• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

"Unik färgkombo" - ja tro fan det
c95a7fe1-0443-4df6-9a40-787814d305ae

c6abd512-7e41-48c6-a10e-584adb77bd0e

b5b46be8-6a1f-4874-9e55-7f559f01bd77
Mycket ryskt över denna A8.
 
Även Mercedes (600) , BMW (750,850) och Audi/Phaeton (6,0) är ju tolvor dock kanske mer lyxbruksfordon än hobbybilar.

Det lilla jag provat felstyrt är sportjapsare, det svåra är att växla med fel hand och att sköta reglage blir också lite baklänges men nog lätt att vänja sig.

Det svåra är omkörningar på mindre landsvägar (50-80km/h vägar) om man är själv, kräver viss planering då man inte kan smyga ut och se om det fritt fram utan får smyga ut bilen mot diket för att se om det är klart framåt.
Jag förstår vad du menar och har testat att köra högerstyrd hyrbil i England men bilarna jag tänker på nu är uteslutande automater
MVH
Ola G
 
Provkörde en Corolla Hybrid i helgen. Lite halvtråkig bil men helt okej familjekombi. Ekonomin är dock inte super i den då den påverkas av högre skatt från 1/4. Steget upp till laddhybrid verkar löna sig om man räknar lite på det, jag har jämfört med en Kia laddhybrid som går att få loss för runt 300kkr efter bonus.
Tack, se där! Två år kvar på leasingen så blir nog att sitta ner I båten och avvakta så länge. Vi ska även sätta upp laddstolpar I föreningen så småningom så då kan det vara värt att eventuellt byta.
 
Vettig bil på de flesta sätt. Något rymligare än motsvarande Golf och mjukare fjädrad. I övrigt små skillnader.
Jag har faktiskt tittat på "125 Edition". Det enda jag saknar där är en fjärrstyrd parkeringsvärmare, men det går kanske att installera i efterhand?

Kul med lite kampanjer ändå. Man kan ju tänka sig att det blir nya kampanjer efter 1/4 när skatten går upp på de flesta modellerna. Då måste de fjäska ännu mer för oss konsumenter.
 
Jag har faktiskt tittat på "125 Edition". Det enda jag saknar där är en fjärrstyrd parkeringsvärmare, men det går kanske att installera i efterhand?

Kul med lite kampanjer ändå. Man kan ju tänka sig att det blir nya kampanjer efter 1/4 när skatten går upp på de flesta modellerna. Då måste de fjäska ännu mer för oss konsumenter.

Allt går men det kostar säkerligen mer än att lägga till det från start.
 
Allt går men det kostar säkerligen mer än att lägga till det från start.
~ 1200€ i delar + mecka själv el betala någon. Tror jobbet är ganska plug & play.

 
~ 1200€ i delar + mecka själv el betala någon. Tror jobbet är ganska plug & play.

Webastocenter tar typ 28k för eftermontering. Det är en del trixande med samarbetet med bilens klimatanläggning. Vill man ha det skulle jag absolut försökt få med det från början. En liten bensinare blir dock varm fort, är det ett stort behov @Derix?

edit: 29k https://www.webastocenter.se/monterat-klart/monterat-klart-kia-optima/
Varierar säkert lite per bil men jag skulle i alla fall inte kalkylerat med hälften.
 
Webastocenter tar typ 28k för eftermontering. Det är en del trixande med samarbetet med bilens klimatanläggning. Vill man ha det skulle jag absolut försökt få med det från början. En liten bensinare blir dock varm fort, är det ett stort behov @Derix?

edit: 29k https://www.webastocenter.se/monterat-klart/monterat-klart-kia-optima/
Varierar säkert lite per bil men jag skulle i alla fall inte kalkylerat med hälften.
Tack för länkarna. Ja, för vår familj är det ett stort behov då vi inte har något garage.
 
Webastocenter tar typ 28k för eftermontering. Det är en del trixande med samarbetet med bilens klimatanläggning. Vill man ha det skulle jag absolut försökt få med det från början. En liten bensinare blir dock varm fort, är det ett stort behov @Derix?

edit: 29k https://www.webastocenter.se/monterat-klart/monterat-klart-kia-optima/
Varierar säkert lite per bil men jag skulle i alla fall inte kalkylerat med hälften.

Jag har gjort det själv med modellspecifikt från webasto på MB. Det var förhållandevis enkelt inkl. elektroniken samt mycket bra installationsanvisningar. Det tar dock tid, och en massa annat måste bort som sitter i vägen + kylsystemet behöver tömmas helt eller delvis. .

Tidigare mekvana och gott om tid / någonstans att hålla till krävs men tycker man som jag att det är kul att mecka som omväxling till deskdiving dagarna i ända är det absolut görbart. Och att spara ~15k är ju inte helt fel heller :)
 
Alla vet ju att Merca w212 ligger i topp i sin klass!?

Jag har ett sent farbrorsexemplar (-16) med ALLA fel;

  • lilla dieseln! (200 bluetec)
  • vit
  • bakhjulsdriven
  • basutrustad
  • manuell!

Och jag gillar den skarpt! Perfekt för mig som rullar 3400-3800 mil om året. Billig att äga och köra och det känns i nuläget inte alls lönt att ta ut en förmånsbil.
 

Bilagor

  • F1AEA30E-4526-4F2A-B6B5-DA13C0062DBD.jpeg
    F1AEA30E-4526-4F2A-B6B5-DA13C0062DBD.jpeg
    275.6 KB · Visningar: 54
Alla vet ju att Merca w212 ligger i topp i sin klass!?

Jag har ett sent farbrorsexemplar (-16) med ALLA fel;

  • lilla dieseln! (200 bluetec)
  • vit
  • bakhjulsdriven
  • basutrustad
  • manuell!

Och jag gillar den skarpt! Perfekt för mig som rullar 3400-3800 mil om året. Billig att äga och köra och det känns i nuläget inte alls lönt att ta ut en förmånsbil.
Ja, de där är riktigt trevliga! Jag är själv sugen på en sådan, det måste vara en otroligt trevlig långfärdsbil.

Vad drar den om man kör försiktigt, 0.55?
 
Hilfe!

Lång historia kort.
Jag har sagt upp mig och kommer istället att köra eget i auktionssvängen.
Uppsägningsbiten av detta innebär att jag nu kommer att gå ifrån att "få" en splitt ny bil ungefär en gång i halvåret till att istället behöva lösa detta själv.

Efter att ha kört nya, men också ganska könlösa, japanare de senaste tio åren så vill jag kasta mig rakt ut i något helt annat.
...lite som jag gör med min arbetssituation! ;)
Jag vill ha en bil som känns lite mer "levande".

Kravspec:
  • Sticker ut i trafikbilden.
  • Åtminstone någorlunda rolig drivlina.
  • Gärna inte årsskatt på 6k.
  • Ta mig genom firmans första år utan att stå på verkstad mer än två gånger (service undantagen). De enskilda tillfällena ska gärna inte kosta mer än bilen.
  • Kosta skitbilligt. Max 50k.
  • Bra om den har krok.

Jag vet att detta är en kalkyl som går ihop. Och ja, jag vet att jag kommer att ångra mig.
Det smartaste jag kan göra är att köpa en tolv år gammal Saab 9-5 som är välskött och fin. Men jag vill inte gärna.
Kommer ju att börja handla med antikviteter och annat och vill då ha något lite mer passande. Kalla det gärna fåfänga, för det är ju exakt var det är! :)


Modeller jag tittat på:
  • Jaguar X300 (har fått mycket hjälp av @Tapiren här. Tack!)
  • Land Rover Discovery (har nog skrinlagt, då den verkar vara en riktig skräpbil).
  • ...Kan man ha en Freelander?
  • Alfa Romeo 159
  • BMW 7-serie, E65
  • Audi A8, D2
  • Mercedes S-klass, W220
  • Citroen C6 (I don't fucking know... Alltid gillat)
  • Mitsubishi Pajero/Nissan Patrol/Jeep Cherokee

Spretigt? Absolut.
Alla har dock gemensamt att de är någonting som sticker ut och är "roliga" bilar.

Jag har inte tummen mitt i handen och har lyft i garaget.
Kan meka en del själv - men fixar inte rost eller har tid att göra stora engine-out grejer. ;)

Kommer att behöva bilen för att ta mig till och från jobb (ca 600 mil/år), men har utöver denna tillgång till två rena hobbybilar, en hoj och den allmänna familjebilen. Sommartid kommer jag också att cykla en del till jobbet.
Så behovet är väl inte jättestort egentligen. Mer vilja att ha någonting skoj.

Av ovan modeller så är det egentligen Jaggan som lockar mest.
Men utbudet är skralt och jag behöver snart lösa någonting.

Smarta råd?
 
Alla vet ju att Merca w212 ligger i topp i sin klass!?

Jag har ett sent farbrorsexemplar (-16) med ALLA fel;

  • lilla dieseln! (200 bluetec)
  • vit
  • bakhjulsdriven
  • basutrustad
  • manuell!

Och jag gillar den skarpt! Perfekt för mig som rullar 3400-3800 mil om året. Billig att äga och köra och det känns i nuläget inte alls lönt att ta ut en förmånsbil.
Ooh ja! Vi har en nästan exakt likadan fast 220 och 9-stegsautomaten. Lite snålt utrustad men har det man behöver. Gillar den också riktigt mycket! Otrolig komfort, billig att åka i. Drar väl 0,5-0,6 men kommer lätt under 0,5 på långfärd. Minns inte när jag tankade senast 😄 Bra med plats! Känns kassaskåp!
 
Hilfe!

Lång historia kort.
Jag har sagt upp mig och kommer istället att köra eget i auktionssvängen.
Uppsägningsbiten av detta innebär att jag nu kommer att gå ifrån att "få" en splitt ny bil ungefär en gång i halvåret till att istället behöva lösa detta själv.

Efter att ha kört nya, men också ganska könlösa, japanare de senaste tio åren så vill jag kasta mig rakt ut i något helt annat.
...lite som jag gör med min arbetssituation! ;)
Jag vill ha en bil som känns lite mer "levande".

Kravspec:
  • Sticker ut i trafikbilden.
  • Åtminstone någorlunda rolig drivlina.
  • Gärna inte årsskatt på 6k.
  • Ta mig genom firmans första år utan att stå på verkstad mer än två gånger (service undantagen). De enskilda tillfällena ska gärna inte kosta mer än bilen.
  • Kosta skitbilligt. Max 50k.
  • Bra om den har krok.

Jag vet att detta är en kalkyl som går ihop. Och ja, jag vet att jag kommer att ångra mig.
Det smartaste jag kan göra är att köpa en tolv år gammal Saab 9-5 som är välskött och fin. Men jag vill inte gärna.
Kommer ju att börja handla med antikviteter och annat och vill då ha något lite mer passande. Kalla det gärna fåfänga, för det är ju exakt var det är! :)


Modeller jag tittat på:
  • Jaguar X300 (har fått mycket hjälp av @Tapiren här. Tack!)
  • Land Rover Discovery (har nog skrinlagt, då den verkar vara en riktig skräpbil).
  • ...Kan man ha en Freelander?
  • Alfa Romeo 159
  • BMW 7-serie, E65
  • Audi A8, D2
  • Mercedes S-klass, W220
  • Citroen C6 (I don't fucking know... Alltid gillat)
  • Mitsubishi Pajero/Nissan Patrol/Jeep Cherokee

Spretigt? Absolut.
Alla har dock gemensamt att de är någonting som sticker ut och är "roliga" bilar.

Jag har inte tummen mitt i handen och har lyft i garaget.
Kan meka en del själv - men fixar inte rost eller har tid att göra stora engine-out grejer. ;)

Kommer att behöva bilen för att ta mig till och från jobb (ca 600 mil/år), men har utöver denna tillgång till två rena hobbybilar, en hoj och den allmänna familjebilen. Sommartid kommer jag också att cykla en del till jobbet.
Så behovet är väl inte jättestort egentligen. Mer vilja att ha någonting skoj.

Av ovan modeller så är det egentligen Jaggan som lockar mest.
Men utbudet är skralt och jag behöver snart lösa någonting.

Smarta råd?

Freelandertvåan är ingen Landroverprodukt utan Fård. Inte ofta det är positivt... En sån hade jag vågat mig på tror jag. Delar plattform med fordar och volvo. Är väl rätt lik en XC60 undertill om jag fattat det rätt, samma drivlina. En jagga passar väl kanske bättre för antikhandlare men en landrover kommer på andra plats.
 
Freelandertvåan är ingen Landroverprodukt utan Fård. Inte ofta det är positivt... En sån hade jag vågat mig på tror jag. Delar plattform med fordar och volvo. Är väl rätt lik en XC60 undertill om jag fattat det rätt, samma drivlina. En jagga passar väl kanske bättre för antikhandlare men en landrover kommer på andra plats.

Haha! Great minds think alike. Det är verkligen på de meriterna från din sista rad som de seglat upp som kandidater.

Ja, jag vet ju att Freelandern är en bättre bil. Betydligt, om man ska tro på vad som står på nätet.
Jag var faktiskt rimligt nära att köpa en sådan för ett gäng år sedan, men då som någorlunda modern bruksbil.

Mitt "Kan man ha en..." var egentligen mer tänkt på någon slags filosofisk nivå. :)
Man kommer ju inte riktigt ifrån att det är en baby-Land Rover. Kanske inte världens roligaste produkt.
 
Tillbaka
Topp