• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Nu har jag ju hittat något intressant igen och måste således tipsa. Eller är det bara jag som blir så sjukt nostalgisk när jag ser en sån här? En superfin 83:a som roligt nog fått behålla originalgrillen, och inte fått både den och huven utbytt mot den faceliftade varianten från 84. Farsan hade en svart 244GLT med den ovanliga B28E, alltså V6:an, när de här var nya, men jag surade över att han inte slog till på en Turbo istället, trots att hans hade samma effekt. Första bilen vi hade med både taklucka, centrallås och elhissar. Ultralyxigt tyckte jag då.

Den här är ju bara för skön, vinrödmetallic och svart skinn, a/c, taklucka och förstås Virgofälgarna. Motorn är inte särskilt vacker att se på, men ett stycke svensk bilhistoria är det onekligen. Undrar vad den kan landa på?

Klassisk reklam där den lilla luftfärden avbildades i annonser i biltidningar på 80-talet. Är nog Susanne Kottulinsky som kör.



DB4E6266-6E45-4340-9076-D0979C0E4629.jpeg
FF99F4BE-1561-4D5F-AE7D-CF4FC3E80990.jpeg
8EE0FA2C-83EE-4AC5-8D8B-DFF8F3E9E368.jpeg
912230FF-AE3D-4EEA-8D9E-40E5278B3675.jpeg
90C602F1-7AD6-4B25-B0AA-CB87D9E048BD.jpeg
E6CE05D0-CB6B-41C7-8AEB-1F6DF5F163F5.jpeg

Glömde nästan bort den här auktionen. Den nådde tydligen 225000 och därmed också reservationspriset. Tycker att det blev ganska prisvärt. Är nog inte jättemånga kvar därute, särskilt inte i fint renoverat originalutförande.

0FA587BD-421A-45F8-8912-F64B473543F6.jpeg


Edit

Å andra sidan verkar de inte jättedyra ute i övriga världen heller. Den här i Portugal ser ju fin ut och begärs knappt 14000 Euro för. Lite snikigare utrustad och med utbytt grill/huv för en 81 års modell.


1B79D1D3-5D58-4DAF-A8AB-24C378183B9F.jpeg

5C33573F-5B49-436D-B8F3-E46DD7C065F7.jpeg
A87B3D8A-832D-4ABF-A236-959E23BCE360.jpeg


Edit 2

Var tvungen att se om något från vår andra stora biltillverkare vid den tiden fanns till salu nu och visst gjorde det det. En sällsynt 3-dörrars 900 Turbo Lux! Minns de här tvåfärgade nu när jag ser en men hade faktisk nästan glömt bort att de fanns. Antagligen har jag inte sett en sedan 80-talet. Inte jättsnyggt med tvåfärgat men då upplevdes det ganska exotiskt och nog lite exklusivt. Beige textilinredning ser ju lite halvmuggigt ut efter nästan 40 år men kul att se ett exemplar som närmast verkar vara en tidskapsel. Clarion Receiver Made for Saab liksom 😀


2D5362A7-2078-4C9F-AF56-553020A10BF3.jpeg

DEE53162-ABE8-4337-A331-AFDAF5319143.jpeg

C1550431-92BD-4B3E-8A74-85213FF87E49.jpeg

F6B48754-D138-43DA-8528-2E9CBCE5803B.jpeg


Nä, nu måste jag banne mig jobba lite också. Over and out!
 
Senast ändrad:
HSE har ju allt, skinn, elstolar, NAV.....blabla etc......fälgar, tacklucka.....T-shirt och dekaler......köper man beggat kostar det inte många spänn x-tra.

Saken är att man ska nog byta hjulen själv. Däcksfirmorna kör med sina hjulbults skruvdragare och skiter i att ändra momenten mellan olika modeller.....så de drar för hårt. På FL sitter hjulbultarna fast på navet, så går en av så måste man byta hela navet. De sitter fastpressade från baksidan. Kom på att de gick att slå ut med en hammare, så när jag hade ett trasigt nav med bara 4 hela hjulbultar så slog jag ut dem och hade i reserv. Så sista ggr verkstan drog av en bult.....såklart inte deras fel.....fettosängrökaren.....så gav jag honom mina lösa bultar och sa.....lös problemet men ge fan i att beställa ett nytt nav för 5 papp.......tog 5 min och kostade 300 pix...

Fast det gör det ju. Kostar några spänn extra, alltså.
HSE:n kom väl först 2008? Och den enda på Blocket kostar ganska lite drygt det dubbla mot vad jag tänkt lägga.
Navi, elstolar och taklucka är säkert nice - men jag känner inte direkt att jag är i jättestort behov av det. De senaste åren har jag kört bilar med adaptiv everything och självkörning.
Även om jag som sagt förstår att jag kommer ångra mig så vill jag komma bort från det och känna mig lite analog. Under första året med firman är tanken inte att det ska behöva plockas ut några pengar, utan att jag ska leva på sparade tillgångar - varför bilkontot är tänkt att tajtas till så mycket det går.
...om än inte så mycket att bilen ifråga ska bli orimligt tråkig.

Angående hjulbultarna så är det nog sant. Alldeles för högt moment på verkstäder överlag.


Men är inte Alfa Romeo det du egentligen ska ha? Karaktär, egensinnighet, hyggligt utbud och flera olika modeller att välja mellan. Du kommer dessutom bli ihågkommen som han med alforna (ja, det kommer bli flera), killen man vinkar till när han står vid vägkanten med öppen motorhuv ;)

Jo, det är väl så.
Jag vet ju att jag nån gång kommer att behöva ha en Alfa (vet inte varför jag skjutit på det så - eller jo, det vet jag ju...).
Tycker fortfarande att 159:an är en av de absolut snyggaste (bruks)bilar som gjorts. Långt snyggare än Guilian, i mitt tycke.
Men det är väl inte, egentligen, någon särskilt bra bil?
Om än flera steg upp från Discoveryn jag också har med i listan.


Nu får ni ursäkta men billiga lyxbilar var mitt favoritämne i skolan (nu står det förvisso "kommer att behöva bilen för att ta mig till och från jobb" men det tolkar jag som att allt annat än en redig lyxbil är uteslutet, vem vill inte åka i lyx till jobbet?)

W220 har jag lite erfarenheter av, jag pendlade med en S320 några år och har nu en S350, riktigt trevliga bilar. De känns mer moderna än motsvarande Jaguar, helt klart, men jag tycker mig ana något sämre kvalitet. Dels rostar de ju en hel del men de har en del konstiga hyss för sig rent generellt kan jag tycka, även om jag överlag varit nöjd med mina.

Det är ju en imagemässigt lite tråkigare bil, de flesta ser bara en halvgammal Mercedes och några få ser en misslyckad knarklangare. Men visst, är den ren och har rätt (original!) fälgar är det en elegant bil.

BMW E38 är inte heller så dumma, men även de rostar ju en del, detta ex är nog ovanligt fint men också ovanligt dyrt;

Svårt att hitta bra ex numera men jag gillar ju Range Rover P38, dock notoriskt opålitliga bilar;
Freelandern är såklart bättre på alla sätt och vis, den är nog till och med bra inte bara för att vara en LR, utan för att vara en bil. Dock är det väl inte så roliga, de känns mest som en något opålitligare Rav4?

Alfa som någon var inne på, varför inte? Alfa är ett underbart virus och har du inte haft en är det dags, så är det bara.

Du är ursäktad! :)
Det är ju fjantigt, men imagen är en rimligt stor del av det hela.
Jag har alltid tyckt att Mercas CL-klasse är en sjukt cool bil - men det är ju hela grejen med "misslyckad knarklangare" (och dyra tolvor) som gör att jag aldrig någonsin kommer att äga en.

Det sagt, mina ögon lyser alltid upp långt mycket mer när jag ser en tillsynes välskött W220 än en snöslaskig V90 för tio gånger pengarna.

Ska kika på en Freelander och se vad jag tycker. Men det är ju lite som du skriver - känns som en något sämre RAV4.
 
Senast ändrad:
@Anders Forsberg

jag hade lätt letat upp en fin e39 540 eller typ 735/40 e38!

annars ligger min röst i din lista på italienaren!

BMW ligger ju, som du vet, varmt om hjärtat.
Och E39:an är så klart "right up there" bland deras klassiska modeller. Problemet i din mening är väl kanske just ordet "fin". ;)
Men en 540i/6 hade ju inte varit alls dumt!
E38 spelar ju på ungefär samma meriter.
Av någon anledning så har jag dock fastnat lite för Bangles iteration av sjuan. Den upphöjer dessutom kufstatusen några hundra procent.

Annars ytterligare en röst på italienaren, huh?
Hmmm... Kanske skulle kika lite mer aktivt åt det hållet.
Måste ju vara någon av bensinarna isf. Fantastiskt ljud i sexan, men drygt med täta remskiften - och även tajt med budgeten.
185-hästaren, I guess.
 
BMW ligger ju, som du vet, varmt om hjärtat.
Och E39:an är så klart "right up there" bland deras klassiska modeller. Problemet i din mening är väl kanske just ordet "fin". ;)
Men en 540i/6 hade ju inte varit alls dumt!
E38 spelar ju på ungefär samma meriter.
Av någon anledning så har jag dock fastnat lite för Bangles iteration av sjuan. Den upphöjer dessutom kufstatusen några hundra procent.

Annars ytterligare en röst på italienaren, huh?
Hmmm... Kanske skulle kika lite mer aktivt åt det hållet.
Måste ju vara någon av bensinarna isf. Fantastiskt ljud i sexan, men drygt med täta remskiften - och även tajt med budgeten.
185-hästaren, I guess.

Jag har alltid tyckt x-typen i kombiutförande varit tilldragande på något vis. Bort finnas chans för hygglig driftsekonomi eftersom det också är en Ford...
Brukar finnas ganska trevliga färgkombinationer dessutom.
 
BMW ligger ju, som du vet, varmt om hjärtat.
Och E39:an är så klart "right up there" bland deras klassiska modeller. Problemet i din mening är väl kanske just ordet "fin". ;)
Men en 540i/6 hade ju inte varit alls dumt!
E38 spelar ju på ungefär samma meriter.
Av någon anledning så har jag dock fastnat lite för Bangles iteration av sjuan. Den upphöjer dessutom kufstatusen några hundra procent.

Annars ytterligare en röst på italienaren, huh?
Hmmm... Kanske skulle kika lite mer aktivt åt det hållet.
Måste ju vara någon av bensinarna isf. Fantastiskt ljud i sexan, men drygt med täta remskiften - och även tajt med budgeten.
185-hästaren, I guess.
Inte helt oväntat röstar jag på sjuan från Bangle. Var så förälskad i den när den kom, en bekant hade en. Sedan köpte jag min andra drömbil som tjänat mig väl i snart 5 år. Gillar din irrationella och dumma kravspec! Känns ju ändå rätt vettig...
 
Glömde nästan bort den här auktionen. Den nådde tydligen 225000 och därmed också reservationspriset. Tycker att det blev ganska prisvärt. Är nog inte jättemånga kvar därute, särskilt inte i fint renoverat originalutförande.

0FA587BD-421A-45F8-8912-F64B473543F6.jpeg


Edit

Å andra sidan verkar de inte jättedyra ute i övriga världen heller. Den här i Portugal ser ju fin ut och begärs knappt 14000 Euro för. Lite snikigare utrustad och med utbytt grill/huv för en 81 års modell.


1B79D1D3-5D58-4DAF-A8AB-24C378183B9F.jpeg

5C33573F-5B49-436D-B8F3-E46DD7C065F7.jpeg
A87B3D8A-832D-4ABF-A236-959E23BCE360.jpeg


Edit 2

Var tvungen att se om något från vår andra stora biltillverkare vid den tiden fanns till salu nu och visst gjorde det det. En sällsynt 3-dörrars 900 Turbo Lux! Minns de här tvåfärgade nu när jag ser en men hade faktisk nästan glömt bort att de fanns. Antagligen har jag inte sett en sedan 80-talet. Inte jättsnyggt med tvåfärgat men då upplevdes det ganska exotiskt och nog lite exklusivt. Beige textilinredning ser ju lite halvmuggigt ut efter nästan 40 år men kul att se ett exemplar som närmast verkar vara en tidskapsel. Clarion Receiver Made for Saab liksom 😀


2D5362A7-2078-4C9F-AF56-553020A10BF3.jpeg

DEE53162-ABE8-4337-A331-AFDAF5319143.jpeg

C1550431-92BD-4B3E-8A74-85213FF87E49.jpeg

F6B48754-D138-43DA-8528-2E9CBCE5803B.jpeg


Nä, nu måste jag banne mig jobba lite också. Over and out!
Appropå svenska klassiker.. 🙂 Det här var inget dåligt ekipage som gick under samma auktion👍
Toppola.jpg
 
Inte helt oväntat röstar jag på sjuan från Bangle. Var så förälskad i den när den kom, en bekant hade en. Sedan köpte jag min andra drömbil som tjänat mig väl i snart 5 år. Gillar din irrationella och dumma kravspec! Känns ju ändå rätt vettig...

E65 LCI är riktigt fin! Har lite svårt för designen, kanske ffa nosen / lyktorna före facelift men efter gillas!

Modig design på ett fordon riktat till en sjukt konservativ målgrupp!
 
Jag har alltid tyckt x-typen i kombiutförande varit tilldragande på något vis. Bort finnas chans för hygglig driftsekonomi eftersom det också är en Ford...
Brukar finnas ganska trevliga färgkombinationer dessutom.
Jag har, tvärtemot, aldrig tyckt att X-type var särskilt lattjo.
Däremot S-type. Som dessvärre, i gengäld, verkar vara en tämligen dålig bil.
X har ju säkert vissa driftsmässiga fördelar och att de allra flesta verkar vara utrustade med krok.


Köp valfri välskött kombi av bättre kvalitet, dock i en färg som sticker ut. Dyker ju upp lite skumma färgalternativ då och då. Kombinera med fina fälgar och lämna in på reklamfirma för lite schyssta dekaler för nya företaget. håll bilen ren och snygg och kör på!
Är faktiskt lite anti det där. De kan ju så klart bara vara jag (eller att de sällan känns särskilt välskötta), men när jag ser en äldre bil som är stripad med något företags uppgifter så tar jag alltid det lite negativt.
Där ska det liksom vara en Volvo V60 av senaste modell.
Kommer nog inte att stripa upp bilen alls. Däremot får det plats ett antal kvadratmeter på volymskåpet - som också är det som kommer att vara ute och synas mest.


Inte helt oväntat röstar jag på sjuan från Bangle. Var så förälskad i den när den kom, en bekant hade en. Sedan köpte jag min andra drömbil som tjänat mig väl i snart 5 år. Gillar din irrationella och dumma kravspec! Känns ju ändå rätt vettig...
Haha! Nej, jag räknade iskallt med det! :)
Jo, hela idén är väl någonting som jag kan få ganska få av mina bekanta att förstå. Men det kan jag ju skita i!
Säkert kommer jag också, som sagt, att ångra mig längs resans gång - men då får jag ju stå vid mitt beslut. Planen är ju att firman ska gå så pass bra att det kommer att börja gå att plocka ut en mer modern vagn om jag skulle vilja inom året eller så.
Men då har jag i alla fall skjutit fram att köra Kia e-Niro som alla andra i ett helt år! ;)


E65 LCI är riktigt fin! Har lite svårt för designen, kanske ffa nosen / lyktorna före facelift men efter gillas!

Modig design på ett fordon riktat till en sjukt konservativ målgrupp!
Jag är precis tvärtom. Är väldigt svag för ursprungsdesignen (tycker absolut inte det är en snygg bil - men den har ändå något).


Har dragit det ett varv till i skallen och inser att krok är nästan tvunget.
Köpte ju en jävla cykelhållare för en halv förmögenhet, varför det vore synd att inte kunna använda den.
Bra om den är på plats från början, men i värsta fall behöver den kunna kompletteras.
Inte så att någon av de bilar, de fyrhjulsdrivna undantaget, jag tittar på som är särskilt vanligt förekommande med krok. Men det gör ju bara det ännu roligare.
 
  • Like
Reactions: POO
Ja planen är att minst ha denna till 30k mil.
Den ska inte ha något värde kvar i sig när jag är färdig med den är tanken.
Hoppas det blir så :)

Dags för 10k mil service i helgen med tändstift osv. Egentligen byta olja i lådan också men garaget är ockuperat av 3st bilar på pallbockar så de tar sig ingenstans så det får bli senare.

Vad har du for maskin i din Lexus? Har for mig det ar samma som i min Camry. 2003 eller aldre har en 3.0v6 och 2004 fick den 3.3l
Tandstift byts pa den nyare modellen vid 120K miles vilket bor vara runt 190K KM.
Kamrem/vattenpump vid 90K eller 145K KM.
Toyota har sager det ar viktigt att byta olja i ladan vid 90K,sant eller ej sa har jag foljt detta. Tycker ock att den kan upp lite hart/ryckigt ibland men enl verkstad inget fel.

Inget varde? Har far du minst 2500USD for en Lexus som gar oavsett skick eller mil,ja ar det en riktigt slut in/utvandigt sa kanske du kan kapa en tusing.
Jag gissar ju att din bil kommer fungera lika bra om 10ar som den gor idag. Av det du postar sa ser det ut som om din stumme sitter pa ratt stalle!

Ha en fin Fredag
 
Hilfe!

Lång historia kort.
Jag har sagt upp mig och kommer istället att köra eget i auktionssvängen.
Uppsägningsbiten av detta innebär att jag nu kommer att gå ifrån att "få" en splitt ny bil ungefär en gång i halvåret till att istället behöva lösa detta själv.

Efter att ha kört nya, men också ganska könlösa, japanare de senaste tio åren så vill jag kasta mig rakt ut i något helt annat.
...lite som jag gör med min arbetssituation! ;)
Jag vill ha en bil som känns lite mer "levande".

Kravspec:
  • Sticker ut i trafikbilden.
  • Åtminstone någorlunda rolig drivlina.
  • Gärna inte årsskatt på 6k.
  • Ta mig genom firmans första år utan att stå på verkstad mer än två gånger (service undantagen). De enskilda tillfällena ska gärna inte kosta mer än bilen.
  • Kosta skitbilligt. Max 50k.
  • Bra om den har krok.

Jag vet att detta är en kalkyl som går ihop. Och ja, jag vet att jag kommer att ångra mig.
Det smartaste jag kan göra är att köpa en tolv år gammal Saab 9-5 som är välskött och fin. Men jag vill inte gärna.
Kommer ju att börja handla med antikviteter och annat och vill då ha något lite mer passande. Kalla det gärna fåfänga, för det är ju exakt var det är! :)


Modeller jag tittat på:
  • Jaguar X300 (har fått mycket hjälp av @Tapiren här. Tack!)
  • Land Rover Discovery (har nog skrinlagt, då den verkar vara en riktig skräpbil).
  • ...Kan man ha en Freelander?
  • Alfa Romeo 159
  • BMW 7-serie, E65
  • Audi A8, D2
  • Mercedes S-klass, W220
  • Citroen C6 (I don't fucking know... Alltid gillat)
  • Mitsubishi Pajero/Nissan Patrol/Jeep Cherokee

Spretigt? Absolut.
Alla har dock gemensamt att de är någonting som sticker ut och är "roliga" bilar.

Jag har inte tummen mitt i handen och har lyft i garaget.
Kan meka en del själv - men fixar inte rost eller har tid att göra stora engine-out grejer. ;)

Kommer att behöva bilen för att ta mig till och från jobb (ca 600 mil/år), men har utöver denna tillgång till två rena hobbybilar, en hoj och den allmänna familjebilen. Sommartid kommer jag också att cykla en del till jobbet.
Så behovet är väl inte jättestort egentligen. Mer vilja att ha någonting skoj.

Av ovan modeller så är det egentligen Jaggan som lockar mest.
Men utbudet är skralt och jag behöver snart lösa någonting.

Smarta råd?
Utifrån vad du vill ha ut av bilen är svaret väldigt enkelt! Jaggan såklart! :)
Överlägset snyggast i gänget du räknar upp (med Alfan som god tvåa). Nu är jag måhända part i målet då de enda bilar jag har ägt är snygga Jaguarer!:cool:
Bara för att bilder alltid är bättre, bjuder jag på en samlingsbild på alla bilar jag någonsin ägt, X300 Sovereign -97 och X350 XJR -04:
BL-fgfhghfg.jpg


Kollar vi på din kravspec faller ju tyskarna bort direkt om du vill ha något som sticker ut. Är detta det viktigaste så är det väl bara Jaguar, Citroën, Alfa och Jeep som är kvar? Vill du ha en riktigt rolig drivlina skulle jag titta på en X300 XJR. Problemet med de bilarna är väl att många har buskörts av ett antal olika yngre ägare? Annars är en stor fördel med X300 att de flesta i Sverige har ägts av äldre entusiaster. Årsskatten på en X300 är väl typ 2500? Check! Tillförlitligheten mycket hög, ägde min i 14 säsonger och det var inte mycket jag behövde kosta på den (tror att @Tapiren har bättre koll än mig på detta, men jag vill minnas att när jag hängde mycket på Jaguarklubbens forum var konsensus att det inte fanns många problem med denna modell?). Ganska lätt att hitta ett hyggligt exemplar för under 50k. Enda punkten på din lista som inte Jaguaren kan matcha är väl din dragning till dragkrokar. Gissar på att det är ytterst ovanligt?

Otroligt mysiga långfärdsbilar, jag körde 100 mil i sträck varje sommar till familjens sommarstuga (och 100 mil tillbaka). Jag har lite dålig rygg men upplevde aldrig några problem. Så j-vligt komfortabla stolar får du lägga till på pluskontot! Sen får vi inte glömma bort det som jag tycker är nästan den viktigaste punkten när det gäller bilköp: mängden träpaneler! Här vågar jag nog påstå att Jaggan briljerar! Har svårt att se att det skulle gå att hitta ett bättre köp när det gäller trä per krona! Viktigt att hitta ett ex med träratt!
Nämnde jag att de är snygga?:) Lite trist var det när jag bytte till X350 som inte alls är lika låg och snygg i profil som X300 (15 cm högre!)!

Jag gissar att utbudet på Jaguar är lite dåligt just nu då många är avställda under vintertid. Men gå in på Jaguarklubbens Facebooksida och fråga om någon har (eller känner någon som har) ett bra objekt till salu! Sen kan du ju alltid också titta på X308 som i princip ser exakt likadan ut på utsidan.

interiör (2).JPG
 
Senast ändrad:
Utifrån vad du vill ha ut av bilen är svaret väldigt enkelt! Jaggan såklart! :(
Överlägset snyggast i gänget du räknar upp (med Alfan som god tvåa). Nu är jag måhända part i målet då de enda bilar jag har ägt är snygga Jaguarer!:cool:
Bara för att bilder alltid är bättre, bjuder jag på en samlingsbild på alla bilar jag någonsin ägt, X300 Sovereign -97 och X350 XJR -04:
BL-fgfhghfg.jpg


Kollar vi på din kravspec faller ju tyskarna bort direkt om du vill ha något som sticker ut. Är detta det viktigaste så är det väl vara Jaguar, Citroën, Alfa och Jeep som är kvar? Vill du ha en rolig drivlina skulle jag titta på en X300 XJR. Problemet med de bilarna är väl att många har buskörts av ett antal olika yngre ägare? Annars är en stor fördel med X300 att de flesta i Sverige har ägts av entusiaster. Årsskatten på en X300 är väl typ 2500? Check! Tillförlitligheten mycket hög, ägde min i 14 säsonger och det var inte mycket jag behövde kosta på den (tror att @Tapiren har bättre koll än mig på detta, men jag vill minnas att när jag hängde mycket på Jaguarklubbens forum var konsensus att det inte fanns många problem med denna modell?). Inga problem att hitta för under 50k. Detta med dragkrok lär nog bli ett problem!

Otroligt mysiga långfärdsbilar, jag körde 100 mil i sträck varje sommar till familjens sommarstuga (och 100 mil tillbaka). Jag har lite dålig rygg men upplevde aldrig några problem. Så j-vligt komfortabla stolar.
Nämnde jag att de var snygga?:) Lite trist var det när jag bytte till X350 som inte alls är lika låg och snygg i profil som X300 (15 cm högre!)!

Jag gissar att utbudet på Jaguar är lite dåligt just nu då många är avställda under vintertid. Men gå in på Jaguarklubbens Facebooksida och fråga om någon har (eller känner någon som har) ett bra objekt till salu! Sen kan du ju alltid också titta på X308 som i princip ser exakt likadan ut på utsidan.
På tal om X350 så har jag just köpt en. Som inte startar. Som jag inte sett. Vad kan gå fel?!
 
Vad har du for maskin i din Lexus? Har for mig det ar samma som i min Camry. 2003 eller aldre har en 3.0v6 och 2004 fick den 3.3l
Tandstift byts pa den nyare modellen vid 120K miles vilket bor vara runt 190K KM.
Kamrem/vattenpump vid 90K eller 145K KM.
Toyota har sager det ar viktigt att byta olja i ladan vid 90K,sant eller ej sa har jag foljt detta. Tycker ock att den kan upp lite hart/ryckigt ibland men enl verkstad inget fel.

Inget varde? Har far du minst 2500USD for en Lexus som gar oavsett skick eller mil,ja ar det en riktigt slut in/utvandigt sa kanske du kan kapa en tusing.
Jag gissar ju att din bil kommer fungera lika bra om 10ar som den gor idag. Av det du postar sa ser det ut som om din stumme sitter pa ratt stalle!

Ha en fin Fredag

Har 2.5L v6 i min, finns enbart i Europa tror jag.
Riktigt tråkmodell (GS250) med bara 210hk, hade varit helt perfekt i USA varianten GS350 med typ 290hk som de har.
Men det är 4GR så ingen kamrem eller liknande skräp i denna.
Tändstift, luftfilter och oljebyte är allt motorn kräver.

Inget oljebyte i växellåda i denna enligt Lexus vilket är FEL.
All olja måste byta oavsett vad det än används till. En gammal slushbox är i princip en hydraulpump och givetvis skall det bytas olja i den med. Allt annat är fel fel fel.
Så tänker byta vad 10k mil i lådan på denna. Och densamma med bakaxeln (som inte heller behöver bytas enligt Lexus....).

Värde finns alltid, men tanken är att försöka ha denna bil så länge som möjligt. Jag är helt sanslöst nöjd med den som det är. Dragkrok på den sen är den fulländad!
Jodå försöker göra allt själv men för det mesta går det ju åt helvete (se min BMW E60 som referens 😂)
 
Hilfe!

Lång historia kort.
Jag har sagt upp mig och kommer istället att köra eget i auktionssvängen.
Uppsägningsbiten av detta innebär att jag nu kommer att gå ifrån att "få" en splitt ny bil ungefär en gång i halvåret till att istället behöva lösa detta själv.

Efter att ha kört nya, men också ganska könlösa, japanare de senaste tio åren så vill jag kasta mig rakt ut i något helt annat.
...lite som jag gör med min arbetssituation! ;)
Jag vill ha en bil som känns lite mer "levande".

Kravspec:
  • Sticker ut i trafikbilden.
  • Åtminstone någorlunda rolig drivlina.
  • Gärna inte årsskatt på 6k.
  • Ta mig genom firmans första år utan att stå på verkstad mer än två gånger (service undantagen). De enskilda tillfällena ska gärna inte kosta mer än bilen.
  • Kosta skitbilligt. Max 50k.
  • Bra om den har krok.

Jag vet att detta är en kalkyl som går ihop. Och ja, jag vet att jag kommer att ångra mig.
Det smartaste jag kan göra är att köpa en tolv år gammal Saab 9-5 som är välskött och fin. Men jag vill inte gärna.
Kommer ju att börja handla med antikviteter och annat och vill då ha något lite mer passande. Kalla det gärna fåfänga, för det är ju exakt var det är! :)


Modeller jag tittat på:
  • Jaguar X300 (har fått mycket hjälp av @Tapiren här. Tack!)
  • Land Rover Discovery (har nog skrinlagt, då den verkar vara en riktig skräpbil).
  • ...Kan man ha en Freelander?
  • Alfa Romeo 159
  • BMW 7-serie, E65
  • Audi A8, D2
  • Mercedes S-klass, W220
  • Citroen C6 (I don't fucking know... Alltid gillat)
  • Mitsubishi Pajero/Nissan Patrol/Jeep Cherokee

Spretigt? Absolut.
Alla har dock gemensamt att de är någonting som sticker ut och är "roliga" bilar.

Jag har inte tummen mitt i handen och har lyft i garaget.
Kan meka en del själv - men fixar inte rost eller har tid att göra stora engine-out grejer. ;)

Kommer att behöva bilen för att ta mig till och från jobb (ca 600 mil/år), men har utöver denna tillgång till två rena hobbybilar, en hoj och den allmänna familjebilen. Sommartid kommer jag också att cykla en del till jobbet.
Så behovet är väl inte jättestort egentligen. Mer vilja att ha någonting skoj.

Av ovan modeller så är det egentligen Jaggan som lockar mest.
Men utbudet är skralt och jag behöver snart lösa någonting.

Smarta råd?
Jag ägde en Alfa 159 2.2 SW nyligen och det var en riktigt trevlig bekantskap måste jag säga. Hittar du en med TI-paket får du stora Brembo-bromsarna också vilket var det jag saknade mest på min vid lite mer inspirerad körning.
Jag hade den i ett år och avverkade drygt 1000mil i den i rotation med en Volvo XC70. Jag hade inga problem med den och skulle gärna ha en igen men hade nog letat efter en 3.2 Q4 då tror jag.

Lycka till med ditt bilval!
 
Har 2.5L v6 i min, finns enbart i Europa tror jag.
Riktigt tråkmodell (GS250) med bara 210hk, hade varit helt perfekt i USA varianten GS350 med typ 290hk som de har.
Men det är 4GR så ingen kamrem eller liknande skräp i denna.
Tändstift, luftfilter och oljebyte är allt motorn kräver.

Inget oljebyte i växellåda i denna enligt Lexus vilket är FEL.
All olja måste byta oavsett vad det än används till. En gammal slushbox är i princip en hydraulpump och givetvis skall det bytas olja i den med. Allt annat är fel fel fel.
Så tänker byta vad 10k mil i lådan på denna. Och densamma med bakaxeln (som inte heller behöver bytas enligt Lexus....).

Värde finns alltid, men tanken är att försöka ha denna bil så länge som möjligt. Jag är helt sanslöst nöjd med den som det är. Dragkrok på den sen är den fulländad!
Jodå försöker göra allt själv men för det mesta går det ju åt helvete (se min BMW E60 som referens 😂)
Vad jag sett av dina leksaker i tråden så är det väl bara BMWn som du inte var kompis med? 😊
 
Utifrån vad du vill ha ut av bilen är svaret väldigt enkelt! Jaggan såklart! :)
Överlägset snyggast i gänget du räknar upp (med Alfan som god tvåa). Nu är jag måhända part i målet då de enda bilar jag har ägt är snygga Jaguarer!:cool:
Bara för att bilder alltid är bättre, bjuder jag på en samlingsbild på alla bilar jag någonsin ägt, X300 Sovereign -97 och X350 XJR -04:
BL-fgfhghfg.jpg


Kollar vi på din kravspec faller ju tyskarna bort direkt om du vill ha något som sticker ut. Är detta det viktigaste så är det väl bara Jaguar, Citroën, Alfa och Jeep som är kvar? Vill du ha en riktigt rolig drivlina skulle jag titta på en X300 XJR. Problemet med de bilarna är väl att många har buskörts av ett antal olika yngre ägare? Annars är en stor fördel med X300 att de flesta i Sverige har ägts av äldre entusiaster. Årsskatten på en X300 är väl typ 2500? Check! Tillförlitligheten mycket hög, ägde min i 14 säsonger och det var inte mycket jag behövde kosta på den (tror att @Tapiren har bättre koll än mig på detta, men jag vill minnas att när jag hängde mycket på Jaguarklubbens forum var konsensus att det inte fanns många problem med denna modell?). Ganska lätt att hitta ett hyggligt exemplar för under 50k. Enda punkten på din lista som inte Jaguaren kan matcha är väl din dragning till dragkrokar. Gissar på att det är ytterst ovanligt?

Otroligt mysiga långfärdsbilar, jag körde 100 mil i sträck varje sommar till familjens sommarstuga (och 100 mil tillbaka). Jag har lite dålig rygg men upplevde aldrig några problem. Så j-vligt komfortabla stolar får du lägga till på pluskontot! Sen får vi inte glömma bort det som jag tycker är nästan den viktigaste punkten när det gäller bilköp: mängden träpaneler! Här vågar jag nog påstå att Jaggan briljerar! Har svårt att se att det skulle gå att hitta ett bättre köp när det gäller trä per krona! Viktigt att hitta ett ex med träratt!
Nämnde jag att de är snygga?:) Lite trist var det när jag bytte till X350 som inte alls är lika låg och snygg i profil som X300 (15 cm högre!)!

Jag gissar att utbudet på Jaguar är lite dåligt just nu då många är avställda under vintertid. Men gå in på Jaguarklubbens Facebooksida och fråga om någon har (eller känner någon som har) ett bra objekt till salu! Sen kan du ju alltid också titta på X308 som i princip ser exakt likadan ut på utsidan.

interiör (2).JPG

X300 generationen är elegant med sina låga slanka linjer. Jag provkörde en XJR med V8:an för många år sedan, men var egentligen ute efter en äldre XJR med sexan. Det var inte enkelt att hitta ett fint exemplar redan då så jag la ner planerna helt.

De var väl använda av sina ägare året runt. Där man inte skött dem ordentligt eftersom det inte fanns något större ekonomiskt värde kvar i dem vid den tidpunkten. Ungefär som ägare av Alfa Romeos.

Nu ägs väl många av entusiaster som fixar till dem och kanske kör med dem endast på sommarhalvåret som entusiastbilar. Ser mest äldre ägare av Jaguar XJ från X300 generationen och äldre. Vore jag yngre hade jag tittat på Alfa Romeo. Det är roligare bilar rent körmässigt. Det är lite vad man har för preferenser.

En fin XJ kommer troligtvis alltid att vara en elegant klassiker.

XJR maskerar sin prestanda på samma sätt som gamla Mercedes S- klass gjorde när de byggdes enligt gamla skolan. Man kör dem värdigt.

Ingen bil man buskör t ex folk gjorde med BMW 540/M5 från samma tidsepok.
 
Allt....

Hur gick det med xjr’en du köpte på rot ett antal sidor bakåt?
Just ja, det hade jag glömt, det gick väl sådär....

Jag meckade, och meckade och meckade men fick den aldrig att få riktigt bra tyvärr. Den fick soppa och gnista men misstände hur jag än vände och vred på det.

Till slut sålde jag den till en kompis som behöver de motor/låda till ett projekt.

Han i sin tur blev förvånad över hur bra den var utöver motorns misständningar så han satsade till slut på att få ordning på den och det lyckades faktiskt, vad jag förstår så var det en kombination av olika givare som inte ville vara med längre.

Så, slutet gott allting gott även om jag själv misslyckades med att gå i mål denna gång, vilket naturligtvis var tråkigt.
 
Just ja, det hade jag glömt, det gick väl sådär....

Jag meckade, och meckade och meckade men fick den aldrig att få riktigt bra tyvärr. Den fick soppa och gnista men misstände hur jag än vände och vred på det.

Till slut sålde jag den till en kompis som behöver de motor/låda till ett projekt.

Han i sin tur blev förvånad över hur bra den var utöver motorns misständningar så han satsade till slut på att få ordning på den och det lyckades faktiskt, vad jag förstår så var det en kombination av olika givare som inte ville vara med längre.

Så, slutet gott allting gott även om jag själv misslyckades med att gå i mål denna gång, vilket naturligtvis var tråkigt.
Ibland går man helt enkelt bet på det.
Så är det ibland, tyvärr.
 
Ibland går man helt enkelt bet på det.
Så är det ibland, tyvärr.
Ja, jag fastnade lite på att garaget låg 1h resväg hemifrån. Det har alltid funkat tidigare men nu blev det väldigt mycket ”åka till garaget och prova nya teorier i fem minuter och sen åka hem igen”.

Men jag tror jag hade fått ordning på den om jag haft mer tid, hade inte min bekante köpt bilen hade jag tagit hem den till garageuppfart på bärgare och meckat iordning den där.
 
Tillbaka
Topp