• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tre cyllar, 75 hästar, AC, farthållare, radio, servo. That’s it. Köpt kontant. Kul? Näe.. Kan iaf inte bli mycket billigare. Snittar 4 dl/mil.
A5C5BE0A-0CFB-4507-B202-0EF72E3BA77C.jpeg
 
Går att få stil på de där med!
F9DAB365-A524-47A0-8414-14C2340B3BCC.jpeg

(Min gamla ärvda Polow från mormor)

Rekommenderar en uppgradering av stereon till en Rcd 330 plus. Du får Apple carplay/android auto och det ser oem ut!
Lyssnar bara på p4:cool: usch vad skitig den var när jag tog bilden ser jag nu. Blir nog tvätt i samband med att sommardäcken sätts på. Alufälgar med plastkåpor på mitten.
 
Det är så fruktansvärt skönt att slippa de mörka glåmiga tyska inredningarna och köra något med lite karaktär till vardags! Släpp prestigen och köp en Saab helt enkelt. 😎

893FEA3A-6C21-4948-ABE6-45C5BF3453BE.jpeg

Eftersom jag är rätt gammal hör jag till de som fortfarande minns bilmärket Saab, kan upplysa om att det tom var "svenskt".

Tyvärr var bilarna hemska att köra med framhjulsdrift och stort överhäng fram. Körkänslan påminde om en tvål i ett blött handfat... kan vara bra för er ungdomar att veta så det inte kommer nån gammal galning och låtsas att Saab var bra... 😉
 
Eftersom jag är rätt gammal hör jag till de som fortfarande minns bilmärket Saab, kan upplysa om att det tom var "svenskt".

Tyvärr var bilarna hemska att köra med framhjulsdrift och stort överhäng fram. Körkänslan påminde om en tvål i ett blött handfat... kan vara bra för er ungdomar att veta så det inte kommer nån gammal galning och låtsas att Saab var bra... 😉

Var en anledning till att trimmade 900/9-3 myntade uttrycket: Som en kåt snok på vägen :)
 
Eftersom jag är rätt gammal hör jag till de som fortfarande minns bilmärket Saab, kan upplysa om att det tom var "svenskt".

Tyvärr var bilarna hemska att köra med framhjulsdrift och stort överhäng fram. Körkänslan påminde om en tvål i ett blött handfat... kan vara bra för er ungdomar att veta så det inte kommer nån gammal galning och låtsas att Saab var bra... 😉
Och Jonas från Uppsala är såklart en definitv källa till info. 😉

Allt annat än hemska att köra, antingen var det fel på bilen du hade eller så kunde du inte köra. Och ja, har kört bilar med motorn monterad på både olika sätt och olika ställen som jämförelse. 😎
 
9-5 var väldigt konkurenskraftig körmässigt på sin tid. Den har ingenting med 900 eller 9000 att göra.
Nu har det gått lång tid och den kommer upplevas gammal jämfört med moderna bilar, men en Audi A6, E-klass S80 eller nåt från 2002 (kanske undantaget E39) är inte särskilt mer exakta på vägen. Tvärtom.
 
Och Jonas från Uppsala är såklart en definitv källa till info. 😉

Allt annat än hemska att köra, antingen var det fel på bilen du hade eller så kunde du inte köra. Och ja, har kört bilar med motorn monterad på både olika sätt och olika ställen som jämförelse. 😎

Ok 🤣

9-5 var väldigt konkurenskraftig körmässigt på sin tid. Den har ingenting med 900 eller 9000 att göra.
Nu har det gått lång tid och den kommer upplevas gammal jämfört med moderna bilar, men en Audi A6, E-klass S80 eller nåt från 2002 (kanske undantaget E39) är inte särskilt mer exakta på vägen. Tvärtom.

Mmm... kanske det, synd att alla E39 rostat bort 😥
 
Då var man tillbaka i tjänstebilsträsket och danskarna är moderna av sig och tänker 7,5 basbelopp. Jag går dock inte med på det så jag har fått en hemläxa och nånstans får jag maxa ut på 400k vinterhjul exkluderat.

Krav.
diesel, awd, högre markfrigång och gärna lite utrustning. Får inte dra iväg för mycket, är kräsen av mig vad gäller kupéljud och stolar. Spontant kan jag möjligen göra avkall på markfrigången om det är riktigt rätt avseende det övriga.

Diesel pga 3000-4000mil per år.

Men spontant så tänker jag möjligen Kodiaq Sportline? Superb Scout? Santa Fe? Passat Alltrack, V60CC. Andra uppslag?

@alfgren - Du har ju lite koll i din vag värld, är det bra bilar de ovan? Vad i utr. ska man inte missa? Demokärra?
 
Senast ändrad:
Då var man tillbaka i tjänstebilsträsket och danskarna är moderna av sig och tänker 7,5 basbelopp. Jag går dock inte med på det så jag har fått en hemläxa och nånstans får jag maxa ut på 400k vinterhjul exkluderat.

Krav.
diesel, awd, högre markfrigång och gärna lite utrustning. Får inte dra iväg för mycket, är kräsen av mig vad gäller kupéljud och stolar. Spontant kan jag möjligen göra avkall på markfrigången om det är riktigt rätt avseende det övriga.

Diesel pga 3000-4000mil per år.

Men spontant så tänker jag möjligen Kodiaq Sportline? Superb Scout? Santa Fe? Passat Alltrack, V60CC. Andra uppslag?

@alfgren - Du har ju lite koll i din vag värld, är det bra bilar de ovan? Vad i utr. ska man inte missa? Demokärra?

Superb är en sjukt tråkig bil.
Men den gör sitt jobb. Den är stor, någorlunda tyst och ok bekväm i Tyska mått.
Har hellre en bättre utrustad Superb än en standard Passat.
Men det beror väl på paket osv...

V60 är en småbil i jämförelse med Superb. Tycker inte ens V90 riktigt kan mäta sig mot Superb/Passat då V90 är rätt oduglig att lasta i.
 
Senast ändrad:
Då var man tillbaka i tjänstebilsträsket och danskarna är moderna av sig och tänker 7,5 basbelopp. Jag går dock inte med på det så jag har fått en hemläxa och nånstans får jag maxa ut på 400k vinterhjul exkluderat.

Krav.
diesel, awd, högre markfrigång och gärna lite utrustning. Får inte dra iväg för mycket, är kräsen av mig vad gäller kupéljud och stolar. Spontant kan jag möjligen göra avkall på markfrigången om det är riktigt rätt avseende det övriga.

Diesel pga 3000-4000mil per år.

Men spontant så tänker jag möjligen Kodiaq Sportline? Superb Scout? Santa Fe? Passat Alltrack, V60CC. Andra uppslag?

@alfgren - Du har ju lite koll i din vag värld, är det bra bilar de ovan? Vad i utr. ska man inte missa? Demokärra?
En demokärra får förmånsvärde som om den var ny, öht har förmånsvärde på dieselbilar dragit iväg för jävligt. Är de 3-4.000 milen privata mil eller tjänstemil?
Hybrid kommer ju ner en bit. Å andra sidan ligger de högre i pris så 400.000 vete fan. Särskilt inte om du skall ha 4WD.
 
En demokärra får förmånsvärde som om den var ny, öht har förmånsvärde på dieselbilar dragit iväg för jävligt. Är de 3-4.000 milen privata mil eller tjänstemil?
Hybrid kommer ju ner en bit. Å andra sidan ligger de högre i pris så 400.000 vete fan. Särskilt inte om du skall ha 4WD.
Säljer volvo idag så den biten har jag koll på. Kommer bli ren tjänstebil, åker Xc90 privat :)
Sugen på lite uppslag på annat bara..
 
Superb är en sjukt tråkig bil.
Men den gör sitt jobb. Den är stor, någorlunda tyst och ok bekväm i Tyska mått.
Har hellre en bättre utrustad Superb än en standard Passat.
Men det beror väl på paket osv...

V60 är en småbil i jämförelse med Superb. Tycker inte ens V90 riktigt kan mäta sig mot Superb/Passat då V90 är rätt oduglig att lasta i.
Håller dock inte med om att 90 skulle vara oduglig att lasta i när jag åker till fjällen med två barn i Barnstol tillsammans med två hundar och barnvagnar, utrustning samt packning. Dock hade det varit smidigare såklart om luckan inte sluttade såpass som den gör.

Men, då bilen blir en ren tjänstebil så är inte stort utrymme av jätte vikt. Att det blev stora bilar i mina förslag handlar nog mest om att det oftast blir lite bättre komfort och lite säkrare typ än att sitta och kuska runt i en liten a-klass.

Bilen kommer rulla i Norrlands inland till största delen..
nAt6bWV.jpg
 
Senast ändrad:
Håller dock inte med om att 90 skulle vara oduglig att lasta i när jag åker till fjällen med två barn i Barnstol tillsammans med två hundar och barnvagnar, utrustning samt packning. Dock hade det varit smidigare såklart om luckan inte sluttade såpass som den gör.

Men, då bilen blir en ren tjänstebil så är inte stort utrymme av jätte vikt. Att det blev stora bilar i mina förslag handlar nog mest om att det oftast blir lite bättre komfort och lite säkrare typ än att sitta och kuska runt i en liten a-klass.

Bilen kommer rulla i Norrlands inland till största delen..
nAt6bWV.jpg
Jag gjorde en direkt jämförelse med V70 och V90 och tyvärr så var V70 bättre på i princip allt.
Lastning var löjligt dåligt i V90 jämfört med flyttkartonger V70.
Enorm skillnad faktiskt.

Men som du säger, tjänstebil är inte det ac supervikt.
Så varför inte då åka sedan istället och få ned bullret i kupén någon dB extra?
 
Men spontant så tänker jag möjligen Kodiaq Sportline? Superb Scout? Santa Fe? Passat Alltrack, V60CC. Andra uppslag?
Kodiaq: Vettig men om man inte behöver sjusits är den inte "bättre" än en Superb på några rationella grunder. Något högre bränsleförbrukning och mindre utrymme i baksätet (den är ju mer ihopklämd för att kunna få in sjusits). Trevligt att sitta högt förstås.

Superb: Väldigt lik Passat i sin upplevelse men något längre utrymme i baksätet. Skillnaden är inte på långa vägar så stor som den var tidigare. Nya Passat är STOR bak också. Högre motorljud än motsvarande Passat, bitvis enklare utförande i vissa detaljer. Men inte dålig kvalitetskänsla för det.

Alltrack: En schweizisk armekniv på hjul. Bra på allt men kanske inte bäst på nåt. En extremt kompetent kompromiss. Jag skulle försöka leta upp en 2018 eller senare när den fick en modernare sjuväxlad DSG. Den innan var lite "yxig" i krypfart. Svårt att komma iväg mjukt. Den nya är precis som vilken automatlåda som helst.

Santa Fe: Inga åsikter, inte kört. Säkert en bra bil men tittar man bara på nätet så verkar den förhållandevis dyr och behöver man inte utrymmet så kanske det är onödigt.

V60CC: Sveriges mest sålda bil av en anledning skulle jag gissa. Bara kört "vanlig" V60 och det var väl ungefär samma känsla som Alltrack. Man saknar ingenting men blir inte heller jubelglad över nåt. Utbudet av vettiga begagnade känns lite klenare är Alltrack. Kan inte fatta varför den ska kosta så mycket mer pengar. Förstår överlag inte prisbilden på Volvo på nyare beg. Man kan inte sällan köpa nytt för samma pengar. Nu blir det ju lite sämre kalkyl då iofs pga Malus.

Demo är ju meningslöst om du ska ta den som tjänstebil på normalstort bolag. Ramavtalen ger ofta samma pris. Demobilar säljer man främst till privatpersoner som inte har tillgång till sånt och egenföretagare utan bra ramavtal.
 
Kodiaq: Vettig men om man inte behöver sjusits är den inte "bättre" än en Superb på några rationella grunder. Något högre bränsleförbrukning och mindre utrymme i baksätet (den är ju mer ihopklämd för att kunna få in sjusits). Trevligt att sitta högt förstås.

Superb: Väldigt lik Passat i sin upplevelse men något längre utrymme i baksätet. Skillnaden är inte på långa vägar så stor som den var tidigare. Nya Passat är STOR bak också. Högre motorljud än motsvarande Passat, bitvis enklare utförande i vissa detaljer. Men inte dålig kvalitetskänsla för det.

Alltrack: En schweizisk armekniv på hjul. Bra på allt men kanske inte bäst på nåt. En extremt kompetent kompromiss. Jag skulle försöka leta upp en 2018 eller senare när den fick en modernare sjuväxlad DSG. Den innan var lite "yxig" i krypfart. Svårt att komma iväg mjukt. Den nya är precis som vilken automatlåda som helst.

Santa Fe: Inga åsikter, inte kört. Säkert en bra bil men tittar man bara på nätet så verkar den förhållandevis dyr och behöver man inte utrymmet så kanske det är onödigt.

V60CC: Sveriges mest sålda bil av en anledning skulle jag gissa. Bara kört "vanlig" V60 och det var väl ungefär samma känsla som Alltrack. Man saknar ingenting men blir inte heller jubelglad över nåt. Utbudet av vettiga begagnade känns lite klenare är Alltrack. Kan inte fatta varför den ska kosta så mycket mer pengar. Förstår överlag inte prisbilden på Volvo på nyare beg. Man kan inte sällan köpa nytt för samma pengar. Nu blir det ju lite sämre kalkyl då iofs pga Malus.

Demo är ju meningslöst om du ska ta den som tjänstebil på normalstort bolag. Ramavtalen ger ofta samma pris. Demobilar säljer man främst till privatpersoner som inte har tillgång till sånt och egenföretagare utan bra ramavtal.
Tack för svar :) hade inte tänkt att du behövde svara på de bilar du inte säljer :)

Avseende demo så finns det många företag som handlar sådana bilar av oss. Ofta bättre än ramavtal och man får bilen snabbt... Men det kanske inte funkar så hos VAG att man har bra avans/stöd på demobilarna? De flesta ramavtal his volvo ligger på mellan 9-12%, ett ytterst fåtal når 16%

Jag inser att det är rätt tråkiga bilar hela högen men men.. Får se om man kommer på bättre tankar :)
 
Kodiaq: Vettig men om man inte behöver sjusits är den inte "bättre" än en Superb på några rationella grunder. Något högre bränsleförbrukning och mindre utrymme i baksätet (den är ju mer ihopklämd för att kunna få in sjusits). Trevligt att sitta högt förstås.

Superb: Väldigt lik Passat i sin upplevelse men något längre utrymme i baksätet. Skillnaden är inte på långa vägar så stor som den var tidigare. Nya Passat är STOR bak också. Högre motorljud än motsvarande Passat, bitvis enklare utförande i vissa detaljer. Men inte dålig kvalitetskänsla för det.

Alltrack: En schweizisk armekniv på hjul. Bra på allt men kanske inte bäst på nåt. En extremt kompetent kompromiss. Jag skulle försöka leta upp en 2018 eller senare när den fick en modernare sjuväxlad DSG. Den innan var lite "yxig" i krypfart. Svårt att komma iväg mjukt. Den nya är precis som vilken automatlåda som helst.

Santa Fe: Inga åsikter, inte kört. Säkert en bra bil men tittar man bara på nätet så verkar den förhållandevis dyr och behöver man inte utrymmet så kanske det är onödigt.

V60CC: Sveriges mest sålda bil av en anledning skulle jag gissa. Bara kört "vanlig" V60 och det var väl ungefär samma känsla som Alltrack. Man saknar ingenting men blir inte heller jubelglad över nåt. Utbudet av vettiga begagnade känns lite klenare är Alltrack. Kan inte fatta varför den ska kosta så mycket mer pengar. Förstår överlag inte prisbilden på Volvo på nyare beg. Man kan inte sällan köpa nytt för samma pengar. Nu blir det ju lite sämre kalkyl då iofs pga Malus.

Demo är ju meningslöst om du ska ta den som tjänstebil på normalstort bolag. Ramavtalen ger ofta samma pris. Demobilar säljer man främst till privatpersoner som inte har tillgång till sånt och egenföretagare utan bra ramavtal.
Det är inte märkbar skillnad bak i Kodiaq än i Superb. Jag kör Kodiaq själv och shar Superb iV. Kommer du från en V90 så är det mer benutrymme i Kodiaq.
Kan inte annat än att rekommendera Kodiaq Sportline. Bra säten, relativt tyst och riktigt go att köra långt. Sträckkört 40mil utan stopp vid två tillfällen och var utvilad när jag kom fram. :)
Ingen 5-serie i komfort såklart men kostar betydligt mindre.
Svågern har dock haft en del problem med Superben som jag inte haft (buggig mjukvara, felande backsensor, etc).
 
På tal om X350 så har jag just köpt en. Som inte startar. Som jag inte sett. Vad kan gå fel?!
Nu har jag fått hem "pärlan" och... tja, någon pärla är det inte. På något sätt är man väl van vid att Jaguarer är ganska fina och välvårdade, denna bil är nog klart i bättre skick än andra familjebilar från 2004, men den är något mer sliten än de där toppexemplaren man brukar se på träffarna med Jaguarklubben. Problemet verkar ju vara laddningen, med nytt batteri i går den bra men varningslampan för laddningen lyser och den dränerar batteriet.

På bilden är det vinterfälgarna monterade, sommardäcken kommer på 19" XJR-fälgar så det kan nog bli riktigt snyggt!
 

Bilagor

  • 1xj.jpg
    1xj.jpg
    684.6 KB · Visningar: 75
Tillbaka
Topp