exempelvis den här blåa, med taklucka, är godkänd för tre och baksätet har antagligen identiska mått som den svarta ovan.
Jag kanske ska försöka bortse från det här lilla mysteriet, jag är ju trots allt inte spekulant 😉

2339B5BE-97BC-46EB-A63B-1B8B80222819.jpeg
D55988CA-640A-448A-BBD3-96FA02FC06EE.jpeg
En parentes avseende XJS är att det ofta beror på antalet säkerhetsbälten, på många marknader var bältena bak tillval fram till sent 80-tal och saknades dessa registrerades bilen med en passagerare.

Nu verkar det vara tvärtom, när jag reggade in en XJS krävde de bälten på alla ”teoretiska” platser, alltså även i baksätet.
 
Det är möjligt, kanske även minimimått på höjden, då som sagt Jaguar XJ-S med taklucka (som ger minskad takhöjd) bara finns för en passagerare, medan utan alltså godkänns för tre. Åtminstone på de exemplar jag kikat på tidigare. Men tror inte det gäller BMW 850. Vissa har en medan andra har tre, oavsett taklucka eller ej. Känns mer som det varit ett lotteri med besiktningsmannen som registreringsbesiktade. Verkar inte ha med importåret att göra heller.
Exempelvis den här blåa, med taklucka, är godkänd för tre och baksätet har antagligen identiska mått som den svarta ovan.
Jag kanske ska försöka bortse från det här lilla mysteriet, jag är ju trots allt inte spekulant 😉

2339B5BE-97BC-46EB-A63B-1B8B80222819.jpeg
D55988CA-640A-448A-BBD3-96FA02FC06EE.jpeg

Är någon av dem import? På import-ex känns det som att allt kan vara upp till dagsform hos besiktningsmannen vid reggningen.
 
Nu får ni förklara för mig som kör en bil utan den här automatiken - är det något som föraren kan påverka själv eller hänger det på bilen?
Om du ställer in ljuset på Auto så väljer bilen själv när lamporna ska slås på. Annars kan du ju alltid själv vrida om till halvljus så att det är på konstant.
 
Har dom ens på Autoläget? Jag trodde positionsljuset fram aka Drl (led) fram är såpass stark på läge 0 att dom inte begriper att ingen "vanlig" belysning är på.
 
Har dom ens på Autoläget? Jag trodde positionsljuset fram aka Drl (led) fram är såpass stark på läge 0 att dom inte begriper att ingen "vanlig" belysning är på.
Försvinnande få bilar som säljs idag som inte har autoläge.
Däremot håller jag inte med om att det endast är ett problem med de asiatiska tillverkarna. Ser ofta bilar av tysk kvalisort som syns dåligt i skymning och (framförallt) dimma.

Tycker för övrigt att min Nissan sköter sig ganska vettigt (undantaget dimma).
Däremot får jag väl erkänna att jag någon morgon lät bli att sopa bort snö från strålkastarna. Märkte att andra bilar hade ljuskäglor men jag helt saknade.
LED är ganska energieffektivt. :rolleyes:
Sen dess ser jag till att se över detta på morgonen.
 
Kör Hyundai santa fe, mitt autoläge på ljusen fungerar alldeles utmärkt tack. Både halvljus och auto avbländning på helljuset.

Helljuset är däremot inte mycket att hurra över men det är ju något helt annat och kan avhjälpas med en ledramp.
 
Om man inte har en bil med halvljusautomatik (likt många asiatiska bilar men även en del mindre vw/Skoda) måste man själv aktivt sätta på halvljuset när det blir mörkt ute. Annars åker man runt med enbart positionsljusen fram tända. Än dummare är att de asiatiska bilarna har tänd instrumenteringsbelysning oavsett så dom "fattar" inte att dom åker runt med enbart positionsljusen fram tända. Hur man däremot lyckas med detta konststycke på en Volvo är fan i mig helt obegripligt!

Tycker Kling och Klang ska ta tag i detta ofog likt snön på taken så folk lär sig en gång för alla (och det skulle säkert bli en hel del klirr i kassan).
 
Är någon av dem import? På import-ex känns det som att allt kan vara upp till dagsform hos besiktningsmannen vid reggningen.
Både svarta och blåa är importerade. Och det är just vad jag misstänker; att det är rena lotteriet och just dagsformen som avgör. När det nu finns båda varianterna på marknaden skulle jag absolut köpa en som godkänts för baksätespassagerare. Det går att sätta barn där, eller plågade vuxna under korta turer 😁
I annat fall är det väl rent olagligt att ha någon därbak och inget jag skulle våga chansa på - om något skulle inträffa.

T o m min Shamal är godkänd för baksätespassagerare och där är exakt 0 cm benutrymme om jag som förare sitter i favoritpositionen i stolen. Mina barn kunde sitta bakom mig förr om jag åkte framåt i stolen till ganska oskön position.

5C73C5D4-F047-405C-9803-B56577CC2A23.jpeg
 
Senast ändrad:
Kodade om min BMW att alltid ha bakljusen tända även med DRL. Otyg att biltillverkarna ens kom på att ha dom släckta. Funkar kanske i soliga delar av Europa men dom borde inte ha den inställning på bilar till norra Europa.
 
Kör japanskt och både ljusautomatiken och heljusavbländningen funkar bra. Har dock ställt in så att den ska vara känsligare vid skymning. Vid regn/snö får man dock manuellt sätta på ljuset eftersom bilen fortfarande ser det som ljust.
Landsväg bländar den av och på bra, aldrig haft någon som blinkat på mig. Vilket folk brukar vara snabba på om helljuset är igång. Motorväg däremot funkar inte lika bra, tror mitträcket är precis i vägen så det kan vara lite tjorvigt. Men det känns som alla bilar har problem med det, blir ju bländad stup i kvarten av fladdrande helljus på motorvägen.
 
Ni som tycker helljusaitomatiken funkar bra, Bor ni i en större stad med mycket gatubelysning? I stockholm är det fan i mig katastrof. Taxiförare som åker runt i Prius helt nedsläckta..
 
Om man inte har en bil med halvljusautomatik (likt många asiatiska bilar men även en del mindre vw/Skoda) måste man själv aktivt sätta på halvljuset när det blir mörkt ute. Annars åker man runt med enbart positionsljusen fram tända. Än dummare är att de asiatiska bilarna har tänd instrumenteringsbelysning oavsett så dom "fattar" inte att dom åker runt med enbart positionsljusen fram tända. Hur man däremot lyckas med detta konststycke på en Volvo är fan i mig helt obegripligt!

Tycker Kling och Klang ska ta tag i detta ofog likt snön på taken så folk lär sig en gång för alla (och det skulle säkert bli en hel del klirr i kassan).
Äh...:snön på taket blåser ju när man kör på lite ju......
 
Äh...:snön på taket blåser ju när man kör på lite ju......

Visst gör den det. Men det kan den även göra när du bromsar och så åker den ner och du ser inte ett smack och du är en ren trafikfara. Det är väll en sak med nån enstaka centimeter eller ett lätt pudertäcke men när du har över en decimeter. Så köp nu inte en för hög bil du inte kan borsta av snön från taket på. Om du gör det så får du hojta så får du en trappstege av mig. ;)
 
Visst gör den det. Men det kan den även göra när du bromsar och så åker den ner och du ser inte ett smack och du är en ren trafikfara. Det är väll en sak med nån enstaka centimeter eller ett lätt pudertäcke men när du har över en decimeter. Så köp nu inte en för hög bil du inte kan borsta av snön från taket på. Om du gör det så får du hojta så får du en trappstege av mig. ;)
Pretto......var ju ett skämt :) menar du steg man sätter i låsögglan? Sett dem på Insta.....smutta ju!
 
Om man inte har en bil med halvljusautomatik (likt många asiatiska bilar men även en del mindre vw/Skoda) måste man själv aktivt sätta på halvljuset när det blir mörkt ute. Annars åker man runt med enbart positionsljusen fram tända. Än dummare är att de asiatiska bilarna har tänd instrumenteringsbelysning oavsett så dom "fattar" inte att dom åker runt med enbart positionsljusen fram tända. Hur man däremot lyckas med detta konststycke på en Volvo är fan i mig helt obegripligt!

Tycker Kling och Klang ska ta tag i detta ofog likt snön på taken så folk lär sig en gång för alla (och det skulle säkert bli en hel del klirr i kassan).

Min Lexus har bakljusen tända på automation med DRL på.

Ledslingor fram,bakljus på.
När den slår på halvljus så signalerar den det i instrumenteringen.
DOCK!
Så använder den symbolen för parkeringsljus När halvljuset är tänt :D
 
Kodade om min BMW att alltid ha bakljusen tända även med DRL. Otyg att biltillverkarna ens kom på att ha dom släckta. Funkar kanske i soliga delar av Europa men dom borde inte ha den inställning på bilar till norra Europa.

Samma här, mest för att det känns bättre att köra med bakljusen på hela tiden även när ljusläget står i Auto, men också för att baklamporna är fina :)
damImage.wide.1280w.j_1572259046331.jpg
 
Pretto......var ju ett skämt :) menar du steg man sätter i låsögglan? Sett dem på Insta.....smutta ju!

Redan fått en ruta krossad av is från bilen framförs tak så jag är fast på denna punkt. ;)
Tror jag sett dom stegarna med men nej, du får en sån här;

1

:D

Min Lexus har bakljusen tända på automation med DRL på.

Ledslingor fram,bakljus på.
När den slår på halvljus så signalerar den det i instrumenteringen.
DOCK!
Så använder den symbolen för parkeringsljus När halvljuset är tänt :D
Men hallå, du kör ju premium Nipones. Lite skillnad på Lexus och Kia, Hyoundai osv.. ;)
 
Billiga japanska och koreanska bilar saknar ofta autoläge helt - dvs man måste manuellt ställa om. Precis som @Edin säger lyser instrumentbelysningen dessutom i alla lägen ofta. Det är dessutom så jävla korkat att man kan inte lämna bilen i halvljusläge. Då står parkeringsljuset på hela tiden och bilen skriker förtvivlat.

Hur man lyckas få en Volvo att åka runt med mörka lampor är däremot imponerande - de har ett autoläge så man måste manuellt ha ställt det i läge 0 av nån helt obegriplig anledning.

Angående snö på taket så har jag också gjort en sån i min ungdom. Skrapade rutor osv och åkte iväg med 1dm ganska blöt snö på taket. Det har man ju helt ärligt gjort många gånger i sin ungdom (jag bodde på landet). Problemet vara bara att vid första rejäla inbromsning åkte all snö på taket ner över framrutan samtidigt och eftersom snön var så blöt orkade inte vindrutetorkarna! Så det var bara att panikstanna och gissa vart vägrenen var. Fullständigt, ytterligt livsfarligt. En sån där grej gör man bara 1 gång i sitt liv...
 
@Edin
Billiga japanska och koreanska bilar saknar ofta autoläge helt - dvs man måste manuellt ställa om. Precis som @Edin säger lyser instrumentbelysningen dessutom i alla lägen ofta. Det är dessutom så jävla korkat att man kan inte lämna bilen i halvljusläge. Då står parkeringsljuset på hela tiden och bilen skriker förtvivlat.

Hur man lyckas få en Volvo att åka runt med mörka lampor är däremot imponerande - de har ett autoläge så man måste manuellt ha ställt det i läge 0 av nån helt obegriplig anledning.

Angående snö på taket så har jag också gjort en sån i min ungdom. Skrapade rutor osv och åkte iväg med 1dm ganska blöt snö på taket. Det har man ju helt ärligt gjort många gånger i sin ungdom (jag bodde på landet). Problemet vara bara att vid första rejäla inbromsning åkte all snö på taket ner över framrutan samtidigt och eftersom snön var så blöt orkade inte vindrutetorkarna! Så det var bara att panikstanna och gissa vart vägrenen var. Fullständigt, ytterligt livsfarligt. En sån där grej gör man bara 1 gång i sitt liv...

Vet inte vad du exakt menar med ”billig” japansk bil. Men jag kan lämna min i halvljusläge utan problem. Brukar ha det på vintern eftersom det oftare kan vara lite sämre sikt men samtidigt ljust ute. Sen ändrar jag till auto på sommaren (om det inte är dålig sikt förstås). Mycket möjligt att det var så innan men nyare bilar har nog inte det bekymret.

Håller med angående Volvo dock, dom är väl en av dom få biltillverkarna som har drl med bakljus tända. Så där är det någon som manuellt stängt av lamporna.

Det mesta av dom här ljus-bekymmerna beror nog på skit bakom spakarna och att folk inte orkar lära sig sina bilar 😁
 
Tillbaka
Topp