• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Haha! Great minds think alike. Det är verkligen på de meriterna från din sista rad som de seglat upp som kandidater.

Ja, jag vet ju att Freelandern är en bättre bil. Betydligt, om man ska tro på vad som står på nätet.
Jag var faktiskt rimligt nära att köpa en sådan för ett gäng år sedan, men då som någorlunda modern bruksbil.

Mitt "Kan man ha en..." var egentligen mer tänkt på någon slags filosofisk nivå. :)
Man kommer ju inte riktigt ifrån att det är en baby-Land Rover. Kanske inte världens roligaste produkt.
Körde en Freelander 2 under ett par år, grym bil på alla sätt! HSE är dock ett måste. Enda fallgropen var hjulbultarna. Däckfirmorna drog sönder dem ett par ggr.....fick byta 3ggr a 5k,....annars felfri....
 
Haha! Great minds think alike. Det är verkligen på de meriterna från din sista rad som de seglat upp som kandidater.

Ja, jag vet ju att Freelandern är en bättre bil. Betydligt, om man ska tro på vad som står på nätet.
Jag var faktiskt rimligt nära att köpa en sådan för ett gäng år sedan, men då som någorlunda modern bruksbil.

Mitt "Kan man ha en..." var egentligen mer tänkt på någon slags filosofisk nivå. :)
Man kommer ju inte riktigt ifrån att det är en baby-Land Rover. Kanske inte världens roligaste produkt.
Har själv varit inne på en sån men det föll på dåligt utbud. Tycker den håller, rimliga fälgar hjälper.
Evoquen tex. känns ju lite feminin om man får säga så medan freelandern andas mer landsbygd.
 
Körde en Freelander 2 under ett par år, grym bil på alla sätt! HSE är dock ett måste. Enda fallgropen var hjulbultarna. Däckfirmorna drog sönder dem ett par ggr.....fick byta 3ggr a 5k,....annars felfri....
Haha! Vad fan... Man tänker ju ändå att hjulbultar borde vara ett rimligt litet bekymmer.
Men bra och veta! Brukar ju fixa bytet själv, men kanske läge att ha någon annan till det i detta fallet.

En HSE ryms dåligt in i hela ”Kosta gratis-biten”, dock.
Något särskilt som skiljer dem? Annat än utseendet, alltså.
Kan ändå gilla den äldres bonnighet.
Andas landsbygd, som @POO uttryckte det. :)
 
  • Like
Reactions: POO
Haha! Vad fan... Man tänker ju ändå att hjulbultar borde vara ett rimligt litet bekymmer.
Men bra och veta! Brukar ju fixa bytet själv, men kanske läge att ha någon annan till det i detta fallet.

En HSE ryms dåligt in i hela ”Kosta gratis-biten”, dock.
Något särskilt som skiljer dem? Annat än utseendet, alltså.
Kan ändå gilla den äldres bonnighet.
Andas landsbygd, som @POO uttryckte det. :)
När jag tråla efter en kom jag nog fram till att det enda som man gick miste om som var vettigt var typ backsensor. 13 år gammal navi kan man ju vara utan.
 
När jag tråla efter en kom jag nog fram till att det enda som man gick miste om som var vettigt var typ backsensor. 13 år gammal navi kan man ju vara utan.

Jo, både lastgammal navi och sensorer klarar jag mig utan. :)
Även om båda, fungerande, så klart är nice.

Jag ser barnsligt mycket framemot detta.
Detta trots att hela jag är helt med på att känslan kommer att vara någonting helt annat dag sju med nya (gamla) bilen! :)
 
Alla vet ju att Merca w212 ligger i topp i sin klass!?

Jag har ett sent farbrorsexemplar (-16) med ALLA fel;

  • lilla dieseln! (200 bluetec)
  • vit
  • bakhjulsdriven
  • basutrustad
  • manuell!

Och jag gillar den skarpt! Perfekt för mig som rullar 3400-3800 mil om året. Billig att äga och köra och det känns i nuläget inte alls lönt att ta ut en förmånsbil.
Kan bara hålla med, har en likadan fast med 220 dieseln, automat och lite bra utrustning, utan den tvekan den bästa bil jag haft!
 
@Anders Forsberg

Jag skummade blocket förutsättningslöst upp till 50' för att se vad som dök upp.
Mycket rat som dök upp.

Passat cc och Lexus200 känns som tråkiga trygga köpet.

Många modernare retrosmåbilar sticker ju ut men då spricker det på dragkroken och rolig/stor motor. Ex. Minin, Fiat500 och VW Beetle.

En Freelander där man kan plocka bort bakruta/takdel och lilaaktig i färgen sticker ju ut.

Ett alternativ som är populärt är ju privatleasingen, nån vanlig Peugot/SEAT/Fiat kan man ju hitta för strax under 2000kr dvs dom första 2åren kostar 48,000 dvs din budget.

Sen är ju det de praktiska/enkla alternativet men du ville ju "living on The eedge"så det är ju uteslutet även om det är så mycket enklare.
 
Hilfe!

Lång historia kort.
Jag har sagt upp mig och kommer istället att köra eget i auktionssvängen.
Uppsägningsbiten av detta innebär att jag nu kommer att gå ifrån att "få" en splitt ny bil ungefär en gång i halvåret till att istället behöva lösa detta själv.

Efter att ha kört nya, men också ganska könlösa, japanare de senaste tio åren så vill jag kasta mig rakt ut i något helt annat.
...lite som jag gör med min arbetssituation! ;)
Jag vill ha en bil som känns lite mer "levande".

Kravspec:
  • Sticker ut i trafikbilden.
  • Åtminstone någorlunda rolig drivlina.
  • Gärna inte årsskatt på 6k.
  • Ta mig genom firmans första år utan att stå på verkstad mer än två gånger (service undantagen). De enskilda tillfällena ska gärna inte kosta mer än bilen.
  • Kosta skitbilligt. Max 50k.
  • Bra om den har krok.

Jag vet att detta är en kalkyl som går ihop. Och ja, jag vet att jag kommer att ångra mig.
Det smartaste jag kan göra är att köpa en tolv år gammal Saab 9-5 som är välskött och fin. Men jag vill inte gärna.
Kommer ju att börja handla med antikviteter och annat och vill då ha något lite mer passande. Kalla det gärna fåfänga, för det är ju exakt var det är! :)


Modeller jag tittat på:
  • Jaguar X300 (har fått mycket hjälp av @Tapiren här. Tack!)
  • Land Rover Discovery (har nog skrinlagt, då den verkar vara en riktig skräpbil).
  • ...Kan man ha en Freelander?
  • Alfa Romeo 159
  • BMW 7-serie, E65
  • Audi A8, D2
  • Mercedes S-klass, W220
  • Citroen C6 (I don't fucking know... Alltid gillat)
  • Mitsubishi Pajero/Nissan Patrol/Jeep Cherokee

Spretigt? Absolut.
Alla har dock gemensamt att de är någonting som sticker ut och är "roliga" bilar.

Jag har inte tummen mitt i handen och har lyft i garaget.
Kan meka en del själv - men fixar inte rost eller har tid att göra stora engine-out grejer. ;)

Kommer att behöva bilen för att ta mig till och från jobb (ca 600 mil/år), men har utöver denna tillgång till två rena hobbybilar, en hoj och den allmänna familjebilen. Sommartid kommer jag också att cykla en del till jobbet.
Så behovet är väl inte jättestort egentligen. Mer vilja att ha någonting skoj.

Av ovan modeller så är det egentligen Jaggan som lockar mest.
Men utbudet är skralt och jag behöver snart lösa någonting.

Smarta råd?

Peugeot 206rc? 180hk kaffeburk.
Tom. långt under budget.
 
@BadkarsPiraten Du vet min brors överraskande felfria E60? Slut med den nu. Stängde av sig själv under färd och nu stendöd
1613659965423.png
 
Peugeot 206rc? 180hk kaffeburk.
Tom. långt under budget.

OJ vad jag ville ha en sån när det begav sig.
Nu vet jag inte riktigt om jag känner riktigt samma. ;)
Skämt åsido - hittar inte ens någon till salu. Har alla skrotats av mot träd/vägräcken/mittrefuger runtom i landet?

Jag tittade lite grann på Mini Cooper S, som väl har ungefär samma grundtanke - men känns lite mer antikhandlare.
Tror dock de faller på att de är lite väl opraktiska. Minimalt med lastutrymme och inga möjligheter till krok.
Låt gå för att vi kommer att ha ett volymskåp på firman, men jag tänker att det säkert kommer att finnas tillfälle då man behöver ta hjälp av vad det nu blir jag kommer att köra också.

Av den anledningen så är det ju egentligen också tämligen opraktiskt med de sedaner jag nämnt - men jag har alltid haft ett gott öga åt stora, lyxiga, sedaner.
 
OJ vad jag ville ha en sån när det begav sig.
Nu vet jag inte riktigt om jag känner riktigt samma. ;)
Skämt åsido - hittar inte ens någon till salu. Har alla skrotats av mot träd/vägräcken/mittrefuger runtom i landet?

Jag tittade lite grann på Mini Cooper S, som väl har ungefär samma grundtanke - men känns lite mer antikhandlare.
Tror dock de faller på att de är lite väl opraktiska. Minimalt med lastutrymme och inga möjligheter till krok.
Låt gå för att vi kommer att ha ett volymskåp på firman, men jag tänker att det säkert kommer att finnas tillfälle då man behöver ta hjälp av vad det nu blir jag kommer att köra också.

Av den anledningen så är det ju egentligen också tämligen opraktiskt med de sedaner jag nämnt - men jag har alltid haft ett gott öga åt stora, lyxiga, sedaner.

Vad sägs om Ganster-Pimp-Antikhandlare?
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Lincoln Town Car V8a Automat TOPPSKICK https://www.blocket.se/vi/90733258.htm

Denna bör vara gamla 5.0 Windsor så det enda dåliga med den är insugspackningar. Bytt det på 15 minuter som snabbast på min.


206 är enorma konstigt nog. Fäll säterna och så får du in ett halvt bohag i dom jäklarna.
 
Senast ändrad:
Vad sägs om Ganster-Pimp-Antikhandlare?
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Lincoln Town Car V8a Automat TOPPSKICK https://www.blocket.se/vi/90733258.htm

Denna bör vara gamla 5.0 Windsor så det enda dåliga med den är insugspackningar. Bytt det på 15 minuter som snabbast på min.


206 är enorma konstigt nog. Fäll säterna och så får du in ett halvt bohag i dom jäklarna.
Älskar kodlåset.
Jäkligt jänke!

Men kanske inte riktigt min stil, i övrigt. Ganska få jänkare är. Andra generationens Cherokee, som jag öppnade för redan i den ursprungliga posten, är en av dem.
Har iofs alltid närt en dröm om att åka Impala 64 på hydraulik. Det är väl mina tydliga latino-influenser från kritvitaste mellanskåne som drar. :)
Ah... Lila flake.... Pinstripe... 13" Chromspokes.
 
Ja, de där är riktigt trevliga! Jag är själv sugen på en sådan, det måste vara en otroligt trevlig långfärdsbil.

Vad drar den om man kör försiktigt, 0.55?
Ja, den är riktigt mysig på långtur. Den bjuder inte in till sportigare körning utan man blir snarare lugn och sansad. Med det sagt så är den fin att ligga och mata motorväg med. Slå på en pod och luta sig tillbaka och styra

kör mycket i Norrbottens och Västerbottens inland och där är det långt mellan byarna och ligger man på 90-100 går den under 0,5

kör jag e4 söderut och håller högre tempo så blir det kanske runt 0,55. Brukar tanka runt 70 liter på 120-125 mils körning. Nu vintertid och en hel del körning med skotrar på släp drar den ju förstås mer
 
Ooh ja! Vi har en nästan exakt likadan fast 220 och 9-stegsautomaten. Lite snålt utrustad men har det man behöver. Gillar den också riktigt mycket! Otrolig komfort, billig att åka i. Drar väl 0,5-0,6 men kommer lätt under 0,5 på långfärd. Minns inte när jag tankade senast 😄 Bra med plats! Känns kassaskåp!
Jo de påminner lite grann om ett kassaskåp. Jag har dock haft runt 15 mercor varav det mesta gammalt. W115, w123 och w124 200-250 både diesel och bensin. Det var än mer skåpskänsla i dem. Min gamla w124 93b 250död hade gått 73 000 mil när jag sålde den. Kändes som vilken 25 000 milare som helst..
 
Verkar mer startspärr/tändningslåsrelarerat. Den går inte runt ens. Klickar bara.
Spännande. Ett fel som inte ens min bil hade.
En jävla tur att jag sålde innan jag hade det! 😂
Så tyvärr är inte jag till hjälp med det...


Edit: var tvungen att slå upp den. Besiktades för 1 vecka sedan och gått ca 1000 mil sedan jag sålde den. Ge mig fan på att det har varit 1000 helt klockrena och felfria mil...
 
Jo de påminner lite grann om ett kassaskåp. Jag har dock haft runt 15 mercor varav det mesta gammalt. W115, w123 och w124 200-250 både diesel och bensin. Det var än mer skåpskänsla i dem. Min gamla w124 93b 250död hade gått 73 000 mil när jag sålde den. Kändes som vilken 25 000 milare som helst..
Det är märkligt med merca. Jag vet inte riktigt varför jag tycker om den. Men man bara trivs. Håller med om att de äldre var än mer kassaskåp. De var ordentliga byggen! Inte haft mer än w203 innan, men även den trivdes vi väldigt bra med. Mor min hade dock en GLK som rullat rätt långt, tror det var ca 30000 mil. Inga 73000 (galet) men som du säger så märktes det liksom inte. Såväl inredning, stolar som körkänslan kändes som om det lika gärna kunde vara 5000 mil. Hade gärna övertagit den om den inte var för liten med barn, så då blev det w212 istället :)
 
Jag är inte alls bilkunnig men ibland kan batteriet i nyckeln strula och man får "koda om". Testa med en reservnyckel, som sagt 0 bilkunnig men kanske värt ett försök?
Kan hända men bilen ska varna innan vid dåligt nyckelbatteri och det har den inte gjort. Den stannade också vid körning när bilen redan var igång. Hade nyckeln varit död borde det hänt nästa gång man skulle åka iväg.
 
Haha! Vad fan... Man tänker ju ändå att hjulbultar borde vara ett rimligt litet bekymmer.
Men bra och veta! Brukar ju fixa bytet själv, men kanske läge att ha någon annan till det i detta fallet.

En HSE ryms dåligt in i hela ”Kosta gratis-biten”, dock.
Något särskilt som skiljer dem? Annat än utseendet, alltså.
Kan ändå gilla den äldres bonnighet.
Andas landsbygd, som @POO uttryckte det. :)
HSE har ju allt, skinn, elstolar, NAV.....blabla etc......fälgar, tacklucka.....T-shirt och dekaler......köper man beggat kostar det inte många spänn x-tra.

Saken är att man ska nog byta hjulen själv. Däcksfirmorna kör med sina hjulbults skruvdragare och skiter i att ändra momenten mellan olika modeller.....så de drar för hårt. På FL sitter hjulbultarna fast på navet, så går en av så måste man byta hela navet. De sitter fastpressade från baksidan. Kom på att de gick att slå ut med en hammare, så när jag hade ett trasigt nav med bara 4 hela hjulbultar så slog jag ut dem och hade i reserv. Så sista ggr verkstan drog av en bult.....såklart inte deras fel.....fettosängrökaren.....så gav jag honom mina lösa bultar och sa.....lös problemet men ge fan i att beställa ett nytt nav för 5 papp.......tog 5 min och kostade 300 pix...
 
Får väl lägga upp att Direktörn (Lexusen) nu rullat 10k mil.
Let the chaos begin!
Snapchat-1941994000.jpg
Kaos ock Lexus gar inte ihop.
Likalite som Rolex och Lidl.

Kom tillbaka om 200000km sa far vi se om oht nagonting alls har slutat fungera.
Har snart 480000km pa min frus Camry och forutom rena service/slitdelar som bytts under aren sa fungerar den lika bra som den gjorde for 16ar sedan da jag kopte bilen
 
OJ vad jag ville ha en sån när det begav sig.
Nu vet jag inte riktigt om jag känner riktigt samma. ;)
Skämt åsido - hittar inte ens någon till salu. Har alla skrotats av mot träd/vägräcken/mittrefuger runtom i landet?

Jag tittade lite grann på Mini Cooper S, som väl har ungefär samma grundtanke - men känns lite mer antikhandlare.
Tror dock de faller på att de är lite väl opraktiska. Minimalt med lastutrymme och inga möjligheter till krok.
Låt gå för att vi kommer att ha ett volymskåp på firman, men jag tänker att det säkert kommer att finnas tillfälle då man behöver ta hjälp av vad det nu blir jag kommer att köra också.

Av den anledningen så är det ju egentligen också tämligen opraktiskt med de sedaner jag nämnt - men jag har alltid haft ett gott öga åt stora, lyxiga, sedaner.
Men är inte Alfa Romeo det du egentligen ska ha? Karaktär, egensinnighet, hyggligt utbud och flera olika modeller att välja mellan. Du kommer dessutom bli ihågkommen som han med alforna (ja, det kommer bli flera), killen man vinkar till när han står vid vägkanten med öppen motorhuv ;)
 
Kaos ock Lexus gar inte ihop.
Likalite som Rolex och Lidl.

Kom tillbaka om 200000km sa far vi se om oht nagonting alls har slutat fungera.
Har snart 480000km pa min frus Camry och forutom rena service/slitdelar som bytts under aren sa fungerar den lika bra som den gjorde for 16ar sedan da jag kopte bilen
Ja planen är att minst ha denna till 30k mil.
Den ska inte ha något värde kvar i sig när jag är färdig med den är tanken.
Hoppas det blir så :)

Dags för 10k mil service i helgen med tändstift osv. Egentligen byta olja i lådan också men garaget är ockuperat av 3st bilar på pallbockar så de tar sig ingenstans så det får bli senare.
 
Hilfe!

Lång historia kort.
Jag har sagt upp mig och kommer istället att köra eget i auktionssvängen.
Uppsägningsbiten av detta innebär att jag nu kommer att gå ifrån att "få" en splitt ny bil ungefär en gång i halvåret till att istället behöva lösa detta själv.

Efter att ha kört nya, men också ganska könlösa, japanare de senaste tio åren så vill jag kasta mig rakt ut i något helt annat.
...lite som jag gör med min arbetssituation! ;)
Jag vill ha en bil som känns lite mer "levande".

Kravspec:
  • Sticker ut i trafikbilden.
  • Åtminstone någorlunda rolig drivlina.
  • Gärna inte årsskatt på 6k.
  • Ta mig genom firmans första år utan att stå på verkstad mer än två gånger (service undantagen). De enskilda tillfällena ska gärna inte kosta mer än bilen.
  • Kosta skitbilligt. Max 50k.
  • Bra om den har krok.

Jag vet att detta är en kalkyl som går ihop. Och ja, jag vet att jag kommer att ångra mig.
Det smartaste jag kan göra är att köpa en tolv år gammal Saab 9-5 som är välskött och fin. Men jag vill inte gärna.
Kommer ju att börja handla med antikviteter och annat och vill då ha något lite mer passande. Kalla det gärna fåfänga, för det är ju exakt var det är! :)


Modeller jag tittat på:
  • Jaguar X300 (har fått mycket hjälp av @Tapiren här. Tack!)
  • Land Rover Discovery (har nog skrinlagt, då den verkar vara en riktig skräpbil).
  • ...Kan man ha en Freelander?
  • Alfa Romeo 159
  • BMW 7-serie, E65
  • Audi A8, D2
  • Mercedes S-klass, W220
  • Citroen C6 (I don't fucking know... Alltid gillat)
  • Mitsubishi Pajero/Nissan Patrol/Jeep Cherokee

Spretigt? Absolut.
Alla har dock gemensamt att de är någonting som sticker ut och är "roliga" bilar.

Jag har inte tummen mitt i handen och har lyft i garaget.
Kan meka en del själv - men fixar inte rost eller har tid att göra stora engine-out grejer. ;)

Kommer att behöva bilen för att ta mig till och från jobb (ca 600 mil/år), men har utöver denna tillgång till två rena hobbybilar, en hoj och den allmänna familjebilen. Sommartid kommer jag också att cykla en del till jobbet.
Så behovet är väl inte jättestort egentligen. Mer vilja att ha någonting skoj.

Av ovan modeller så är det egentligen Jaggan som lockar mest.
Men utbudet är skralt och jag behöver snart lösa någonting.

Smarta råd?
Nu får ni ursäkta men billiga lyxbilar var mitt favoritämne i skolan (nu står det förvisso "kommer att behöva bilen för att ta mig till och från jobb" men det tolkar jag som att allt annat än en redig lyxbil är uteslutet, vem vill inte åka i lyx till jobbet?)

W220 har jag lite erfarenheter av, jag pendlade med en S320 några år och har nu en S350, riktigt trevliga bilar. De känns mer moderna än motsvarande Jaguar, helt klart, men jag tycker mig ana något sämre kvalitet. Dels rostar de ju en hel del men de har en del konstiga hyss för sig rent generellt kan jag tycka, även om jag överlag varit nöjd med mina.

Det är ju en imagemässigt lite tråkigare bil, de flesta ser bara en halvgammal Mercedes och några få ser en misslyckad knarklangare. Men visst, är den ren och har rätt (original!) fälgar är det en elegant bil.

BMW E38 är inte heller så dumma, men även de rostar ju en del, detta ex är nog ovanligt fint men också ovanligt dyrt;

Svårt att hitta bra ex numera men jag gillar ju Range Rover P38, dock notoriskt opålitliga bilar;
Freelandern är såklart bättre på alla sätt och vis, den är nog till och med bra inte bara för att vara en LR, utan för att vara en bil. Dock är det väl inte så roliga, de känns mest som en något opålitligare Rav4?

Alfa som någon var inne på, varför inte? Alfa är ett underbart virus och har du inte haft en är det dags, så är det bara.
 
Tillbaka
Topp