• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

@Edin


Vet inte vad du exakt menar med ”billig” japansk bil. Men jag kan lämna min i halvljusläge utan problem. Brukar ha det på vintern eftersom det oftare kan vara lite sämre sikt men samtidigt ljust ute. Sen ändrar jag till auto på sommaren (om det inte är dålig sikt förstås). Mycket möjligt att det var så innan men nyare bilar har nog inte det bekymret.

Håller med angående Volvo dock, dom är väl en av dom få biltillverkarna som har drl med bakljus tända. Så där är det någon som manuellt stängt av lamporna.

Det mesta av dom här ljus-bekymmerna beror nog på skit bakom spakarna och att folk inte orkar lära sig sina bilar 😁

Kia, Toyota, Hyundai är tre exempel på bilar som är vanligt förekommande att se utan adekvat belysning tänd. Dessa bilar är även vanligt förekommande bland bilägare som vill ha en bil billigare bil som "ska funka" och intresset för att lära sig är närmast 0. Inte alltid men oerhört vanligt förekommande och skrämmande vanligt bland taxiförare.

Med det sagt har inte alla dessa biltillverkares modeller inte halvljusautomatik. Min gamla Polo hade det inte heller men jag viste om det och tände ju såklart halvljuset när så skulle ske.
 
Kia, Toyota, Hyundai är tre exempel på bilar som är vanligt förekommande att se utan adekvat belysning tänd. Dessa bilar är även vanligt förekommande bland bilägare som vill ha en bil billigare bil som "ska funka" och intresset för att lära sig är närmast 0. Inte alltid men oerhört vanligt förekommande och skrämmande vanligt bland taxiförare.

Med det sagt har inte alla dessa biltillverkares modeller inte halvljusautomatik. Min gamla Polo hade det inte heller men jag viste om det och tände ju såklart halvljuset när så skulle ske.
Känns som att folk alltid tar upp asiatiska bilar när det här diskuteras. Håller med, det är många Kia/Toyota etc. som inte har koll på sina lampor. Men det blir allt vanligare även för tyska bilar. Ser nästan lika många Audi/BMW/volkswagen som på senare tid har samma problem.

förmodligen samma orsak, folk orkar inte lära sig.

Men för att vara lite on topic; @Derix tror jag inte, om du lär dig din bil, kommer ha några problem med ljusautomatiken på en Kia 😊
 
Redan fått en ruta krossad av is från bilen framförs tak så jag är fast på denna punkt. ;)
Tror jag sett dom stegarna med men nej, du får en sån här;

1

:D


Men hallå, du kör ju premium Nipones. Lite skillnad på Lexus och Kia, Hyoundai osv.. ;)

Du skrev japs ;)
Kamikaze som kamikaze
 
Ser nästan lika många Audi/BMW/volkswagen som på senare tid har samma problem.
Fast nä? Alla dessa har automatiskt skifte DRL/Halvljus. Du måste peka på vilken bil du avser annars, förutom lite äldre Polo vet jag inte vilka som skulle sakna automatik. Till och med A1 har auto, även 1-serien. Att de åker med släckta bakljus dagtid är inte problemet.
 
Fast nä? Alla dessa har automatiskt skifte DRL/Halvljus. Du måste peka på vilken bil du avser annars, förutom lite äldre Polo vet jag inte vilka som skulle sakna automatik. Till och med A1 har auto, även 1-serien. Att de åker med släckta bakljus dagtid är inte problemet.
Passat/3-serie/5-serie.

Pratar naturligtvis inte dagtid utan skymning eller dålig sikt av annan anledning. Jag tvivlar inte på att dom inte har automatiskt skifte. Men även den har ofta inställningar i infotainmentsystemet, eller så har föraren helt enkelt satt vredet till 0.
Jag har upplevt att bekymret finns bland alla bilar och inte bara asiatiska även fast det kanske är vanligare.
 
Passat/3-serie/5-serie.

Pratar naturligtvis inte dagtid utan skymning eller dålig sikt av annan anledning. Jag tvivlar inte på att dom inte har automatiskt skifte. Men även den har ofta inställningar i infotainmentsystemet, eller så har föraren helt enkelt satt vredet till 0.
Jag har upplevt att bekymret finns bland alla bilar och inte bara asiatiska även fast det kanske är vanligare.

Det jag framför allt menar är inte i skymning utan när det är helt mörkt. Gatubelysning är INTE en ersättning av dagsljus i detta fall.
 
Pratar naturligtvis inte dagtid utan skymning eller dålig sikt av annan anledning. Jag tvivlar inte på att dom inte har automatiskt skifte. Men även den har ofta inställningar i infotainmentsystemet, eller så har föraren helt enkelt satt vredet till 0.
Det har jag faktiskt aldrig sett. De har bland annat automatiskt skifte till halvljus om vindrutetorkarna går på. Men de kan ju åka runt med reglaget i läge 0 - man kan aldrig utesluta att folk är dumma på riktigt. Men som sagt, bilarna är åtminstone i sin konstruktion vettigare upplagda.
 
Det har jag faktiskt aldrig sett. De har bland annat automatiskt skifte till halvljus om vindrutetorkarna går på. Men de kan ju åka runt med reglaget i läge 0 - man kan aldrig utesluta att folk är dumma på riktigt. Men som sagt, bilarna är åtminstone i sin konstruktion vettigare upplagda.

Det är helt klar något jag saknar, att lamporna tänds när den känner av att det regnar och vindrutetorkarna går igång (därför jag kör med halvljus på iaf under vinterhalvåret). Men även om automatiken är bättre, vilket jag inte säger emot, finns säkert stollar som vrider till 0. Förmodligen dom jag råkat ut för.
 
Nu har jag ju hittat något intressant igen och måste således tipsa. Eller är det bara jag som blir så sjukt nostalgisk när jag ser en sån här? En superfin 83:a som roligt nog fått behålla originalgrillen, och inte fått både den och huven utbytt mot den faceliftade varianten från 84. Farsan hade en svart 244GLT med den ovanliga B28E, alltså V6:an, när de här var nya, men jag surade över att han inte slog till på en Turbo istället, trots att hans hade samma effekt. Första bilen vi hade med både taklucka, centrallås och elhissar. Ultralyxigt tyckte jag då.

Den här är ju bara för skön, vinrödmetallic och svart skinn, a/c, taklucka och förstås Virgofälgarna. Motorn är inte särskilt vacker att se på, men ett stycke svensk bilhistoria är det onekligen. Undrar vad den kan landa på?

Klassisk reklam där den lilla luftfärden avbildades i annonser i biltidningar på 80-talet. Är nog Susanne Kottulinsky som kör.



DB4E6266-6E45-4340-9076-D0979C0E4629.jpeg
FF99F4BE-1561-4D5F-AE7D-CF4FC3E80990.jpeg
8EE0FA2C-83EE-4AC5-8D8B-DFF8F3E9E368.jpeg
912230FF-AE3D-4EEA-8D9E-40E5278B3675.jpeg
90C602F1-7AD6-4B25-B0AA-CB87D9E048BD.jpeg
E6CE05D0-CB6B-41C7-8AEB-1F6DF5F163F5.jpeg
 
Senast ändrad:
Men de kan ju åka runt med reglaget i läge 0 - man kan aldrig utesluta att folk är dumma på riktigt. Men som sagt, bilarna är åtminstone i sin konstruktion vettigare upplagda.
Jag har via jobbet en hel del erfarenhet av det du nämner. Många förare har ingen som helst aning om hur deras reglage är inställda, eller för den delen hur de SKA/BÖR vara inställda. Skrämmande hur dålig kolla många har på sina fordon och trafik i allmänhet.
 
Jag har via jobbet en hel del erfarenhet av det du nämner. Många förare har ingen som helst aning om hur deras reglage är inställda, eller för den delen hur de SKA/BÖR vara inställda. Skrämmande hur dålig kolla många har på sina fordon och trafik i allmänhet.

Det är en sak att man borde kunna men om man nu, bevisligen, inte kan eller ens har lust att lära bör detta uppmärksammas. Att detta sen inte uppmärksammas av farbror blå och skälig reprimand utfodras är än värre för det kommer aldrig försvinna av sig själv.

 
Nu har jag ju hittat något intressant igen och måste således tipsa. Eller är det bara jag som blir så sjukt nostalgisk när jag ser en sån här? En superfin 83:a som roligt nog fått behålla originalgrillen, och inte fått både den och huven utbytt mot den faceliftade varianten från 84. Farsan hade en svart 244GLT med den ovanliga B28E, alltså V6:an, när de här var nya, men jag surade över att han inte slog till på en Turbo istället, trots att hans hade samma effekt. Första bilen vi hade med både taklucka, centrallås och elhissar. Ultralyxigt då tyckte jag.

Den här är ju bara för skön, vinrödmetallic och svart skinn, a/c, taklucka och förstås Virgofälgarna. Motorn är inte särskilt vacker att se på, men ett stycke svensk bilhistoria är det onekligen. Undrar vad den kan landa på?


DB4E6266-6E45-4340-9076-D0979C0E4629.jpeg
FF99F4BE-1561-4D5F-AE7D-CF4FC3E80990.jpeg
8EE0FA2C-83EE-4AC5-8D8B-DFF8F3E9E368.jpeg
912230FF-AE3D-4EEA-8D9E-40E5278B3675.jpeg
90C602F1-7AD6-4B25-B0AA-CB87D9E048BD.jpeg
E6CE05D0-CB6B-41C7-8AEB-1F6DF5F163F5.jpeg
Har bara snabbkollat på bilderna men hastigt så såg den riktigt trevlig ut måste jag säga.
 
Nu har jag ju hittat något intressant igen och måste således tipsa. Eller är det bara jag som blir så sjukt nostalgisk när jag ser en sån här? En superfin 83:a som roligt nog fått behålla originalgrillen, och inte fått både den och huven utbytt mot den faceliftade varianten från 84. Farsan hade en svart 244GLT med den ovanliga B28E, alltså V6:an, när de här var nya, men jag surade över att han inte slog till på en Turbo istället, trots att hans hade samma effekt. Första bilen vi hade med både taklucka, centrallås och elhissar. Ultralyxigt då tyckte jag.

Den här är ju bara för skön, vinrödmetallic och svart skinn, a/c, taklucka och förstås Virgofälgarna. Motorn är inte särskilt vacker att se på, men ett stycke svensk bilhistoria är det onekligen. Undrar vad den kan landa på?


DB4E6266-6E45-4340-9076-D0979C0E4629.jpeg
FF99F4BE-1561-4D5F-AE7D-CF4FC3E80990.jpeg
8EE0FA2C-83EE-4AC5-8D8B-DFF8F3E9E368.jpeg
912230FF-AE3D-4EEA-8D9E-40E5278B3675.jpeg
90C602F1-7AD6-4B25-B0AA-CB87D9E048BD.jpeg
E6CE05D0-CB6B-41C7-8AEB-1F6DF5F163F5.jpeg
Fin!

Har sett flera 240’s av diverse modeller på bilweb, kolla bakåt bland deras auktioner för att få grepp om pris. Jag har slagits över att de gått ganska dyrt.
 
Kia, Toyota, Hyundai är tre exempel på bilar som är vanligt förekommande att se utan adekvat belysning tänd. Dessa bilar är även vanligt förekommande bland bilägare som vill ha en bil billigare bil som "ska funka" och intresset för att lära sig är närmast 0. Inte alltid men oerhört vanligt förekommande och skrämmande vanligt bland taxiförare.

Med det sagt har inte alla dessa biltillverkares modeller inte halvljusautomatik. Min gamla Polo hade det inte heller men jag viste om det och tände ju såklart halvljuset när så skulle ske.
Håller med
Nästan alltid dessa typ av bilar och märken.

Brukar lägga mig framför o slå av mina ljus helt o sen på osv. Ca 50 % fattar.

De flesta brukar förstå när dom åker på motorvägen o inte ser ett skit.

Jag själv har auto på min merca men brukar själv slå på ljusen ibland när jag tycker det är dimmigt, regnigt etc.

Att använda bakre dimljus är det väldigt ovanligt att se. Ca 1 av 20 bilar typ när det krävs i snöstorm, dimma eller regn med dålig sikt.

Lär väl inte ut sådant på körskolan, viktigare att växla från 1an till 3 an och inte frikoppla i kurvorna i stan...
 
Håller med
Nästan alltid dessa typ av bilar och märken.

Brukar lägga mig framför o slå av mina ljus helt o sen på osv. Ca 50 % fattar.

De flesta brukar förstå när dom åker på motorvägen o inte ser ett skit.

Jag själv har auto på min merca men brukar själv slå på ljusen ibland när jag tycker det är dimmigt, regnigt etc.

Att använda bakre dimljus är det väldigt ovanligt att se. Ca 1 av 20 bilar typ när det krävs i snöstorm, dimma eller regn med dålig sikt.

Lär väl inte ut sådant på körskolan, viktigare att växla från 1an till 3 an och inte frikoppla i kurvorna i stan...

Håller med om dimljus men är själv slarvig. Man använder det så sällan så när det behövs har man problem att hitta knappen utan att tappa koncentrationen (då det är en situation man måste ha fokus i dåligt väder), sen är där två stycken oftast, en för fram & en för bak och då ska man komma på vilken som är vilken. Inte bara att slå på båda, då måste man hålla på att dimma av båda innan man fått upp det kognitiva på knapparna.
 
Håller med om dimljus men är själv slarvig. Man använder det så sällan så när det behövs har man problem att hitta knappen utan att tappa koncentrationen (då det är en situation man måste ha fokus i dåligt väder), sen är där två stycken oftast, en för fram & en för bak och då ska man komma på vilken som är vilken. Inte bara att slå på båda, då måste man hålla på att dimma av båda innan man fått upp det kognitiva på knapparna.
Jag tycker att nyare bilar generellt endast har bak, dimljus fram känns lite passé
symbolen för den bak lyser ju i rött/orange på displayen, så är ganska enkelt att se :)
 
Var ute en sväng och provkörde lite bilar. Fastnade för Skoda Karoq. Är det någon här som har erfarenhet av en sådan? Gärna ur ett familjeperspektiv.

Bra pris, 249kkr med hyfsad utrustning.
1AD88267-AC96-4D42-B3FB-46124E66E24A.jpeg
 
Var ute en sväng och provkörde lite bilar. Fastnade för Skoda Karoq. Är det någon här som har erfarenhet av en sådan? Gärna ur ett familjeperspektiv.

Bra pris, 249kkr med hyfsad utrustning.
1AD88267-AC96-4D42-B3FB-46124E66E24A.jpeg
Det enda ekonomiska nackdelen jag kan tänka mig är de mycket dyrare skatterna från 2021, kolla upp vad den ligger på idag.

Har för mig att tex en vanlig Tiguan kostar typ 7-8000kr/ år nu.
 
Ok inte katastrof då även fast det är stor skillnad mot om du väljer en hybrid som kostar 360kr/år
Provkörde Toyota Corolla och Cia Ceed med hybridmotor. Måste säga att jag blir lite nervös av att höra motorn växla mellan bensin och el hela tiden, men det är väl en vanesak. Sedan är jag skeptisk till hur batteri och eldrift kommer att hålla på lång sikt, plus fem år.
 
Var ute en sväng och provkörde lite bilar. Fastnade för Skoda Karoq. Är det någon här som har erfarenhet av en sådan? Gärna ur ett familjeperspektiv.

Bra pris, 249kkr med hyfsad utrustning.
1AD88267-AC96-4D42-B3FB-46124E66E24A.jpeg
Ja. Förutom utrymmet (funkar bra om man inte har stora barnstolar dock) är det en utmärkt bil. Dessutom har den makalös bra andrahandsvärde. Jag hade köpt privat och inte privatleasat i det fallet.
 
Apropå ljusdiskussionen, någon mer än jag som observerat att lastbilar ämnade för grus/sprängsten kör med ”bakdörren” öppen på motorväg fylld med stora sprängstenar. Någon ändring av lag eller alltid varit ok att köra så? Skulle inte förvåna mig om det snart sker en en allvarlig olycka..
 
Var ute en sväng och provkörde lite bilar. Fastnade för Skoda Karoq. Är det någon här som har erfarenhet av en sådan? Gärna ur ett familjeperspektiv.

Bra pris, 249kkr med hyfsad utrustning.
1AD88267-AC96-4D42-B3FB-46124E66E24A.jpeg
Kör själv större brodern Kodiaq och är fantastiskt nöjd efter 1,5år. Karoqen är interört rätt lik Kodiaq men såklart inte lika stor. Aldrig provkört Karoq så vet inte hur den är vad gäller ljudisolering, osv.
 
Tillbaka
Topp