• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

laketwig

Patek
2-Faktor
Sitter och kikar på bilköp för familjen (sambo 5-åring och jag själv) kraven har varit SUV, AWD och inte överdrivet stor och till relativt låg kostnad. Slutligen hamnat i ett val mellan BMW X1 och XC60 i årsmodeller runt -13till -15. Någon som har erfarenheter av dessa bilar som kan ge lite input, inser att Volvon är större men tror absolut vi klarar oss med något mindre likt X1. Verkar som man får något nyare bil om man tittar på BMW då XC60 ligger ganska högt i pris även äldre årsmodeller.

Som sagt input till dessa, har varken kört, åkt eller provsuttit någon av dem :)

Har bara varit passagerare i en XC60 ett par timmar så den har jag ingen direkt åsikt om. Lånade däremot en X1'a en dag innan jag köpte min nuvarande 4-serie Gran Coupé. Trevlig bil att köra och att åka i, men jag hakade upp mig på två saker:

- En enorm framruta som ger rena drivhuseffekten och bländrisk en solig dag (som det var den dagen).

- Instrumenteringen är tagen från vanliga 1-serien. När jag hade ställt in ratt och stol som jag ville ha det fick jag problem med att se alla instrumenten samtidigt. Antingen kom ratten ivägen för övre delen av hastighetsmätaren och varvräknaren eller också dolde den en stor del av färddatorn längst ner, yttertemperatur t ex.

Det är inte säkert att du upplever samma problem men se med andra ord till att prova ordentligt innan du slår till på en X1'a.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Care by Volvos nya koncept med 3 månaders uppsägningstid låter nästan för bra för att vara sant? Jag vill bara ha bil 6 månader om året så är väldigt sugen. Finns det någon hake?
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
Som OWG i mars känns det lämpligt att dra ner en aning på klocksurfandet. Men eftersom jag inte ens kan komma åt mitt eget hobbygarage för närvarande så blir substitutet som vanligt bilsurfande. Konstaterar att det är lite tunt utbud på Blocket för de villkor jag normalt sett har, alltså bl a max 500 000 kr.

En tuff orange Touring fanns med i en av mina tidigare poster och här är en hårding direkt från Blocket. Inte för puritanen mtp modifieringarna, men riktigt ball verkar den vara. Synd att säljaren inte bemödat sig ta lite bättre bilder. 120 000 kronor.

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/bmw_touring_2000_ev_byte/94186787
E95BAD90-3B54-48FB-9D97-7B496DF0F8A6.jpeg

06CA364A-9792-4C45-90A5-DCB19FF244D7.jpeg


Om ovanstående är för modifierat kanske den här kan locka istället. Renoverad manuell 528i ser mums ut. Städad look, utan M-plasten. Dessutom skinninredning vilket inte var självklart i Sverige på 80-talet. 125 000 kr.

DB9537AF-1166-4AE3-AB66-572FB9CE1FEB.jpeg

193588A3-DB30-4D77-A2D7-91B9315B62B6.jpeg


Är inte jättebra på Porsche men tycker mig ha förstått att 944 Turbo varit dyra ganska länge. Därför borde väl 269 Tkr inte vara ett överpris för en svensksåld sådan? Jag kan dock ha fel på den punkten. Lite synd att den fått orginalspeglarna utbytta mot dito Cup, men de är ju väldigt snygga.

https://www.blocket.se/annons/gavleborg/porsche_944_turbo_220hk_svensksald/93535082
3FD6F60A-9F98-43B2-AEB4-CAC3243FB682.jpeg
CA8F562D-4B84-4D3C-B0EA-E202853B0969.jpeg


Någon kanske minns den läckra danska röda Fiat Dino 2.4 som tipsades om förut. Begärdes 43 000 euro för den. Nu finns en med den mindre 2.0 i skåne för avsevärt mycket mer pengar, 740 000 kronor. Verkar förvisso helrenoverad och busfin, men dansken med större motorn var också väldigt fin och gissningsvis ett bättre köp, ffa med den motorn. Den är dessvärre såld. Känner att mitt tips i januari åtminstone var ekonomiskt försvarbart.

https://www.blocket.se/annons/skane/fiat_dino_dino_2000_bertone_coupe/94310656
33DAFE3B-A687-434C-A3CD-EF96087D87E5.jpeg



och ja, jag längtar dels till 1 april men också till mitt garage och riktigt vårväglag
 
Senast ändrad:

Johe

Omega
Har blivit lite intresserad av att titta på MB CLA Shooting Brake AMG med 2-3 år på nacken, gillar utseendet och i AMG-versionen så borde den vara kul att köra. Kanske inte superpraktisk men så länge jag får in skidorna med fällda säten och att det i nödfall går in 4 pers ibland så funkar det för min del. Någon som testat eller ägt och kan ge omdöme?
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Sitter och kikar på bilköp för familjen (sambo 5-åring och jag själv) kraven har varit SUV, AWD och inte överdrivet stor och till relativt låg kostnad. Slutligen hamnat i ett val mellan BMW X1 och XC60 i årsmodeller runt -13till -15. Någon som har erfarenheter av dessa bilar som kan ge lite input, inser att Volvon är större men tror absolut vi klarar oss med något mindre likt X1. Verkar som man får något nyare bil om man tittar på BMW då XC60 ligger ganska högt i pris även äldre årsmodeller.

Som sagt input till dessa, har varken kört, åkt eller provsuttit någon av dem :)
Om du funderar på X1 fram till 2015, så kolla även på 2016 (F48) om ekonomin tillåter. En helt annan bil med andra utrymmen. Dock baserad på en framhjulsdriven plattform, vilket kan vara negativt för vissa. Jag har haft min i drygt 4 år och är på det stora hela nöjd.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Har blivit lite intresserad av att titta på MB CLA Shooting Brake AMG med 2-3 år på nacken, gillar utseendet och i AMG-versionen så borde den vara kul att köra. Kanske inte superpraktisk men så länge jag får in skidorna med fällda säten och att det i nödfall går in 4 pers ibland så funkar det för min del. Någon som testat eller ägt och kan ge omdöme?
Har kikat på den själv, tyvärr inte provkört utan bara provsuttit. Baksätet var ingen hit men vi är bara två så det är nog godkänt för nödfallen :) AMG-line känns som ett måste, men du tänker kanske på ren AMG 35/45? Hittar väldigt få som har adaptiv farthållare tyvärr, vilket jag känner behövs.
Har också kikat på den nya som kom 2020 och den känns onekligen modernare invändigt även om de ser väldigt lika ut utifrån.
 

Johe

Omega
Har kikat på den själv, tyvärr inte provkört utan bara provsuttit. Baksätet var ingen hit men vi är bara två så det är nog godkänt för nödfallen :) AMG-line känns som ett måste, men du tänker kanske på ren AMG 35/45? Hittar väldigt få som har adaptiv farthållare tyvärr, vilket jag känner behövs.
Har också kikat på den nya som kom 2020 och den känns onekligen modernare invändigt även om de ser väldigt lika ut utifrån.

Samma här, oftast är jag själv eller med en passagerare endast så det skulle funka för mina behov. Jag tänker på en AMG 45 än så länge iaf, men det kanske ändras när man börjar titta på försäkringar och driftskostnad etc :) Hade ingen koll på att det kommit en ny förra året, har inte så bra koll på MB utan trodde det var samma. Har iofs mest tittat på såna som man slipper Malus på,men det kanske inte gör så mycket om man får det nåt år. Tack för input!
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Fin! Jag kikade på en sådan då det var bilbyte nu senast. Kom gärna med lite tyck-och-tänk då du haft den ett tag!
Kan ge lite input direkt efter att ha haft den i en vecka. Köpte en begagnad från 2019 som gått 3000 mil hos Atterviks. 7-sitsig diesel m 4WD stod på önskelistan. Gav 289000 m sommar och vinterhjul, solskyddsfilm monterad och nyservad. Hade först kikat på en Skoda Kodiaq, men uppmärksammade att SEAT uppenbarligen har sämre andrahandsvärde än Skoda, uppskattningsvis var motsvarande Skoda Kodiaq ca 40 000 dyrare än den bilen jag köpte m liknande utrustning, så jag bestämde mig för att det fick bli en SEAT. Tänker att jag har denna i iallfall 5 år, så får väl se då hur priserna står då.

Kommer från en klart mindre Skoda Fabia Combi 2017, så upplevelsen av SEATen är förstås färgad av det. Men är väldigt nöjd hittills, köpte minsta dieseln som jag var lite orolig att den skulle kännas trött i en så stor bil men är klart positivt överraskad över hur bra den går även med 4 personer i bilen. DSG-lådan lirar utmärkt som väntat. Gillar den digitala cockpiten, och det mesta invändigt känns igen från VW som vanligt. Gillar små detaljer som bord m mugghållare i baksätet till ungarna, keyless öppning/låsning, elektriskt utfällbar dragkrok, gott om förvaringsutrymmen och fack invändigt. Dieselvärmare är guld värt. Lane assist systemet funkar väldigt bra, och den går tyst och fint även i lite högre fart. Tycker det är väldigt smidig att köra trots att det är en rätt stor bil, och det håller även frun med om. Skatten är snordyr (6900/år) i 1,5 år till men det får man väl leva med , men sen sjunker den till drygt 3000 om året.

Enda besvikelsen är ljudsystemet, sitter i ett Beats audio paketet m subwoofer, men det har tyvärr inte imponerat alls. Låter okej, men knappast värt några extra pengar om man köpt det nytt. Är knasigt balanserat så ljudet från bakdörrarna är väldigt klent, vilket gör att man inte kan fadea ljudet till baksätet om ungarna vill ha högre ljud där bak än vad jag önskar där fram. Google verkar mena att det tyvärr verkar vara en SEAT-grej som de helt enkelt misslyckades med och ingen handlare kan ge svar på varför det blev knasigt.

Men överlag känns den väldigt bra, och det är som sagt i stort sett samma bil som Skoda Kodiaq och VW Tiguan Allspace så man vet på ett ungefär vad man kan vänta sig. Jäkligt praktisk bil för en barnfamilj m mkt aktiviteter.
 
Senast ändrad:

Master J

Audemars
2-Faktor
Sitter och kikar på bilköp för familjen (sambo 5-åring och jag själv) kraven har varit SUV, AWD och inte överdrivet stor och till relativt låg kostnad. Slutligen hamnat i ett val mellan BMW X1 och XC60 i årsmodeller runt -13till -15. Någon som har erfarenheter av dessa bilar som kan ge lite input, inser att Volvon är större men tror absolut vi klarar oss med något mindre likt X1. Verkar som man får något nyare bil om man tittar på BMW då XC60 ligger ganska högt i pris även äldre årsmodeller.

Som sagt input till dessa, har varken kört, åkt eller provsuttit någon av dem :)

Jag har en X1 20i S-drive M-sport -13
Bästa bilen jag haft, ägt den i 5 år och den har inte haft ett enda fel.
För mej var det krav på bensin och bakhjulsdrift (s-drive) och då var utbudet skralt.
Vill du ha fyrhjulsdrift och diesel (🤮) så är utbudet klart större.
Men överväg bensin... så mkt trevligare.

Automatlådan är 8-stegad och suverän!

Vi är 3 i familjen men har ofta med något syskonbarn och den funkar bra även för 4 personer packat för en fjällresa.


Om du funderar på X1 fram till 2015, så kolla även på 2016 (F48) om ekonomin tillåter. En helt annan bil med andra utrymmen. Dock baserad på en framhjulsdriven plattform, vilket kan vara negativt för vissa. Jag har haft min i drygt 4 år och är på det stora hela nöjd.

X1 från -16 är ju en framhjulsdriven mini... en bil klart sämre på alla punkter enligt mej.... klart enklare byggd.

X1 E84 (09-15) är baserad på 3-serien, inte 1-serien.
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Som OWG i mars känns det lämpligt att dra ner en aning på klocksurfandet. Men eftersom jag inte ens kan komma åt mitt eget hobbygarage för närvarande så blir substitutet som vanligt bilsurfande. Konstaterar att det är lite tunt utbud på Blocket för de villkor jag normalt sett har, alltså bl a max 500 000 kr.

En tuff orange Touring fanns med i en av mina tidigare poster och här är en hårding direkt från Blocket. Inte för puritanen mtp modifieringarna, men riktigt ball verkar den vara. Synd att säljaren inte bemödat sig ta lite bättre bilder. 120 000 kronor.

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/bmw_touring_2000_ev_byte/94186787
E95BAD90-3B54-48FB-9D97-7B496DF0F8A6.jpeg

06CA364A-9792-4C45-90A5-DCB19FF244D7.jpeg


Om ovanstående är för modifierat kanske den här kan locka istället. Renoverad manuell 528i ser mums ut. Städad look, utan M-plasten. Dessutom skinninredning vilket inte var sjävklart i Sverige på 80-talet. 125 000 kr.

DB9537AF-1166-4AE3-AB66-572FB9CE1FEB.jpeg

193588A3-DB30-4D77-A2D7-91B9315B62B6.jpeg


Är inte jättebra på Porsche men tycker mig ha förstått att 944 Turbo varit dyra ganska länge. Därför borde väl 269 Tkr inte vara ett överpris för en svensksåld sådan? Jag kan dock ha fel på den punkten. Lite synd att den fått orginalspeglarna utbytta mot dito Cup, men de är ju väldigt snygga.

https://www.blocket.se/annons/gavleborg/porsche_944_turbo_220hk_svensksald/93535082
3FD6F60A-9F98-43B2-AEB4-CAC3243FB682.jpeg
CA8F562D-4B84-4D3C-B0EA-E202853B0969.jpeg


Någon kanske minns den läckra danska röda Fiat Dino 2.4 som tipsades om förut. Begärdes 43 000 euro för den. Nu finns en med den mindre 2.0 i skåne för avsevärt mycket mer pengar, 740 000 kronor. Verkar förvisso helrenoverad och busfin, men dansken med större motorn var också väldigt fin och gissningsvis ett bättre köp, ffa med den motorn. Den är dessvärre såld. Känner att mitt tips i januari åtminstone var ekonomiskt försvarbart.

https://www.blocket.se/annons/skane/fiat_dino_dino_2000_bertone_coupe/94310656
33DAFE3B-A687-434C-A3CD-EF96087D87E5.jpeg



och ja, jag längtar dels till 1 april men också till mitt garage och riktigt vårväglag
Spanade på 528:an också häromdagen. Ser ruggigt fin ut och kul med den blåa skinnklädseln. Min andra bil (efter en Talbot Matra Rancho av alla underliga saker) en gång i tiden var en E28:a. Bara en 520 men har alltid varit sugen på en igen.
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
Spanade på 528:an också häromdagen. Ser ruggigt fin ut och kul med den blåa skinnklädseln. Min andra bil (efter en Talbot Matra Rancho av alla underliga saker) en gång i tiden var en E28:a. Bara en 520 men har alltid varit sugen på en igen.
Slå till vetja!

Haha, Matra Rancho säger du.. många decennier sedan man såg en. Tänkte faktiskt på dem när jag sammanställde tipsen där det fanns bilar från övriga EU, men sökte aldrig upp någon då. Misstänkte att de inte var vidare roliga att köra ändå. Drogs väl dessutom med horribla kvalitetsproblem?

Kollade upp en nu. Inte är den vacker 😁

7AEEB006-C016-48B9-AB53-82F89793A818.jpeg


3B5D4771-01F8-45E6-B47E-CA3D10DF8471.jpeg
 

pjmb

Cartier
Slå till vetja!

Haha, Matra Rancho säger du.. många decennier sedan man såg en. Tänkte faktiskt på dem när jag sammanställde tipsen där det fanns bilar från övriga EU, men sökte aldrig upp någon då. Misstänkte att de inte var vidare roliga att köra ändå. Drogs väl dessutom med horribla kvalitetsproblem?

Kollade upp en nu. Inte är den vacker 😁

7AEEB006-C016-48B9-AB53-82F89793A818.jpeg


3B5D4771-01F8-45E6-B47E-CA3D10DF8471.jpeg
Ha! Ser ut som en offroadanpassad likbil ;)
 
Jag har en X1 20i S-drive M-sport -13
Bästa bilen jag haft, ägt den i 5 år och den har inte haft ett enda fel.
För mej var det krav på bensin och bakhjulsdrift (s-drive) och då var utbudet skralt.
Vill du ha fyrhjulsdrift och diesel (🤮) så är utbudet klart större.
Men överväg bensin... så mkt trevligare.

Automatlådan är 8-stegad och suverän!

Vi är 3 i familjen men har ofta med något syskonbarn och den funkar bra även för 4 personer packat för en fjällresa.




X1 från -16 är ju en framhjulsdriven mini... en bil klart sämre på alla punkter enligt mej.... klart enklare byggd.

X1 E84 (09-15) är baserad på 3-serien, inte 1-serien.
Tack för bra svar!

Tolkar jag det hela rätt om E84 alltså är rwd/awd då den nyare alltså verkar vara fwd/awd?

Drivmedel har jag inte tänkt så mycket på så det blir nog vad det blir men viss r bensin trevligt om det vore möjligt. Fyrhjulsdrift är dock krav både för egen del men framförallt från sambon.

Ingen som har erfarenhet från xc60 känns ju som landets vanligaste bil annars 😆
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Slå till vetja!

Haha, Matra Rancho säger du.. många decennier sedan man såg en. Tänkte faktiskt på dem när jag sammanställde tipsen där det fanns bilar från övriga EU, men sökte aldrig upp någon då. Misstänkte att de inte var vidare roliga att köra ändå. Drogs väl dessutom med horribla kvalitetsproblem?

Kollade upp en nu. Inte är den vacker 😁

7AEEB006-C016-48B9-AB53-82F89793A818.jpeg


3B5D4771-01F8-45E6-B47E-CA3D10DF8471.jpeg
Precis samma färg som min :) Långt före sin tid onekligen med suv-stuk baserat på en vanlig enkel bil. Den var rätt ball men som 18-åring lockade 520:an mer. Sen blev det en Alfetta GT.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Care by Volvos nya koncept med 3 månaders uppsägningstid låter nästan för bra för att vara sant? Jag vill bara ha bil 6 månader om året så är väldigt sugen. Finns det någon hake?
Haken är att det flexibla avtalet kostar mycket mer. Annonspriserna du ser har 36 mån bindningstid.
 

Klahr

Omega
Har blivit lite intresserad av att titta på MB CLA Shooting Brake AMG med 2-3 år på nacken, gillar utseendet och i AMG-versionen så borde den vara kul att köra. Kanske inte superpraktisk men så länge jag får in skidorna med fällda säten och att det i nödfall går in 4 pers ibland så funkar det för min del. Någon som testat eller ägt och kan ge omdöme?
Jag har haft en A45 AMG (360hk) med skalstolar och tyckte den var dyr för vad man fick. Tyckte även den var plastig och trött för att vara en amg. Men då kom jag från en C63 AMG så kanske är lite orimlig i min bedömning. Jag har även haft (i den klassen) Mini Cooper S, BMW M135 xdrive, Golf R, Fiat Abarth och av dom hade jag personligen valt minin igen och ev BMWn. Men dom kanske är för små för dina behov :)
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Nu vet jag inte exakt vilken modell du specat men XC40 börjar ju på 2995kr/mån med ”fast” avtal.
Ah såg nu att de har en annan sida för vanlig leasning.

Blir 3500kr med T2 automat. Care by Volvo blir 4600kr med T3 automat och inklusive försäkring. Så inte så mkt dyrare. Helt klart attraktivt för mig. Synd på 6 månaders leverans. Så får bli nästa år.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Tack för bra svar!

Tolkar jag det hela rätt om E84 alltså är rwd/awd då den nyare alltså verkar vara fwd/awd?

Drivmedel har jag inte tänkt så mycket på så det blir nog vad det blir men viss r bensin trevligt om det vore möjligt. Fyrhjulsdrift är dock krav både för egen del men framförallt från sambon.

Ingen som har erfarenhet från xc60 känns ju som landets vanligaste bil annars 😆

Helt rätt om driften...

Svågern har en XC60 -09... känns väldigt mkt traktor. Finns nästan uteslutande bara som dyr-skattad diesel...
 

Tapiren

Cartier
Tack för bra svar!

Tolkar jag det hela rätt om E84 alltså är rwd/awd då den nyare alltså verkar vara fwd/awd?

Drivmedel har jag inte tänkt så mycket på så det blir nog vad det blir men viss r bensin trevligt om det vore möjligt. Fyrhjulsdrift är dock krav både för egen del men framförallt från sambon.

Ingen som har erfarenhet från xc60 känns ju som landets vanligaste bil annars 😆
Jag har precis köpt en, eller tja, strax innan jul.

Vi har haft förmånsbil både frun och jag men nu satsar vi på en egen verksamhet så vi ville ha något med hög säkerhet och komfort, som såg ”rätt” ut när vi träffar kunder och som var lite högre och hade 4x4. Runt 150.000kr ville vi lägga och det är exakt vad den kostade.

Motorn är nog största minuset på dem, de finns med flera familjer men överlägset vanligast är ju dels den gamla femman i en uppsjö av olika versioner och dels den modernare VEA-dieseln. Den sistnämnda finns, om jag förstår det rätt, inte med awd.

Vår bil blev en D4 AWD 2015 och alla dessa motorer har en inbyggd svaghet som innebär att OM det händer något med multiremmen så kan den trassla in sig i kamremmen med generalras som följd. Det är inte helt osannolikt, men det är inte direkt vanligt heller, och i övrigt är de väldigt stabila. Det bör väl vara den vanligaste motortypen på våra vägar så även om det går snabbt att googla sig fram till en massa skräckhistorier så är det nog relativt få som drabbas i praktiken.

VEA är en nyare motor som är snålare men som också har lite mer problem.

Nåväl, femman som alltså sitter i AWD-bilarna är som sagt pålitlig men det märks ju att den är äldre, j-vlar vad den låter. Inte så att det stör i form av högt ljud när man är på rull men den låter verkligen som en trasig jordbruksmaskin när den är kall.

Den får ofta kritik för att den är törstig men det vet jag inte om jag håller med om, runt 0.7 om man kör snällt.

Men bortsett från motorn tycker jag att den är trevlig, stolarna är sköna, ljudnivån låg, säkerheten hög.... det är en mycket komplett bil som är väldigt bra på nästan allt.

Från faceliften runt 14-15 blev Volvo On Call betydligt vanligare och det vill man ju gärna ha för att kunna fjärrstyra dieselvärmaren.

För 150.000kr är jag väldigt nöjd, de som köper en identisk bil men med färre mil och ett par år nyare för närmare 300.000 eller mer tror jag dock hade kunnat göra ett bättre val.
 
Jag har precis köpt en, eller tja, strax innan jul.

Vi har haft förmånsbil både frun och jag men nu satsar vi på en egen verksamhet så vi ville ha något med hög säkerhet och komfort, som såg ”rätt” ut när vi träffar kunder och som var lite högre och hade 4x4. Runt 150.000kr ville vi lägga och det är exakt vad den kostade.

Motorn är nog största minuset på dem, de finns med flera familjer men överlägset vanligast är ju dels den gamla femman i en uppsjö av olika versioner och dels den modernare VEA-dieseln. Den sistnämnda finns, om jag förstår det rätt, inte med awd.

Vår bil blev en D4 AWD 2015 och alla dessa motorer har en inbyggd svaghet som innebär att OM det händer något med multiremmen så kan den trassla in sig i kamremmen med generalras som följd. Det är inte helt osannolikt, men det är inte direkt vanligt heller, och i övrigt är de väldigt stabila. Det bör väl vara den vanligaste motortypen på våra vägar så även om det går snabbt att googla sig fram till en massa skräckhistorier så är det nog relativt få som drabbas i praktiken.

VEA är en nyare motor som är snålare men som också har lite mer problem.

Nåväl, femman som alltså sitter i AWD-bilarna är som sagt pålitlig men det märks ju att den är äldre, j-vlar vad den låter. Inte så att det stör i form av högt ljud när man är på rull men den låter verkligen som en trasig jordbruksmaskin när den är kall.

Den får ofta kritik för att den är törstig men det vet jag inte om jag håller med om, runt 0.7 om man kör snällt.

Men bortsett från motorn tycker jag att den är trevlig, stolarna är sköna, ljudnivån låg, säkerheten hög.... det är en mycket komplett bil som är väldigt bra på nästan allt.

Från faceliften runt 14-15 blev Volvo On Call betydligt vanligare och det vill man ju gärna ha för att kunna fjärrstyra dieselvärmaren.

För 150.000kr är jag väldigt nöjd, de som köper en identisk bil men med färre mil och ett par år nyare för närmare 300.000 eller mer tror jag dock hade kunnat göra ett bättre val.
Stort tack för info, lite som jag tänkt känner jag. Bra bil men motor som kanske inte är toppmodern. Förbrukning är det jag varit lite orolig för men visst är en ganska stor bil vilket man får tänka på.
 

Edin

Panerai
Tjejens föräldrar har varsin XC60 (en D4 med polestar chip och en D5, båda AWD) och det är ju en större bil än E84 (som min mamma har en x18d). Det är högre komfort i XC60 på balongdäck MEN jag gillar det inte då stolarna tyvärr är för korta för mina lår, det kränger något otroligt med dom däck som dom har och båda är sen manuella. Ska dock ge Xc60 ett plus för den är större och känns med premium invändigt. Jag har inte kört XC60 mycket eller volvo AWD för den delen men tycker Bmw Xdrive är med förutseende i hur den beter sig (lär vara en vanesak dock). Bmw är dock alltid Bmw och jag kommer aldrig välja Volvo före Bmw (vilket tjejen nog gör varje dag så det lär bli både och...)
 

Tapiren

Cartier
Stort tack för info, lite som jag tänkt känner jag. Bra bil men motor som kanske inte är toppmodern. Förbrukning är det jag varit lite orolig för men visst är en ganska stor bil vilket man får tänka på.
Jag hade en VW Tiguan (första generationen, dock nyare än XC:n) tidigare och den har ju en lite rappare motor och låda men förbrukningen skiljde inte jättemycket.

Volvons motor är dock inte helt utan poänger, den är relativt stark och har en trevlig karaktär i övrigt, vår är bara en D4 så det är absolut inget fartmonster men den passar bilen bra.

Fyrhjulsdriften är bra på dem, det är ingen terrängbil och det finns säkert tester som visar att BMW:s X-drive är snabbare och mer balanserad men för en normal människa som inte är så intresserad är den ungefär 1000ggr bättre än en tvåhjulsdriven bil, så vi är helt klart nöjda. Volvos första 4x4 var märkbart sämre, den som satt i gam70.

Jag gillar också designen och inredningen på dem, sen är den ju inte så sexig eller rolig men jag tycker nog inte att konkurrenterna är så mycket bättre. Varken Q5 eller X3 är ju några utpräglade entusiastbilar direkt. Med det sagt ville jag nog egentligen ha en Mercedes E-klass kombi då den hade varit snålare och ännu mer rymlig, men så blev det inte denna gång.
 

Edin

Panerai
@Tapiren har helt rätt i att för en normal människa är det nog ingen som helst skillnad med Volvos Awd och Bmws Xdrive. Det hugger i då det behövs och man kan överkomma den stora teräng man hittar inne på Östermalm och de landsvägar man kan tänkas åka på ut till landet. Båda två är grymma att ta sig fram på oplogade vägar där jag med min 325 med bakhjulsdrift fastnar på fem meter!

Vad gäller Volvos motorer så är det även där som @Tapiren säger multiremmen som kan ställa till det. Tejen har även hon en D4 fast i en S60 (2011) och den har faktiskt hoppat en gång men klarade sig helskillnad. Hennes pappa hade en D4 S60 innan och den kilade multiremmen in sig i kamremmen och resultatet blev att loppen till ventilerna sprack och det var godnatt med toppen. Den hade då gått 23.000 mil. Han tror det beror på att det finns två typer av spännare och han hade tyvärr den tidiga. På tjejens bytte vi alla hjul/spännare/lager och remmar när vi bytter kamrem/multirem förra våren.

Det man ska komma ihåg är att bmw X1 (e84) och Volvo XC60 inte är samma storlek på bil heller.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
X1 är baserad på 1 serien e87, dvs den är gjord för att kunna säljas billigare än Volvo xc60. Den senare är och känns tyngre, bättre ljudisolerad och större utrymmen. X1 är inte en dålig bil för den delen heller men man ska inte luras att det är motsvarande bilar riktigt. X1 smidigare och roligare att köra istället.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
X1 är baserad på 1 serien e87, dvs den är gjord för att kunna säljas billigare än Volvo xc60. Den senare är och känns tyngre, bättre ljudisolerad och större utrymmen. X1 är inte en dålig bil för den delen heller men man ska inte luras att det är motsvarande bilar riktigt. X1 smidigare och roligare att köra istället.

X1 E84 är inte baserad på 1-serien E87, det är en vanligt förekommande felaktig uppfattning. E84 är baserad på 3-serien E90, vilket även motsvarande årsmodell av X3 är.
 
Topp