• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag vet att liknande frågor ställts flera gånger i denna tråd, men tänkte ändå att den samlade kunskapen här kan ge lite goda råd. Min fru skall snart beställa en ny bil via arbetet. Vi bor i Finland så terminologi och priser skiljer sig från Sverige, men det rör sig om s.k. fri bilförmån där beskattningsvärdet får vara max 1000€ i månaden. Detta motsvarar i stora drag ett nybilspris på 50-60k€. (Obs bilar är dyrare i FI än SE pga den höga beskattningen.)

Jag har själv en Tesla Model 3 och den nya bilen skall vara större och klara av långresor med 2 barn. Frun har senast haft Octavia combi RS och före det Passat variant. Kraven för den nya bilen är, förutom priset då, att den är minst lika stor som Octavia combi, laddhybrid, AWD, tyst, välutrustad och gärna combi eller SUV. Den får också väldigt gärna vara roligare/snyggare/bättre än en Passat/Octavia också (jo, jag kommer även att köra mycket med den själv).

Alternativ vi funderat på (men ännu inte provkört) och som borde gå att klämma in i budgeten är bla. Volvo V60 T8, XC60 T6, Audi Q5 TFSIe, Audi A6 TFSIe och BMW 330e Touring. Skoda Kodiaq och Superb är inte heller uteslutna....men vi tycker nog båda att nästa bil gärna kunde vara av ett annat märke.

Synpunkter och erfarenheter av dessa? Övriga förslag att fundera på i samma prisklass som de jag nämnt ovan?
Får man påriktigt de bilarna för 1000€/mån? Ta inte volvo om den ska stå ute om vintrarna, dörrarna fungerar ej.
Av ovan listade bilar är A6 mest bil för pengen, annars går 330e bra också!
 
  • Like
Reactions: mmh
Får man påriktigt de bilarna för 1000€/mån? Ta inte volvo om den ska stå ute om vintrarna, dörrarna fungerar ej.
Av ovan listade bilar är A6 mest bil för pengen, annars går 330e bra också!
Jo, alla är kring 1000€ men i de flesta fall finns inte mycket utrymme för extra utrustning. Dock inser jag nu att jag kollat priset på fel A6, laddhybriden blir tyvärr för dyr, fan också:banghead: Maxpriset är väl inte helt spikat då företaget även kommer att räkna in förbrukning, andrahandsvärde etc. Därför blir hybrid lite lönsammare än konventionella bilar.

Jag läste om dina bekymmer med Volvodörrarna. Bilen kommer att stå ute på för det mesta...är det faktiskt så illa och ofta förekommande att vi borde rata volvo helt pga detta problem? V60 T8 lockar annars rätt mycket....

Edit: 330e lockar också väldigt mycket, men jag är rädd att utrymmet kommer att vara i minsta laget. Barnen är ännu tillräckligt små för att rymmas i baksätet, men bagageutrymmet kan däremot bli ett problem.
 
@mmh

Min lillasyster har en ladd-Superb som dom är nöjda med (bytte från Audi A4 kombi)
Stor och bra, en typisk familjebil om man inte vill ha suv modell.

Fördelarna dom märkt mot kompisarnas/grannarnas bilar är att låsen inte fryser (Volvo problemet), dom slipper få delar (ratt&lysen) stulna (BMW problem) (en granne till dom har råkat ut för det 2ggr)
Dessutom så lär ju ingen stjäla deras bil då grannarna har dyrare/roligare bilar.

Sen kan ju även service/försäkring vara värt o kolla upp kan ju skilja ganska många kronor.
 
Jag vet att liknande frågor ställts flera gånger i denna tråd, men tänkte ändå att den samlade kunskapen här kan ge lite goda råd. Min fru skall snart beställa en ny bil via arbetet. Vi bor i Finland så terminologi och priser skiljer sig från Sverige, men det rör sig om s.k. fri bilförmån där beskattningsvärdet får vara max 1000€ i månaden. Detta motsvarar i stora drag ett nybilspris på 50-60k€. (Obs bilar är dyrare i FI än SE pga den höga beskattningen.)

Jag har själv en Tesla Model 3 och den nya bilen skall vara större och klara av långresor med 2 barn. Frun har senast haft Octavia combi RS och före det Passat variant. Kraven för den nya bilen är, förutom priset då, att den är minst lika stor som Octavia combi, laddhybrid, AWD, tyst, välutrustad och gärna combi eller SUV. Den får också väldigt gärna vara roligare/snyggare/bättre än en Passat/Octavia också (jo, jag kommer även att köra mycket med den själv).

Alternativ vi funderat på (men ännu inte provkört) och som borde gå att klämma in i budgeten är bla. Volvo V60 T8, XC60 T6, Audi Q5 TFSIe, Audi A6 TFSIe och BMW 330e Touring. Skoda Kodiaq och Superb är inte heller uteslutna....men vi tycker nog båda att nästa bil gärna kunde vara av ett annat märke.

Synpunkter och erfarenheter av dessa? Övriga förslag att fundera på i samma prisklass som de jag nämnt ovan?
Av dom du listade har jag bara kört A6an, det var en trevlig bil och jag funderar själv på att privleasa denna i höst när min nuvarande bil ska tillbaka. Känns modernare än nuvarande Q5an (om jag inte har missat någon helt ny version av den).

330'n är ju en storleksklass mindre, värt att ha i åtanke.
 
@mmh

Min lillasyster har en ladd-Superb som dom är nöjda med (bytte från Audi A4 kombi)
Stor och bra, en typisk familjebil om man inte vill ha suv modell.

Fördelarna dom märkt mot kompisarnas/grannarnas bilar är att låsen inte fryser (Volvo problemet), dom slipper få delar (ratt&lysen) stulna (BMW problem) (en granne till dom har råkat ut för det 2ggr)
Dessutom så lär ju ingen stjäla deras bil då grannarna har dyrare/roligare bilar.

Sen kan ju även service/försäkring vara värt o kolla upp kan ju skilja ganska många kronor.

Av dom du listade har jag bara kört A6an, det var en trevlig bil och jag funderar själv på att privleasa denna i höst när min nuvarande bil ska tillbaka. Känns modernare än nuvarande Q5an (om jag inte har missat någon helt ny version av den).

330'n är ju en storleksklass mindre, värt att ha i åtanke.
Tack för ert input!

Ja Superb skulle ju vara ett förnuftigt alternativ och Skoda är inte uteslutet, men först skall vi se om det går att få något roligare som ändå uppfyller kraven inom budgeten. Och du har rätt @OddD , service/försäkring kommer att beaktas som en del av totalkostnaderna tillsammans med förbrukning och värdetapp (under vad som troligtvis blir ett 3 års kontrakt) och därför är maxpriset ännu lite oklart. Skall be om några offerter snart så blir vi lite klokare. Just därför tänkte jag först fråga denna eminenta tråd om förslag på andra motsvarande bilar än de jag listade. Tex _Mercedes är ett märke vi inte har någon erfarenhet av (förutom från baksätet av taxin), men det verkar inte finnas fyrhjulsdrivna hybrider som är tillräckligt stora inom den ungefärliga budgeten. Nya VW Arteon shooting brake är ett annat intressant alternativ men det finns tyvärr ingen fyrhjulsdriven hybrid (ännu?).

Jag hade en A4 Avant från 2016 förr och gillade verkligen den, så A6 lockar rätt mycket. Kanske till och med så att vi kunde tänka oss att skippa hybridkravet för att komma ner i pris lite och få in en tillräckligt utrustad A6 quattro i budgeten.

Och 330 vet vi tyvärr att är mindre än de övriga vi funderar på, men den är ju så snygg och det jag läst om bilen (bla här på KS) är nästan enbart positivt. Jag tror dock frun kommer att rata den pga storleken. Stöldrisken är jag inte särskilt orolig för då vi bor i ett lungt område, men jag har å andra sidan aldrig ägt en BMW;). Jag började faktiskt igår fundera även på 530e A Charged Edition då jag insåg att den endast verkar gå lite över budgeten....men då borde storleken i alla fall vara ok. Erfarenheter av den, anyone, även med tanke på extrautrusning ni anser att man "måste" ha?

Svårt med alla dessa krav, men en rolig process trots allt:)
 
Slå till vetja!

Haha, Matra Rancho säger du.. många decennier sedan man såg en. Tänkte faktiskt på dem när jag sammanställde tipsen där det fanns bilar från övriga EU, men sökte aldrig upp någon då. Misstänkte att de inte var vidare roliga att köra ändå. Drogs väl dessutom med horribla kvalitetsproblem?

Kollade upp en nu. Inte är den vacker 😁

7AEEB006-C016-48B9-AB53-82F89793A818.jpeg


3B5D4771-01F8-45E6-B47E-CA3D10DF8471.jpeg
Världens första suv, långt före sin tid och sjukt cool 👍
 
Som OWG i mars känns det lämpligt att dra ner en aning på klocksurfandet. Men eftersom jag inte ens kan komma åt mitt eget hobbygarage för närvarande så blir substitutet som vanligt bilsurfande. Konstaterar att det är lite tunt utbud på Blocket för de villkor jag normalt sett har, alltså bl a max 500 000 kr.

En tuff orange Touring fanns med i en av mina tidigare poster och här är en hårding direkt från Blocket. Inte för puritanen mtp modifieringarna, men riktigt ball verkar den vara. Synd att säljaren inte bemödat sig ta lite bättre bilder. 120 000 kronor.

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/bmw_touring_2000_ev_byte/94186787
E95BAD90-3B54-48FB-9D97-7B496DF0F8A6.jpeg

06CA364A-9792-4C45-90A5-DCB19FF244D7.jpeg


Om ovanstående är för modifierat kanske den här kan locka istället. Renoverad manuell 528i ser mums ut. Städad look, utan M-plasten. Dessutom skinninredning vilket inte var självklart i Sverige på 80-talet. 125 000 kr.

DB9537AF-1166-4AE3-AB66-572FB9CE1FEB.jpeg

193588A3-DB30-4D77-A2D7-91B9315B62B6.jpeg


Är inte jättebra på Porsche men tycker mig ha förstått att 944 Turbo varit dyra ganska länge. Därför borde väl 269 Tkr inte vara ett överpris för en svensksåld sådan? Jag kan dock ha fel på den punkten. Lite synd att den fått orginalspeglarna utbytta mot dito Cup, men de är ju väldigt snygga.

https://www.blocket.se/annons/gavleborg/porsche_944_turbo_220hk_svensksald/93535082
3FD6F60A-9F98-43B2-AEB4-CAC3243FB682.jpeg
CA8F562D-4B84-4D3C-B0EA-E202853B0969.jpeg


Någon kanske minns den läckra danska röda Fiat Dino 2.4 som tipsades om förut. Begärdes 43 000 euro för den. Nu finns en med den mindre 2.0 i skåne för avsevärt mycket mer pengar, 740 000 kronor. Verkar förvisso helrenoverad och busfin, men dansken med större motorn var också väldigt fin och gissningsvis ett bättre köp, ffa med den motorn. Den är dessvärre såld. Känner att mitt tips i januari åtminstone var ekonomiskt försvarbart.

https://www.blocket.se/annons/skane/fiat_dino_dino_2000_bertone_coupe/94310656
33DAFE3B-A687-434C-A3CD-EF96087D87E5.jpeg



och ja, jag längtar dels till 1 april men också till mitt garage och riktigt vårväglag
Touringen var stenhård, vilket bygge 👍 Notera turbo klistermärket på 951:ans högra framskärm, originaloption och ovanligt. Helrätt med kritstrecksrandig plysch också!
 
På tal om udda modeller väcker en sådan här ett stort habegär!


Om man hade bott runt medelhavskusten eller på någon ö som i bildernas fall Elba hade det varit ett givet val om man inte köpt en äldre Jeep, Toyota LandCruiser eller öppen Defender. Ett alternativ till Mehari är Moke som i grunden är byggd på Mini Coopers teknik.

Behövs inget annat om man kör runt lokalt. De blir bara schysstare med patina och man kan behandla dem ovarsamt. Parkera var som helst.
 

Bilagor

  • A332C697-1945-40ED-950A-19A59E90E30F.jpeg
    A332C697-1945-40ED-950A-19A59E90E30F.jpeg
    892.4 KB · Visningar: 25
  • 55C43F3C-9AED-4052-993F-6666F2A6965A.jpeg
    55C43F3C-9AED-4052-993F-6666F2A6965A.jpeg
    812.7 KB · Visningar: 28
Nu har jag i varje fall kommit en bit på väg i mitt sökande efter bil och är nu nere på XC60 R-design 2014-2016 alt BMW X3 från samma period, insåg att det är en lämpligare storlek i nuläget än X1. Förvånad dock över hur högt Volvo står i pris!?
 
Ja verkligen, ser att du liksom jag bor i södra delen av landet, i Tyskland finns stort utbud av ofta välskötta och utrustade bilar. Tycker jag sett Volvobilar till bra priser där.

€ står bättre än på länge och vaccinationerna är igång - snart borde man kunna importera igen.
Kolla autohus.de säljer ex-fleet bilar, borde ha flera X3 och XC60 att välja på.
 

Kan inte Volvopriser men är inte det ett schysst alt för 230k färdig på svenska skyltar?
Framhjulsdriven och saknar parkeringsvärmare. Den där kommer inte vara attraktiv i Sverige.

I Sverige krävs Xenon (ser att många hos dem saknar det!), parkeringsvärmare, automatlåda och dragkrok för att spekulanterna ska vara intresserade av en Volvobil. Klart det går att sälja annat också men det sänker priset rejält.
 
Apropå Volvo. Tittar lite på förre gen V60 med T6 motorn, finns en del med en 10-14k mil som ser fina ut.
Om jag förstått det rätt så är dessa motorer riktigt skottsäkra? Något speciellt jag bör tänka på (utöver historik)? Must haves?

Egentligen aldrig funderat på en Volvo, någonsin. Men verkar vara ett ganska tryggt val?
Tänkte köpa något för en 200k. Något som jag inte hela tiden behöver oroa mig för att motorn failar... Rullar en Forester XT på 32k mil nu... Hade innan en välservad 325xi e91 på 17k mil där vanos och diverse packningar pajade hela tiden.

Är så jävla vilsen, som vanligt... Funderar även på Golf GTI Clubsport, eller en R... nyare Audi a6 sedan också...m135 likaså...

heeeeeeeelp...

Har en flicka på 4 år, 4 dörrar är väl egentligen enda kravet... Vet inte ens vad jag vill få fram av det jag skriver.

T6 bra val?

Hej!
 
Såg på nyheterna att polisen tagit ett gäng på 5-7st som hade några katalysatorer extra ca 500st.

Jag har ju fattat att det sitter ädelmetall i dom men kan ju inte vara så lättsålda, är ju uppenbart att det är stöldgods.

Sågar dom av dom på plats med batteritigersåg eller hur går gängen tillväga, är ju inte bara att stjäla en katalysator på en parkerad bil i ett garage eller på en gatuparkering.
 
Sågar dom av dom på plats med batteritigersåg eller hur går gängen tillväga, är ju inte bara att stjäla en katalysator på en parkerad bil i ett garage eller på en gatuparkering.
Kort svar: Jo

 
Såg på nyheterna att polisen tagit ett gäng på 5-7st som hade några katalysatorer extra ca 500st.

Jag har ju fattat att det sitter ädelmetall i dom men kan ju inte vara så lättsålda, är ju uppenbart att det är stöldgods.

Sågar dom av dom på plats med batteritigersåg eller hur går gängen tillväga, är ju inte bara att stjäla en katalysator på en parkerad bil i ett garage eller på en gatuparkering.
Ser avsågat ut på de flesta.
0Tput3eI3hM9eDkpstYBSf_tOzk.jpg
 
Såg på nyheterna att polisen tagit ett gäng på 5-7st som hade några katalysatorer extra ca 500st.

Jag har ju fattat att det sitter ädelmetall i dom men kan ju inte vara så lättsålda, är ju uppenbart att det är stöldgods.

Sågar dom av dom på plats med batteritigersåg eller hur går gängen tillväga, är ju inte bara att stjäla en katalysator på en parkerad bil i ett garage eller på en gatuparkering.

Platina, palladium och rhodium. De stulna delarna exporteras.
 
Snart vår igen...

Gjort mig av med SL55:an och det börjar rycka lite i gasfoten...

Har aldrig ägt en Porsche så någon gång skall man väl halka dit. Nu har jag ingen lust att göra något katastrofaffär som jag brukar med dyra bilar men vad säger ni med lite inblick i framtiden för diverse Porschemodeller och prisutveckling? Jag har försökt hänga med de senaste åren och jag tycker mycket har stått till i pris mer eller mindre, som med mycket annat beggat.

De jag är intresserade av är 997.2 TT med PDK, 991.2 GTS, 991.2 TT/TTS. Jag tycker 991.1 GT3 är oerhört fina men jag skulle verkligen vilja ha möjlighet att ta med iaf en unge bak om nöden kräver och det funkar ju inte där.

Imput?
 
Snart vår igen...

Gjort mig av med SL55:an och det börjar rycka lite i gasfoten...

Har aldrig ägt en Porsche så någon gång skall man väl halka dit. Nu har jag ingen lust att göra något katastrofaffär som jag brukar med dyra bilar men vad säger ni med lite inblick i framtiden för diverse Porschemodeller och prisutveckling? Jag har försökt hänga med de senaste åren och jag tycker mycket har stått till i pris mer eller mindre, som med mycket annat beggat.

De jag är intresserade av är 997.2 TT med PDK, 991.2 GTS, 991.2 TT/TTS. Jag tycker 991.1 GT3 är oerhört fina men jag skulle verkligen vilja ha möjlighet att ta med iaf en unge bak om nöden kräver och det funkar ju inte där.

Imput?
Värdeminskningen känns generellt väldigt låg på 911. T.ex. en 991.2 GTS känns som ett väldigt tryggt köp :)
 
Snart vår igen...

Gjort mig av med SL55:an och det börjar rycka lite i gasfoten...

Har aldrig ägt en Porsche så någon gång skall man väl halka dit. Nu har jag ingen lust att göra något katastrofaffär som jag brukar med dyra bilar men vad säger ni med lite inblick i framtiden för diverse Porschemodeller och prisutveckling? Jag har försökt hänga med de senaste åren och jag tycker mycket har stått till i pris mer eller mindre, som med mycket annat beggat.

De jag är intresserade av är 997.2 TT med PDK, 991.2 GTS, 991.2 TT/TTS. Jag tycker 991.1 GT3 är oerhört fina men jag skulle verkligen vilja ha möjlighet att ta med iaf en unge bak om nöden kräver och det funkar ju inte där.

Imput?

Svårt att sia utan att ha koll på slutförda affärer, annonserade priser är ofta uppåt väggarna men säljs bilarna verkligen?

Har några gånger sett 991:eek:r på kvd men missat följa slutpris, det ger ju annars en bra bild av marknadsvärde. Man kanske kan scrolla i deras slutprislistor.

Annars ring Anders Carlsson på Häggenäs auto och hör om de har span på något bra objekt. De är bra att ha och göra med och väldigt kunniga på Porsche.
 
Svårt att sia utan att ha koll på slutförda affärer, annonserade priser är ofta uppåt väggarna men säljs bilarna verkligen?

Har några gånger sett 991:eek:r på kvd men missat följa slutpris, det ger ju annars en bra bild av marknadsvärde. Man kanske kan scrolla i deras slutprislistor.

Annars ring Anders Carlsson på Häggenäs auto och hör om de har span på något bra objekt. De är bra att ha och göra med och väldigt kunniga på Porsche.
Så är det säkert, jag tycker generellt att priserna är mkt höga, iaf de utannonserade. Och andra sidan försvinner det objekt hela tiden så nog säljs de allt eftersom i någon utsträckning.

De modeller jag radade upp ligger ju strax över miljonen, dock inte 997.2 TT men inte så mkt under att det stör direkt... Känns som 991.1 TT/TTS är de som ramlat mest i värde sista 1-2 åren, mkt har väl att göra med ny modell. 991.2 GTS tycker jag håller värdet mkt bra, för bra om man frågar mig. Man kan ju för nästan samma pengar köpa en mkt lätt beggad 992 Carrera S 500 mil på mätaren med samma effekt. Ok, ingen GTS men ok.

Jag är mest ute efter att känna att man gör en bra affär, inte försöka tjäna pengar eller så. Men en bil som jag kör max 500 mil/säsong, står i garage resten av året och inte tappar som en sten i värde som normalt dyra M, AMG osv gör. Har egentligen inget problem med bilar som är 10 år gamla heller för den delen.

Ska kolla lite på Häggenäs, bra tips, tack.
 
Det här är verkligen prisvärt om man som jag gillar semi-old-schoolstukade GT-bilar. Gärna italienska och ovanliga sådana. Få exemplar i Sverige, och den har förstås den fina 2.8-liters exportmotorn eftersom den är svensksåld. Inredningen är ju helt underbar, även om det är märkligt att man inte avlägsnat skyddplasten (eller vad det nu är) helt för fotograferandet. De nya 18” fälgarna som sitter på är från 3200GT, alltså inte ens från en Ghibli, men de passar såklart ändå. Original borde vara 17” på en GT, inte 16 tum som det står i annonsen.
Jag ställer f ö gärna upp som märkesbroder i sommar om någon 08 slår till på den här.

250 000 kronor, alltså något billigare än den Ghibli GT i Holland som jag tipsade om i början av januari. Men den här finns ju i Sverige vilket underlättar, särskilt under en pandemi. I januari skrev jag bl a:

Ghibli GT är vidareutvecklingen av Ghibli II som kom 1992. I Italien erbjöds GT av skatteskäl med den mindre cylindervolymen 2.0, men i gengäld med 306 hästkrafter till skillnad från 284 i 2.8-utförandet. Du får en jämnare och skönare gång med den ökade volymen och effekten räcker definitivt till eftersom vridmomentet är så pass högt redan från rimliga varv. GT har dessutom den avsevärt mycket bättre och kraftigare differentialen från Ferrari 456. Äldre Ghibli II har en skörare diff av s k Ranger-typ. Detta ex har den 6-växlade manuella växellådan vilket jag föredrar på en så pass liten och sportig GT. Finns alltså även med automat.


62B4A456-C261-4E48-8512-5E2D1E590E4F.jpeg
CB8BC92C-0BCC-4195-A276-4552B542F343.jpeg
FA6EB169-9DCB-4307-BE93-19B65B69DB93.jpeg
F49FE795-1E1D-4668-A68D-55E41673CCB4.jpeg

Promotar ivrigt denna generations Maserati. Här är en färsk video av en nästan likadan bil. Den har berövats på originalstolarna och är en trist automat men kan vara trevligt att se en i rörligt media ändå. Tycker jag själv åtminstone. Både walk-around och lite lugn landsvägskörning bjuds det på. Den som är till salu i Haninge är finare på typ alla sätt. Helt nyservad av specialisten AMK också. Bara en sån sak 👍🏻



21E2C8C5-FE8B-49DE-BE3C-E485B9CC4888.jpeg
 
Det här är verkligen prisvärt om man som jag gillar semi-old-schoolstukade GT-bilar. Gärna italienska och ovanliga sådana. Få exemplar i Sverige, och den har förstås den fina 2.8-liters exportmotorn eftersom den är svensksåld. Inredningen är ju helt underbar, även om det är märkligt att man inte avlägsnat skyddplasten (eller vad det nu är) helt för fotograferandet. De nya 18” fälgarna som sitter på är från 3200GT, alltså inte ens från en Ghibli, men de passar såklart ändå. Original borde vara 17” på en GT, inte 16 tum som det står i annonsen.
Jag ställer f ö gärna upp som märkesbroder i sommar om någon 08 slår till på den här.

250 000 kronor, alltså något billigare än den Ghibli GT i Holland som jag tipsade om i början av januari. Men den här finns ju i Sverige vilket underlättar, särskilt under en pandemi. I januari skrev jag bl a:

Ghibli GT är vidareutvecklingen av Ghibli II som kom 1992. I Italien erbjöds GT av skatteskäl med den mindre cylindervolymen 2.0, men i gengäld med 306 hästkrafter till skillnad från 284 i 2.8-utförandet. Du får en jämnare och skönare gång med den ökade volymen och effekten räcker definitivt till eftersom vridmomentet är så pass högt redan från rimliga varv. GT har dessutom den avsevärt mycket bättre och kraftigare differentialen från Ferrari 456. Äldre Ghibli II har en skörare diff av s k Ranger-typ. Detta ex har den 6-växlade manuella växellådan vilket jag föredrar på en så pass liten och sportig GT. Finns alltså även med automat.


62B4A456-C261-4E48-8512-5E2D1E590E4F.jpeg
CB8BC92C-0BCC-4195-A276-4552B542F343.jpeg
FA6EB169-9DCB-4307-BE93-19B65B69DB93.jpeg
F49FE795-1E1D-4668-A68D-55E41673CCB4.jpeg
Frågan är dock om det verkligen är en GT? De lanserades något senare, -96 om jag minns rätt, och detta är ju en -94:a?

Men, med det sagt, sjukt cool bil för vettiga pengar.
 
Tillbaka
Topp