Hilfe!
Lång historia kort.
Jag har sagt upp mig och kommer istället att köra eget i auktionssvängen.
Uppsägningsbiten av detta innebär att jag nu kommer att gå ifrån att "få" en splitt ny bil ungefär en gång i halvåret till att istället behöva lösa detta själv.
Efter att ha kört nya, men också ganska könlösa, japanare de senaste tio åren så vill jag kasta mig rakt ut i något helt annat.
...lite som jag gör med min arbetssituation!
Jag vill ha en bil som känns lite mer "levande".
Kravspec:
- Sticker ut i trafikbilden.
- Åtminstone någorlunda rolig drivlina.
- Gärna inte årsskatt på 6k.
- Ta mig genom firmans första år utan att stå på verkstad mer än två gånger (service undantagen). De enskilda tillfällena ska gärna inte kosta mer än bilen.
- Kosta skitbilligt. Max 50k.
- Bra om den har krok.
Jag vet att detta är en kalkyl som går ihop. Och ja, jag vet att jag kommer att ångra mig.
Det smartaste jag kan göra är att köpa en tolv år gammal Saab 9-5 som är välskött och fin. Men jag vill inte gärna.
Kommer ju att börja handla med antikviteter och annat och vill då ha något lite mer passande. Kalla det gärna fåfänga, för det är ju exakt var det är!
Modeller jag tittat på:
- Jaguar X300 (har fått mycket hjälp av @Tapiren här. Tack!)
- Land Rover Discovery (har nog skrinlagt, då den verkar vara en riktig skräpbil).
- ...Kan man ha en Freelander?
- Alfa Romeo 159
- BMW 7-serie, E65
- Audi A8, D2
- Mercedes S-klass, W220
- Citroen C6 (I don't fucking know... Alltid gillat)
- Mitsubishi Pajero/Nissan Patrol/Jeep Cherokee
Spretigt? Absolut.
Alla har dock gemensamt att de är någonting som sticker ut och är "roliga" bilar.
Jag har inte tummen mitt i handen och har lyft i garaget.
Kan meka en del själv - men fixar inte rost eller har tid att göra stora engine-out grejer.
Kommer att behöva bilen för att ta mig till och från jobb (ca 600 mil/år), men har utöver denna tillgång till två rena hobbybilar, en hoj och den allmänna familjebilen. Sommartid kommer jag också att cykla en del till jobbet.
Så behovet är väl inte jättestort egentligen. Mer vilja att ha någonting skoj.
Av ovan modeller så är det egentligen Jaggan som lockar mest.
Men utbudet är skralt och jag behöver snart lösa någonting.
Smarta råd?