LI0N
Silver
Får man påriktigt de bilarna för 1000€/mån? Ta inte volvo om den ska stå ute om vintrarna, dörrarna fungerar ej.Jag vet att liknande frågor ställts flera gånger i denna tråd, men tänkte ändå att den samlade kunskapen här kan ge lite goda råd. Min fru skall snart beställa en ny bil via arbetet. Vi bor i Finland så terminologi och priser skiljer sig från Sverige, men det rör sig om s.k. fri bilförmån där beskattningsvärdet får vara max 1000€ i månaden. Detta motsvarar i stora drag ett nybilspris på 50-60k€. (Obs bilar är dyrare i FI än SE pga den höga beskattningen.)
Jag har själv en Tesla Model 3 och den nya bilen skall vara större och klara av långresor med 2 barn. Frun har senast haft Octavia combi RS och före det Passat variant. Kraven för den nya bilen är, förutom priset då, att den är minst lika stor som Octavia combi, laddhybrid, AWD, tyst, välutrustad och gärna combi eller SUV. Den får också väldigt gärna vara roligare/snyggare/bättre än en Passat/Octavia också (jo, jag kommer även att köra mycket med den själv).
Alternativ vi funderat på (men ännu inte provkört) och som borde gå att klämma in i budgeten är bla. Volvo V60 T8, XC60 T6, Audi Q5 TFSIe, Audi A6 TFSIe och BMW 330e Touring. Skoda Kodiaq och Superb är inte heller uteslutna....men vi tycker nog båda att nästa bil gärna kunde vara av ett annat märke.
Synpunkter och erfarenheter av dessa? Övriga förslag att fundera på i samma prisklass som de jag nämnt ovan?
Av ovan listade bilar är A6 mest bil för pengen, annars går 330e bra också!