• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Är de helt fristående från varandra? Tycker att säljaren kunde sagt att precis det jag eftersöker finns på andra VWs. För jag antar att de har bilarna i lager om de har annonser uppe på blocket.
Alla Stockholms anläggningar förutom Olofsson i Haninge har samma ägare. Men det betyder inte riktigt att det är problemfritt för dem att sälja ur varandras lager. Det blir nog en massa extra admin och med tanke på hur lite de tjänar på varje privatleasingbil så kan det vara att de inte tycker det är värt det.
 
Alla Stockholms anläggningar förutom Olofsson i Haninge har samma ägare. Men det betyder inte riktigt att det är problemfritt för dem att sälja ur varandras lager. Det blir nog en massa extra admin och med tanke på hur lite de tjänar på varje privatleasingbil så kan det vara att de inte tycker det är värt det.

Så är det kanske. Tycker ändå att man borde säga "Du kan alltid kolla med VW Bromma, Kista, Värmdö" eller liknande.
 
Alla Stockholms anläggningar förutom Olofsson i Haninge har samma ägare. Men det betyder inte riktigt att det är problemfritt för dem att sälja ur varandras lager. Det blir nog en massa extra admin och med tanke på hur lite de tjänar på varje privatleasingbil så kan det vara att de inte tycker det är värt det.
Heller inte att vara behjälpliga när man ska byta bil från annat märke som säljs inom koncernen (DinBil). Jag hade mycket trassel när jag skulle lämna in en VW på privatleasing någon månad innan avtalet gick ut (vilket var helt okej enligt villkoren) för att hämta ut en Skoda från annan anläggning. Däremot fick jag veta att det gått att lösa mycket smidigt om jag valt att byta till en annan VW från samma anläggning. Det borde vara otroligt mycket enklare givet att både ÅF-bolag + finansbolag är exakt samma.

Jag skulle rekommendera att kika på ÅF som har flera märken i huset om du planerar att byta efter leasingperioden.
 
Kollade och kan absolut vara intressant. Vet du hur det är i bagaget? Ska som sagt få plats med lite golfbagar. Och fattar inte riktigt hur jag konfigurerar och ser nytt leasingpris? Verkar saknas lite basala saker till exempel backsensorer.

Seat Leon är ju "den spanska golfen" så det bör vara tämligen identiskt. Tror sen att om man lägger till/hittar en bil med pluspaket så har den det du nämner som basalt.
 
Så är det kanske. Tycker ändå att man borde säga "Du kan alltid kolla med VW Bromma, Kista, Värmdö" eller liknande.
Sant. Men säljaren får ingen provis för sånt så då brukar de i allmänhet inte röra ett finger. De gör det de avlönas för och exakt 0.2% extra...
Heller inte att vara behjälpliga när man ska byta bil från annat märke som säljs inom koncernen (DinBil). Jag hade mycket trassel när jag skulle lämna in en VW på privatleasing någon månad innan avtalet gick ut (vilket var helt okej enligt villkoren) för att hämta ut en Skoda från annan anläggning.
Ungefär samma förklaring som ovan. Säljaren är knutet till märket och märket står på egna ben resultatmässigt. Det betyder ungefär lika mycket för dem att du byter mellan VW>Audi som att du skulle byta från VW>Opel. Att det allt sitter ihop nånstans nere i Tyskland bryr sig varken säljare eller återförsäljare om.
 
Ja, vad sportar jag för bil tro? :rolleyes::p 🏁 🧡
A14FD306-5B09-4E00-82A6-40DACA9C869F.jpeg
 
Service av en gammal Toyota, funkar det bra med tex Meknonomen eller Meca?
Någon som har bra tips på bra bilservice i Sthlm för det behovet?
Tack:)
 
Om batteriet är urladdat pga oaktivitet och jag ska koppla på en ctek-laddare, är det då symbolen för bil eller snöflinga som är korrekt om jag vill kunna starta bilen så snart som möjligt? Är snöflingan kanske underhållsladdning över en längre period?
 
Om batteriet är urladdat pga oaktivitet och jag ska koppla på en ctek-laddare, är det då symbolen för bil eller snöflinga som är korrekt om jag vill kunna starta bilen så snart som möjligt? Är snöflingan kanske underhållsladdning över en längre period?
Hur snart?

Är det så att du i princip står och väntar kan du köra snöflingan som ger lite högre effekt, men ska du du lämna den några timmar eller över natten duger vanliga läget gott.

Är batteriet helt dött är det inte säkert att det fungerar att ladd med en Cetec, då kan du koppla ett löst batteri mot det som är tomt och koppla laddaren på dessa, då ”lurar” du den. Sen kan du koppla bort hjälpbatteriet efter en liten stund.
 
Hur snart?

Är det så att du i princip står och väntar kan du köra snöflingan som ger lite högre effekt, men ska du du lämna den några timmar eller över natten duger vanliga läget gott.

Är batteriet helt dött är det inte säkert att det fungerar att ladd med en Cetec, då kan du koppla ett löst batteri mot det som är tomt och koppla laddaren på dessa, då ”lurar” du den. Sen kan du koppla bort hjälpbatteriet efter en liten stund.

Tack för svar! Den var inte stendöd, men då lite kräm kvar att den inte orkade dra runt startmotorn. Det hade varit fint om den gick igång imorgon bitti, men det är inte hela världen om den står på laddning ett dygn till.
 
Om batteriet är urladdat pga oaktivitet och jag ska koppla på en ctek-laddare, är det då symbolen för bil eller snöflinga som är korrekt om jag vill kunna starta bilen så snart som möjligt? Är snöflingan kanske underhållsladdning över en längre period?
Snöflingan höjer laddspänningen från 14,4 till 14,7 volt för att bättre fungera vid stark kyla eller AGM batterier. Det är alltså ingen revolution. Batteriet kan bara ta emot en viss ström (tror man räknar 1/5 av kapaciteten, dvs ett 100A batteri kan max laddas 20A) så det går liksom inte att skynda hur mycket som helst. 20A är dock en herrejössesladdare som de flesta CTEK inte är nära av. De brukar ligga 5-10A.

Även med detta sagt tror jag en god natts laddning kan räcka om batteriet bara är "lite" urladdat och inte stendött
 
Inte jag som sportar, och vet inte om den är ett tips i den meningen jag tipsat om roliga och udda bilar förut. Men en manuell 850 med V12:an är bra ovanligt så länge det inte är en äkta CSI, vilken ju endast fanns med manuell låda. Den här har dessutom i stort sett hela CSI:ns utseende och verkar uppskrämd till samma uppskattade effekt som den. Ser riktigt fin ut och har varit i landet länge, men ändå synd den inte är CSI på riktigt. Begärda priset är därmed lite i överkant - tror jag åtminstone. Står på vad som i min mobil ser ut som klassiska ATEV-fälgar - senare AZEV - för att inte förväxlas med bromstillverkaren ATE, som jag tror förberedde en stämning.

Men, är det någon som förstår varför den bara reggats för en passagerare, trots att den har bälten även bak? Först tänkte jag att det är som med Porsche 928 och Jaguar XJ-S, att har de taklucka så blir det en passagerare, och har de inte det så blir det tre. Men så verkar inte vara fallet med BMW 850. Så varför får bara en person åka med i just den här?


0A463F42-01DA-42EB-8C57-90F7518AF870.jpeg
75813A3B-FE9F-48BD-9C7E-FE84A9C51A3A.jpeg
571F57EA-B8ED-49AB-9886-7D7A60D32B4E.jpeg
A0EEB59E-66D0-480A-BAC0-6C5B2E156D1D.jpeg
 
Senast ändrad:
Rattkontrollen får man ju kasta åt helvette men annars är det ju en dröm!
Kollade faktiskt på en manuell 840 för några år sedan och ångrar mig idag...
 
Dags för ny familjebil. Två krav: kombi och pris under 250kkr. Antingen ny bil eller en begagnad under 2999 mil.

Har sneglat på Skoda Octavia och Toyota Corolla. Möjligtvis Volkswagen Golf kombi och Peugeot 308 SW.

Ni har är/har varit i samma situation - hur tänkte ni?
 
Har sneglat på Skoda Octavia och Toyota Corolla. Möjligtvis Volkswagen Golf kombi och Peugeot 308 SW.
Jag har ägt en 308SW och blev positivt överraskad. Bättre ljudisolering och komfort än Golf i alla fall. Men Golfen känns mer genomarbetad i detaljerna. Det finns en anledning till att den säljer så bra som den gör. Corolla är ju väldigt snygg nu i alla fall. Inte kört eller åkt den. Octavia är som en Golf i princip allt förutom att den brukar vara några centimeter större åt alla håll.
 
Dags för ny familjebil. Två krav: kombi och pris under 250kkr.

Har sneglat på Skoda Octavia och Toyota Corolla. Möjligtvis Volkswagen Golf kombi och Peugeot 308 SW.

Ni har är/har varit i samma situation - hur tänkte ni?
Jag stod inför ungefär samma val för knappt två år sedan. Slutade med en Kia Ceed Sw. Alla de uppradade bilarna har väl sina för- och nackdelar. Det som avgjorde för min del var främst det ekonomiska.
Kian var ganska bra utrustad vid lansering och landade på under 250’ inkl. Automat, vinterhjul, dragkrok, serviceavtal.
 
Jag stod inför ungefär samma val för knappt två år sedan. Slutade med en Kia Ceed Sw. Alla de uppradade bilarna har väl sina för- och nackdelar. Det som avgjorde för min del var främst det ekonomiska.
Kian var ganska bra utrustad vid lansering och landade på under 250’ inkl. Automat, vinterhjul, dragkrok, serviceavtal.
Kian var inte dum. Kostar 209 400 kr i standardutförande, frågan är om det räcker. Minsta motorn men i övrigt ganska trevligt utrustad.

Edit: Vilken hade ni valt? Kia Ceed SW vs Toyota Corolla Touring.
Skärmbild 2021-02-11 100536.png
Skärmbild 2021-02-11 100523.png
 
Senast ändrad:
Nån som har koll på Audi A8 D3/4E (2002-2009)? Total katastrof som begagnad bil eller håller odm hyffsat? Vet om de sedvanliga Audi dumheterna (Kamkedja baktill på motorn) och att karossen i sig är helt i aluminium.
 
Kian var inte dum. Kostar 209 400 kr i standardutförande, frågan är om det räcker. Minsta motorn men i övrigt ganska trevligt utrustad.

Edit: Vilken hade ni valt? Kia Ceed SW vs Toyota Corolla Touring.
Skärmbild 2021-02-11 100536.png
Skärmbild 2021-02-11 100523.png
Ska du äga länge - Toyota, ska du äga inom Kias väldigt generösa 7års garantitid - Kia
Den Corollan är ju dessutom en hybrid även om den inte är plug-in så bör den väl ge något lägre bränsleförbrukning. Tycker Kian är både snyggare och har bättre utrustning som standard, men det är ju bara personliga preferenser.
 
Inte jag som sportar, och vet inte om den är ett tips i den meningen jag tipsat om roliga och udda bilar förut. Men en manuell 850 med V12:an är bra ovanligt så länge det inte är en äkta CSI, vilken ju endast fanns med manuell låda. Den här har dessutom i stort sett hela CSI:ns utseende och verkar uppskrämd till samma uppskattade effekt som den. Ser riktigt fin ut och har varit i landet länge, men ändå synd den inte är CSI på riktigt. Begärda priset är därmed lite i överkant - tror jag åtminstone. Står på vad som i min mobil ser ut som klassiska ATEV-fälgar - senare AZEV - för att inte förväxlas med bromstillverkaren ATE, som jag tror förberedde en stämning.

Men, är det någon som förstår varför den bara reggats för en passagerare, trots att den har bälten även bak? Först tänkte jag att det är som med Porsche 928 och Jaguar XJ-S, att har de taklucka så blir det en passagerare, och har de inte det så blir det tre. Men så verkar inte vara fallet med BMW 850. Så varför får bara en person åka med i just den här?


0A463F42-01DA-42EB-8C57-90F7518AF870.jpeg
75813A3B-FE9F-48BD-9C7E-FE84A9C51A3A.jpeg
571F57EA-B8ED-49AB-9886-7D7A60D32B4E.jpeg
A0EEB59E-66D0-480A-BAC0-6C5B2E156D1D.jpeg
Var det inte så ”förr i tiden” att det fanns ett minstamått på sitsbredden för att det skulle räknas som en plats? Har hört den förklaringen till varför gamla 911or bara är reggade för en passagerare.
 
Var det inte så ”förr i tiden” att det fanns ett minstamått på sitsbredden för att det skulle räknas som en plats? Har hört den förklaringen till varför gamla 911or bara är reggade för en passagerare.
Det är möjligt, kanske även minimimått på höjden, då som sagt Jaguar XJ-S med taklucka (som ger minskad takhöjd) bara finns för en passagerare, medan utan alltså godkänns för tre. Åtminstone på de exemplar jag kikat på tidigare. Men tror inte det gäller BMW 850. Vissa har en medan andra har tre, oavsett taklucka eller ej. Känns mer som det varit ett lotteri med besiktningsmannen som registreringsbesiktade. Verkar inte ha med importåret att göra heller.
Exempelvis den här blåa, med taklucka, är godkänd för tre och baksätet har antagligen identiska mått som den svarta ovan.
Jag kanske ska försöka bortse från det här lilla mysteriet, jag är ju trots allt inte spekulant 😉

2339B5BE-97BC-46EB-A63B-1B8B80222819.jpeg
D55988CA-640A-448A-BBD3-96FA02FC06EE.jpeg
 
Nån som har koll på Audi A8 D3/4E (2002-2009)? Total katastrof som begagnad bil eller håller odm hyffsat? Vet om de sedvanliga Audi dumheterna (Kamkedja baktill på motorn) och att karossen i sig är helt i aluminium.
Håller varken bättre eller sämre än någon annan Audi med tillägget 1) luftfjädring går sönder efter ett tag och fjäderbenen kostar typ 7500kr /st. 2) Alukarossen kan enbart lagas av vissa plåtslagare. När bilarna blir äldre och halvförsäkras lämnas de ibland in till icke-sådana plåtslagare och jag har sett en (ovanligt?) hög andel dåligt lackade bilar av modellen. Man ser att det är vågor i karossen osv. Kollar man sånt så är det nog ingen katastrof. De kostar ju ingenting numera.
 
Räkna totalekonomi på Kian inklusive service bara. Kia har bland marknadens absolut högsta servicekostnader bland "vanliga" märken. Garantin har ett pris...
Intressant, jag försökte hitta servicekostnader på deras hemsida utan någon större framgång. Kanske finns en anledning till att de siffrorna ligger undangömda någonstans.
 
Intressant, jag försökte hitta servicekostnader på deras hemsida utan någon större framgång. Kanske finns en anledning till att de siffrorna ligger undangömda någonstans.
Jag har sett uppsendeväckande höga siffror. Typ 6000kr för service som i princip bara verkade inkludera oljebyte. Men det kan ju ha varit i en gnällartikel i ViBilägare och då kommer sällan hela sanningen fram (typ att det egentligen var mycket mer inkluderat). Det är service var 12 månad i alla fall man ska räkna på bensinare. Diesel intressant nog 24mån.
 
Tillbaka
Topp