Sitter och kikar på bilköp för familjen (sambo 5-åring och jag själv) kraven har varit SUV, AWD och inte överdrivet stor och till relativt låg kostnad. Slutligen hamnat i ett val mellan BMW X1 och XC60 i årsmodeller runt -13till -15. Någon som har erfarenheter av dessa bilar som kan ge lite input, inser att Volvon är större men tror absolut vi klarar oss med något mindre likt X1. Verkar som man får något nyare bil om man tittar på BMW då XC60 ligger ganska högt i pris även äldre årsmodeller.
Som sagt input till dessa, har varken kört, åkt eller provsuttit någon av dem
Har bara varit passagerare i en XC60 ett par timmar så den har jag ingen direkt åsikt om. Lånade däremot en X1'a en dag innan jag köpte min nuvarande 4-serie Gran Coupé. Trevlig bil att köra och att åka i, men jag hakade upp mig på två saker:
- En enorm framruta som ger rena drivhuseffekten och bländrisk en solig dag (som det var den dagen).
- Instrumenteringen är tagen från vanliga 1-serien. När jag hade ställt in ratt och stol som jag ville ha det fick jag problem med att se alla instrumenten samtidigt. Antingen kom ratten ivägen för övre delen av hastighetsmätaren och varvräknaren eller också dolde den en stor del av färddatorn längst ner, yttertemperatur t ex.
Det är inte säkert att du upplever samma problem men se med andra ord till att prova ordentligt innan du slår till på en X1'a.