• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

XC60 är säkerligen jättebra men känns för trist. Alla "roliga" bilar verkar vara dumma köp och alla tråkiga jättebra köp 😁.

Har kikat på Lexus med. Rätt ful men kanske att det slår över till att den blir roligt ful, vet inte ...
Jag håller med, XC60 är lite tråkig men nästan mest för att den är så otroligt vanlig, bilen i sig är ganska mysig.

Sen är ju inte en basutrustad ML eller GLC heller så jätterolig, kan jag tycka. Rangen är ju helt klart något extra, men en sådan hade jag inte vågat köpa.

Jag gjorde ju en liknande analys i höstas då jag gick från att vara anställd till att vara egen, då ville jag ha en bil som var pålitlig, säker och hade bra framkomlighet. Dessutom fick den ju inte vara för dyr, jag ville inte heller låna.

Jag var länge inne på en fyrhjulsdriven Mercedes E-klass men valde till sist XC60 på grund av dess image, den kändes mer modern och Volvo kändes stabilt om man som egen företagare har mycket kontakt med kunder.
 
Fin!

Har sett flera 240’s av diverse modeller på bilweb, kolla bakåt bland deras auktioner för att få grepp om pris. Jag har slagits över att de gått ganska dyrt.
Du får hitta en som stått i en lada, ungefär som den här. Tror det är en -86a som stått "parkerad" varmt och torrt i typ 20 år.
20181013_164519.jpg
 
Range Rovern är ju lockande men det finns inget som skulle få mig att köpa en igen, inte ens om jag vann en halv miljard och kunde köpa en fabriksny värsting, jag hade sex stycken på raken och avslutade med en Discovery (väldigt lik RR Sport) och att äga en sådan bil är inget jag önskar ens min värsta fiende.

Men, med det sagt, många verkar ju faktiskt ganska nöjda med sina RR. Konstigt nog.


XC60 var utesluten? De är kanske inte världens roligaste bil men väldigt kompetenta och trevliga att köra.

Tråkiga former men är du bekymrad över oförutsedda kostnader kanske Lexus kan vara ett alternativ?

Varför? :) Mycket problem?
 
Varför? :) Mycket problem?
Oändligt med problem. Obeskrivligt mycket.

Tyvärr har alla jag känner haft lika mycket strul med sina LR/RR, och då åkte jag ändå på mycket träffar med Land Rover-klubben (som är väldigt trevlig) och mitt intryck är att alla hade lika mycket problem, tyvärr.

Dock är de speciella, jag förstår varför man gillar dem, så fort jag åkt i en vill jag beställa en direkt, kosta vad det kosta vill.
 
Range Rovern är ju lockande men det finns inget som skulle få mig att köpa en igen, inte ens om jag vann en halv miljard och kunde köpa en fabriksny värsting, jag hade sex stycken på raken och avslutade med en Discovery (väldigt lik RR Sport) och att äga en sådan bil är inget jag önskar ens min värsta fiende.

Men, med det sagt, många verkar ju faktiskt ganska nöjda med sina RR. Konstigt nog.

XC60 var utesluten? De är kanske inte världens roligaste bil men väldigt kompetenta och trevliga att köra.

Tråkiga former men är du bekymrad över oförutsedda kostnader kanske Lexus kan vara ett alternativ?


Dom är ju vidrigt fula.
Men klår nog RR och MB på fingrarna i driftsäkerhet.
Allt annat klår nog RR den på hårt.
 
Oändligt med problem. Obeskrivligt mycket.

Tyvärr har alla jag känner haft lika mycket strul med sina LR/RR, och då åkte jag ändå på mycket träffar med Land Rover-klubben (som är väldigt trevlig) och mitt intryck är att alla hade lika mycket problem, tyvärr.

Dock är de speciella, jag förstår varför man gillar dem, så fort jag åkt i en vill jag beställa en direkt, kosta vad det kosta vill.
Har en kompis vars föräldrar hade en Disco 3a. Jisses vad problem de fick med den, har för mig att det gick 80’ på en massa olika reparationer under kort tid. Kände att jag svalnade lite efter det.
 
Dom är ju vidrigt fula.
Men klår nog RR och MB på fingrarna i driftsäkerhet.
Allt annat klår nog RR den på hårt.
RR är faktiskt inte så bekväm ändå, i alla fall inte så att den är överlägsen en Lexus som ju antagligen också är ganska bekväm.

Första generationens Sport är väldigt lik Disco 3 och de är ju otroligt charmiga men jag minns inte att de är så fantastiska, framförallt 2.7-motorn som sitter i tidiga Sport är ganska tråkig. 3.0 är klart bättre på alla sätt och vis. De fick också en lite trevligare inredning men överlag är de ganska plastiga.

Porsche Cayenne har jag tittat mycket på, de är sköna att köra och även om de är dyra i drift så är de nog inte fullt så opålitliga som LR.
 
Senast ändrad:
Alla RR-ägare verkar ha ett komplicerat love/hate förhållande med sina bilar. De hatar dem...men kan inte vara utan dem heller. Inget annat känns likadant.

Mot detta ska du exempelvis ställas min polares GLK som jag haft koll på från 0 mil till 21.000 mil som än så länge inte reparerats (utöver service) för 10.000kr ens...
 
Tror som @alfgren , @Tapiren mfl att RR (som i min hjärna för övrigt står för Rolce Royce) och ML/GLE, GL/GLS är stora potentiella problem sett till drift. En GLK tror jag man däremot är vettigt. Det är ju en upphöjd C-klass om man ska vara lite taskig. Otroligt trevlig amen trånga i baksätet. XC60 tror jag är bra med men oj så tråkiga (kör runt i tjejens pappas D5a just nu)..
 
XC60 är säkerligen jättebra men känns för trist. Alla "roliga" bilar verkar vara dumma köp och alla tråkiga jättebra köp 😁.

Har kikat på Lexus med. Rätt ful men kanske att det slår över till att den blir roligt ful, vet inte ...


Jag körde en Land Rover Freelander 2 under ett par år, riktigt kompentent kärra. Kostar mygga att äga jämfört med sina storebröder. När det kommer till Land Rover ska man alltid köpa HSE.... ALLTID......

1613395639596.png
 
dags för ny bil
har fullkomligt kärat ner mig i x5an(2019års modell) men har något svårt att lägga 700k på en bil
Alternativen som jag kikar på är:
xc90 2019 stor, praktiskt, tråkig? men vettigt pris, försäkring m.m. främst tråkig motor (d5an)
Touaregen 2019(känns lite plastig och som att man inte har råd med en audi..)
Audi q7 Gammal och kändes som en buss att köra..

Några andra alternativ eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en x5a?
 
dags för ny bil
har fullkomligt kärat ner mig i x5an(2019års modell) men har något svårt att lägga 700k på en bil
Alternativen som jag kikar på är:
xc90 2019 stor, praktiskt, tråkig? men vettigt pris, försäkring m.m. främst tråkig motor (d5an)
Touaregen 2019(känns lite plastig och som att man inte har råd med en audi..)
Audi q7 Gammal och kändes som en buss att köra..

Några andra alternativ eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en x5a?
Porsche Cayenne?
 
Nja,
x5an 3,0 diesel ca 680-700k 2019 1500-3000mil
touareg v6 diesel 570-600k 2019 1500-5000mil
XC90 d5 500-550k 2019
q7 45/50 diesel ca 600k stoor spridning kanske ny modell 2020?
Jag hade ungefär i den ordningen också, men bytt plats på xc90 och q7. xc90 känns snäppet snikigare på varje punkt, framförallt motormässigt.
 
Håller på att kolla på hobbybil och då jag alltid känner ett märkligt och lika oförklarligt som obegripligt anglosaxiskt drag så fort jag funderar på hobbybil så ville jag bara fråga er (om ngn)som kört med ratten till höger, vänjer man sig eller snarare hur mycket stör det?
Känner att det börjar bli dags för en v12:a så här mitt i miljösnacket och iom att jag tyvärr normalt lyckas köra mindre än 50 mil om året med hobbybilen, så är bränslekostnaden minimal.
Tidigare leksaker har bla. varit Jaguar S-type, Jaguar xj6, Peugot 206cc, Porsche 996 turbo och en M3 (6:a med biturbo), så jag har kämpat emot min dragning mot de brittiska öarna tämligen väl men nu ger jag snart upp kampen
Mvh
Ola G
 
Håller på att kolla på hobbybil och då jag alltid känner ett märkligt och lika oförklarligt som obegripligt anglosaxiskt drag så fort jag funderar på hobbybil så ville jag bara fråga er (om ngn)som kört med ratten till höger, vänjer man sig eller snarare hur mycket stör det?
Känner att det börjar bli dags för en v12:a så här mitt i miljösnacket och iom att jag tyvärr normalt lyckas köra mindre än 50 mil om året med hobbybilen, så är bränslekostnaden minimal.
Tidigare leksaker har bla. varit Jaguar S-type, Jaguar xj6, Peugot 206cc, Porsche 996 turbo och en M3 (6:a med biturbo), så jag har kämpat emot min dragning mot de brittiska öarna tämligen väl men nu ger jag snart upp kampen
Mvh
Ola G

Även Mercedes (600) , BMW (750,850) och Audi/Phaeton (6,0) är ju tolvor dock kanske mer lyxbruksfordon än hobbybilar.

Det lilla jag provat felstyrt är sportjapsare, det svåra är att växla med fel hand och att sköta reglage blir också lite baklänges men nog lätt att vänja sig.

Det svåra är omkörningar på mindre landsvägar (50-80km/h vägar) om man är själv, kräver viss planering då man inte kan smyga ut och se om det fritt fram utan får smyga ut bilen mot diket för att se om det är klart framåt.
 
Håller på att kolla på hobbybil och då jag alltid känner ett märkligt och lika oförklarligt som obegripligt anglosaxiskt drag så fort jag funderar på hobbybil så ville jag bara fråga er (om ngn)som kört med ratten till höger, vänjer man sig eller snarare hur mycket stör det?
Känner att det börjar bli dags för en v12:a så här mitt i miljösnacket och iom att jag tyvärr normalt lyckas köra mindre än 50 mil om året med hobbybilen, så är bränslekostnaden minimal.
Tidigare leksaker har bla. varit Jaguar S-type, Jaguar xj6, Peugot 206cc, Porsche 996 turbo och en M3 (6:a med biturbo), så jag har kämpat emot min dragning mot de brittiska öarna tämligen väl men nu ger jag snart upp kampen
Mvh
Ola G
Ja du.... det är otroligt individuellt, jag har många kompisar som är helt inne på att köra rhd men jag själv kan inte komma till freds med det, jag har haft några högerstyrda bilar och rent körmässigt lär man sig ju ganska snabbt men för min del är det något som skaver.
 
Kör en Subaru Outback som vi leasar som är väldigt trevlig men mindre rolig straffskatt. Vet ej om vi ska köpa loss den eller satsa på en hybrid när leasingen går ut. Sneglat på en Toyota Corolla Hybrid (kombi), någon som har någon input om den?
 
Kör en Subaru Outback som vi leasar som är väldigt trevlig men mindre rolig straffskatt. Vet ej om vi ska köpa loss den eller satsa på en hybrid när leasingen går ut.
Då har du ju redan betalat malusen, nästa tre år är ju skatten mycket mindre.
Outback känns som en "vuxen" bil, det är jag rädd Corolla inte kommer göra.
Personligen skulle jag i alla fall aldrig byta en 3 år gammal Outback mot en Corolla.
 
"Unik färgkombo" - ja tro fan det
c95a7fe1-0443-4df6-9a40-787814d305ae

c6abd512-7e41-48c6-a10e-584adb77bd0e

b5b46be8-6a1f-4874-9e55-7f559f01bd77
Synd att det inte var plysch inredning :D

Jag diggade den, hade lätt kört den.
Klår tjänstebils-svart alla dagar i veckan.
 
Kör en Subaru Outback som vi leasar som är väldigt trevlig men mindre rolig straffskatt. Vet ej om vi ska köpa loss den eller satsa på en hybrid när leasingen går ut. Sneglat på en Toyota Corolla Hybrid (kombi), någon som har någon input om den?
Provkörde en Corolla Hybrid i helgen. Lite halvtråkig bil men helt okej familjekombi. Ekonomin är dock inte super i den då den påverkas av högre skatt från 1/4. Steget upp till laddhybrid verkar löna sig om man räknar lite på det, jag har jämfört med en Kia laddhybrid som går att få loss för runt 300kkr efter bonus.
 
Provkörde en Corolla Hybrid i helgen. Lite halvtråkig bil men helt okej familjekombi. Ekonomin är dock inte super i den då den påverkas av högre skatt från 1/4. Steget upp till laddhybrid verkar löna sig om man räknar lite på det, jag har jämfört med en Kia laddhybrid som går att få loss för runt 300kkr efter bonus.
Hur fan kan Hybrid bli straffskattade?

Sverige är sjukt.
 
Tillbaka
Topp