• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Edin

Panerai
X1 E84 är inte baserad på 1-serien E87, det är en vanligt förekommande felaktig uppfattning. E84 är baserad på 3-serien E90, vilket även motsvarande årsmodell av X3 är.

Correcto mundo!
Dock är fortfarande X1 mindre än XC60 och borde snarare jämföras med XC40 (men det är inte rätt det heller). Där är det X3 som ska jämföras med XC60. Sen är ju även oerhört mycket av hjulupphängning samma i e84, e87, e88, e90, e91,e92 och e93.

X1 är liten, rolig att köra och känns "lite billig" mot en e90/X3. På Volvo ä det ju samma med V40XC mot XC60 så känns inte så konstigt utan mer så det är nischat.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Inredning mm kommer rakt ju från 1 serien, inte e90. Sen kan det säkert komma det en del undertill därifrån.

Njae... jag äger en E84 och en E82 just nu, har tidigare haft E87, E88 och E91.

Stolarna är samma i alla dessa, iaf. Sportstolarna som är ett måste, vilket jag haft i samtliga. Även mkt annat är liknande som förarmiljö och så vidare, men när det kommer till storlek, vilket debatteras en del här ovan är basen för E84 den från E90.

Jag ser självklart fördelar med XC60 före X1 om man behöver en stor bil, men då finns ju å andra sidan X3.

X1ans (E84) brillians ligger ju i att sitta högre samtidigt som bilen (med bensinmotor) upplevs som sportig och kvick... som en höjd E91 ungefär.
 

JeppeH

Omega
Älskar "nya" bilen! Går oerhört fint och fort på ringlig grusväg genom skogen ca 8 mil t/r de dagar jag jobbar. Gillar de kantiga formerna pre facelift med.

Beställt foamlance till min Kärcher och bilvårdsgrejer från BBV som kommer i veckan. Kan behövas som synes...
20210304_082457-01.jpeg

Helt riktigt. En Mercedes ska användas ordentligt.

9E1008B9-3EB0-4C64-816C-A7D6C94FCA2C.png
 

JeppeH

Omega
XC60

Som sagt input till dessa, har varken kört, åkt eller provsuttit någon av dem :)
Det finns några XC60 i min närhet och jag har kört modellen en hel del. Känns rätt mycket som en V70/XC70 fast högre. De gamla dieselfemmorna är råa och grovhuggna men bra. Automaten är bra men inte silkeslen. Automatlåda drar mer än manuell om föraren av den senare kan hantera en manuell låda rätt. Komforten är bra och man åker bra även längre sträckor. Fin dragbil. Stort plus för dieselvärmare även på gamla exemplar. Volvo rostar generellt inte men just XC60:n verkar lite sämre runt skärmkanter, så titta lite extra.

Bra modell men tråkig skulle jag sammanfatta det.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Bor också i hus och kan tvätta hemma, men lite knepigt när det är minusgrader och man dessutom behöver använda avfettning ... ;)

Störde mej som fan på folk som hade åsikter om att jag tvättar bilen på min egen uppfart förr.... men nu har jag en granne som är helt sjuk och tvättar bilen 1-2 gånger i veckan även fast den aldrig är skitig... öser på kemikalier gör han också 🤮
Det har fått mej att tänka om så jag gör bara sommartvättar, pollen å sånt, hemma... övrig tid när avfettning används kör jag till OKQ8 gds-hall.
 

Ninen79

Audemars
Lite halvt OT men vilken högtryckstvätt köper man för max 3000 kr?
Lägg till ca en tusing så får du denna som just nu är under kampanj. Jag har en likadan och är mer än nöjd.
Bra tryck och 3 i 1 munstycke så du slipper byta mellan olika munstycken, display på handtaget så du vet exakt vilket läge du är på. Anti- twist högtryckssladd som man annars kan bli galen på. Kompakt och väger relativ lite (ca 13 kg), 10m högtryckssladd och smart förvaring både för el och högtryckssladden.


 
Senast ändrad:

Johe

Omega
Jag har haft en A45 AMG (360hk) med skalstolar och tyckte den var dyr för vad man fick. Tyckte även den var plastig och trött för att vara en amg. Men då kom jag från en C63 AMG så kanske är lite orimlig i min bedömning. Jag har även haft (i den klassen) Mini Cooper S, BMW M135 xdrive, Golf R, Fiat Abarth och av dom hade jag personligen valt minin igen och ev BMWn. Men dom kanske är för små för dina behov :)
Ok bra info! Har haft Mini S förut och även 235i xDrive och har gillat båda men tänkte titta åt Mercedeshållet nu och föll för utseendet på Shooting Brake. Men kanske ska titta på C-klass istället. Får bli lite provkörning längre fram!
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
Det här är verkligen prisvärt om man som jag gillar semi-old-schoolstukade GT-bilar. Gärna italienska och ovanliga sådana. Få exemplar i Sverige, och den har förstås den fina 2.8-liters exportmotorn eftersom den är svensksåld. Inredningen är ju helt underbar, även om det är märkligt att man inte avlägsnat skyddplasten (eller vad det nu är) helt för fotograferandet. De nya 18” fälgarna som sitter på är från 3200GT, alltså inte ens från en Ghibli, men de passar såklart ändå. Original borde vara 17” på en GT, inte 16 tum som det står i annonsen.
Jag ställer f ö gärna upp som märkesbroder i sommar om någon 08 slår till på den här.

250 000 kronor, alltså något billigare än den Ghibli GT i Holland som jag tipsade om i början av januari. Men den här finns ju i Sverige vilket underlättar, särskilt under en pandemi. I januari skrev jag bl a:

Ghibli GT är vidareutvecklingen av Ghibli II som kom 1992. I Italien erbjöds GT av skatteskäl med den mindre cylindervolymen 2.0, men i gengäld med 306 hästkrafter till skillnad från 284 i 2.8-utförandet. Du får en jämnare och skönare gång med den ökade volymen och effekten räcker definitivt till eftersom vridmomentet är så pass högt redan från rimliga varv. GT har dessutom den avsevärt mycket bättre och kraftigare differentialen från Ferrari 456. Äldre Ghibli II har en skörare diff av s k Ranger-typ. Detta ex har den 6-växlade manuella växellådan vilket jag föredrar på en så pass liten och sportig GT. Finns alltså även med automat.


62B4A456-C261-4E48-8512-5E2D1E590E4F.jpeg
CB8BC92C-0BCC-4195-A276-4552B542F343.jpeg
FA6EB169-9DCB-4307-BE93-19B65B69DB93.jpeg
F49FE795-1E1D-4668-A68D-55E41673CCB4.jpeg
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Sitter och kikar på bilköp för familjen (sambo 5-åring och jag själv) kraven har varit SUV, AWD och inte överdrivet stor och till relativt låg kostnad. Slutligen hamnat i ett val mellan BMW X1 och XC60 i årsmodeller runt -13till -15. Någon som har erfarenheter av dessa bilar som kan ge lite input, inser att Volvon är större men tror absolut vi klarar oss med något mindre likt X1. Verkar som man får något nyare bil om man tittar på BMW då XC60 ligger ganska högt i pris även äldre årsmodeller.

Som sagt input till dessa, har varken kört, åkt eller provsuttit någon av dem :)
Håller på att kika lite på nästa Bilköp och testade en x1. Var inte imponerad, inredningen känns plastig. Komforten är enligt mig inte särskilt bra skulle valt xc60 före.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Håller på att kika lite på nästa Bilköp och testade en x1. Var inte imponerad, inredningen känns plastig. Komforten är enligt mig inte särskilt bra skulle valt xc60 före.

Facelift från 2013 har bättre känsla i inredningen...
Och visst, om man pratar komfort är givetvis XC60 bättre... men gillar man att köra bil mer än åka bil är X1an mkt bättre, välj allra helst en M-sport.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Facelift från 2013 har bättre känsla i inredningen...
Och visst, om man pratar komfort är givetvis XC60 bättre... men gillar man att köra bil mer än åka bil är X1an mkt bättre, välj allra helst en M-sport.
Den jag testade var nyare än 2013 och tyckte fortfarande inte inredningen kändes så schyst men det är väl en smaksak. Håller med dig angående att den är roligare att köra men om det var målet hade jag varken kollat på xc60 eller x1 i den klassen är komfort viktigare för mig och där tycker jag inte x1 imponerade men det är ju bara min åsikt.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Den jag testade var nyare än 2013 och tyckte fortfarande inte inredningen kändes så schyst men det är väl en smaksak. Håller med dig angående att den är roligare att köra men om det var målet hade jag varken kollat på xc60 eller x1 i den klassen är komfort viktigare för mig och där tycker jag inte x1 imponerade men det är ju bara min åsikt.

Jag håller typ med dej, bara att jag prioriterar körkänsla före komfort.
Även i familjebilen.
 

Veratio

Cartier
Hemma i Piteå över helgen. Köpte en Porsche 924 -82 när jag var 19 (snart 30 år sedan). Har sett att den är avställd och numera ägs av en äldre herre i Piteå.

Har tänkt på det ofta på sista tiden, köpa tillbaka den och fixa upp den lite.

Åker förbi och får tyvärr det tråkiga beskedet att den är krockad och numera lever i form av reservdelsbil till någon rallykille i Överkalix.

Min absolut första bil var en 74ans Taunus, tyvärr är den skrotad.

Min 3e bil totaldemolerade jag själv, en 66ans Porsche 912.

Tråkigt att man inte kan få tillbaka någon barndomsbil...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hemma i Piteå över helgen. Köpte en Porsche 924 -82 när jag var 19 (snart 30 år sedan). Har sett att den är avställd och numera ägs av en äldre herre i Piteå.

Har tänkt på det ofta på sista tiden, köpa tillbaka den och fixa upp den lite.

Åker förbi och får tyvärr det tråkiga beskedet att den är krockad och numera lever i form av reservdelsbil till någon rallykille i Överkalix.

Min absolut första bil var en 74ans Taunus, tyvärr är den skrotad.

Min 3e bil totaldemolerade jag själv, en 66ans Porsche 912.

Tråkigt att man inte kan få tillbaka någon barndomsbil...

Första bilen var en Chevy Van med kaptenstolar fram och soffor bak med syftet att så många som möjligt skulle få plats när man åkte iväg på äventyr, (det var fler spontana äventyr förr...ljuva ungdom :) ). Tveksamt om jag skulle vilja ha den stående på parkeringsplatsen eller i garaget nu 😊
 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
Den jag testade var nyare än 2013 och tyckte fortfarande inte inredningen kändes så schyst men det är väl en smaksak. Håller med dig angående att den är roligare att köra men om det var målet hade jag varken kollat på xc60 eller x1 i den klassen är komfort viktigare för mig och där tycker jag inte x1 imponerade men det är ju bara min åsikt.

Att byta bort Runflat däcken gör stor skillnad! Sen är det mer gummi generellt på en XC60. Trevliga bilar båda två men dom spelar i olika lior gällande komfort/körkänsla och storlek. Kolla på X3. Mer komfort och "premium" om du inte gjort det. Trevliga bilar alla men olika. :)
 
  • Like
Reactions: JDQ

mmh

Panerai
2-Faktor
Jag vet att liknande frågor ställts flera gånger i denna tråd, men tänkte ändå att den samlade kunskapen här kan ge lite goda råd. Min fru skall snart beställa en ny bil via arbetet. Vi bor i Finland så terminologi och priser skiljer sig från Sverige, men det rör sig om s.k. fri bilförmån där beskattningsvärdet får vara max 1000€ i månaden. Detta motsvarar i stora drag ett nybilspris på 50-60k€. (Obs bilar är dyrare i FI än SE pga den höga beskattningen.)

Jag har själv en Tesla Model 3 och den nya bilen skall vara större och klara av långresor med 2 barn. Frun har senast haft Octavia combi RS och före det Passat variant. Kraven för den nya bilen är, förutom priset då, att den är minst lika stor som Octavia combi, laddhybrid, AWD, tyst, välutrustad och gärna combi eller SUV. Den får också väldigt gärna vara roligare/snyggare/bättre än en Passat/Octavia också (jo, jag kommer även att köra mycket med den själv).

Alternativ vi funderat på (men ännu inte provkört) och som borde gå att klämma in i budgeten är bla. Volvo V60 T8, XC60 T6, Audi Q5 TFSIe, Audi A6 TFSIe och BMW 330e Touring. Skoda Kodiaq och Superb är inte heller uteslutna....men vi tycker nog båda att nästa bil gärna kunde vara av ett annat märke.

Synpunkter och erfarenheter av dessa? Övriga förslag att fundera på i samma prisklass som de jag nämnt ovan?
 
Topp